Cykl życia produktu. Zarządzanie, etap i fazy (definicja, przykłady)

Coaching
Coaching -co to? (Coach, Psychologia, Mentoring i Studia Podyplomowe) -przykłady, definicja.
2 kwietnia, 2024
7S McKinsey model
Model 7s McKinsey -co to? (organizacja i przedsiębiorstwo). Przykład, definicja.
2 kwietnia, 2024

Cykl życia produktu. Zarządzanie, etap i fazy (definicja, przykłady)

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

Cykl życia produktu
Cykl życia produktu

Fale Elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa

Dlaczego akurat te 3 teorie poruszam w jednym artykule?

Otóż pomiędzy tym czym są: teoria fal elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa istnieje pewna zależność. Po przeczytaniu całego artykułu będziesz już to wiedział. Ta wiedza da Ci ogromną przewagę nad innymi. Cykl życia produktu, połączony z cyklem życia przedsiębiorstwa i falami Elliota sprawi, że będziesz wiedział kiedy rozwijać się w branży, zachować momentum i pracować mądrze, a kiedy z rynku powoli uciekać.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Fale Elliota, początek

Kiedyś, gdy byłem traderem, czyli inwestorem giełdowym w firmie znajdującej się w UK, a później w Polsce, niektórzy używali do analizy rynku fal Elliota. Uważam, że jest to bardzo pomocna teoria opisująca psychologię tłumu.

Może być, a raczej powinna być stosowana do innych dziedzin życia, a samo jej zrozumienie da jasny pogląd na otaczającą nas rzeczywistość. Będziemy w stanie zrozumieć wiele procesów. W dalszej części teorię fal Elliota porównam z cyklem życia produktu i cyklem życia przedsiębiorstwa, dzięki czemu wyciągniecie niezbędna wnioski.

Czym jest teoria fal Elliota?

Teoria fale Elliota

Fale Elliota i ich koncepcja ta ma blisko 100 lat. Została wynaleziona przez ówczesnego księgowego Ralpha Elliota, który starał się uwzględnić aspekt psychologiczny (psychologia tłumu) podczas ruchów amerykańskiej giełdy akcji.
Zakłada, że psychologia inwestorów, psychologia tłumu i ruchy pomiędzy optymizmem, a pesymizmem występują w naturalnej sekwencji.


Ralph Elliott

Ruchy te powodują poruszanie się w poszczególnych falach (impuls i korekta- wyglądają jak fale, stąd nazwa fale Elliota). Jak na załączonych diagramach, ruch w jednym kierunku składa się z 5 fal (3 impulsywne i 2 korekty), po całej sekwencji następuję głęboka korekta całego ruchu tzw. ABC.

Każda fala składa się z całej sekwencji tylko, że w mniejszym okresie czasu. Jeśli na przykład w branży trwa przez rok trend wzrostowy, to nie jest to jeden ruch ciągły w górę tylko składa się on z mniejszych ruchów, a właściwie całej sekwencji. 1-2-3-4-5-A-B-C rys. poniżej obrazujący fale Elliota i ich strukturę :

Fale Elliota



Od strony psychologicznej wygląda to tak… Na początku, gdy cena jest wystarczająco niska, wzbudza to zainteresowanie pewnych inwestorów.

Fale Elliota zaczynają się od pewnej grupy ludzi. Przekonani o tym, że cena jest dosyć niska, kupują (fala 1). Po okresie zakupów, gdy cena urosła, cześć z nich zaczyna sprzedawać, żeby zgarnąć oczywisty zysk (korekta, fala -2).

Kiedy cena lekko spadła, wyczuwają oni dodatkową okazję do kupna i sprzedaży w przyszłości z jeszcze większym zyskiem. Za nimi dołączają się już inne osoby tzw. tłum (fala 3). Zaczyna się euforia, wszyscy kupują i namawiają nawet swoich znajomych do kupna (przykłady – dotcom, złoto i amber gold, bitcoin i inne). Cena jest już bardzo wysoka i inwestorzy nie widzą tutaj już zbyt dużego potencjału, więc zaczynają wycofywać duży kapitał. Cena dla nich jest zbyt wygórowana. Tworzy się kolejna korekta (fala 4).

