Zawartość strony
Komunikacja wewnętrzna jest procesem wymiany informacji i wiedzy w organizacji w celu budowania wspólnych wartości, celów i wytycznych. To wszystko co jest potrzebne, aby cała organizacja działała sprawnie i osiągała swoje cele. Komunikacja wewnętrzna obejmuje również zarządzanie informacjami w organizacji oraz tworzenie polityki i procedur komunikacyjnych.
Komunikacja wewnętrzna w firmie to czynnik od którego często zależy sukces naszego przedsiębiorstwa.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Wyróżnia się cztery rodzaje komunikacji:
Komunikacja wewnętrzna to przekazywanie informacji pomiędzy pracownikami lub działami firmy. Jest używana do budowania zaangażowania pracowników, wspierania współpracy i zarządzania zmianami. Komunikacja zewnętrzna to przekazywanie informacji między firmą a jej otoczeniem. Jest używana do budowania pozytywnego wizerunku firmy, budowania silnej marki i zwiększania sprzedaży.
Najważniejszym elementem komunikacji jest słuchanie. Słuchanie jest ważne, ponieważ pozwala innym mówić i dać Ci informacje, które są konieczne do wypracowania kompromisu lub do osiągnięcia porozumienia. Słuchanie pozwala również na zrozumienie potrzeb i motywacji innych, co może pomóc w zbudowaniu zaufania.
Ważne zasady, aby komunikacja wewnętrzna w firmie przebiegała pomyślnie:
1. informacyjna
2. instruktażowa
3. integracyjna
4. kontrolna
5. motywacyjna
6. emocyjna/ekspresyjna
Wielu pracodawcom wydaje się, że ich zespół funkcjonuje jak zgrany organizm. Niestety w praktyce okazuje się, że nie jest tak kolorowo jak mogłoby się wydawać i komunikacja wewnętrzna w firmie nie przebiega prawidłowo. A przedsiębiorstwo nie rozwija się w takim tempie, jakie mogłoby osiągnąć. Po czym poznać, że współpraca między pracownikami jest dobra?
Na koniec tego wpisu będziesz umiał to poznać z łatwością.
„Komunikowanie” pochodzi od łacińskiego czasownika communicare (uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości) oraz rzeczownika communio(wspólność, poczucie łączności).
Komunikacja interpersonalna jest procesem, w trakcie którego nadawca komunikatu sprawia, że jego myśli, pragnienia i wiedza stają się znane, a także zrozumiałe dla odbiorcy przekazu.
Komunikacja międzyludzka prowadzona jest w różnych formach i poziomach.
Przeczytasz o nich w dalszej części tekstu.
Czuję że już nie możesz wytrzymać i interesuje Cię sama esencja i plan jak powinna wyglądać komunikacja wewnętrzna w firmie, już wyjaśniam swoje podejście.
Sporo osób prowadzi szkolenia i pisze o tym dlaczego komunikacja wewnętrzna w firmie jest tak ważna, ale łatwo tutaj o pseudo naukę.
Dlatego zgodnie z podejście opartym na doskonaleniu zarządzania organizacją i systemem zarządzania u mnie jest inaczej.
Opiszę Ci na czym polega komunikacja wewnętrzna w firmie na przykładzie międzynarodowego dokumentu, stosowanego w najlepszych firmach w branży. Mowa o dokumencie: norma ISO 9001. Dodatkowo uzupełnię Twoją wiedzę o arcy ciekawe informacje zaobserwowane na przestrzeni lat w różnych firmach!
ISO to skrót od International Organization for Standardization – organizacji skupiającej przedstawicieli narodowych normalizacyjnych komitetów, pracujących nad ujednoliceniem wymagań normatywnych o zasięgu międzynarodowym.
ISO zajmuje się wieloma zagadnieniami m.in odnośnie jakości, dziedziny techniczne, organizacyjnej aktywności ludzi, zarządzanie, zarządzanie jakością.
Podstawową normą ISO w dziedzinie zarządzania jakością z przedsiębiorstwie jest norma ISO 9001:2015 (SZJ) Systemy zarządzania jakością – wymagania. Jeden z rozdziałów ma bezpośrednią aplikację dla komunikacji wewnętrznej.
Norma ta jest wydana przez Polski Komitet Normalizacyjny (jako norma tożsama z normą międzynarodową, tylko że w polskim tłumaczeniu) pod symbolem PN-EN ISO 9001:2015.
Od kilku lat obserwuję rosnącą popularność stosowania przez firmy wymagań normy ISO 9001 w swojej działalności. Co mnie bardzo cieszy bo poziom jakości wyrobów i usług jest niemierzalnie większy.
Sam w ubiegłym roku wdrożyłem jej założenia w kilku firmach, w tym w jednej korporacji.
Wdrożenia normy ISO 9001 nie są obowiązkowe, w gospodarce wolnorynkowej nikt nie zdecydowałby się na poniesienie kosztów związanych z przystosowaniem się do nowych wymagań, bez zrobienia kalkulacji:
Norma ISO 9001 stawia sobie trzy podstawowe cele:
Norma ISO 9001 – czyli reguła, zasada postępowania – mówi o tym, CO powinno być zrobione odnośnie komunikacji wewnętrznej w firmie aby osiągnąć cel, ale nie mówi nam JAK mamy to osiągnąć.
