Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady

model kano
Model Kano – Co to jest badanie satysfakcji klienta (kwestionariusz badający zadowolenie, jakość i poziom wymagań, definicja, przykłady)
17 grudnia, 2022
Macierz Ansoffa
Macierz Ansoffa zobacz wady i zalety (4 strategie rozwoju) + strategia marketingowa [przykłady, definicja]
17 grudnia, 2022

Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady

Zasada Pareto
Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady 1

Zasada Pareto. Reguła 80 / 20 która wciąż doskonale działa!

Na czym polega zasada Pareto? Zasada Pareto, znana również jako zasada 80/20, jest zasadą ekonomiczną, która mówi, że 80% wszystkich skutków wynikających z jakiejś sytuacji wynika z 20% przyczyn tej sytuacji. Innymi słowy, stwierdza, że 80% zysków jest zazwyczaj generowanych przez 20% czynników. Zasada ta została opracowana przez Vilfredo Pareto, włoskiego ekonomistę i socjologa, który skonstatował, że w przypadku jego włoskiego kraju tylko 20% populacji posiadało 80% majątku. Zasada Pareto jest często stosowana w biznesie, aby wskazać, gdzie należy skupić swoje wysiłki, aby uzyskać największy zwrot z inwestycji.

Co to jest zasada Pareto?

Zasada Pareto, nazwana na cześć cenionego ekonomisty Vilfredo Pareto, określa, że ​​80% konsekwencji pochodzi z 20% przyczyn, co zapewnia nierówny związek między nakładami a wynikami.

Zasada Pareto służy jako ogólne przypomnienie, że związek między wejściami i wyjściami nie jest zrównoważony.

Zasada Pareto jest również znana jako reguła Pareto, zasada 80/20 lub reguła 80/20.


Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co musisz zapamiętać:

Zasada Pareto stanowi, że 80% konsekwencji wynika z 20% przyczyn.

​​Nie wszystko jest równe, a mniejszość jest właścicielem większości.

W przeciwieństwie do innych zasad, zasada Pareto jest jedynie spostrzeżeniem, a nie prawem. Chociaż szeroko stosowane, nie ma zastosowania do każdego scenariusza.

Techniki uczenia się i zapamiętywania szkolenie

Zasada Pareto (reguła 80-20)

Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady 2


Zrozumienie zasady Pareto

Pierwotna obserwacja zasady Pareto była powiązana z relacją między bogactwem a populacją. Zgodnie z tym, co zaobserwował Pareto, 80% ziemi we Włoszech było własnością 20% populacji. Po zbadaniu szeregu innych krajów znalazł to samo zastosowanie za granicą. W przeważającej części zasada Pareto jest spostrzeżeniem, że rzeczy w życiu nie zawsze są równomiernie rozdystrybuowane.

Zasada Pareto może być stosowana w wielu obszarach, takich jak usługi, zarządzanie, produkcja czy zasoby ludzkie. Na przykład wysiłki 20% pracowników firmy mogą przynieść 80% zysków firmy.

Zasada Pareto, reguła 80-20 i inne metody zwiększania produktywności

Zamów szkolenie dla siebie, swojej firmy lub pracowników. Kontakt poniżej.

+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl

Pisząc wiadomość e-mail prosimy w tytule wpisać- zwiększenie produktywności

Zasadę Pareto można zastosować zwłaszcza w przypadku tych przedsiębiorstw, które są oparte na obsłudze klienta. Został przyjęty przez różne programy coachingowe i do zarządzania relacjami z klientami (CRM).

Reguła 80 20 ma również zastosowanie na poziomie osobistym. Zarządzanie czasem jest najczęstszym zastosowaniem zasady Pareto, ponieważ większość ludzi ma tendencję do ograniczania czasu, zamiast skupiania się na najważniejszych zadaniach. Jeśli chodzi o zarządzanie czasem osobistym, 80% Twojej produkcji związanej z pracą może pochodzić tylko z 20% Twojego czasu pracy.

Przykład zasady Pareto

Firmy doradztwa finansowego zwykle stosują zasadę Pareto, aby pomóc sobie w zarządzaniu portfolio klientów, których mają zazwyczaj bardzo dużo.

