Efektywna komunikacja interpersonalna- skuteczny Plan Jak Komunikować (szkolenie)

Szkolenia biznesowe dla firm
Szkolenia Biznesowe
11 grudnia, 2022
Storytelling - opowiadanie historii
Czym jest Storytelling i jak go wykorzystać? Kariera w marketingu i reklama (dobra historia)
11 grudnia, 2022

Efektywna komunikacja interpersonalna- skuteczny Plan Jak Komunikować (szkolenie)

Komunikacja interpersonalna

Komunikacja interpersonalna

Jak mogę komunikować się efektywniej?

Czy komunikacja interpersonalna skutecznie pokonuje bariery komunikacyjne?

Na to i wiele innych pytań otrzymasz odpowiedź już za chwilę.


Komunikacja interpersonalna

Komunikacja interpersonalna

Czego nauczysz się czytając ten artykuł:

  • Jak sprawić, by ludzie mówili „tak”, używając potężnego modelu komunikacji. Model komunikacji to technika mająca na celu efektywne komunikowanie się
  • Pięć kroków (komunikacja interpersonalna ćwiczenia): buduj relacje/raport, wykorzystuj logikę, przewiduj zastrzeżenia, identyfikuj rozwiązania i proś o działanie
  • Dokładny czas poświęcony na każdy etap procesu (powyższe 5 kroków), w tym końcowy krok do określenia zobowiązania
  • Odkryj magiczną i efektywną technikę komunikacji interpersonalnej i przenieś swoje umiejętności rozmowy na wyższy poziom
  • Zobaczysz czym są koncepty: komunikacja interpersonalna przykłady z życia i komunikacja interpersonalna prezentacja

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Komunikacja interpersonalna definicja

Komunikacja interpersonalna – wymiana komunikatów językowych i niejęzykowych (czyli komunikacja werbalna i niewerbalna) między dwiema osobami. Na celu ma wzajemne przekazanie myśli, uczuć, chęci, własnego zdania, pomysłów itp. – inaczej dialog, rozmowa lub komunikowanie się. Wchodzi w zakres komunikacji społecznej która jest dla niej kategorią nadrzędną.

Składa się z mowy. Natomiast sama mowa jest procesem, w trakcie którego mówiący przekazuje słuchaczowi określoną wiadomość. Przy czym tworzenie tego komunikatu nazywamy mówieniem a jego odbiór rozumieniem. Każdy komunikat składa się z zarówno elementów językowych (tekst słowny), jak i niejęzykowych (gest, mimika itp.).

Co może wnieść teoretyczny model do praktyki skutecznego komunikowania się? Budowanie relacji jest podstawą pozyskiwania ludzi po Twojej stronie. Budowanie relacji to coś więcej niż zwykłe odzwierciedlanie, czyli raport z NLP – nie martw się, omówimy również jak to działa – jest też kolejność, w której poruszasz się podczas rozmowy. Naucz się tego modelu. Powtarzaj go tak długo, aż wejdzie Ci w nawyk, a będziesz mógł osiągnąć swój cel przy pytaniu, bez względu czy jest to reklamowanie swojego biznesu w oczach inwestora, pozyskiwanie, czy nawet proszenie przyjaciela o przysługę.

Podobnie jak podczas wyścigu, ostatnie kilka metrów przed dotarciem do mety może być najtrudniejsze do pokonania. Ale nagroda za skuteczną komunikację interpersonalną jest warta swojej ceny nauki. Zdumiewająca. Oto, jak model komunikacji i techniki doprowadzą Cię do samego sedna i sprawią że płynnie i skutecznie będziesz porozumiewał się, a kłótnie staną się rzadkością.

