Komunikacja interpersonalna
Jak mogę komunikować się efektywniej?
Czy komunikacja interpersonalna skutecznie pokonuje bariery komunikacyjne?
Na to i wiele innych pytań otrzymasz odpowiedź już za chwilę.
Zawartość strony
Czego nauczysz się czytając ten artykuł:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Komunikacja interpersonalna – wymiana komunikatów językowych i niejęzykowych (czyli komunikacja werbalna i niewerbalna) między dwiema osobami. Na celu ma wzajemne przekazanie myśli, uczuć, chęci, własnego zdania, pomysłów itp. – inaczej dialog, rozmowa lub komunikowanie się. Wchodzi w zakres komunikacji społecznej która jest dla niej kategorią nadrzędną.
Składa się z mowy. Natomiast sama mowa jest procesem, w trakcie którego mówiący przekazuje słuchaczowi określoną wiadomość. Przy czym tworzenie tego komunikatu nazywamy mówieniem a jego odbiór rozumieniem. Każdy komunikat składa się z zarówno elementów językowych (tekst słowny), jak i niejęzykowych (gest, mimika itp.).
Co może wnieść teoretyczny model do praktyki skutecznego komunikowania się? Budowanie relacji jest podstawą pozyskiwania ludzi po Twojej stronie. Budowanie relacji to coś więcej niż zwykłe odzwierciedlanie, czyli raport z NLP – nie martw się, omówimy również jak to działa – jest też kolejność, w której poruszasz się podczas rozmowy. Naucz się tego modelu. Powtarzaj go tak długo, aż wejdzie Ci w nawyk, a będziesz mógł osiągnąć swój cel przy pytaniu, bez względu czy jest to reklamowanie swojego biznesu w oczach inwestora, pozyskiwanie, czy nawet proszenie przyjaciela o przysługę.
Podobnie jak podczas wyścigu, ostatnie kilka metrów przed dotarciem do mety może być najtrudniejsze do pokonania. Ale nagroda za skuteczną komunikację interpersonalną jest warta swojej ceny nauki. Zdumiewająca. Oto, jak model komunikacji i techniki doprowadzą Cię do samego sedna i sprawią że płynnie i skutecznie będziesz porozumiewał się, a kłótnie staną się rzadkością.
Komunikacja interpersonalna składa się z różnych rodzajów, w tym:
Komunikacja interpersonalna to proces wymiany informacji między dwoma lub więcej osobami. Może obejmować werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji.
Komunikacja interpersonalna obejmuje werbalne wyrażanie swoich myśli i uczuć, a także zdolność słuchania innych i reagowania w sposób zgodny z ich potrzebami i wartościami. Komunikacja interpersonalna pomaga budować relacje, rozwiązywać problemy i rozwijać zaufanie między osobami.
Efektywna komunikacja interpersonalna składa się z kilku zasad:
Kluczem do zyskiwania przewagi na ludźmi i skłonienia ich do powiedzenia „TAK!” Twoim propozycjom jest zrozumienie, jak działają modele komunikacji. Jaki rodzaj interakcji prowadzisz z osobami wokół Ciebie? Czy Twoja wiadomość naprawdę jest odbierana tak jak chcesz? Opisany przeze mnie model efektywnej komunikacji interpersonalnej pokazuje nie tylko, jak skutecznie rozmawiać według pewnego wzoru tworzenia wiadomości, ale także ile czasu należy poświęcić na każdym etapie procesu komunikacji. Poniżej wyjaśnienie wraz z ramami czasowymi.
Komunikacja interpersonalna składa się z paru elementów.
Są to:
Czasami od razu masz z kimś dobre relacje. Innym razem potrzeba czasu i wysiłku, aby się polubić. Rapport pochodzi z poczucia, że mamy coś wspólnego z drugą osobą. Kiedy wydaje nam się, że mamy ze sobą coś wspólnego, czujemy się bardziej komfortowo, Kiedy czujemy się bardziej komfortowo, tym bardziej lubimy przebywać z innymi. Budowanie relacji obejmuje zadawanie pytań, które są podstawą rozmowy: skąd ludzie pochodzą, co robią, co lubią, jak im minął dzień itp.