W praktykach doradczych, które przyjęły zasadę Pareto, zaobserwowano poprawę zarządzania czasem, produktywności i ogólnej satysfakcji klientów.

Zasada Pareto wydaje się prosta, ale jest trudna do wdrożenia dla typowego doradcy. Zasada ta sugeruje, że skoro 20 klientów płaci 80% wszystkich opłat, powinni otrzymać co najmniej 80% obsługi klienta. Doradcy powinni zatem spędzać większość czasu na rozwijaniu relacji z 20 najlepszymi klientami.

Jednak, jak sugeruje natura ludzka, tak się nie dzieje. Większość doradców ma tendencję do rozkładania czasu i usług w mniejszym stopniu na status klienta. Jeśli klient dzwoni i ma problem, doradca poświęca mu dużo czasu, niezależnie od tego, ile dochodu faktycznie przynosi on firmie.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Zasada Pareto ćwiczenia

Poniżej case study, zanim przeczytasz odpowiedź zastanów się co byś zrobił.

W celach promocji swojej firmy i wiedzy eksperckiej planujesz stworzenie bloga i monitorowanie jego sukcesu w trakcie najbliższych miesięcy. Zleciłeś utworzenie bloga i zacząłeś pisać artykuły.

Przeglądałeś raporty widoczności innych witryn i zauważasz że masz dużo mniejsza widoczność w porównaniu z innymi. Na pewno masz dobrze zaimplementowany kod google analytics.


Co robisz dalej i kiedy stosujesz regułę 80 20?

W internecie napotykasz na artykuł o zasadzie Pareta. Ponieważ powiedziano, że możesz zastosować tę koncepcję w dowolnej dziedzinie, zaczynasz zastanawiać się, jak zastosować zasadę 80-20 w swojej witrynie z blogiem.

Mimo całej zużytej energii na tworzenie bloga i pisanie artykułów, ruch na stronie jest bardzo mały.

Wiedziała, że ​​nawet jeśli fragment treści jest spektakularny, praktycznie nic nie jest wart, jeśli nikt go nie czyta.


Proces:

Aby zastosować zasadę 80-20, postanawiasz przypisać swoje „80%” wszystkim, którzy zostali zaangażowani w tworzenie bloga, w tym jego zawartości; a jako „20%” odwiedzających blog.

  1. Korzystając z google analytics skupiasz się ściśle na ruchu na blogu.
  2. Analizujesz które źródła stanowią 20% największego ruchu na Twoim blogu.
  3. Kim jest te 20% najlepszych odbiorców, do których chciałbyś dotrzeć.
  4. Jakie są cechy tej grupy odbiorców?
  5. Czy mogę sobie pozwolić na zainwestowanie większej ilości pieniędzy i wysiłku w zadowolenie moich 20% czytelników?
  6. Pod względem treści, które posty na blogu stanowią 20% moich najpopularniejszych tematów?
  7. Czy mogę ulepszyć te tematy i uzyskać jeszcze większą przyczepność z moich treści niż teraz?

Co robisz gdy odpowiesz sobie na te pytania?

Zmieniasz wygląd i osobowość bloga, aby dostosować go do swoich 20% docelowych odbiorców, a także przepisujesz trochę treści, aby pełniej zaspokajać potrzeby docelowego czytelnika.


Wyniki

Stosując zasadę 80-20 w swoim blogu lepiej możesz zrozumieć swoich odbiorców i celowo skierować reklamy (np facebook ads, google ads, lub nawet pozycjonowanie SEO) do 20% czytelników.

Zasada Pareto zarządzanie czasem

Jak zasada Pareto stosuje się do zarządzania czasem?

Skoro ta reguła mówi, że 20 procent Twoich działań będzie stanowiło 80 procent Twoich wyników to na przykład: „20 procent klientów będzie stanowiło 80 procent sprzedaży. Dwadzieścia procent twoich produktów lub usług będzie stanowiło 80 procent twoich zysków. Ponadto 20 procent twoich zadań będzie stanowiło 80 procent wartości tego, co robisz i tak dalej. ”

Jak to się ma do zarządzania czasem? Jeśli masz listę dziesięciu rzeczy do zrobienia, dwie z nich okażą się warte tyle samo lub więcej niż pozostałe osiem rzeczy razem wziętych”.