Tłum mimo to cały czas kupuje, bo wierzy że cena będzie zawsze rosła, podczas gdy dla dużych inwestorów cena jest już za wysoka. Doświadczeni cały czas sprzedają, w ręce tłumu, który z chęcią kupuje (fala 5). Tylko, że gdy mali gracze kupili od dużych to sami nie mają już komu sprzedać. Zostają więc z drogą inwestycją, której nie mają już komu sprzedać i rynek się załamuje (fale korekty -duża korekta ABC).

Cykl życia produktu przedsiębiorstwa

Po wszystkim jeśli produkt, usługa, akcje, czy inne były godne zaufania i cały czas utrzymują wartość to cały cykl zaczyna się od początku. Po korekcie cena jest niska, co wzbudza zainteresowanie doświadczonych inwestorów i zarazem strach u osób które kupowały na szczycie i poniosły stratę, bo boją się znowu kupić z racji iż cena cały czas spada.

Z drugiej strony jeśli produkt, akcje firmy czy usługi były słabej jakości, lub wprowadzono nową technologię, a ta przestaje być użyteczna, to korekta prowadzi do wymarcia i firma upada, albo produkt się kończy.

W tym momencie powinniście już mieć czysty obraz tego dlaczego cykl życia produktu czy przedsiębiorstwa przyrównuję do teorii fal Elliota.

Cykl życia produktu przedsiębiorstwa

Co to jest Cykl życia produktu? Definicja.

Cykl życia produktu to cały okres, w którym dany produkt jest dostępny na rynku, od momentu jego wprowadzenia do momentu jego wycofania. Składa się z pięciu etapów: badania i rozwój, wprowadzanie na rynek, wzrost, dojrzałość i spadek. Każdy z etapów wymaga innego podejścia do marketingu, aby produkt mógł być skuteczny.

Cykl życia produktu opisuje okres czasu, w którym produkt jest opracowywany, wprowadzany na rynek i ostatecznie usuwany z rynku. Cykl podzielony jest na cztery etapy: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość i spadek. Idea cyklu życia produktu jest wykorzystywana w marketingu do decydowania, kiedy należy reklamować, obniżać ceny, poznawać nowe rynki lub tworzyć nowe opakowania.


Wyróżnia się tutaj 5 etapów:

  • Faza zerowa
  • Faza wprowadzenia
  • Faza wzrostu
  • Faza dojrzałości
  • Faza spadku

Cykl życia produktu

Faza zerowa

To m.in. proces przygotowania, tworzenia, realizacja cyklu inwestycyjnego, rozruch
technologiczny, testowanie, itd. Pozostałe fazy ilustruje tabela.

WPROWADZENIEWZROSTDOJRZAŁOŚĆSPADEK
SPRZEDAŻNiewielkaSzybki wzrostSzczyt sprzedażySpadek
ZYSKIUjemneRosnąceWysokie i stabilizujące sięZerowe lub niskie
NAKŁADY MARKETINGOWEBardzo wysokieWysokieMalejąceNiskie
KONKURENCJABrak lub niskaRosnącaWysokaMalejąca
STRATEGIAEkspansja rynkuPenetracja rynkuUtrzymania udziałuUtrzymanie podaży i wycofanie
CELE MARKETINGOWEBranding, stworzenie świadomości produktuUtrwalanie pozycji na rynkuObrona udziałówObniżanie wydatków i wycofanie się
CENAWysokaNiższaCena przebijająca konkurencjęNiska, zapewnia rentowność
PRODUKTJeden standardowyZwiększa się liczba wersjiPełna gama marek i modeliCzęść jest stopniowo wycofywana
DYSTRYBUCJAOgraniczonaIntensywnaBardzo intensywna, maksymalizacja kanałów i punktów sprzedażySelektywna
Cykl życia produktu i cykl rozwoju przedsiębiorstwa