Ale prawdziwy sekret budowania relacji polega na tym, jak niewerbalnie komunikujesz się z ludźmi. Sposób korzystania z ciała stanowi 93% tego, na co ludzie reagują, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji. Właśnie dlatego naśladowanie zachowania innej osoby – w przypadkach w których dopasowujesz czyjeś ruchy ciała, poziom energii, a nawet oddychanie – jest szeroko stosowaną techniką, aby przyciągnąć ludzi po twojej stronie. Zacznij od śledzenia ruchów osoby jako sposobu na nawiązanie więzi i połączenia. Czy ich nogi są skrzyżowane? Krzyżuj swoje. Czy rozmawiają gestykulując rękami? Zrób to samo. Szybki test na fizyczne dopasowanie się: zmień swoją pozycję i sprawdź, czy Twój rozmówca robi to samo. Jeśli tak, generujesz skuteczny raport. Jeśli nie, pozostaw naśladowanie i spróbuj ponownie trochę później.
W tym pierwszym kroku stworzysz solidną podstawę, dzięki której Twoi odbiorcy będą mogli Cię zidentyfikować. Ten etap komunikacji interpersonalnej zajmuje najwięcej czasu i jest najważniejszą częścią jakości komunikacji. Twoim celem jest skłonienie widzów do zidentyfikowania i odniesienia się do Ciebie (i Twojej wiadomości). Chcesz, aby myśleli: „Ja też”, kiedy przetwarzają Twoje przesłanie, zamiast mówić: „I co z tego?”
Często widzimy, że politycy używają tych technik. Dlatego, aby połączyć się z wyborcami, opowiadają o swoim dzieciństwie lub zmaganiach, które przezwyciężyli. Jeśli jesteś w stanie przekonać kogoś, z kim rozmawiasz, czy to jedną osobę, czy całe zgromadzenie, by podświadomie pomyśleli „tak, tak, tak”, jesteś na najlepszej drodze do drugiego etapu i doskonalenia sztuki skutecznego komunikowania się.
Jeśli zbudowałeś już dobre relacje i masz rozmówcę po swojej stronie, nadszedł czas, by wydobyć konkretne informacje. Będziesz chciał podać im wystarczająco dużo szczegółów, aby uzasadnić emocjonalną decyzję. Pamiętaj: ludzie podejmują wiele decyzji z powodów emocjonalnych, ale aby tworzyć wybory których będą się trzymać przez długi czas a nie tylko zmieniać zdanie jak chorągiewka na wietrze, zawsze muszą być w stanie uzasadnić je logiką. Pomóż swojej sprawie, dając im logikę potrzebną do stworzenia tego uzasadnienia. Układanie w sekwencji Twoich danych i faktów z góry dowodzi również, że możesz dostarczyć rozwiązanie, którego szukają, co ustanawia Cię jako wiarygodne źródło tego, co mówisz.
Ważna uwaga: zintegruj swoje informacje w naturalny sposób wprowadzając je w rozmowę i kontynuuj praktykę zaangażowania. W innym przypadku, wspominając o nich jak o suchych faktach możesz zniszczyć zbudowany już raport i relacje.
Zgadnij co? Jesteś już w połowie! 35% + 15% = 50% SUKCES!
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Tutaj robisz dwie rzeczy:
Przewiduj ewentualne zastrzeżenia. Wyrażając empatię i inteligencję poprzez wyrażanie możliwych zastrzeżeń, które mogą mieć Twoi odbiorcy. Możesz nazwać to „szczepionką” na ich obiekcje, które mogą się pojawić. Jest to wypróbowana i prawdziwa, skuteczna technika komunikacji, która pozwala wygrywać z ludźmi. Spodziewając się sprzeciwów i przygotowując siebie na wszelkie sprzeczne argumenty, wzmacniasz swój własny punkt widzenia.
Pokaż konsekwencje. Twierdz, że początkowo miałeś te same zastrzeżenia i powiedz że to był błąd. W tej fazie Twój rezultat jak zależny od tego czy Twoi rozmówcy uświadomią sobie te wszystkie negatywne konsekwencje, które mogą ich dosięgnąć jeśli nie posłuchają Ciebie. Niech wyobrażą sobie ten ból i cierpienie. Jednym ze sposobów na wykonanie tego kroku jest powiązanie tego, co się z Tobą stało, zanim podjąłeś działanie. Dostarczenie anegdoty może wyeliminować wątpliwości publiczności, jednocześnie sprawiając, że wydajesz się bardziej prawdomówny.
