Zarządzanie jakością + metody i narzędzia

Jak znaleźć pasję
Jak znaleźć pasję i żyć według własnych zasad
15 maja, 2021
zabobony
Co to są zabobony, przesądy, wierzenia ludowe
15 maja, 2021

Zarządzanie jakością + metody i narzędzia

Zarządzanie jakością
Zarządzanie jakością

Co to jest zarządzanie jakością?

Zarządzanie jakością polega na nadzorowaniu wszystkich działań i zadań, które należy wykonać, aby utrzymać pożądany poziom doskonałości. Obejmuje to określenie polityki jakości, tworzenie i wdrażanie planowania i zapewniania jakości, a także kontrolę i poprawę jakości. Nazywa się to również kompleksowym zarządzaniem jakością (TQM- total quality management).

Ogólnie rzecz biorąc, zarządzanie jakością koncentruje się na celach długoterminowych poprzez wdrażanie inicjatyw krótkoterminowych.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz nasze szkolenie z analizy biznesowej:

kurs analiza biznesowe modele

Na czym polega system zarządzania jakością

  • Zarządzanie jakością polega na nadzorowaniu wszystkich działań i zadań potrzebnych do utrzymania pożądanego poziomu doskonałości.
  • Zarządzanie jakością obejmuje ustalanie polityki jakości, tworzenie i wdrażanie planowania i zapewniania jakości, a także kontrolę jakości i poprawę jakości.
  • TQM wymaga, aby wszyscy interesariusze w biznesie współpracowali w celu ulepszenia procesów, produktów, usług i kultury samej firmy.

Zarządzanie jakością prezentacja kluczowych informacji

W swej istocie TQM to filozofia biznesowa, która opiera się na przekonaniu, że długoterminowy sukces firmy wynika z zadowolenia i lojalności klientów. TQM wymaga, aby wszyscy interesariusze w biznesie współpracowali w celu ulepszenia procesów, produktów, usług i kultury samej firmy.

Chociaż zarządzanie jakością wydaje się procesem intuicyjnym, pojawił się jako rewolucyjny pomysł. W latach dwudziestych XX wieku zaczęto polegać na statystyce i teorii statystycznej w biznesie, a pierwszy znany wykres kontrolny powstał w 1924 roku. Wtedy ludzie stworzyli metodę statystycznej kontroli procesu (SPC).  Jednak dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku zostało to wdrożone w środowisku biznesowym.

W tym czasie Japonia stanęła w obliczu trudnego przemysłowego środowiska gospodarczego. Uważano, że jej produkty były niskiej jakości. Kluczowe przedsiębiorstwa w Japonii dostrzegły niedociągnięcia i szukały możliwości wprowadzenia zmian. Opierając się na pionierach myślenia statystycznego, firmy takie jak Toyota włączyły ideę zarządzania jakością i kontroli jakości do swoich procesów produkcyjnych.

Pod koniec lat sześćdziesiątych Japonia całkowicie zmieniła swoją narrację i stała się znana jako jeden z najbardziej wydajnych krajów eksportowych, oferujący jedne z najbardziej podziwianych produktów. Skuteczne zarządzanie jakością zaowocowało lepszymi produktami, które można było wytwarzać po niższej cenie.

Przykład zarządzania jakością

System zarządzania jakością na przykładzie firmy:

Najbardziej znanym przykładem TQM jest wdrożenie systemu Kanban przez Toyotę . Kanban to fizyczny sygnał, który wywołuje reakcję skutkującą określoną czynnością. Toyota wykorzystała ten pomysł do wdrożenia procesu inwentaryzacji just-in-time ( JIT ). 

Aby zwiększyć wydajność swojej linii montażowej, firma zdecydowała się utrzymywać pod ręką wystarczającą ilość zapasów, aby móc realizować zamówienia klientów w momencie ich generowania.

