Zawartość strony
Komunikacja wewnętrzna jest procesem wymiany informacji i wiedzy w organizacji w celu budowania wspólnych wartości, celów i wytycznych. To wszystko co jest potrzebne, aby cała organizacja działała sprawnie i osiągała swoje cele. Komunikacja wewnętrzna obejmuje również zarządzanie informacjami w organizacji oraz tworzenie polityki i procedur komunikacyjnych.
Komunikacja wewnętrzna w firmie to czynnik od którego często zależy sukces naszego przedsiębiorstwa.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Wyróżnia się cztery rodzaje komunikacji:
Komunikacja wewnętrzna to przekazywanie informacji pomiędzy pracownikami lub działami firmy. Jest używana do budowania zaangażowania pracowników, wspierania współpracy i zarządzania zmianami. Komunikacja zewnętrzna to przekazywanie informacji między firmą a jej otoczeniem. Jest używana do budowania pozytywnego wizerunku firmy, budowania silnej marki i zwiększania sprzedaży.
Najważniejszym elementem komunikacji jest słuchanie. Słuchanie jest ważne, ponieważ pozwala innym mówić i dać Ci informacje, które są konieczne do wypracowania kompromisu lub do osiągnięcia porozumienia. Słuchanie pozwala również na zrozumienie potrzeb i motywacji innych, co może pomóc w zbudowaniu zaufania.
Ważne zasady, aby komunikacja wewnętrzna w firmie przebiegała pomyślnie:
1. informacyjna
2. instruktażowa
3. integracyjna
4. kontrolna
5. motywacyjna
6. emocyjna/ekspresyjna
Wielu pracodawcom wydaje się, że ich zespół funkcjonuje jak zgrany organizm. Niestety w praktyce okazuje się, że nie jest tak kolorowo jak mogłoby się wydawać i komunikacja wewnętrzna w firmie nie przebiega prawidłowo. A przedsiębiorstwo nie rozwija się w takim tempie, jakie mogłoby osiągnąć. Po czym poznać, że współpraca między pracownikami jest dobra?
Na koniec tego wpisu będziesz umiał to poznać z łatwością.
„Komunikowanie” pochodzi od łacińskiego czasownika communicare (uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości) oraz rzeczownika communio(wspólność, poczucie łączności).
Komunikacja interpersonalna jest procesem, w trakcie którego nadawca komunikatu sprawia, że jego myśli, pragnienia i wiedza stają się znane, a także zrozumiałe dla odbiorcy przekazu.
Komunikacja międzyludzka prowadzona jest w różnych formach i poziomach.
Przeczytasz o nich w dalszej części tekstu.
Czuję że już nie możesz wytrzymać i interesuje Cię sama esencja i plan jak powinna wyglądać komunikacja wewnętrzna w firmie, już wyjaśniam swoje podejście.
Sporo osób prowadzi szkolenia i pisze o tym dlaczego komunikacja wewnętrzna w firmie jest tak ważna, ale łatwo tutaj o pseudo naukę.
Dlatego zgodnie z podejście opartym na doskonaleniu zarządzania organizacją i systemem zarządzania u mnie jest inaczej.
Opiszę Ci na czym polega komunikacja wewnętrzna w firmie na przykładzie międzynarodowego dokumentu, stosowanego w najlepszych firmach w branży. Mowa o dokumencie: norma ISO 9001. Dodatkowo uzupełnię Twoją wiedzę o arcy ciekawe informacje zaobserwowane na przestrzeni lat w różnych firmach!
ISO to skrót od International Organization for Standardization – organizacji skupiającej przedstawicieli narodowych normalizacyjnych komitetów, pracujących nad ujednoliceniem wymagań normatywnych o zasięgu międzynarodowym.
ISO zajmuje się wieloma zagadnieniami m.in odnośnie jakości, dziedziny techniczne, organizacyjnej aktywności ludzi, zarządzanie, zarządzanie jakością.
Podstawową normą ISO w dziedzinie zarządzania jakością z przedsiębiorstwie jest norma ISO 9001:2015 (SZJ) Systemy zarządzania jakością – wymagania. Jeden z rozdziałów ma bezpośrednią aplikację dla komunikacji wewnętrznej.
Norma ta jest wydana przez Polski Komitet Normalizacyjny (jako norma tożsama z normą międzynarodową, tylko że w polskim tłumaczeniu) pod symbolem PN-EN ISO 9001:2015.
Od kilku lat obserwuję rosnącą popularność stosowania przez firmy wymagań normy ISO 9001 w swojej działalności. Co mnie bardzo cieszy bo poziom jakości wyrobów i usług jest niemierzalnie większy.
Sam w ubiegłym roku wdrożyłem jej założenia w kilku firmach, w tym w jednej korporacji.
Wdrożenia normy ISO 9001 nie są obowiązkowe, w gospodarce wolnorynkowej nikt nie zdecydowałby się na poniesienie kosztów związanych z przystosowaniem się do nowych wymagań, bez zrobienia kalkulacji:
Norma ISO 9001 stawia sobie trzy podstawowe cele:
Norma ISO 9001 – czyli reguła, zasada postępowania – mówi o tym, CO powinno być zrobione odnośnie komunikacji wewnętrznej w firmie aby osiągnąć cel, ale nie mówi nam JAK mamy to osiągnąć.