Norma składa się z dziesięciu rozdziałów. Pierwsze trzy to swego rodzaju „wprowadzenie” w temat systemów zarządzania jakością, a właściwe wymagania zawarte są w rozdziałach 4-10. ISO 9001 jest normą dobrowolną, tzn. nie ma przymusu prawnego jej stosowania.
Najczęstszą przyczyną wdrożenia ISO 9001 jest potrzeba USPRAWNIENIA zarządzania wewnętrznego (m.in. komunikacja wewnętrzna w firmie) skutkującego osiągnięciem celów rozwojowych i doskonaleni firmy.
Kolejna sprawa, to że firmy czują często narastającą „presję” wdrożenia – ze strony swoich klientów albo konkurencji.
Podsumowując – ISO 9001 jest pewnym sposobem, pomysłem na zarządzanie własną firmą w oparciu o spełnienie postawionych przez nią wymagań. Oczywistym jest, że funkcje zarządzania tj. planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie nie mogą być rozpatrywane bez uwzględnienia komunikacji w organizacji – pojęcie omawiane w tym artykule, komunikacja wewnętrzna w firmie. I elementu tego nie zabrakło także w wymaganiach normy ISO 9001.
O komunikacji wewnętrznej w firmie i komunikacji zewnętrznej z klientem mówią przepisy:
Organizacja powinna określić komunikację wewnętrzną (komunikacja wewnętrzna w firmie) i zewnętrzną (komunikacja z klientem) odpowiednią dla systemu zarządzania jakością, w tym:
Komunikacja z klientem (komunikacja zewnętrzna) powinna obejmować:
Organizacja powinna zapewnić adekwatność wymagań przed zakomunikowaniem ich zewnętrznemu dostawcy. Organizacja powinna komunikować zewnętrznemu dostawcy swoje wymagania dotyczące:
Organizacja powinna monitorować percepcję klientów co do stopnia, w jakim ich potrzeby i oczekiwania zostały spełnione. Organizacja powinna określić metody uzyskiwania, monitorowania i przeglądu tych informacji.
Przykłady monitorowania percepcji klienta mogą obejmować badania opinii klienta, informacje zwrotne od klientów nt. dostarczonych wyrobów i usług, spotkania z klientami, analiza udziałów w rynku, pochwały, roszczenia gwarancyjne i raporty dilerów.
Wiele problemów wynika często ze złej komunikacji. Poprawnie sformułowany proces komunikacji eliminuje te błędy a także uświadamia jaki jest kontekst organizacji, potrzeby i oczekiwania istotnych stron zainteresowanych, polepsza funkcjonowanie systemu zarządzania jakością.
Komunikacja powinna być: rzeczowa, na czas i ciągła
Dodatkowo cały proces powinien obejmować mechanizm informacji zwrotnych, cykl przeglądu i zasady proaktywnego reagowania na zmiany otaczające organizacje.
Komunikację dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną. W pionie (np, kierownik i pracownicy) i w poziomie (np. pomiędzy pracownikami).
Na przykład inaczej przekazujemy tę samą informacje pracownikom, a inaczej klientom
Organizacja to proces.
Proces ma na celu osiągnięcie zamierzonego rezultatu, wyrobu czy usługi.
Do procesu wchodzą pewne dane (często otrzymywane z innych procesów)
Aby Ci to zobrazować w prosty sposób, posłużymy się procesem pieczenia cista.
Wejścia, na przykład:
Wyjścia, na przykład:
Tak jak widzisz, organizacja działa jak żywy organizm. Wyjścia z procesów są wejściami kolejnych. W powyższym procesie pieczenia, jednym z wyjść były brudne naczynia. Uruchamiają kolejny proces, proces czyszczenia. W laboratorium wygląda to podobnie, prawda? Proces sterylizacji, czyszczenia, pielęgnacji itp. (ciekawe artykuły: akredytacja laboratorium, wyposażenie laboratorium)
Wymusza to patrzenia na organizację jak na żywy organizm, który jest kombinacją różnych elementów i że może on dać najwięcej z siebie, jeśli jest zdolny ustanowić kontakty i zapewnić sprawny przepływ danych pomiędzy procesami.
W przypadku zaburzeń w przepływach danych pomiędzy procesami, czyli słabej komunikacji pomiędzy nimi, gdy nie dotrą wszystkie dane pozwalające na wystartowanie procesu – nie jest możliwe prawidłowe jego realizowanie.
Jak kucharz mógłby upiec tort, gdyby nie miał mąki – danej wyjściowej z procesu zakupów, bo został źle zrozumiany lub niewłaściwie zgłosił zapotrzebowanie na nią (dana wyjściowa z pieczenia) do zaopatrzeniowca?
W podejściu procesowym chodzi o to, aby zapewnić bezproblemowy, pełny i na czas przepływ danych wejściowych i wyjściowych (w tym informacji) pomiędzy zidentyfikowanymi procesami.