Komunikacja interpersonalna rodzaje

Komunikacja interpersonalna składa się z różnych rodzajów, w tym:

  • Komunikacja słowna: używanie słów lub dźwięków, aby wyrazić myśli, uczucia lub informacje.
  • Komunikacja niewerbalna: używanie ciała, twarzy, gestów i mowy ciała, aby wyrazić myśli, uczucia lub informacje.
  • Komunikacja nienazwana: używanie sygnałów, gestów, symboli i pozawerbalnych wyrazów, aby wyrazić myśli, uczucia lub informacje.
  • Komunikacja zwrotna: odbieranie i interpretowanie informacji i sygnałów od innych.
  • Komunikacja osobista: bezpośredni kontakt z innymi ludźmi w celu wyrażenia myśli, uczuć lub informacji.
  • Komunikacja elektroniczna: używanie elektronicznych technologii, takich jak e-maile, komunikatory internetowe, fora dyskusyjne itp., aby wyrazić myśli, uczucia lub informacje.

Na czym polega komunikacja interpersonalna?

Komunikacja interpersonalna to proces wymiany informacji między dwoma lub więcej osobami. Może obejmować werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji.

Komunikacja interpersonalna obejmuje werbalne wyrażanie swoich myśli i uczuć, a także zdolność słuchania innych i reagowania w sposób zgodny z ich potrzebami i wartościami. Komunikacja interpersonalna pomaga budować relacje, rozwiązywać problemy i rozwijać zaufanie między osobami.

Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej

Efektywna komunikacja interpersonalna składa się z kilku zasad:

  1. Szanuj innych – pamiętaj, że każdy ma swoje zdanie i wartości, a ty musisz je szanować i słuchać.
  2. Uważaj na to, co mówisz – mów jasno, wyraźnie i bez obrażania innych.
  3. Prowadź dialog – nie przerywaj i nie wyśmiewaj się z tego, co mówią inni.
  4. Wyrażaj swoje uczucia – pozwól sobie mówić o tym, co czujesz, ale staraj się nie obrażać innych.
  5. Słuchaj uważnie – skupiaj się na tym, co mówią inni, aby lepiej zrozumieć ich perspektywę.
  6. Okazuj empatię – staraj się zrozumieć punkt widzenia innych i okazywać im wsparcie.
  7. Używaj jasnych sformułowań – wyraźnie wyrażaj swoje myśli i unikaj nieporozumień.
  8. Zachowuj spokój – staraj się nie robić niczego, co mogłoby zakłócić spokój i zepsuć atmosferę.
  9. Wykazuj zrozumienie – staraj się zrozumieć argumenty innych i wyraźnie im to okazywać.
  10. Nie osądzaj – staraj się nie wyciągać szybkich wniosków i nie wyśmiewać poglądów innych.

Skuteczna komunikacja interpersonalna to myślenie modelowe, za pomocą wzorca

Kluczem do zyskiwania przewagi na ludźmi i skłonienia ich do powiedzenia „TAK!” Twoim propozycjom jest zrozumienie, jak działają modele komunikacji. Jaki rodzaj interakcji prowadzisz z osobami wokół Ciebie? Czy Twoja wiadomość naprawdę jest odbierana tak jak chcesz? Opisany przeze mnie model efektywnej komunikacji interpersonalnej pokazuje nie tylko, jak skutecznie rozmawiać według pewnego wzoru tworzenia wiadomości, ale także ile czasu należy poświęcić na każdym etapie procesu komunikacji. Poniżej wyjaśnienie wraz z ramami czasowymi.

Z czego składa się komunikacja interpersonalna?

Komunikacja interpersonalna składa się z paru elementów.

Są to:

  • Przekazywanie informacji. Przekazywanie informacji może odbywać się za pośrednictwem słów, gestów, wyrazów twarzy, postaw i sygnałów.
  • Wymiana uczuć. Uczucia, które ludzie wyrażają w ramach komunikacji interpersonalnej, są ważnym elementem w budowaniu relacji.
  • Wymiana opinii. W komunikacji interpersonalnej ludzie wymieniają swoje opinie i poglądy na dany temat.
  • Budowanie relacji. Komunikacja interpersonalna to nie tylko przekazywanie informacji i wymiana uczuć, ale także budowanie relacji między rozmówcami.