Norma składa się z dziesięciu rozdziałów. Pierwsze trzy to swego rodzaju „wprowadzenie” w temat systemów zarządzania jakością, a właściwe wymagania zawarte są w rozdziałach 4-10. ISO 9001 jest normą dobrowolną, tzn. nie ma przymusu prawnego jej stosowania.
Najczęstszą przyczyną wdrożenia ISO 9001 jest potrzeba USPRAWNIENIA zarządzania wewnętrznego (m.in. komunikacja wewnętrzna w firmie) skutkującego osiągnięciem celów rozwojowych i doskonaleni firmy.
Kolejna sprawa, to że firmy czują często narastającą „presję” wdrożenia – ze strony swoich klientów albo konkurencji.
Podsumowując – ISO 9001 jest pewnym sposobem, pomysłem na zarządzanie własną firmą w oparciu o spełnienie postawionych przez nią wymagań. Oczywistym jest, że funkcje zarządzania tj. planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie nie mogą być rozpatrywane bez uwzględnienia komunikacji w organizacji – pojęcie omawiane w tym artykule, komunikacja wewnętrzna w firmie. I elementu tego nie zabrakło także w wymaganiach normy ISO 9001.
O komunikacji wewnętrznej w firmie i komunikacji zewnętrznej z klientem mówią przepisy:
Organizacja powinna określić komunikację wewnętrzną (komunikacja wewnętrzna w firmie) i zewnętrzną (komunikacja z klientem) odpowiednią dla systemu zarządzania jakością, w tym:
Komunikacja z klientem (komunikacja zewnętrzna) powinna obejmować:
Organizacja powinna zapewnić adekwatność wymagań przed zakomunikowaniem ich zewnętrznemu dostawcy. Organizacja powinna komunikować zewnętrznemu dostawcy swoje wymagania dotyczące:
Organizacja powinna monitorować percepcję klientów co do stopnia, w jakim ich potrzeby i oczekiwania zostały spełnione. Organizacja powinna określić metody uzyskiwania, monitorowania i przeglądu tych informacji.
Przykłady monitorowania percepcji klienta mogą obejmować badania opinii klienta, informacje zwrotne od klientów nt. dostarczonych wyrobów i usług, spotkania z klientami, analiza udziałów w rynku, pochwały, roszczenia gwarancyjne i raporty dilerów.
Wiele problemów wynika często ze złej komunikacji. Poprawnie sformułowany proces komunikacji eliminuje te błędy a także uświadamia jaki jest kontekst organizacji, potrzeby i oczekiwania istotnych stron zainteresowanych, polepsza funkcjonowanie systemu zarządzania jakością.
Komunikacja powinna być: rzeczowa, na czas i ciągła
Dodatkowo cały proces powinien obejmować mechanizm informacji zwrotnych, cykl przeglądu i zasady proaktywnego reagowania na zmiany otaczające organizacje.
Komunikację dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną. W pionie (np, kierownik i pracownicy) i w poziomie (np. pomiędzy pracownikami).
Na przykład inaczej przekazujemy tę samą informacje pracownikom, a inaczej klientom
Organizacja to proces.
Proces ma na celu osiągnięcie zamierzonego rezultatu, wyrobu czy usługi.
Do procesu wchodzą pewne dane (często otrzymywane z innych procesów)
Aby Ci to zobrazować w prosty sposób, posłużymy się procesem pieczenia cista.
Wejścia, na przykład:
Wyjścia, na przykład:
Tak jak widzisz, organizacja działa jak żywy organizm. Wyjścia z procesów są wejściami kolejnych. W powyższym procesie pieczenia, jednym z wyjść były brudne naczynia. Uruchamiają kolejny proces, proces czyszczenia. W laboratorium wygląda to podobnie, prawda? Proces sterylizacji, czyszczenia, pielęgnacji itp. (ciekawe artykuły: akredytacja laboratorium, wyposażenie laboratorium)
Wymusza to patrzenia na organizację jak na żywy organizm, który jest kombinacją różnych elementów i że może on dać najwięcej z siebie, jeśli jest zdolny ustanowić kontakty i zapewnić sprawny przepływ danych pomiędzy procesami.
W przypadku zaburzeń w przepływach danych pomiędzy procesami, czyli słabej komunikacji pomiędzy nimi, gdy nie dotrą wszystkie dane pozwalające na wystartowanie procesu – nie jest możliwe prawidłowe jego realizowanie.
Jak kucharz mógłby upiec tort, gdyby nie miał mąki – danej wyjściowej z procesu zakupów, bo został źle zrozumiany lub niewłaściwie zgłosił zapotrzebowanie na nią (dana wyjściowa z pieczenia) do zaopatrzeniowca?
W podejściu procesowym chodzi o to, aby zapewnić bezproblemowy, pełny i na czas przepływ danych wejściowych i wyjściowych (w tym informacji) pomiędzy zidentyfikowanymi procesami.