Te kanały komunikacyjne należy tak zbudować, aby pozwalały wielu obszarom organizacji „porozumieć się” ze sobą bez zbędnej zwłoki i w sposób jednoznaczny. To jedna z podstawowych zasad podejścia procesowego, który składa się na system zarządzania jakością.
Jak to osiągnąć? Konkretny przykład komunikacji wewnętrznej poniżej:
Do wykorzystania w organizacjach są różne sposoby komunikacji, które generalnie można podzielić na: formalne i nie formalne.
Dokumentujemy informacje do celów komunikowania informacji niezbędnych do działania ( nieokreślone wprost przez normę ale mogą to być np. wykresy, mapy procesów, opisy procesów, modele, plany jakości, instrukcje jakości, plany strategiczne, zatwierdzona lista dostawców itp
Metody i zasady komunikacji wewnętrznej w organizacji:
Wracając do podziału z początku tego akapitu, do formalnych mogą należeć:
Metody nieformalne:
To przede wszystkim codzienne i bezpośrednie komunikowanie się „twarzą w twarz” pracowników i kierownictwa, które może przyjmować na przykład formę spotkań i odpraw, znakomicie poprawiających przepływ informacji. Inne to np. telefon, rozmowy video
Komunikacja wewnętrzna z firmie nie może ograniczać się jedynie do przekazywania „z góry na dół” i „z dołu do góry” sprawozdań z ich realizacji. Zła komunikacja w organizacji, polegająca na nie liczeniu się z pracownikami, prowadzi do zamykania się w sobie pracowników, czyli osłabienia zainteresowania pracą oraz obojętności wobec sytuacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnętrzna w firmie powinna służyć ciągłemu doskonaleniu systemu – zakładając istnienie zwrotnego sprzężenia pomiędzy nadawcą i odbiorcą w celu zwiększenia zdolności organizacji do spełnienia wymagań.
Poniżej przykład, komunikacja wewnętrzna dla jednego z urzędów:
Przekazując informacji napotkamy na wiele przeszkód. Problemy mogą wystąpić w trakcie przesyłania informacji, przy kodowaniu, jak i dekodowaniu komunikatu. Barierami w procesie komunikowania mogą być:
W zależności od stopnia zaawansowania problemu, brak efektywnej komunikacji może prowadzić do wystąpienia poniższych symptomów:
Komunikowanie się w przedsiębiorstwie jest jednym z najistotniejszych problemów współczesnych organizacji. Niewłaściwa komunikacja wewnętrzna w firmie jest przejawem ukrytych zaburzeń w firmie. Proces komunikacji powinien być jak najlepiej opracowany, tak aby praca danego podmiotu była jak najefektywniejsza.
Kierownicy powinni wiedzieć, w jaki sposób maksymalizować potencjalne korzyści z komunikacji i minimalizować ewentualne problemy, przezwyciężając bariery w komunikacji. Wprowadzenie systemu otwartej komunikacji wewnętrznej niejednokrotnie napotyka na początkowy opór.
Poza tym musisz okresowo audytować cały system komunikacji wewnętrznej w firmie.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Efektywna komunikacja w firmie to stan który można osiągnąć. Stosuj powyższe wskazówki i pamiętaj o następujących odnośnie procesów.
Proces identyfikacji aspektów komunikacyjnych związanych z działaniami, wyrobami i usługami w ramach systemu komunikacji wewnętrznej obejmuje:
Proces reagowania na zakłócenia w komunikacji obejmuje swoim zakresem:
Proces monitorowania i oceny kluczowych operacji mających wpływ na komunikację uwzględnia:
Proces szkolenia w zakresie komunikacji wewnętrznej w firmie ma na celu uświadomienie osobom pracującym w przedsiębiorstwie znaczenia:
Skuteczny proces komunikacji wewnętrznej w firmie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania sytemu zarządzania jakością w każdej organizacji pragnącej polepszać swoje wyniki.
Spora część problemów, które pojawiają się w systemie zarządzania jakością często wynika ze słabej komunikacji. Czasem komunikacja wewnętrzna w firmie nie wygląda całościowo tak jak powinna, czasem jest to pewien jej fragment,
Norma ISO 9001 nie określa w jaki sposób powinny być zrealizowane jej wymagania, co pozostawia organizacjom swobodę w wypełnieniu jej zapisów. Oznacza, to że organizacja musi ustanowić odpowiednie procesy komunikacyjne, ale co do formy ich ustanowienia będzie miała swobodę wyboru.
Pamiętaj, że forma powinna określać:
Brak ustanowionych sprawnych kanałów komunikacyjnych na styku proces-proces lub szerzej organizacja-klient-organizacja skutkuje:
Co uważasz za najważniejsze w komunikacji wewnętrznej? Zostaw info w komentarzu.
Podałem Tobie już sporo narzędzi, polecam aby dbać o swój pr public relations, regularnie przeprowadzać audyt i informować zainteresowane strony (do tego doskonale nadaje się newsletter).
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.