Model 7s McKinsey to model wynaleziony przez Petersa i Watermana w latach osiemdziesiątych.
W skład modelu 7s McKinsey wchodzą: struktura (structure), strategia (strategy), systemy/procedury (systems), umiejętności (skills), styl (style), pracownicy (staff) i wspólne wartości (shared values). Model 7s opisuje siedem obszarów niezbędnych do analizy wewnętrznego potencjału. Innymi słowy pozwala przewidzieć skutki przyszłych zmian, poprawia wydajność firmy, ułatwia pracę podczas fuzji lub przejęcia i określa jak najlepiej wdrożyć proponowaną strategię. Dla dobra funkcjonowania organizacji, wszystkie elementy muszą tworzyć spójną całość, aby model 7s był w pełni wykorzystany.
Elementy miękkie
Styl (style) – poziom rywalizacji, współpracy, a także inne zachowania uznane za dopuszczalne w kontaktach pomiędzy członkami organizacji.
Pracownicy (staff) -liczba pracowników, ich typ, zasady wprowadzania nowych pracowników, wsparcie kariery zawodowej itp.
Umiejętności (skills) – poziom umiejętności całej organizacji i poszczególnych pracowników w zakresie realizacji zadań na zewnątrz i wewnątrz, sposób jej oceny.
Wspólne wartości (shared values) - podstawowe wartości organizacji, wokół których rozwijana jest koncepcja biznesowa , jak również filozofia działania i zasady.
Elementy twarde
Struktura (structure) - formalna zależność pomiędzy składnikami organizacji.
Procedury (systems) - sposoby realizacji określonych czynności i procesów.
Strategia (strategy) – częściowo plan strategiczny. Procedury i strategie stosowane przez organizację do realizacji celów.
Model 7s McKinseya , przykłady
Poniżej omówię przykład użycia modelu McKinseya- model 7s. Proszę pamiętać, jest to ogólny zarys, dla każdej firmy inny. Ten przykład zobrazuje właściwe etapy we wprowadzaniu kultury lean / lean management.
Struktura 7s: Potrzebna jest mała hierarchia, która obejmuje samodzielne zespoły robocze. Codzienne spotkania.
Systemy 7s: System premiowy, który wspiera poprawę Lean i nowe sposoby pracy, strukturę płacową, która jest dostosowana do nowej struktury zespołu.
Strategia 7s: Skoncentruj się na kluczowych kompetencjach firmy i wdrażaj zasady lean manufacturing w całej firmie, eliminując to co niepotrzebne.
Umiejętności 7s: Rozwijanie nowych umiejętności zespołowych, rozwiązywanie problemów, eliminacja strat i umiejętności analizy procesów, wzmacnianie uprawnień do podejmowania decyzji itp.
Style 7s: Przywództwo wyszkolone w inteligencji emocjonalnej oraz odwaga w delegowaniu zadań i motywowaniu podwładnych. Przywództwo, które prowadzi przez przykład i może szkolić, a także wspierać pracowników w zakresie technik Lean.
Personel 7s: Gracze zespołowi, dzielenie się celami, działanie jako agenci zmian i doskonalenie umiejętności na poziomie indywidualnym.
Wspólne wartości 7s: Stworzenie organizacji, która szanuje każdego pracownika, zaangażowanego w ochronę środowiska i stale dąży do eliminacji odpadów i doskonali się we wszystkim co robi.
Pewne ograniczenia
Model 7s McKinsey to doskonały framework, ale niesie ze sobą kilka wad. Najpoważniejszą jest brak jasno zdefiniowanego planu działania po sporządzeniu analizy. Model ten nie posiada żadnych przyszłościowych dyrektyw, pozostawiając swobodę interpretacji co do kolejnych kroków. Nie zostały podane żadne dalsze kroki.
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.
Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.
Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę w serwisie wyrażasz zgodę na postanowienia naszejPolityka Prywatności odnośnie plików cookies. Akceptuję
Polityka prywatności i cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.