7S McKinsey model
Model 7s McKinsey ( uwaga przykład )
Listopad 12, 2017
Technika szybkiej nauki Richarda Feynmana
Tylko 4 kroki! Sposoby na naukę (szybka technika Feynman’a)
Listopad 13, 2017
Pokaż wszystkie

Doskonały przykład -Model 5 sił Portera (łatwe do analizy)

Model 5 sił Portera

Model 5 sił Portera

Model 5 sił Portera




Czym jest 5 sił Portera?

Model Pięciu (5) Sił Portera, nazwany tak na cześć Michaela E. Portera, identyfikuje i analizuje pięć sił konkurencyjnych. Model określa się również jako „analiza strukturalna sektora”, „analiza pięcioczynnikowa”, czy „pięć sił konkurencji”. Jest jedną z metod analizy strategicznej (zob. wpis link plan strategiczny).

model analiza 5 sił portera

Siły kształtują każdą branżę, pomagają określić słabości i mocne strony sektora (sektor- grupa firm wytwarzająca produkty będące substytutami).
Model 5 sił Portera dodatkowo precyzyjnie określa natężenie sił w sektorze ekonomicznym, lub segmencie rynkowym. Siły te to:

  1. Siła przetargowa klientów / nabywców.
  2. Siła przetargowa dostawców.
  3. Konkurencja w branży, czyli rywalizacja wewnątrz sektora.
  4. Potencjał pojawienia się nowych producentów / konkurentów.
  5. Zagrożenie pojawienia się substytutów.


Model Portera można zastosować do każdego segmentu gospodarki, aby szukać rentowności i atrakcyjności.Pięć (5) Sił Portera to model analizy, który pomaga wyjaśnić, dlaczego różne gałęzie przemysłu są w stanie utrzymać różne poziomy rentowności. model 5 sił portera analiza

Rozwinięcie 5 sił portera



Konkurencja w branży


Znaczeniem tej siły jest liczba konkurentów i ich zdolność do stawiania zagrożenia. Im większa liczba konkurentów, wraz z liczbą równorzędnych produktów i usług, które oferują, tym konkurencja jest większa. Dodatkowo oceń cenę marketingu (zob. Premium Digital) w sektorze. Im niższa tym większe zagrożenie, ponieważ reklama jest względnie niedroga, co zachęca podmioty.

Nowi konkurenci


Nabywcy w przypadku nie otrzymania odpowiednio niskiej oferty, wyszukują z łatwością kontrofert konkurencji. Im mniej pieniędzy i czasu potrzebne jest, by wejść na nasz rynek i być skutecznym konkurentem, tym bardziej pozycja przedsiębiorstwa może zostać osłabiona.

Siła dostawców


Odnosi się do tego, jak łatwo dostawcy mogą podnieść ceny towarów i usług. Im mniejsza liczba dostawców, tym bardziej firma jest od nich zależna. Dostawcy mają wtedy swobodę i łatwo ustalają ceny. Pod uwagę bierzemy dodatkowo stopień koncentracji sektora, uzależnienie jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy, niepowtarzalność wyrobu, możliwość wytworzenia przez dostawcę wyrobu finalnego itp.

Siła klientów


W szczególności dotyczy to zdolności klientów do obniżania cen. Wpływ na to ma liczba kupujących, ich wielkość i łatwość przejścia klienta z jednej firmy do drugiej.

Zagrożenie substytutami


Produkty konkurencji, które mogą być stosowane zamiast produktów, lub usług naszej firmy, stanowią tutaj realne zagrożenie. Jeśli usługa lub produkt jest łatwa do skopiowania i zastąpienia wtedy występuje ryzyko. Do pojawienia się substytutów zachęca atrakcyjność sektora (dynamika sprzedaży i rentowność), bariery wejścia, szybkość zmian technologii, a także możliwości obrony dotychczasowych uczestników sektora na przykład poprzez walkę cenową.

Co to jest 6 siła Portera ?!



Nieoficjalnie, przez niektórych dodawana jest szósta siła Portera. Dokładnie chodzi o alianse strategiczne. Czyli uzupełnianie się produktów i usług. Jeśli pewna firma sprzedaje swój produkt, który to polepsza produkt innej firmy (komplementarny). Przykład to firm Intel, która sprzedaje procesory do laptopów (Microsoft-Windows).

Model 5 sił Portera, przykład dla firmy Coca Cola



Poniżej znajduje się analiza 5 sił Portera firmy The Coca-Cola Company w odniesieniu do marki Coca-Cola.

Zagrożenie ze strony nowych uczestników / potencjalnych konkurentów: średnie

Bariery wejścia na rynek są stosunkowo niskie dla branży napojów. Nie ma żadnych kosztów przełączania się konsumenta z jednej formy na drugą i nie istnieje wymóg posiadania kapitału, aby to zrobić. Na rynku pojawia się coraz więcej nowych marek o podobnych cenach niż produkty Coca Coli. Coca-Cola jest postrzegana nie tylko jako napój, ale także jako marka. Od dłuższego czasu posiada bardzo duży udział w rynku, a lojalni klienci nie są skłonni do próbowania nowej firmy.

Zagrożenie substytutem produktów: średnie do wysokiego

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów napojów: energetycznych, gazowanych, soki. Coca-cola tak naprawdę nie ma całkowicie unikalnego smaku. W ślepym teście(blind test) smaku ludzie nie mogą odróżnić Coca-Coli od Pepsi.

Siła przetargowa kupujących - klientów: niskie

Indywidualny nabywca nie wytwarzają siły do obniżenia ceny na Coca-Colę. Duzi detaliści, tacy jak Tesco, mają siłę przetargową ze względu na dużą wielkość zamówienia, ale siła przetargowa zmniejsza się ze względu na lojalność konsumentów końcowych.

Siła przetargowa dostawców: niskie

Głównymi składnikami napoju bezalkoholowego są: woda gazowana, kwas fosforowy, substancja słodząca i kofeina. Dostawcy nie są skoncentrowani, ani zróżnicowani. Coca-Cola jest prawdopodobnie dużym lub największym klientem któregokolwiek z tych dostawców. Więc dyktuje warunki.

Rywalizacja wśród istniejących firm- konkurencja w braży: wysokie

Obecnie głównym konkurentem jest Pepsi, który ma również szeroką gamę produktów napojów pod swoją marką. Zarówno Coca-Cola, jak i Pepsi są dominującymi napojami gazowanymi i mocno angażują się w sponsorowanie imprez i zajęć plenerowych. Na rynku pojawiają się inne popularne marki napojów gazowanych, takie jak Dr. Pepper, ze względu na ich wyjątkowe smaki, natomiast nie osiągnęły sukcesu, którym cieszył się Pepsi lub Coca-Cola.

Akademia Wyceny z dumą przedstawia naszą skrupulatnie zbadaną i dogłębną analizę Coca-Coli za pomocą Pięciu (5) Sił Portera i analizy SWOT dostępnej za jedyne 4 USD. Ten 2.500 słów (w pełni edytowalny) dokument składający się z 10 stron będzie dostępny do pobrania po przejrzeniu poniższego linku.

I co dalej?



Analiza pięciu (5) sił Portera to wspaniałe narzędzie na początku pracy. Osobiście, po sporządzeniu rozkładu sił sektora zawsze używam dodatkowych modeli. W praktyce często można spotkać się z kilkoma argumentami przeciwko tej koncepcji. Po pierwsze mówi się, że konkurenci, dostawcy i kupujący nie są związani ze sobą, nie kontaktują się i nie współdziałają. Po drugie nie wszystkie siły mają jednakową moc.

Jeśli potrzebujesz analizę- model 5 sił Portera, lub inną zadzwoń
Zapraszamy po ofertę szkoleń i mentoring
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl




PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

Podziel się z innymi!

Jeśli chcesz dostawać ciekawe informacje,
zapisz się na listę email.