Cykl życia produktu. Zarządzanie, etap i fazy (czytaj więcej)

Prawdopodobieństwo, statystyka i średnia
Prawdopodobieństwo zdarzenia i sukcesu [Klasyczna definicja] Najważniejsza lekcja w życiu!
17 listopada, 2017
Rozwój osobisty i piramida potrzeb Maslowa
Rozwój osobisty i piramida Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb, samorealizacja
20 listopada, 2017

Cykl życia produktu. Zarządzanie, etap i fazy (czytaj więcej)

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Fale Elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa


Dlaczego akurat te 3 teorie poruszam w jednym artykule?
Otóż pomiędzy tym czym są: teoria fal elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa istnieje pewna zależność. Po przeczytaniu całego artykułu będziesz już to wiedział. Ta wiedza da Ci ogromną przewagę nad innymi. Cykl życia produktu, połączony z cyklem życia przedsiębiorstwa i falami Elliota sprawi, że będziesz wiedział kiedy rozwijać się w branży, zachować momentum i pracować mądrze, a kiedy z rynku powoli uciekać.


Fale Elliota, początek


Kiedyś, gdy byłem traderem, czyli inwestorem giełdowym w firmie znajdującej się w UK, a później w Polsce, niektórzy używali do analizy rynku fal Elliota. Uważam, że jest to bardzo pomocna teoria opisująca psychologię tłumu. Może być, a raczej powinna być stosowana do innych dziedzin życia, a samo jej zrozumienie da jasny pogląd na otaczającą nas rzeczywistość. Będziemy w stanie zrozumieć wiele procesów. W dalszej części teorię fal Elliota porównam z cyklem życia produktu i cyklem życia przedsiębiorstwa, dzięki czemu wyciągniecie niezbędna wnioski.

Czym jest teoria fal Elliota?


Teoria fale Elliota




Fale Elliota i ich koncepcja ta ma blisko 100 lat. Została wynaleziona przez ówczesnego księgowego Ralpha Elliota, który starał się uwzględnić aspekt psychologiczny (psychologia tłumu) podczas ruchów amerykańskiej giełdy akcji.
Zakłada, że psychologia inwestorów, psychologia tłumu i ruchy pomiędzy optymizmem, a pesymizmem występują w naturalnej sekwencji.


Ralph Elliott

Ruchy te powodują poruszanie się w poszczególnych falach (impuls i korekta- wyglądają jak fale, stąd nazwa fale Elliota). Jak na załączonych diagramach, ruch w jednym kierunku składa się z 5 fal (3 impulsywne i 2 korekty), po całej sekwencji następuję głęboka korekta całego ruchu tzw. ABC. Każda fala składa się z całej sekwencji tylko, że w mniejszym okresie czasu. Jeśli na przykład w branży trwa przez rok trend wzrostowy, to nie jest to jeden ruch ciągły w górę tylko składa się on z mniejszych ruchów, a właściwie całej sekwencji. 1-2-3-4-5-A-B-C rys. poniżej obrazujący fale Elliota i ich strukturę :

Fale Elliota



Od strony psychologicznej wygląda to tak… Na początku, gdy cena jest wystarczająco niska, wzbudza to zainteresowanie pewnych inwestorów. Fale Elliota zaczynają się od pewnej grupy ludzi. Przekonani o tym, że cena jest dosyć niska, kupują (fala 1). Po okresie zakupów, gdy cena urosła, cześć z nich zaczyna sprzedawać, żeby zgarnąć oczywisty zysk (korekta, fala -2). Kiedy cena lekko spadła, wyczuwają oni dodatkową okazję do kupna i sprzedaży w przyszłości z jeszcze większym zyskiem. Za nimi dołączają się już inne osoby tzw. tłum (fala 3). Zaczyna się euforia, wszyscy kupują i namawiają nawet swoich znajomych do kupna (przykłady – dotcom, złoto i amber gold, bitcoin i inne). Cena jest już bardzo wysoka i inwestorzy nie widzą tutaj już zbyt dużego potencjału, więc zaczynają wycofywać duży kapitał. Cena dla nich jest zbyt wygórowana. Tworzy się kolejna korekta (fala 4). Tłum mimo to cały czas kupuje, bo wierzy że cena będzie zawsze rosła, podczas gdy dla dużych inwestorów cena jest już za wysoka. Doświadczeni cały czas sprzedają, w ręce tłumu, który z chęcią kupuje (fala 5). Tylko, że gdy mali gracze kupili od dużych to sami nie mają już komu sprzedać. Zostają więc z drogą inwestycją, której nie mają już komu sprzedać i rynek się załamuje (fale korekty -duża korekta ABC).
Cykl życia produktu przedsiębiorstwa