Krok 1: Zbuduj relację i raport (35%)

Czasami od razu masz z kimś dobre relacje. Innym razem potrzeba czasu i wysiłku, aby się polubić. Rapport pochodzi z poczucia, że ​​mamy coś wspólnego z drugą osobą. Kiedy wydaje nam się, że mamy ze sobą coś wspólnego, czujemy się bardziej komfortowo, Kiedy czujemy się bardziej komfortowo, tym bardziej lubimy przebywać z innymi. Budowanie relacji obejmuje zadawanie pytań, które są podstawą rozmowy: skąd ludzie pochodzą, co robią, co lubią, jak im minął dzień itp.


Ale prawdziwy sekret budowania relacji polega na tym, jak niewerbalnie komunikujesz się z ludźmi. Sposób korzystania z ciała stanowi 93% tego, na co ludzie reagują, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji. Właśnie dlatego naśladowanie zachowania innej osoby – w przypadkach w których dopasowujesz czyjeś ruchy ciała, poziom energii, a nawet oddychanie – jest szeroko stosowaną techniką, aby przyciągnąć ludzi po twojej stronie. Zacznij od śledzenia ruchów osoby jako sposobu na nawiązanie więzi i połączenia. Czy ich nogi są skrzyżowane? Krzyżuj swoje. Czy rozmawiają gestykulując rękami? Zrób to samo. Szybki test na fizyczne dopasowanie się: zmień swoją pozycję i sprawdź, czy Twój rozmówca robi to samo. Jeśli tak, generujesz skuteczny raport. Jeśli nie, pozostaw naśladowanie i spróbuj ponownie trochę później.


W tym pierwszym kroku stworzysz solidną podstawę, dzięki której Twoi odbiorcy będą mogli Cię zidentyfikować. Ten etap komunikacji interpersonalnej zajmuje najwięcej czasu i jest najważniejszą częścią jakości komunikacji. Twoim celem jest skłonienie widzów do zidentyfikowania i odniesienia się do Ciebie (i Twojej wiadomości). Chcesz, aby myśleli: „Ja też”, kiedy przetwarzają Twoje przesłanie, zamiast mówić: „I co z tego?”


Często widzimy, że politycy używają tych technik. Dlatego, aby połączyć się z wyborcami, opowiadają o swoim dzieciństwie lub zmaganiach, które przezwyciężyli. Jeśli jesteś w stanie przekonać kogoś, z kim rozmawiasz, czy to jedną osobę, czy całe zgromadzenie, by podświadomie pomyśleli „tak, tak, tak”, jesteś na najlepszej drodze do drugiego etapu i doskonalenia sztuki skutecznego komunikowania się.

Krok 2: Logika i powód (15%)

Jeśli zbudowałeś już dobre relacje i masz rozmówcę po swojej stronie, nadszedł czas, by wydobyć konkretne informacje. Będziesz chciał podać im wystarczająco dużo szczegółów, aby uzasadnić emocjonalną decyzję. Pamiętaj: ludzie podejmują wiele decyzji z powodów emocjonalnych, ale aby tworzyć wybory których będą się trzymać przez długi czas a nie tylko zmieniać zdanie jak chorągiewka na wietrze, zawsze muszą być w stanie uzasadnić je logiką. Pomóż swojej sprawie, dając im logikę potrzebną do stworzenia tego uzasadnienia. Układanie w sekwencji Twoich danych i faktów z góry dowodzi również, że możesz dostarczyć rozwiązanie, którego szukają, co ustanawia Cię jako wiarygodne źródło tego, co mówisz.

Ważna uwaga: zintegruj swoje informacje w naturalny sposób wprowadzając je w rozmowę i kontynuuj praktykę zaangażowania. W innym przypadku, wspominając o nich jak o suchych faktach możesz zniszczyć zbudowany już raport i relacje.

Zgadnij co? Jesteś już w połowie! 35% + 15% = 50% SUKCES!


REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Krok 3: Atakuj (20%)

Tutaj robisz dwie rzeczy:

    Przewiduj ewentualne zastrzeżenia. Wyrażając empatię i inteligencję poprzez wyrażanie możliwych zastrzeżeń, które mogą mieć Twoi odbiorcy. Możesz nazwać to „szczepionką” na ich obiekcje, które mogą się pojawić. Jest to wypróbowana i prawdziwa, skuteczna technika komunikacji, która pozwala wygrywać z ludźmi. Spodziewając się sprzeciwów i przygotowując siebie na wszelkie sprzeczne argumenty, wzmacniasz swój własny punkt widzenia.


     Pokaż konsekwencje. Twierdz, że początkowo miałeś te same zastrzeżenia i powiedz że to był błąd. W tej fazie Twój rezultat jak zależny od tego czy Twoi rozmówcy uświadomią sobie te wszystkie negatywne konsekwencje, które mogą ich dosięgnąć jeśli nie posłuchają Ciebie. Niech wyobrażą sobie ten ból i cierpienie. Jednym ze sposobów na wykonanie tego kroku jest powiązanie tego, co się z Tobą stało, zanim podjąłeś działanie. Dostarczenie anegdoty może wyeliminować wątpliwości publiczności, jednocześnie sprawiając, że wydajesz się bardziej prawdomówny.

Krok 4: Rozwiązanie (20%)

Dotarłeś prawie do końca! Teraz nadszedł czas, aby przedstawić swoje rozwiązanie problemów, które pojawiły się w Kroku 3. Zamiast wizji piekła i cierpienia, pokazujesz wizję nieba. Wszystko przebiega pomyślnie. Pomóż osobie, z którą rozmawiasz, pomyśleć o wszystkich pozytywnych i przyjemnych skutkach, jakie otrzymają, jeśli podejmą działania i podążą za nimi.


Złota wskazówka: Używaj negatywnych konsekwencji dla kontrastu – dzięki temu pozytywy będą wyglądać jeszcze lepiej w porównaniu z tymi nieprzyjemnymi.


Teraz nadszedł czas, aby podnieść tempo, aby zebrać wystarczającą dynamikę, aby osiągnąć końcowy krok, który wymaga skutecznej komunikacji.

Krok 5: Zapytaj o akcję tzw. CALL to ACTION(10%)

Na koniec pytasz o działanie, które chcesz aby Twój rozmówca podjął lub wykonał. W tym momencie Twoja publiczność jest w dobrym stanie do podążania za Tobą. Podkreśliłeś rzeczy, które sprawiają, że Twoje rozwiązanie jest logiczne i sprawiło, że rozmówcy czują się dobrze, łącząc się z nimi. Nie należy jednak przyjmować za pewnik, że zawsze zrobią to do czego dążysz – poproś o kontynuację, żądając określonego zobowiązania. Może to być coś tak prostego, jak rozmowa telefoniczna lub adres e-mail lub skala dużych inwestycji, takich jak ich czas lub pieniądze (jeśli na przykład prowadzisz dla nich sprzedaż). Ten ostatni krok pokazuje, jak skuteczna była Twoja komunikacja. Teraz wyjdź i zrób to bo już wiesz jak!


Gotowy, by być najbardziej efektywnym komunikatorem, jakim możesz być?

Odkryj, w jaki sposób przenieść swoje umiejętności komunikacyjne na wyższy poziom.
Zamów szkolenie dla siebie lub swojego zespołu
+48 790-768-482 info@rafalszrajnert.pl

PS.
Czy wiesz, że właśnie poznałeś klucz do szczęścia? Efektywna komunikacja zacieśnia związki międzyludzkie. Umacnia więzi rodzinne, prywatne czy te w pracy (nie usłyszysz już że Twój znajomy nie lubi szefa). Jednym słowem idź i działaj 🙂

Efektywna komunikacja w zespole, jak komunikować

Konflikt łatwo zgasić jeśli każda ze stron będzie słuchać i pracownik będzie miał poczucie że jest szanowany. Efektywność organizacji pracy dodatkowo uwzględniać powinna przebieg informacji zwrotnej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Efektywna komunikacja interpersonalna- skuteczny Plan Jak Komunikować (szkolenie) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)