Zawartość strony
Teoria perspektywy zakłada, że straty i zyski są wyceniane w różny sposób, a zatem jednostki podejmują decyzje na podstawie postrzeganych zysków, a nie postrzeganych strat.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Znana również jako teoria „niechęci do strat”, ogólna koncepcja polega na tym, że jeśli przed osobą postawione zostaną dwa wybory, oba równe, z jednym przedstawionym w kategoriach potencjalnych zysków, a drugim pod względem możliwych strat, pierwsza opcja będzie wtedy preferowana.
W podsumowaniu swoich badań Kahneman i Tversky wyróżnili następujące efekty:
Najpopularniejsze dzieła Kahnemana:
Książka, link > Pułapki myślenia – Daniel Kahneman (E-book)
Książka, link > Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym (wersja papierowa)
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Teoria perspektyw należy do podgrupy behawioralnej i ekonomicznej, opisującej, w jaki sposób jednostki dokonują wyboru między probabilistycznymi alternatywami, w których występuje ryzyko, a prawdopodobieństwo różnych wyników jest nieznane.
Teoria ta została sformułowana w 1979 r., A następnie rozwinięta w 1992 r. Przez Amosa Tversky’ego i Daniela Kahnemana, uznając, że jest bardziej trafna psychologicznie w sposobie podejmowania decyzji w porównaniu z teorią oczekiwanej użyteczności (jest w stosunku do niej sprzeczna, źródło wiki).
Podstawowym wyjaśnieniem zachowania jednostki w teorii perspektywy jest to, że ponieważ wybory są niezależne i pojedyncze, prawdopodobieństwo zysku lub straty jest racjonalnie zakładane jako 50/50, a nie prawdopodobieństwo, które jest faktycznie przedstawione.
Zasadniczo prawdopodobieństwo zysku jest ogólnie postrzegane jako większe.
Chociaż nie ma różnicy w faktycznych zyskach lub stratach określonego produktu, teoria perspektywy mówi, że inwestorzy wybiorą produkt, który oferuje najbardziej dostrzegane zyski.
Tversky i Kahneman zasugerowali, że straty wywierają większy wpływ emocjonalny na jednostkę niż równoważna wielkość korzyści, więc biorąc pod uwagę możliwości wyboru przedstawione na dwa sposoby – przy czym oba dają ten sam wynik – osoba wybierze opcję oferującą odczuwane korzyści (zysk).
Na przykład załóżmy, że wynik końcowy to 25 PLN.
Jedną z opcji jest zysk 25 PLN.
Inną opcją jest zdobycie 50 PLN i strata 25 PLN.
Użyteczność 25 PLN jest dokładnie taka sama w obu opcjach.
Jednak osoby fizyczne najprawdopodobniej zdecydują się na otrzymanie zwykłej gotówki, ponieważ pojedynczy zysk jest ogólnie postrzegany jako korzystniejszy niż początkowo posiadanie większej ilości gotówki, a następnie poniesienie straty.
Teoria perspektywy ma za zadanie adekwatnie opisać rzeczywisty proces podejmowania decyzji przez ludzi. W myśl teorii Kahnemana i Tversky’ego proces ten składa się z dwóch etapów:
Funkcja oceny
Eksperymenty wykonane przez Kahnemana i Tversky’ego wskazują, że funkcja oceny charakteryzuje się następującymi cechami:
Badacze wyciągają stąd wniosek, że ludzie bardziej boją się strat niż cenią zyski.
Według Tversky’ego i Kahnemana, efekt pewności pojawia się, gdy ludzie preferują pewne wyniki i te, które są tylko prawdopodobne.
Efekt pewności sprawia, że jednostki unikają ryzyka, gdy istnieje perspektywa pewnego zysku.
Efekt izolacji pojawia się, gdy ludziom przedstawia się dwie opcje z tym samym wynikiem, ale różnymi drogami które do niego prowadzą. W takim przypadku ludzie prawdopodobnie usuwają podobne informacje, aby zmniejszyć obciążenie poznawcze, a ich wnioski będą się różnić w zależności od tego, jak zostaną sformułowane opcje. Ludzie upraszczają skomplikowane problemy skupiając się zwykle na tym, co różni dane alternatywy, a nie na tym co je łączy. Konsekwencją tego efektu jest fakt, że sposób sformułowania problemu wpływa na wybierane sposoby jego rozwiązania. W efekcie może powstać niespójność preferencji.
Efektu odbicia natomiast mówi, że inaczej traktowana jest prognoza strat niż prognoza zysków. W przypadku, gdy dostępne są jedynie prognozy przynoszące straty, uczestnicy badania poszukiwali ryzyka i wykazywali odwrotność efektu pewności
Teoria perspektywy mówi, że inwestorzy inaczej wyceniają zyski i straty, kładąc większy nacisk na postrzegane zyski w porównaniu z postrzeganymi stratami.
Inwestor, któremu zostanie postawiony wybór, oba jednakowe, wybierze ten przedstawiony pod względem potencjalnych zysków.
Teoria perspektywy jest częścią ekonomii behawioralnej, sugeruje, że inwestorzy wybierają postrzegane zyski, ponieważ straty powodują większy wpływ emocjonalny.
Efekt pewności mówi, że jednostki wolą pewne wyniki od prawdopodobnych, podczas gdy efekt izolacji mówi, że jednostki usuwają podobne informacje podczas podejmowania decyzji.
Weź pod uwagę, że inwestor otrzymuje ofertę na kupno jednostek w funduszu od dwóch oddzielnych doradców finansowych.
Jeden doradca przedstawia fundusz inwestorowi, podkreślając, że w ciągu ostatnich trzech lat osiągnął średni zwrot na poziomie 12%.
Drugi doradca informuje inwestora, że fundusz osiągnął ponadprzeciętne stopy zwrotu w ciągu ostatnich 10 lat, ale w ostatnich latach spada.
Teoria perspektyw zakłada, że chociaż inwestorowi przedstawiono dokładnie ten sam fundusz inwestycyjny, prawdopodobnie kupi fundusz od pierwszego doradcy, który określił stopę zwrotu funduszu jako całkowity zysk zamiast doradcy przedstawiającego fundusz jako mający wysokie stopy zwrotu i straty.
W 2002 roku badania nad teorią perspektyw docenił Komitet Noblowski – Kahneman otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii (Tversky zmarł kilka lat wcześniej).
Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.
Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:
Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?
Co najbardziej Ciebie szokuje w tym jaki teoria perspektyw ma wpływ na nasze życie?
A może masz pytanie dotyczące czegoś z badania.
Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Efekt pewności (inaczej efekt potwierdzenia) to tendencja do utrzymywania poglądów lub opinii po tym, jak osoba napotka na nowe informacje potwierdzające swój punkt widzenia. Efekt polega na tym, że dopóki osoba nie jest w stanie wyczerpująco wyjaśnić tożsamości lub przyczyny niezgodności, zazwyczaj będzie pozostawała przy swojej opinii. W rezultacie, będzie szukać informacji, które potwierdzą jej pierwotne przekonanie. Ten efekt jest często stosowany w reklamie i marketingu wykorzystującym programy lojalnościowe, aby zachęcić do korzystania z ich produktów lub usług.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.