Dlatego wszystkie części linii montażowej Toyoty mają przypisaną fizyczną kartę, która ma przypisany numer inwentarzowy. Tuż przed zainstalowaniem części w samochodzie karta jest usuwana i przesuwana w górę łańcucha dostaw, skutecznie żądając części. Pozwala to firmie na utrzymanie niskiego poziomu zapasów i unikanie nadmiernej ilości niepotrzebnych aktywów.

Metody zarządzania jakością

Istnieje wiele metod poprawy jakości. Obejmują one ulepszanie produktów, usprawnianie procesów i doskonalenie oparte na ludziach.

Na poniższej liście znajdują się metody i techniki zarządzania jakością, które obejmują i napędzają poprawę jakości:

  • ISO 9004 – wytyczne dotyczące poprawy wydajności.
  • ISO 9001 – certyfikowany system zarządzania jakością (QMS) dla organizacji, które chcą udowodnić swoją zdolność do konsekwentnego dostarczania produktów i usług spełniających potrzeby ich klientów i innych interesariuszy.
  • ISO 15504-4 – Technologia informacyjna – Ocena procesu – Część 4: Wytyczne dotyczące stosowania do doskonalenia procesu i określania zdolności procesu.
  • QFD – wdrażanie funkcji jakości, znane również jako dom jakości.
  • Kaizen – 改善, po japońsku zmiana na lepsze; powszechnym terminem jest ciągłe doskonalenie .
  • Program Zero Defect – stworzony przez NEC Corporation z Japonii, oparty na statystycznej kontroli procesu i jednym z danych wejściowych dla wynalazców
  • Six Sigma. 6σ, Six Sigma łączy uznane metody, takie jak statystyczna kontrola procesu, projektowanie eksperymentów oraz analiza trybu awaryjnego i skutków (FMEA).
  • PDCA – cykl zaplanuj, wykonaj, sprawdź, działaj dla celów kontroli jakości.
  • Metoda Six Sigma DMAIC (definiowanie, mierzenie, analizowanie, ulepszanie, kontrola).
  • Koło jakości – grupowe (zorientowane na ludzi) podejście do doskonalenia.
  • Metody Taguchi – metody zorientowane statystycznie, w tym odporność jakości, funkcja utraty jakości i specyfikacje docelowe.
  • Toyota Production System – przerobiony na zachodzie w Lean Manufacturing.
  • Inżynieria Kansei – podejście, które koncentruje się na wychwytywaniu emocjonalnych opinii klientów na temat produktów w celu poprawy.
  • TQM – kompleksowe zarządzanie jakością to strategia zarządzania mająca na celu utrwalenie świadomości jakości we wszystkich procesach organizacyjnych. Najpierw promowany w Japonii.
  • TRIZ – czyli „teoria nowatorskiego rozwiązywania problemów”
  • BPR – reengineering procesów biznesowych , podejście zarządcze mające na celu optymalizację przepływu pracy i procesów w organizacji.
  • OQRM – obiektowe zarządzanie jakością i ryzykiem, model zarządzania jakością i ryzykiem.
  • Podejścia odgórne i oddolne (Top Down & Bottom Up Approaches)- podejście do zmiany przywództwa

Narzędzia zarządzania jakością

7 narzędzi jakości to:

  1. Arkusz kontrolny
  2. Karta kontrolna
  3. Diagram procesu, mapa procesu
  4. Wykres Pareto, Diagram Pareto
  5. Histogram
  6. Diagram Ishikawy, diagram przyczyn i skutków (ang. cause and effect diagram), znany także jako diagram ryby lub jako diagram rybiej ości (ang. fishbone diagram), a także diagram drzewa błędów
  7. Diagram rozproszenia, wykres korelacji

Pełna lista wraz z opisami znajduje się we wpisie: narzędzia zarządzania jakością

Co byś jeszcze dodał do wpisu pt. „Zarządzanie jakością„?

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs pewności siebie
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!