Zawartość strony
W idealnym świecie nowi członkowie zespołu pracowaliby bez wysiłku od pierwszego dnia.
Poradziliby sobie, dobrze się komunikowali i produktywnie koncentrowali na misji zespołu.
Niestety żyjemy w prawdziwym świecie i jak wiemy zespoły potrzebują czasu, aby osiągnąć maksymalną skuteczność.
Psycholog Bruce Tuckman po raz pierwszy zidentyfikował cztery etapy tworzenia zespołu w połowie lat 60-tych.
Są to Formowanie, Docieranie, Normowanie i Realizowanie (forming, norming, storming, performing, adjourning).
Opisują procesy, przez które przechodzą zespoły, gdy ludzie tworzą więzi i uczą się efektywnej współpracy.
Na etapie formowania większość członków zespołu jest pozytywna i uprzejma, ale niektórzy z nich mogą odczuwać niepokój.
W tym okresie ludzie starają się poznać.
Niektórzy są zaniepokojeni, ponieważ nie do końca zrozumieli, jaką pracę wykona zespół. Inni są po prostu podekscytowani nadchodzącym zadaniem.
Jako lider grasz dominującą rolę na tym etapie, ponieważ role i obowiązki członków zespołu nie są jasne.
Ten etap może trwać przez pewien czas, gdy ludzie zaczynają ze sobą współpracować i starają się poznać swoich nowych kolegów.
Kolejnym etapem jest docieranie.
W tej chwili ludzie przekraczają granice.
Często dochodzi do konfliktu wokół osobowości i różnych stylów pracy, gdy ludzie sfrustrowani są różnicami w podejściu.
Niektóre osoby mogą nawet kwestionować cele zespołu i unikać przyjmowania zadań.
Na tym etapie wiele zespołów ponosi porażkę.
Szturmowanie często zaczyna się tam, gdzie występuje konflikt między naturalnymi stylami pracy członków zespołu. Ludzie mogą pracować na różne sposoby z różnych powodów, ale jeśli różne style pracy powodują nieprzewidziane problemy, mogą się sfrustrować.
Szturm może się zdarzyć także w innych sytuacjach. Na przykład członkowie zespołu mogą kwestionować Twój autorytet lub walczyć o pozycję, ponieważ ich role są wyjaśnione. Lub, jeśli nie określiłeś jasno, jak będzie działał zespół, ludzie mogą czuć się przytłoczeni swoim obciążeniem pracą lub mogą czuć się niekomfortowo ze względu na stosowane podejście.
Niektórzy mogą kwestionować wartość celu drużyny i mogą się opierać podejmowaniu zadań.
Członkowie zespołu, którzy trzymają się danego zadania, mogą odczuwać stres, zwłaszcza, że nie mają wsparcia w ustalonych procesach lub silnych relacjach z kolegami.
Niektóre zespoły nigdy nie przejdą etapu szturmu.
Trzeci etap to Normowanie.
Stopniowo zespół przechodzi do etapu normowania. Wtedy ludzie zaczynają rozwiązywać swoje różnice, doceniać mocne strony kolegów i szanować swój autorytet jako lidera.
Teraz, gdy członkowie Twojego zespołu znają się lepiej, mogą się ze sobą spotykać i mogą prosić się o pomoc oraz udzielać konstruktywnych informacji zwrotnych. Ludzie silniej przywiązują się do celu zespołu, a Ty widzisz dobry postęp w jego realizacji.
Często szturmowanie i normowanie nakładają się na siebie i nie widać wyraźnej granicy. Ponieważ w miarę pojawiania się nowych zadań zespół może wrócić do zachowania od momentu szturmu.
Ostatni etap to realizowanie.
Członkowie twojego zespołu osiągają ten etap, kiedy są w stanie osiągnąć cel grupy bez tarcia i konfliktów.
Jako lider na tym etapie możesz przekazać więcej pracy i poświęcić czas na rozwijanie każdej osoby, aby była jak najlepsza.
Struktury i procesy, które skonfigurowałeś, muszą dobrze działać.
Na tym etapie łatwo jest być częścią zespołu, a ludzie, którzy dołączą lub odejdą, nie zakłócają występu.
Wiele zespołów ostatecznie osiągnie ten etap. Na przykład zespoły projektowe istnieją tylko przez określony czas, a nawet zespoły stałe mogą zostać rozwiązane w wyniku restrukturyzacji organizacji.
Członkowie zespołu, którzy lubią rutynę lub którzy nawiązali bliskie relacje z kolegami, mogą mieć trudności z tym etapem, szczególnie jeśli ich przyszłość wygląda teraz niepewnie.
Poniżej przykład modelu Tuckmana:
Etap | Czynności |
formowanie | Kieruj zespołem i ustal jasne cele, zarówno dla zespołu jako całości, jak i dla poszczególnych członków zespołu |
docieranie, storming |
|
normowanie | Cofnij się i pomóż członkom zespołu wziąć odpowiedzialność za zbliżenie się w kierunku celu. (To dobry moment na zorganizowanie imprezy integracyjnej). |
realizowanie | Deleguj zadania i projekty w miarę możliwości. Gdy zespół osiąga dobre wyniki, powinieneś dążyć do jak najlżejszego dotyku. Będziesz mógł zacząć koncentrować się na innych celach i obszarach pracy. |
odroczenie | Poświęć trochę czasu na świętowanie osiągnięć zespołu – możesz ponownie współpracować z niektórymi ludźmi, a będzie to znacznie łatwiejsze, jeśli ludzie pozytywnie spojrzą na przeszłe doświadczenia. |
Większość zespołów przechodzi przez każdy z tych etapów i jako lider możesz zrobić wiele, aby przyspieszyć proces i pomóc swoim ludziom szybciej dostać się do etapu występów.
Model Tuckmana pokazany w zabawny sposób na przykładzie władcy pierścieni:
Tworzenie zespołu zwykle przebiega według łatwo rozpoznawalnych etapów, znanych jako „formowanie, docierani, normowanie i realizowanie”. Psycholog Bruce Tuckman, który stworzył tę niezapomnianą frazę, dodał później piąty etap: „odroczenie” lub „żałoba”.
Możesz użyć modelu Tuckmana, aby pomóc swojemu zespołowi dotrzeć do etapu występu tak szybko, jak to możliwe.
Najpierw określ, na jakim etapie rozwoju jest twój zespół. Następnie używasz strategii, które przenoszą Twój zespół do następnego etapu w procesie tworzenia zespołu. Dzięki skupieniu i ciężkiej pracy szybko uzyskasz zespół o wysokiej wydajności.
Zapisz się na newsletter.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.