Zawartość strony
Diagram Ishikawy, często nazywany diagramem trójpunktowym lub diagramem szkieletu, to graficzny narzędzie stosowane do identyfikacji i analizy problemów, a także przyczyn. Diagram Ishikawy jest używany do znajdowania złożonych zależności pomiędzy trzema lub więcej czynnikami. Polega na tworzeniu siatki. Siatka tworzona za pomocą tego diagramu może pomóc w zidentyfikowaniu i określeniu wszystkich przyczyn i skutków problemu.
Diagram Ishikawy, ma wiele nazw. Określa się go jeszcze jako diagram przyczyn i skutków (ang.cause and effect diagram) , diagram rybiej ości (ang. fishbone diagrams), wykres rybiej ości.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Więc diagram Ishikawy jest diagramem przyczynowo-skutkowym, który pomaga menedżerom wyśledzić przyczyny niedoskonałości, zmian, wad lub awarii.
Schemat wygląda jak szkielet ryby z problemem na głowie i przyczynami karmienia. Po zidentyfikowaniu wszystkich przyczyn leżących u podstaw problemu menedżerowie mogą zacząć szukać rozwiązań, aby problem nie powtarzał się.
Typowe zastosowania diagramu Ishikawy to projektowanie produktu i zapobieganie wadom jakości w celu zidentyfikowania potencjalnych czynników powodujących ogólny efekt. Każde źródło lub przyczyna niedoskonałości jest źródłem zmienności. Przyczyny są zazwyczaj pogrupowane w główne kategorie w celu zidentyfikowania i sklasyfikowania tych źródeł zmienności.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Jak już wspomniałem problem czy wada jest pokazany jako głowy ryby, skierowany w prawo. Z kolei przyczyny rozciągają się w lewo, jak ości. Żebra rozgałęziają się od kręgosłupa. Zaczynamy od głównych przyczyn, z odgałęzieniami określającymi rodziny problemów (np 5M i inne, ale o tym za chwilę), do tylu poziomów, ile potrzeba.
Diagramy Ishikawy zostały spopularyzowane w 1960 roku przez Kaoru Ishikawa, który był pionierem procesów zarządzania jakością w Kawasaki, oraz w procesie stał się jednym z ojców założycieli nowoczesnego zarządzania.
Podstawowa koncepcja została po raz pierwszy użyta w 1920 roku i jest uważana za jeden z siedmiu podstawowych narzędzi kontroli jakości. Jest znany jako schemat kości ryb ze względu na swój kształt, podobny do widoku szkieletu ryby z boku.
Zaczynamy od poziomej osi skierowanej w prawą stronę, która jest określeniem wyraźnie sformułowanego problemu (skutku). Łączy główne kategorie przyczyn w formie pochyłych strzałek prowadzących do badanego zjawiska. Kolejnym krokiem jest określenie przyczyn, które rozdziela się na podstawowe przyczyny, czyli te główne i podprzyczyny.
Do każdej kategorii przyczyn przyporządkowane są poziome strzałki, które określają główne źródła badanego problemu. Wykres rozbudowywany jest przez dołączanie kolejnych przyczyn i podprzyczyn.
Każda strzałka oznacza „…przyczynia się do…”, tzn. kierując się od podprzyczyn w kierunku głównej osi poziomej interpretujemy wykres odpowiadając na pytanie „jaki to przynosi efekt?”.
Natomiast odczytując diagram od strzałki poziomej do podprzyczyn odpowiadamy na pytanie „dlaczego”? Rozbudowa wykresu kończy się w momencie pełnego zidentyfikowania zjawiska.
Graficzna analiza badanego problemu umożliwia rozpoznanie i rozpatrzenie innych przyczyn, które wcześniej zostały pominięte lub nie były brane pod uwagę.
Analiza przyczyn pierwotnych ma na celu ujawnienie kluczowych zależności między różnymi zmiennymi, a możliwe przyczyny zapewniają dodatkowy wgląd w zachowanie procesu.
Przyczyny ujawniają się na podstawie analizy, często podczas sesji burzy mózgów i są pogrupowane w kategorie na głównych gałęziach kości rybnej. Aby pomóc w ustrukturyzowaniu tego podejścia, kategorie są często wybierane z jednego ze wspólnych modeli pokazanych poniżej, ale mogą pojawić się jako coś unikalnego dla aplikacji w konkretnym przypadku.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Każda potencjalna przyczyna jest prześledzona wstecz, aby znaleźć przyczynę pierwotną, często przy użyciu techniki 5 Why.
W celu ułatwienia analizy przyczynowo skutkowej powstało kilka schematów diagramu Ishikawy. Najbardziej i najczęściej praktykowane z nich to:
Pochodzące z Lean Manufacturing i Toyota Production System , 5 M jest jednym z najczęstszych ram analizy pierwotnych przyczyn:
Niektóre z nich zostały rozszerzone o dodatkowe trzy i są nazywane 8 M:
Ten wspólny model identyfikowania kluczowych atrybutów planowania w marketingu produktu jest często stosowany w analizie przyczyn źródłowych jako kategorie dla diagramu Ishikawa:
8 Ps są używane głównie w marketingu produktów.
Alternatywa stosowana w branżach usługowych wykorzystuje cztery kategorie możliwych przyczyn:
Powtarzającym się tematem transformacji lean lub Six Sigma jest usuwanie bałaganu w celu ujawnienia marnotrawstwa lub możliwości poprawy. Diagram Ishikawy ma na celu rozbicie i uporządkowanie przyczyn problemu, aby pokazać, które elementy mają największy wpływ.
Grupowanie „przyczyn” oznacza, że możesz myśleć o różnych elementach problemu w oderwaniu od całego procesu. Jedna lub dwie z tych „przyczyn” będą miały większy efekt niż inne i poprowadzą cię do źródła problemu. Ta struktura pozwala również na radzenie sobie z mniejszymi fragmentami, które mają duży wpływ na problem. Patrząc na elementy problemu, a nie na cały proces, znalezienie rozwiązania będzie mniej zniechęcające, a rozwiązywanie problemów łatwiejsze do zarządzania.
Po ustaleniu przyczyny źródłowej ustal priorytetyzację lub sprawdź przyczyny, aby ustalić, które z nich mają największy efekt. Po zidentyfikowaniu skup się na nich. Łatwa metoda sprawdzania przyczyn polega na spojrzeniu na każdą z nich i zadaniu dwóch pytań:
Jak prawdopodobne jest to, że jest to główne źródło problemu lub jego odmiany?
Jak łatwo byłoby to naprawić lub kontrolować?
Połącz odpowiedzi na dwa pytania razem. Pracuj nad przyczynami, które mają wynik VV, VS i SV.
Obszarem poprawy jakości, na który zwróciła uwagę Ishikawa, jest jakość w całym cyklu życia produktu – nie tylko podczas produkcji.
Chociaż mocno wierzył w tworzenie standardów, uważał, że standardy są jak programy ciągłego doskonalenia jakości – one również powinny być stale oceniane i zmieniane.
Normy nie są ostatecznym źródłem podejmowania decyzji; zadowolenie klienta jest. Chciał, aby menedżerowie konsekwentnie zaspokajali potrzeby konsumentów; z tych potrzeb powinny wynikać wszystkie inne decyzje. Oprócz własnych osiągnięć, Ishikawa czerpał i wyjaśniał zasady innych guru jakości, w tym szczególnie W. Edwardsa Deminga, twórcy modelu Plan-Do-Check-Act.
Ishikawa rozszerzył cztery kroki Deminga na sześć:
Poniżej plik Excel do pobrania:
https://drive.google.com/file/d/1yr6adbsXXrFu87wFl52idDjsRr56kT89/view?usp=sharing
Sam projekt może sprawiać przyjemność podczas tworzenia. Dobry kierownik wie jak korzystać z narzędzi zarządzania jakością. W jakim celu najbardziej Ci się to przyda?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Należy najpierw określić główne czynniki wpływające na problem. Następnie należy wypełnić współczynniki wpływu dla każdej z tych zmiennych. Na trzecim kroku powinno się ocenić wszystkie zmienne. Ostatnim krokiem jest określenie głównego czynnika wpływu na problem.
Diagram Ishikawy jest narzędziem służącym do identyfikacji zmiennych, które wpływają na wynik procesu. Może być stosowany do analizy różnych problemów, od prostych po bardziej złożone. Może służyć do określenia przyczyn wad wytworów, określenia problemów w procesie produkcji lub efektywności oraz problemów związanych z zarządzaniem produkcją. Narzędzie to może być używane do identyfikacji przyczyn stosowanych w badaniach i pracach rozwojowych. Jego zastosowanie można zaobserwować na wszystkich szczeblach procesu, od wstępnego badania problemy do wdrożenia rozwiązania skierowanego na konkretne czynniki, które oddziałują na wynik.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.