Charyzma w 5 prostych krokach które nauczą Cię jak być charyzmatycznym (SZYBKO)

psycholog sportowy
Najlepszy psycholog sportowy w Polsce (coach i PRAKTYK) olbrzymie sukcesy
20 listopada, 2020
Efekt Dunninga Krugera wykres przykłady
Efekt Dunninga-Krugera, czyli złudzenie ponadprzeciętności 3 metody jak z nim walczyć)
30 listopada, 2020

Charyzma w 5 prostych krokach które nauczą Cię jak być charyzmatycznym (SZYBKO)

charyzma

Słowo charyzma odnosi się do rzadkiej cechy występującej u pewnych ludzi, zwykle obejmującej skrajny urok i „magnetyczną” cechę osobowości lub wyglądu wraz z wrodzoną i silnie wyrafinowaną osobistą komunikatywnością i łatwością przekonywania innych.

Charyzma w 5 prostych krokach które nauczą Cię jak być charyzmatycznym (SZYBKO) 1

W skrócie, charyzma jest często używana do opisania pozornie niesamowitej zdolności do czarowania lub wpływania na ludzi. Odnosi się to szczególnie do cech u niektórych osób, które łatwo przyciągają uwagę i podziw, lub nawet nienawiść, jeśli charyzma jest negatywna.

Charyzma co to znaczy (definicja)

Charyzma definicja: to zdolność jednostki do przyciągania i wpływania na innych ludzi. Chociaż często jest to opisywane jako tajemnicza cecha, której się ma lub nie ma, niektórzy eksperci twierdzą, że umiejętności ludzi charyzmatycznych można się nauczyć i kultywować. Co podzielam również ja, ponieważ jest to umiejętność. A jak to jest z każdą umiejętnością… po odpowiednim czasie można się nauczyć każdej.

Charyzma przywodzi na myśl potężnych liderów biznesu, gwiazdy rocka na scenie, polityków na podium. Jednak najbardziej podstawową siłą charyzmy może być jej wpływ na wszystkich innych. Umiejętność poruszania innych jest atutem w prowadzeniu ludzi do wspólnych celów. Charyzma może mieć również ciemną stronę, o ile narcystyczne jednostki wykorzystują swoje mocne strony do manipulowania innymi.

Jak być charyzmatycznym

Podobnie jak wiele cech, charyzma nie jest czymś, co po prostu masz lub nie. Istnieją różne sposoby definiowania tego, co liczy się jako charyzma, a niektórzy ludzie posiadają pewne – a czasem wiele – charyzmatycznych cechy w ponadprzeciętnych proporcjach, od talentu do emocjonalnego opowiadania historii po promienną pewność siebie.

Chociaż czasami charyzma jest opisywana jako „dar”, niektórzy eksperci próbowali podzielić ją na określone składowe i twierdzą, że można się jej nauczyć.

Wiele osób, nie tylko celebrytów i prezydenci, wykorzystuje swoją charyzmę, aby wyróżnić się z tłumu.

Więc jak mogę być bardziej charyzmatyczny?

Szereg specyficznych cech i technik zostało opisanych przez badaczy charyzmy jako elementy komunikacyjne, które mogą zwiększyć charyzmę . Obejmują one taktyki, takie jak używanie metafor i list w rozmowie o problemach, opowiadanie historii, które przyciągają uwagę oraz wyrażanie wspólnych emocji i przekonań moralnych, a także używanie gestów, mimiki i innych niewerbalnych słów do wyrażania emocji i wywoływania wrażenia. Wszystkie one zostały opisane w kursie PDF, który jest aktualnie w promocji. Link poniżej:

Osoby charyzmatyczne przykłady

Charyzmatyczni liderzy
Charyzmatyczni liderzy

Martin Luther King, Jr., Ronald Reagan i Barack Obama to przykłady słynnych przywódców, powszechnie uważanych za charyzmatycznych – wykwalifikowanych w przekazywaniu wiadomości, które jednoczyły i inspirowały tych, którzy za nimi podążali. Liderzy biznesu, przywódcy i inni, od Oprah Winfrey po Bono, których można również nazwać charyzmatycznymi. I tak moglibyśmy wspomnieć o negatywnych skutkach charyzmy, które powstały przez ludzi takich jak np. AdolfHitler, który użył charyzmy, aby prowadzić wyznawców do destrukcyjnych celów. 

Czy jestem charyzmatyczny

Wiele czynników wchodzi w skład definicji osoby charyzmatycznej. Obejmują one między innymi: pewność siebie, entuzjazm, optymizm , ekspresyjną mowę ciała i namiętny głos. Osoby z charyzmą często są entuzjastyczne i mówią z asertywnością. Więc jeśli widzisz u siebie powyższe cechy to TAK.

Czy menedżerom potrzebna jest charyzma

Nie każdy lider jest wysoce charyzmatyczny, a niektóre badania sugerują nawet, że menedżerowie z najwyższymi ocenami charyzmy niekoniecznie są najbardziej skuteczni, jeśli oczywiście nieodpowiednio jej używają.

Jednak w różnych kontekstach związanych z przywództwem charyzma może być cenna i może pomóc zaszczepić zaufanie do lidera i poczucie więzi z nim.

Kiedyś otrzymałem pytanie, dlaczego narcyzi są charyzmatyczni?

Chociaż narcyzm i charyzma to nie to samo, ludzie narcystyczni są opisywani jako mający „charyzmatyczną atmosferę”, co może odnosić się do zewnętrznej pewności siebie lub odwagi, które wykazuje właśnie wielu narcyzów.

Przywództwo charyzmatyczne

Charyzmatyczny styl przywództwa opiera się na wdzięku i przekonywalności lidera. Charyzmatyczni przywódcy kierują się przekonaniami i zaangażowaniem w swoją sprawę.

Charyzmatyczni przywódcy są czasami nazywani liderami transformacji, ponieważ łączy ich wiele podobieństw. Ich główną różnicą jest skupienie i publiczność. Charyzmatyczni liderzy często próbują ulepszyć status quo, podczas gdy liderzy transformacyjni koncentrują się na przekształcaniu organizacji w wizję lidera.

Dr Martin Luther King, Jr. był charyzmatycznym przywódcą, który wykorzystywał potężne oratorium, angażującą osobowość i niezachwiane zaangażowanie w pozytywną zmianę w życiu milionów ludzi.

Tym, co wyróżnia charyzmatycznych liderów, jest to, że są oni zasadniczo bardzo wykwalifikowanymi komunikatorami, osobami, które są zarówno werbalnie elokwentne, jak i zdolne do komunikowania się ze swoimi naśladowcami na głębokim, emocjonalnym poziomie.

Charyzmatyczni przywódcy często są identyfikowani w czasach kryzysu i wykazują wyjątkowe oddanie i wiedzę w swoich dziedzinach. Często są to ludzie z jasną wizją biznesową lub polityczną i zdolni do nawiązania kontaktu z dużą publicznością.

Definicja charyzmatycznego przywództwa jest niekompletna, jeśli nie skupia się na przywódcy osobiście. Bardziej niż w przypadku innych popularnych stylów przywództwa, charyzmatyczne przywództwo zależy od osobowości i działań lidera, a nie od procesu czy struktury.

Efekt aureoli (halo effect)

Charyzma w 5 prostych krokach które nauczą Cię jak być charyzmatycznym (SZYBKO) 2

 Zaraz będziesz wiedział jakie jest powiązanie efektu aureoli z naszym dzisiejszym tematem.

„Efekt aureoli” występuje wtedy, gdy jedna cecha osoby lub rzeczy jest używana do ogólnego osądu tej osoby lub rzeczy. Wspiera szybkie decyzje, nawet te stronnicze.

Efekt aureoli jest dobrze udokumentowanym zjawiskiem psychologiczno-społecznym, które powoduje, że ludzie są stronniczy w swoich ocenach, przenosząc swoje uczucia na temat jednego atrybutu czegoś na inne, często niepowiązane ze sobą atrybuty.

Na przykład wysoka lub przystojna osoba będzie postrzegana jako inteligentna i godna zaufania, nawet jeśli nie ma logicznego powodu, by sądzić, że wzrost lub wygląd korelują z inteligencją i uczciwością.

Termin „efekt aureoli” (znany również jako błąd aureoli) po raz pierwszy pojawił się w kręgach psychologiczno-badawczych w 1920 roku w artykule autorstwa Edwarda Thorndike’a zatytułowanym „A Constant Error in Psychological Ratings.„

Dzięki badaniom empirycznym Thorndike odkrył, że kiedy poproszono ludzi o ocenę innych na podstawie serii cech, negatywne postrzeganie jednej cechy obniżyło wszystkie pozostałe.

Efekt halo działa zarówno w kierunku pozytywnym, jak i negatywnym:

-Jeśli podoba ci się jeden aspekt czegoś, będziesz mieć pozytywne predyspozycje do wszystkiego, co się z tym wiąże.
-Jeśli nie podoba ci się jeden aspekt czegoś, będziesz mieć negatywne predyspozycje do wszystkiego, co się z tym wiąże.

Związek z byciem czarującym.

Jak być czarującym i mieć ten „magnetyzm”?

Urok to sztuka posiadania atrakcyjnej osobowości. Niektórzy ludzie oczarowują innych w momencie wejścia do pokoju, podczas gdy inni z czasem zyskują reputację. Chociaż każdy rodzi się z różną ilością naturalnego uroku, wiele można zdobyć i udoskonalić poprzez praktykę. 

Chodzi o to, by ludzie czuli się doceniani. I chociaż większość naszego świata jest przyzwyczajona do skupiania się na sobie, współczucie i troska o innych jest w rzeczywistości całkiem proste.

Podczas poznawania nowych ludzi pierwsze chwile rozmowy mają kluczowe znaczenie, ponieważ często definiują całą relację z osobą. Wszyscy byliśmy w sytuacji, w której kogoś poznaliśmy i od razu poczuliśmy głęboki związek, prawda?

Wszyscy lubimy być pod opieką i doceniani. Dbając o swojego rozmówcę, masz wielką szansę wyróżnić się z tłumu, przestrzegając kilku prostych zasad.

Każdego dnia wszyscy mamy do czynienia z wieloma negatywnymi doświadczeniami. A świat w ogóle jest pełen pesymizmu i złych wiadomości. W rzeczywistości negatywność jest tak powszechna, że ​​większość ludzi jest przyzwyczajona do słabych rozmów na temat wszystkich nieszczęść na świecie, chociaż wszyscy wiemy, że te rozmowy nie czynią nas szczęśliwszymi.

Przyzwyczailiśmy się rozmawiać o wszystkich okropnych wydarzeniach, ale czy naprawdę tego chcemy?

Po prostu wciąż rozmawiamy o kiepskiej pogodzie, polityce, chorobach, stresie i nędzy.

Ale co by było, gdybyś wiedział, o czym dobrym porozmawiać?

A jeśli te nowe tematy i rozmowy były pozytywne i podnoszące na duchu, a nie frustrujące?

Cóż, nie tylko zostałbyś zapamiętany przez ludzi za dobre wibracje, ale dosłownie miałbyś pozytywny wpływ na ich życie.

Pod koniec dnia możemy nie pamiętać, co ktoś dokładnie powiedział, ale na pewno pamiętamy, jak sprawił, że się poczuliśmy. A jeśli uda Ci się być osobą, która sprawia, że ​​inni czują się dobrze i pozytywnie, od razu ich oczarujesz.

Najlepsze, co można zrobić, to sprawić, by ludzie poczuli się wspaniale, wnosić radość do rozmowy i być iskierką dobrej energii w ciągu dnia.

Jak to najprościej zrobić:

Zamiast rozmawiać na tematy, o których wszyscy mówią, bądź przygotowany na pozytywną, podnoszącą na duchu komunikację.

Przed dołączeniem do wydarzenia, spotkania lub rodzinnej kolacji spędź kilka uważnych chwil, aby przedstawić pozytywne wiadomości i pomysły, które chcesz rozpowszechnić.

Możesz porozmawiać o nowym świetnym filmie, który ostatnio oglądałeś, podzielić się projektem charytatywnym, o którym słyszałeś, lub pochwalić ludzi za ich wygląd, najnowsze osiągnięcia lub cokolwiek innego, co przykuwa Twoją uwagę.

Jeśli będziesz uważać, znajdziesz mnóstwo pięknych, pozytywnych rzeczy do omówienia. Wszystko jest kwestią perspektywy, a im bardziej skupiasz się na dobru, tym więcej dobra będziesz postrzegać.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.