Zalety zasady Pareto

Istnieje praktyczny powód zastosowania zasady Pareto. Po prostu daje Ci informację na czym się skupić lub co ulepszyć. Na przykład, jeśli 20% błędów konstrukcyjnych w samochodzie prowadzi do 80% awarii, możesz je zidentyfikować i naprawić. Podobnie, jeśli 20% klientów generuje 80% sprzedaży, możesz skoncentrować się na tych klientach i nagradzać ich za lojalność. W tym sensie zasada Pareto staje się przewodnikiem, jak efektywnie alokować zasoby.


Wady zasady Pareto

Chociaż podział 80/20 jest prawdziwy dla obserwacji Pareto, nie musi to wcale oznaczać, że zawsze jest to prawda. Na przykład 35% siły roboczej (lub 35 na 100 pracowników) może ukończyć tylko 60% planowanej produkcji. Pozostali pracownicy mogą nie być tak wydajni lub po prostu zwalniają się z pracy. To ponownie potwierdza, że ​​zasada Pareto jest jedynie spostrzeżeniem, a niekoniecznie prawem.

Zasada pareto ćwiczenia

1. Przeprowadź analizę zasady Pareto na danym zbiorze danych.

Aby przeprowadzić analizę zasady Pareto na danym zbiorze danych, należy najpierw wyliczyć współczynnik wykorzystania. Ten współczynnik określa, jaki procent całkowitej wartości zbioru danych stanowią dane elementy. Następnie, aby zobrazować wyniki, wykresy wykorzystania można przedstawić w postaci wykresu słupkowego lub wykresu kołowego.

2. Wykorzystaj zasadę Pareto do optymalizacji procesu.

Aby wykorzystać zasadę Pareto do optymalizacji procesu, należy najpierw przeprowadzić analizę wykorzystania. Następnie trzeba wyznaczyć wskaźniki wydajności, które wskazywałyby, które elementy mają największy udział w całkowitej wartości procesu. Następnie można wyciągnąć wnioski dotyczące optymalizacji procesu, aby uzyskać najlepsze wyniki. Na przykład, jeśli większość całkowitej wartości procesu stanowią dwa elementy, należy skupić się na optymalizacji tych dwóch elementów, aby osiągnąć najlepsze wyniki.

Zasada Pareto przykłady

Zasada Pareto przykłady:

  • 80% produkcji światowej pochodzi z 20% firm.
  • 80% dochodu narodowego jest wypracowywane przez 20% ludzi.
  • 80% korzyści związanych z konsumpcją świata jest korzyścią dla 20% ludności.
  • 80% wszystkich błędów w oprogramowaniu jest wywołanych przez 20% kodu.
  • 80% złych recenzji produktu jest następstwem 20% problemów.
  • 80% zużycia energii światowej jest konsumowane przez 20% ludności.

Diagram Pareto, jak narysować wykres

Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady 3
  1. Zbierasz dane o badanym zjawisku, problemie. Stosujesz analizę statystyczną, obserwację, audytujesz pytasz się pracowników itp
PrzyczynyLiczba
Przyczyna 1x
Przyczyna 2x
Przyczyna 3x
Przyczyna 4x
Przyczyna 5x

2. Wpisujesz dane zgodnie z powyższym wykresem.

A poniżej film, jak stworzyć wykres/ diagram pareto w excelu:

Darmowy Diagram ParetoLorenza w exelu

Poniżej do pobrana diagram Pareto-Lorenza excel:

https://drive.google.com/file/d/1DLjWGJwJsIV_kBjLmQJwxW-cJ49p045k/view?usp=sharing

Życie nie jest sprawiedliwe

Co to znaczy, że mówimy „rzeczy nie są równomiernie rozłożone”? Kluczową kwestią jest to, że każda jednostka pracy (lub czas) nie wnosi takiej samej kwoty/wartości.

W idealnym świecie każdy pracownik wniósłby taką samą kwotę/wartość, każdy błąd byłby równie ważny, każda funkcja byłaby w równym stopniu lubiana przez użytkowników. Planowanie byłoby bardzo proste.

Ale nie zawsze tak jest:

Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady 4

Reguła 80/20 zauważa, że ​​większość rzeczy ma nierówny rozkład. Z 5 rzeczy, być może 1 będzie „fajna”. Ta fajna rzecz / pomysł / osoba spowoduje większość wpływu (zielona linia). Chcielibyśmy, aby życie było jak czerwona linia, gdzie każdy element ma taki sam wkład, ale nie zawsze tak się dzieje.

Oczywiście ten stosunek może się zmienić. Może to być 80/20, 90/10 lub 90/20 (pamiętaj, że liczby nie muszą być dodawane do 100!).

Kluczową kwestią jest to, że większość rzeczy nie jest w stosunku 1:1, gdzie każda jednostka „wkładu” (wysiłek, czas, praca) wnosi dokładnie taką samą ilość produkcji.


Dlaczego to jest przydatne?

Zasada Pareto pomaga uświadomić sobie, że większość wyników pochodzi z niewielkiej części danych wejściowych. Wiedząc o tym, jeśli …

20% pracowników przynosi 80% wyników: Skup się na nagradzaniu tych pracowników.

20% błędów powoduje 80% awarii: najpierw skoncentruj się na usuwaniu tych błędów.

20% klientów generuje 80% przychodów: Skoncentruj się na zaspokajaniu tych klientów.

Przykłady ciągną się dalej. Chodzi o to, aby zdać sobie sprawę, że często możesz skoncentrować swój wysiłek na 20%, co stanowi różnicę, zamiast na 80%, które nie dodają wiele.

Z ekonomicznego punktu widzenia korzyści krańcowe maleją. Jest to związane z prawem malejących zysków: każda dodatkowa godzina wysiłku, każdy dodatkowy pracownik dodaje mniej wartości do końcowego wyniku. Pod koniec spędzasz dużo czasu na drobnych szczegółach.

Zasada Pareto, reguła 80-20 i inne metody zwiększania produktywności

Zamów szkolenie dla siebie, swojej firmy lub pracowników. Kontakt poniżej.

+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl

Pisząc wiadomość e-mail prosimy w tytule wpisać- zwiększenie produktywności

Techniki uczenia się i zapamiętywania szkolenie

Zasada 80/20 i włoski ekonomista

Wiesz już jak sformułować wnioski na koniec dzisiejszego wpisu. Wiesz czym jest zasada która odpowiada za 80 procent sukcesu wg nauczyciela ekonomii i zarządzania. Wystarczy zaledwie 20 działań które przynoszą największy rezultat dla dystrybucji bogactwa. Dodatkowe polecam prace jakie stworzył Joseph Juran. A odwrócona zasada pareto? Daj znać w komentarzu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Zasada Pareto. Reguła 80/20 jak zarządzać + przykłady 5

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co oznacza w marketingu Reguła 80 20?

Reguła 80/20 (znana również jako Pareto zasada) w marketingu oznacza, że ​​80% wyników marketingu pochodzi z 20% wysiłków. Oznacza to, że istnieje skupienie wysiłków i środków na niewielkiej liczbie inicjatyw, które przynoszą największe zwroty. Reguła 80/20 może być stosowana w wielu sytuacjach marketingowych, takich jak analiza kanałów, zarządzanie budżetem lub tworzenie strategii. Jest to szczególnie pomocne w sytuacjach, w których istnieje wysoki poziom złożoności i wiele opcji, więc pomaga wybrać te, które przyniosą największe korzyści.

Kiedy stosujemy zasadę Pareto?

Zasada Pareto stosowana jest w celu określenia, które z czynników mają największy wpływ na dany wynik. Zgodnie z tą zasadą, 80% efektów pochodzi z 20% przyczyn. Zasada ta jest często stosowana w różnych dziedzinach, w tym w zarządzaniu projektami, optymalizacji produkcji, analizie danych i innych.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)