Dotarłeś prawie do końca! Teraz nadszedł czas, aby przedstawić swoje rozwiązanie problemów, które pojawiły się w Kroku 3. Zamiast wizji piekła i cierpienia, pokazujesz wizję nieba. Wszystko przebiega pomyślnie. Pomóż osobie, z którą rozmawiasz, pomyśleć o wszystkich pozytywnych i przyjemnych skutkach, jakie otrzymają, jeśli podejmą działania i podążą za nimi.
Złota wskazówka: Używaj negatywnych konsekwencji dla kontrastu – dzięki temu pozytywy będą wyglądać jeszcze lepiej w porównaniu z tymi nieprzyjemnymi.
Teraz nadszedł czas, aby podnieść tempo, aby zebrać wystarczającą dynamikę, aby osiągnąć końcowy krok, który wymaga skutecznej komunikacji.
Na koniec pytasz o działanie, które chcesz aby Twój rozmówca podjął lub wykonał. W tym momencie Twoja publiczność jest w dobrym stanie do podążania za Tobą. Podkreśliłeś rzeczy, które sprawiają, że Twoje rozwiązanie jest logiczne i sprawiło, że rozmówcy czują się dobrze, łącząc się z nimi. Nie należy jednak przyjmować za pewnik, że zawsze zrobią to do czego dążysz – poproś o kontynuację, żądając określonego zobowiązania. Może to być coś tak prostego, jak rozmowa telefoniczna lub adres e-mail lub skala dużych inwestycji, takich jak ich czas lub pieniądze (jeśli na przykład prowadzisz dla nich sprzedaż). Ten ostatni krok pokazuje, jak skuteczna była Twoja komunikacja. Teraz wyjdź i zrób to bo już wiesz jak!
Aby skutecznie przełamać bariery komunikacyjne, ważne jest, aby najpierw zidentyfikować i zrozumieć różnice w stylach komunikacji. Następnie, stosowanie technik adaptacji, takich jak dostosowanie języka, tonu, czy tempa mowy, może pomóc w lepszym zrozumieniu między osobami. Empatyczne słuchanie i stwarzanie przestrzeni do wyrażenia opinii również wspierają przełamywanie barier.
Komunikacja niewerbalna, tak jak mowa ciała, kontakt wzrokowy, gesty, czy mimika, może znacząco wzmocnić przekaz werbalny. Ważne jest, aby świadomie używać tych elementów, by podkreślić intencje słowne i budować zaufanie. Zgodność między komunikatami werbalnymi a niewerbalnymi zwiększa wiarygodność i przekonującą moc przekazu.
Efektywna komunikacja interpersonalna może odgrywać kluczową rolę w rozwiązywaniu konfliktów. Techniki takie jak aktywne słuchanie, empatia, otwarta i uczciwa wymiana opinii, a także skupienie się na potrzebach i uczuciach, a nie tylko na stanowiskach, mogą pomóc w osiągnięciu porozumienia. Ważne jest również, aby unikać oskarżeń i koncentrować się na poszukiwaniu wspólnych rozwiązań.
Gotowy, by być najbardziej efektywnym komunikatorem, jakim możesz być?
Odkryj, w jaki sposób przenieść swoje umiejętności komunikacyjne na wyższy poziom.
Zamów szkolenie dla siebie lub swojego zespołu
+48 790-768-482 info@rafalszrajnert.pl
PS.
Czy wiesz, że właśnie poznałeś klucz do szczęścia? Efektywna komunikacja zacieśnia związki międzyludzkie. Umacnia więzi rodzinne, prywatne czy te w pracy (nie usłyszysz już że Twój znajomy nie lubi szefa). Jednym słowem idź i działaj 🙂
Konflikt łatwo zgasić jeśli każda ze stron będzie słuchać i pracownik będzie miał poczucie że jest szanowany. Efektywność organizacji pracy dodatkowo uwzględniać powinna przebieg informacji zwrotnej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.