Po wszystkim jeśli produkt, usługa, akcje, czy inne były godne zaufania i cały czas utrzymują wartość to cały cykl zaczyna się od początku. Po korekcie cena jest niska, co wzbudza zainteresowanie doświadczonych inwestorów i zarazem strach u osób które kupowały na szczycie i poniosły stratę, bo boją się znowu kupić z racji iż cena cały czas spada. Z drugiej strony jeśli produkt, akcje firmy czy usługi były słabej jakości, lub wprowadzono nową technologię, a ta przestaje być użyteczna, to korekta prowadzi do wymarcia i firma upada, albo produkt się kończy.
W tym momencie powinniście już mieć czysty obraz tego dlaczego cykl życia produktu czy przedsiębiorstwa przyrównuję do teorii fal Elliota.

Cykl życia produktu



Cykl życia produktu przedsiębiorstwa


Co to jest „Cykl życia produktu”
Cykl życia produktu opisuje okres czasu, w którym produkt jest opracowywany, wprowadzany na rynek i ostatecznie usuwany z rynku. Cykl podzielony jest na cztery etapy: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość i spadek. Idea cyklu życia produktu jest wykorzystywana w marketingu do decydowania, kiedy należy reklamować, obniżać ceny, poznawać nowe rynki lub tworzyć nowe opakowania.


Wyróżnia się tutaj 5 etapów:
Faza zerowa
Faza wprowadzenia
Faza wzrostu
Faza dojrzałości
Faza spadku

Cykl życia produktu

Faza zerowa

To m.in. proces przygotowania, tworzenia, realizacja cyklu inwestycyjnego, rozruch
technologiczny, testowanie, itd. Pozostałe fazy ilustruje tabela.




WPROWADZENIE
WZROST
DOJRZAŁOŚĆ
SPADEK


SPRZEDAŻ
Niewielka
Szybki wzrost
Szczyt sprzedaży
Spadek


ZYSKI
Ujemne
Rosnące
Wysokie i stabilizujące się
Zerowe lub niskie


NAKŁADY MARKETINGOWE
Bardzo wysokie
Wysokie
Malejące
Niskie


KONKURENCJA
Brak lub niska
Rosnąca
Wysoka
Malejąca


STRATEGIA
Ekspansja rynku
Penetracja rynku
Utrzymania udziału
Utrzymanie podaży i wycofanie


CELE MARKETINGOWE
Branding, stworzenie świadomości produktu
Utrwalanie pozycji na rynku
Obrona udziałów
Obniżanie wydatków i wycofanie się


CENA
Wysoka
Niższa
Cena przebijająca konkurencję
Niska, zapewnia rentowność


PRODUKT
Jeden standardowy
Zwiększa się liczba wersji
Pełna gama marek i modeli
Część jest stopniowo wycofywana


DYSTRYBUCJA
Ograniczona
Intensywna
Bardzo intensywna, maksymalizacja kanałów i punktów sprzedaży
Selektywna




Faza wprowadzenia

– Ten etap cyklu życia produktu może być najdroższy dla firmy wprowadzającej nowy produkt. Wielkość rynku produktu jest niewielka, co oznacza, że ​​sprzedaż jest mała, chociaż będą się one zwiększać. Z drugiej strony, koszty takich rzeczy, jak badania i rozwój, testy konsumenckie i marketing potrzebny do uruchomienia produktu mogą być bardzo wysokie, zwłaszcza jeśli jest to sektor konkurencyjny. Aby w pełni zrozumieć ten etap cyklu życia produktu i etap dojrzałości, dokładnie przestudiuj ten wpis: Strategia wprowadzania innowacyjności- błękitnego oceanu