Faza wprowadzenia

Ten etap cyklu życia produktu może być najdroższy dla firmy wprowadzającej nowy produkt. Wielkość rynku produktu jest niewielka, co oznacza, że ​​sprzedaż jest mała, chociaż będą się one zwiększać. Z drugiej strony, koszty takich rzeczy, jak badania i rozwój, testy konsumenckie i marketing potrzebny do uruchomienia produktu mogą być bardzo wysokie, zwłaszcza jeśli jest to sektor konkurencyjny. Aby w pełni zrozumieć ten etap cyklu życia produktu i etap dojrzałości, dokładnie przestudiuj ten wpis: Strategia wprowadzania innowacyjności- błękitnego oceanu

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Faza wzrostu

Etap wzrostu charakteryzuje się zazwyczaj silnym wzrostem sprzedaży i zysków, a ponieważ firma może zacząć czerpać korzyści z korzyści skali w produkcji, wzrosną marże zysku, a także ogólna kwota zysku. Dzięki temu firmy mogą inwestować więcej pieniędzy w działania promocyjne, aby zmaksymalizować potencjał tego etapu wzrostu cyklu życia produktu i przedsiębiorstwa.

Faza dojrzałości

W fazie dojrzałości cykl życia produktu osiąga swoje apogeum. To co wytwarzamy jest dobrze znane i ustabilizowane, a celem producenta jest utrzymanie udziału w rynku, który zgromadzili. Jest to prawdopodobnie najbardziej konkurencyjny czas dla większości produktów, a firmy muszą mądrze inwestować w każdy marketing, który podejmują. Muszą również rozważyć wszelkie modyfikacje lub ulepszenia produktu w procesie produkcyjnym, które mogą zapewnić mu przewagę konkurencyjną.

Faza spadku

W końcu rynek produktu zacznie się kurczyć, a to jest tzw. Etap schyłkowy. Cykl życia produktu kończy się. Koniec ten może wynikać z nasycenia rynku (tj. wszyscy klienci, którzy mogliby kupić produkt, już go kupili) lub z powodu przejścia na inny typ produktu, albo wyniszczającej konkurencji. Chociaż spadek ten może być nieunikniony, firmy mogą nadal osiągać zyski, przestawiając się na tańsze metody produkcji i tańsze rynki.

Omówiona wcześniej tabelka posłuży Ci jako ściągawka na podstawie której będziesz mógł wstępnie określić fazę w której obecnie znajduje się przedsiębiorstwo, lub produkt. Cykl życia produktu to bardzo przydatne narzędzie, kilka innych, równie użytecznych znajdziesz w artykule model 5 sił Portera.

Cykl życia produktu przedsiębiorstwa

Fazy życia produktu, fazy cyklu życia

Promocja jaką musi przejść nasz produkt na rynku aby konsument wreszcie kupił to długa droga. Wielkość sprzedaży jest kontrolowana przez to jak nabywca reaguje na obecność i wprowadzenie produktu na rynek. Popyt i podaż cały czas walczą między sobą, a korzystanie z dobrej strategii marketingowej może pomóc każdej firmie. Pamiętaj tylko że mamy cztery fazy!

Dlaczego strategia sprzedaży powinna uwzględniać cykl życia produktów?

Strategia sprzedaży powinna uwzględniać cykl życia produktów, ponieważ pozwala ona firmie na dostosowanie swoich działań sprzedażowych do etapu, w którym aktualnie znajduje się dany produkt. Na przykład, w okresie wprowadzania produktu na rynek, może być konieczne skupienie się na edukowaniu klientów, aby zwrócić ich uwagę na nowy produkt, a także promowanie go, aby zwiększyć świadomość marki.

Natomiast w okresie maksymalnego wzrostu skupić się można na zwiększeniu siły sprzedaży, aby jak najszybciej osiągnąć maksymalny poziom sprzedaży. W okresie spadku można skupić się na działaniach, które pomogą w przedłużeniu cyklu życia produktu, np. poprzez zmianę cen lub wprowadzenie nowych wersji produktu.

Na czym polega strategia produktu?

Strategia produktu to plan działań, który organizacja stosuje, aby zapewnić swoim produktom sukces na rynku. Strategia produktu opiera się na kilku kluczowych czynnikach, takich jak: określenie celów, przegląd konkurencji, określenie grupy docelowej, zdefiniowanie cech produktu i ustalenie ceny. Cele te pomagają firmom określić, jak planują osiągnąć sukces na rynku. Strategia produktu obejmuje również określenie sposobu wypromowania produktu oraz określenie planu rozwoju produktu w przyszłości.

Jakie konkretnie narzędzia analityczne mogą wspierać proces identyfikacji aktualnej fazy cyklu życia produktu według teorii fal Elliotta?

Do analizy i identyfikacji fazy, w której znajduje się produkt, mogą być wykorzystane narzędzia analityczne takie jak analiza trendów sprzedaży, badania rynku, analiza konkurencji, a także zaawansowane narzędzia analityczne bazujące na danych, takie jak big data i analiza predykcyjna. Te narzędzia mogą pomóc w zrozumieniu dynamiki rynku i odpowiednim przewidywaniu przyszłych tendencji.

W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą przygotować się na etap spadku w cyklu życia produktu, aby zminimalizować negatywne skutki?

Przedsiębiorstwa mogą przygotować się na etap spadku poprzez dywersyfikację portfela produktów, inwestycję w badania i rozwój nowych produktów, restrukturyzację oferty, poprawę efektywności kosztowej, a także poszukiwanie nowych rynków zbytu. Kluczowe jest również monitorowanie wskaźników rynkowych i adaptacja strategii marketingowych do zmieniających się warunków.

Czy teoria fal Elliotta może być stosowana w każdej branży, czy jej zastosowanie jest ograniczone do konkretnych sektorów?

Teoria fal Elliotta, pierwotnie zastosowana w analizie rynków finansowych, może być użyteczna w różnych branżach do analizy trendów i cykli rynkowych. Jednakże skuteczność jej zastosowania może zależeć od specyfiki danej branży, w tym od czynników zewnętrznych wpływających na rynek, oraz od dynamiki zmian w preferencjach konsumentów. W niektórych branżach o szybkim cyklu innowacji lub silnie zależnych od czynników zewnętrznych, jak moda czy technologie, zrozumienie i zastosowanie tej teorii może być bardziej skomplikowane.

Podsumowanie

Cykl życia produktu, czy cykl życia przedsiębiorstwa różni się nieco od teorii fal Elliota, ale ma pewne cechy wspólne. To co trzeba zrozumieć to wszystko porusza się falowo, czyli raz w górę, raz w dół. Warto wspomnieć tutaj przypowieść o siedmiu latach urodzaju i dobrobytu, siedmiu latach nieszczęścia i 7 latach przestoju. Co można bardzo łatwo wytłumaczyć, jeśli macie już wiedzę na temat fal i cyklu życia.

Dbajcie o to, żeby cykl życia produktu nie był również określony jako cykl życia przedsiębiorstwa. Czyli jeśli dochodowy produkt się skończy, to aby uniknąć zamknięcia biznesu musisz mieć inne alternatywy, produkty, czy usługi. Połącz to z konceptem pt. fale Elliota i ciesz się z powodu przewagi nad konkurencją. Będziesz wiedział kiedy wskoczyć do jadącego pociągu, zachować momentum i pracować zawzięcie, a kiedy z rynku powoli uciekać.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Cykl życia produktu. Zarządzanie, etap i fazy (definicja, przykłady) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)