Te kanały komunikacyjne należy tak zbudować, aby pozwalały wielu obszarom organizacji „porozumieć się” ze sobą bez zbędnej zwłoki i w sposób jednoznaczny. To jedna z podstawowych zasad podejścia procesowego, który składa się na system zarządzania jakością.
Jak to osiągnąć? Konkretny przykład komunikacji wewnętrznej poniżej:
Do wykorzystania w organizacjach są różne sposoby komunikacji, które generalnie można podzielić na: formalne i nie formalne.
Dokumentujemy informacje do celów komunikowania informacji niezbędnych do działania ( nieokreślone wprost przez normę ale mogą to być np. wykresy, mapy procesów, opisy procesów, modele, plany jakości, instrukcje jakości, plany strategiczne, zatwierdzona lista dostawców itp
Metody i zasady komunikacji wewnętrznej w organizacji:
Wracając do podziału z początku tego akapitu, do formalnych mogą należeć:
Metody nieformalne:
To przede wszystkim codzienne i bezpośrednie komunikowanie się „twarzą w twarz” pracowników i kierownictwa, które może przyjmować na przykład formę spotkań i odpraw, znakomicie poprawiających przepływ informacji. Inne to np. telefon, rozmowy video
Komunikacja wewnętrzna z firmie nie może ograniczać się jedynie do przekazywania „z góry na dół” i „z dołu do góry” sprawozdań z ich realizacji. Zła komunikacja w organizacji, polegająca na nie liczeniu się z pracownikami, prowadzi do zamykania się w sobie pracowników, czyli osłabienia zainteresowania pracą oraz obojętności wobec sytuacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnętrzna w firmie powinna służyć ciągłemu doskonaleniu systemu – zakładając istnienie zwrotnego sprzężenia pomiędzy nadawcą i odbiorcą w celu zwiększenia zdolności organizacji do spełnienia wymagań.
Poniżej przykład, komunikacja wewnętrzna dla jednego z urzędów:
Przekazując informacji napotkamy na wiele przeszkód. Problemy mogą wystąpić w trakcie przesyłania informacji, przy kodowaniu, jak i dekodowaniu komunikatu. Barierami w procesie komunikowania mogą być:
W zależności od stopnia zaawansowania problemu, brak efektywnej komunikacji może prowadzić do wystąpienia poniższych symptomów:
Komunikowanie się w przedsiębiorstwie jest jednym z najistotniejszych problemów współczesnych organizacji. Niewłaściwa komunikacja wewnętrzna w firmie jest przejawem ukrytych zaburzeń w firmie. Proces komunikacji powinien być jak najlepiej opracowany, tak aby praca danego podmiotu była jak najefektywniejsza.
Kierownicy powinni wiedzieć, w jaki sposób maksymalizować potencjalne korzyści z komunikacji i minimalizować ewentualne problemy, przezwyciężając bariery w komunikacji. Wprowadzenie systemu otwartej komunikacji wewnętrznej niejednokrotnie napotyka na początkowy opór.
Poza tym musisz okresowo audytować cały system komunikacji wewnętrznej w firmie.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Efektywna komunikacja w firmie to stan który można osiągnąć. Stosuj powyższe wskazówki i pamiętaj o następujących odnośnie procesów.
Proces identyfikacji aspektów komunikacyjnych związanych z działaniami, wyrobami i usługami w ramach systemu komunikacji wewnętrznej obejmuje:
Proces reagowania na zakłócenia w komunikacji obejmuje swoim zakresem:
Proces monitorowania i oceny kluczowych operacji mających wpływ na komunikację uwzględnia:
Proces szkolenia w zakresie komunikacji wewnętrznej w firmie ma na celu uświadomienie osobom pracującym w przedsiębiorstwie znaczenia:
Skuteczny proces komunikacji wewnętrznej w firmie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania sytemu zarządzania jakością w każdej organizacji pragnącej polepszać swoje wyniki.
Spora część problemów, które pojawiają się w systemie zarządzania jakością często wynika ze słabej komunikacji. Czasem komunikacja wewnętrzna w firmie nie wygląda całościowo tak jak powinna, czasem jest to pewien jej fragment,
Norma ISO 9001 nie określa w jaki sposób powinny być zrealizowane jej wymagania, co pozostawia organizacjom swobodę w wypełnieniu jej zapisów. Oznacza, to że organizacja musi ustanowić odpowiednie procesy komunikacyjne, ale co do formy ich ustanowienia będzie miała swobodę wyboru.
Pamiętaj, że forma powinna określać:
Brak ustanowionych sprawnych kanałów komunikacyjnych na styku proces-proces lub szerzej organizacja-klient-organizacja skutkuje:
Co uważasz za najważniejsze w komunikacji wewnętrznej? Zostaw info w komentarzu.
Podałem Tobie już sporo narzędzi, polecam aby dbać o swój pr public relations, regularnie przeprowadzać audyt i informować zainteresowane strony (do tego doskonale nadaje się newsletter).
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.