Faza wzrostu

– Etap wzrostu charakteryzuje się zazwyczaj silnym wzrostem sprzedaży i zysków, a ponieważ firma może zacząć czerpać korzyści z korzyści skali w produkcji, wzrosną marże zysku, a także ogólna kwota zysku. Dzięki temu firmy mogą inwestować więcej pieniędzy w działania promocyjne, aby zmaksymalizować potencjał tego etapu wzrostu cyklu życia produktu i przedsiębiorstwa.


Faza dojrzałości

-W fazie dojrzałości cykl życia produktu osiąga swoje apogeum. To co wytwarzamy jest dobrze znane i ustabilizowane, a celem producenta jest utrzymanie udziału w rynku, który zgromadzili. Jest to prawdopodobnie najbardziej konkurencyjny czas dla większości produktów, a firmy muszą mądrze inwestować w każdy marketing, który podejmują. Muszą również rozważyć wszelkie modyfikacje lub ulepszenia produktu w procesie produkcyjnym, które mogą zapewnić mu przewagę konkurencyjną.


Faza spadku

– W końcu rynek produktu zacznie się kurczyć, a to jest tzw. Etap schyłkowy. Cykl życia produktu kończy się. Koniec ten może wynikać z nasycenia rynku (tj. wszyscy klienci, którzy mogliby kupić produkt, już go kupili) lub z powodu przejścia na inny typ produktu, albo wyniszczającej konkurencji. Chociaż spadek ten może być nieunikniony, firmy mogą nadal osiągać zyski, przestawiając się na tańsze metody produkcji i tańsze rynki.



Omówiona wcześniej tabelka posłuży Ci jako ściągawka na podstawie której będziesz mógł wstępnie określić fazę w której obecnie znajduje się przedsiębiorstwo, lub produkt. Cykl życia produktu to bardzo przydatne narzędzie, kilka innych, równie użytecznych znajdziesz w artykule model 5 sił Portera.


Cykl życia produktu przedsiębiorstwa


Fazy życia produktu, fazy cyklu życia

Promocja jaką musi przejść nasz produkt na rynku aby konsument wreszcie kupił to długa droga. Wielkość sprzedaży jest kontrolowana przez to jak nabywca reaguje na obecność i wprowadzenie produktu na rynek. Popyt i podaż cały czas walczą między sobą, a korzystanie z dobrej strategii marketingowej może pomóc każdej firmie. Pamiętaj tylko że mamy cztery fazy!


Podsumowanie



Cykl życia produktu, czy cykl życia przedsiębiorstwa różni się nieco od teorii fal Elliota, ale ma pewne cechy wspólne. To co trzeba zrozumieć to wszystko porusza się falowo, czyli raz w górę, raz w dół. Warto wspomnieć tutaj przypowieść o siedmiu latach urodzaju i dobrobytu, siedmiu latach nieszczęścia i 7 latach przestoju. Co można bardzo łatwo wytłumaczyć, jeśli macie już wiedzę na temat fal i cyklu życia. Dbajcie o to, żeby cykl życia produktu nie był również określony jako cykl życia przedsiębiorstwa. Czyli jeśli dochodowy produkt się skończy, to aby uniknąć zamknięcia biznesu musisz mieć inne alternatywy, produkty, czy usługi. Połącz to z konceptem pt. fale Elliota i ciesz się z powodu przewagi nad konkurencją. Będziesz wiedział kiedy wskoczyć do jadącego pociągu, zachować momentum i pracować zawzięcie, a kiedy z rynku powoli uciekać.

Chcesz poznać jeszcze inne strategie rozwijania firmy? A może potrzebujesz konsultingu, przy tworzeniu obecnej? Możemy pomóc
+48 790-768-482 info@rafalszrajnert.pl

PS. Koniecznie odwiedź nasz SKLEP



Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej