Co to burza mózgów, inaczej brainstorming? Technika rozwiązywania problemów (generować pomysł). Brainwriting

retoryka etos patos logos
Retoryka. Poznaj trójkąt retoryczny (sztuka: etos, patos, logos -definicja, przykłady)
19 grudnia, 2022
ochrona oznaczeń
Ochrona oznaczeń oraz zewnętrznej postaci produktu czy wyrobu (ochrona wzorów przemysłowych, przykłady, definicja)
19 grudnia, 2022

Co to burza mózgów, inaczej brainstorming? Technika rozwiązywania problemów (generować pomysł). Brainwriting

burza mózgów
Co to burza mózgów, inaczej brainstorming? Technika rozwiązywania problemów (generować pomysł). Brainwriting 1

Burza mózgów, czyli generowanie wielu radykalnych, kreatywnych pomysłów

Jak często używałeś burzy mózgów, aby rozwiązać problem? Możliwe, że użyłeś brainstormingu przynajmniej raz, nawet jeśli nie zdawałeś sobie z tego sprawy.

Przez dziesięciolecia ludzie używali burzy mózgów do generowania pomysłów i wymyślali kreatywne rozwiązania problemów. Musisz jednak prawidłowo użyć techniki brainstorming, aby była ona w pełni skuteczna.

W tym artykule przyjrzymy się, co to jest, dlaczego jest przydatne i jak uzyskać z niego jak najwięcej.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co to jest burza mózgów?

Burza mózgów z ang. brainstorming od brain „mózg, umysł” i storm „burza; sztorm”.

Alex Osborn, dyrektor reklamowy Madison Avenue, opracował oryginalne podejście i opublikował je w swojej książce z 1953 r.

Od tego czasu naukowcy dokonali wielu ulepszeń w tej oryginalnej technice. Podejście opisane przeze mnie uwzględnia te badania , więc nieznacznie różni się od podejścia Osborna.

Metoda Osborna

Co to burza mózgów, inaczej brainstorming? Technika rozwiązywania problemów (generować pomysł). Brainwriting 2

Burza mózgów, inaczej brainstorming a także brainwriting! Ultra ciekawa koncepcja.

Osborn twierdził, że dwie zasady przyczyniają się do „skuteczności ideatywnej”, a mianowicie:

  • odraczaj osądzanie
  • sięgaj po ilość
Techniki uczenia się i zapamiętywania szkolenie

Te dwie zasady były zgodne z jego czterema ogólnymi zasadami burzy mózgów, ustanowionymi z zamiarem, aby:

  • zmniejszyć zahamowania społeczne wśród członków grupy,
  • stymulować generowanie pomysłów,
  • zwiększyć ogólną kreatywność grupy.

Te 4 zasady to:

  1. Idź po ilość : ta reguła oznacza zwiększenie rozbieżnej produkcji pomysłów, mające na celu ułatwienie rozwiązania problemu dzięki maksymalnej jakości źródeł. Zakłada się, że im większa liczba wygenerowanych pomysłów, tym większa szansa na radykalne i skuteczne rozwiązanie.
  2. Wstrzymaj się od krytyki : w burzy mózgów krytykę generowanych pomysłów należy odłożyć na bok. Zamiast tego uczestnicy powinni skupić się na rozszerzaniu lub dodawaniu pomysłów, rezerwując krytykę na późniejszy „krytyczny etap” procesu. Zawieszając ocenę, uczestnicy będą mogli swobodnie generować niezwykłe pomysły.
  3. Mile widziane dzikie pomysły: Aby uzyskać dobrą długą listę sugestii, zachęca się „dzikie”, lub raczej niecodzienne pomysły. Można je wygenerować, patrząc z nowej perspektywy i zawieszając założenia. Te nowe sposoby myślenia mogą zapewnić lepsze rozwiązania.
  4. Łącz i ulepszaj pomysły : Zgodnie z hasłem „1 + 1 = 3”. Uważa się, że stymuluje budowanie pomysłów w procesie.

Osborn zauważał, że ​​burza mózgów powinna rozwiązać konkretne pytanie; stwierdził, że sesje dotyczące wielu pytań były nieefektywne.

Ponadto problem musi wymagać generowania pomysłów, a nie osądu; wykorzystuje przykłady, takie jak generowanie możliwych nazw produktu jako właściwego materiału na burzę mózgów, podczas gdy oceny analityczne, takie jak to, czy wyjść za mąż, nie wymagają burzy mózgów. [

Osborn przewidywał grupy około 12 uczestników, w tym zarówno ekspertów, jak i nowicjuszy. Uczestnicy są zachęcani do udzielania dzikich i nieoczekiwanych odpowiedzi.

Pomysły nie są krytykowane ani dyskutowane. Grupa po prostu przedstawia pomysły, które mogą prowadzić do rozwiązania, i nie stosuje analitycznego osądu co do wykonalności. Wyroki są zastrzeżone na późniejszy termin.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Nowe, lekko zmienione podejście. Jak przeprowadzić burzę mózgów?

Burza mózgów łączy zrelaksowane, nieformalne podejście do rozwiązywania problemów z myśleniem pobocznym.

Zachęca ludzi do wymyślania myśli i pomysłów, które z początku mogą wydawać się nieco szalone.

Niektóre z tych pomysłów można przekształcić w oryginalne, kreatywne rozwiązania problemu, podczas gdy inne mogą wywołać jeszcze więcej pomysłów.

Pomaga to oderwać ludzi od ich normalnego sposobu myślenia.

Dlatego podczas sesji burzy mózgów ludzie powinni unikać krytykowania lub nagradzania pomysłów.

Próbujemy otworzyć możliwości i przełamać błędne założenia dotyczące granic problemu.

Osąd i analiza na tym etapie hamują generowanie pomysłów i ograniczają kreatywność.

Oceniamy pomysły na koniec sesji – teraz dopiero nadszedł czas na dalsze eksplorowanie rozwiązań przy użyciu konwencjonalnych metod.

Dlaczego warto korzystać z burzy mózgów?

Konwencjonalne rozwiązywanie problemów grupowych często może być podważane przez niepomocne zachowanie grupy. I chociaż ważne jest, aby zacząć od ustrukturyzowanego, analitycznego procesu rozwiązywania problemów, może to prowadzić grupę do opracowania ograniczonych i pozbawionych wyobraźni pomysłów.

Natomiast burza mózgów zapewnia otwarte środowisko, które zachęca wszystkich do uczestnictwa. Dziwaczne pomysły są mile widziane i rozwijane, a wszystkich uczestników zachęca się do pełnego udziału, pomagając im w opracowaniu bogatej gamy kreatywnych rozwiązań.

Burza mózgów wykorzystywana podczas rozwiązywania problemów wprowadza różnorodne doświadczenia członków zespołu. Zwiększa bogactwo eksplorowanych pomysłów, co oznacza, że ​​często można znaleźć lepsze rozwiązania problemów, z którymi się borykamy.

Może także pomóc w uzyskaniu zadeklarowania się od członków zespołu dla wybranego rozwiązania – w końcu prawdopodobnie będą bardziej zaangażowani w takie podejście, jeśli będą zaangażowani w jego opracowanie.

Co więcej, ponieważ burza mózgów jest świetną zabawą, pomaga członkom zespołu wiązać się, ponieważ rozwiązują problemy w pozytywnym, satysfakcjonującym środowisku. Chociaż burza mózgów może być skuteczna, ważne jest, aby podchodzić do niej z otwartym umysłem i duchem braku osądu.

Jeśli tego nie zrobisz, ludzie „będą milczeć”, liczba i jakość pomysłów spadnie, a morale mogą ucierpieć.

Indywidualna burza mózgów

Podczas gdy burza mózgów jest często bardziej skuteczna w generowaniu pomysłów niż normalne rozwiązywanie problemów grupowych, kilka badań wykazało, że indywidualna burza mózgów daje więcej pomysłów niż burza mózgów w grupach.

Może się to zdarzyć, ponieważ grupy nie zawsze przestrzegają zasad burzy mózgów i wkradają się złe zachowania. W większości przypadków dzieje się tak, ponieważ ludzie zwracają tak dużą uwagę na innych ludzi, że nie generują własnych pomysłów – lub zapominają o tych pomysłach, czekając na swoją kolej.

Nazywa się to „blokowaniem”. Kiedy burza mózgów odbywa się na własną rękę, nie musimy martwić się o ego czy opinie innych ludzi, możemy być bardziej swobodni i kreatywni.

Na przykład może się okazać, że pomysł, który z wahaniem przedstawiłbyś w grupie, przekształca się w coś specjalnego, gdy odkryjesz go sam.

Możesz jednak nie rozwijać pomysłów w takim stopniu, kiedy jesteś sam, ponieważ nie masz szerszego doświadczenia innych członków grupy, z którego można czerpać.

Wskazówka: Aby jak najlepiej wykorzystać indywidualną sesję burzy mózgów, wybierz wygodne miejsce do siedzenia i myślenia.

Minimalizuj rozproszenie uwagi dzięki czemu możesz skupić się na danym problemie i rozważyć użycie map myśli, aby aranżować i rozwijać pomysły.

Indywidualna burza mózgów jest najbardziej skuteczna, gdy trzeba rozwiązać prosty problem, wygenerować listę pomysłów lub skoncentrować się na szerokim problemie.

Grupowa burza mózgów jest często bardziej skuteczna w rozwiązywaniu złożonych problemów.

Grupowa burza mózgów

Podczas jej przeprowadzania możesz skorzystać z pełnego doświadczenia i kreatywności wszystkich członków zespołu.

Kiedy jeden członek utknie z pomysłem, jego kreatywność i doświadczenie może przenieść pomysł na kolejny etap.

Możesz rozwijać pomysły głębiej dzięki grupowej burzy mózgów niż w przypadku indywidualnej burzy mózgów.

Kolejną zaletą grupowej burzy mózgów jest to, że pomaga wszystkim poczuć, że wnieśli swój wkład w rozwiązanie, i przypomina ludziom, że inni mają twórcze pomysły do ​​zaoferowania.

To także świetna zabawa, więc może być świetna do budowania zespołu!

Grupowa burza mózgów może być ryzykowna dla poszczególnych osób. Nietypowe sugestie mogą wydawać się pozbawione wartości na pierwszy rzut oka – w tym miejscu musisz ściśle przewodniczyć sesjom, aby grupa nie zmiażdżyła tych pomysłów i nie stłumiła kreatywności.

Tam, gdzie to możliwe, uczestnicy powinni pochodzić z szerokiego zakresu dyscyplin.

Ten przekrój doświadczeń może uczynić sesję bardziej kreatywną. Nie rób jednak zbyt dużej grupy: tak jak w przypadku innych rodzajów pracy zespołowej, grupy od pięciu do siedmiu osób są zwykle najbardziej skuteczne.

Jak korzystać z narzędzia

Często osiąga się najlepsze wyniki, łącząc burzę mózgów indywidualną i grupową oraz zarządzając procesem zgodnie z „regułami” które zaraz przedstawię.

W ten sposób możesz sprawić, że ludzie skupią się na problemie bez przerwy, zmaksymalizujesz liczbę pomysłów, które możesz wygenerować, i uzyskasz wspaniałe poczucie więzi w zespole, które towarzyszy dobrze przeprowadzonej burzy mózgów!

Aby skutecznie przeprowadzić grupową sesję burzy mózgów, wykonaj następujące kroki.

Krok 1: Przygotuj grupę

Najpierw skonfiguruj wygodne środowisko spotkań na sesję. Upewnij się, że pomieszczenie jest dobrze oświetlone i że masz potrzebne narzędzia, zasoby i napoje.

Ile informacji lub przygotowań potrzebuje Twój zespół, aby przeprowadzić burzę mózgów dla rozwiązania Twojego problemu?

Pamiętaj, że przygotowanie jest ważne, ale zbyt wiele może ograniczyć – a nawet zniszczyć swobodną naturę sesji burzy mózgów.

Zastanów się, kto weźmie udział w spotkaniu. Pokój pełen podobnie myślących ludzi nie wygeneruje tylu kreatywnych pomysłów, co zróżnicowana grupa, dlatego staraj się uwzględniać osoby z różnych dyscyplin, a także osoby o różnych stylach myślenia.

Gdy wszyscy się zgromadzą, wyznacz jedną osobę, aby nagrała lub zapisała pomysły płynące z sesji.

Ta osoba niekoniecznie musi być kierownikiem zespołu – trudno jest jednocześnie nagrywać i wnosić wkład.

Publikuj notatki, w których każdy może je zobaczyć, na przykład na flipchartach lub tablicach; lub użyj komputera z projektorem danych.

Jeśli ludzie nie są przyzwyczajeni do wspólnej pracy, rozważ zastosowanie odpowiedniej rozgrzewki lub lodołamacza .

Krok 2: Przedstaw problem

Jasno zdefiniuj problem, który chcesz rozwiązać, i określ wszelkie kryteria, które musisz spełnić.

Wyjaśnij, że celem spotkania jest wygenerowanie jak największej liczby pomysłów.

Na początku sesji daj ludziom dużo czasu na spisanie jak największej liczby własnych pomysłów.

Następnie poproś ich, aby podzielili się swoimi pomysłami, jednocześnie dając wszystkim uczciwą okazję do wniesienia wkładu.

Krok 3: Poprowadź dyskusję

Gdy wszyscy podzielą się swoimi pomysłami, rozpocznij dyskusję grupową, aby opracować pomysły innych osób i użyj ich do tworzenia nowych pomysłów. Wykorzystywanie pomysłów innych osób jest jednym z najcenniejszych aspektów grupowej burzy mózgów.

Zachęcaj wszystkich do wnoszenia wkładu i opracowywania pomysłów, w tym najcichszych ludzi, i zniechęcaj każdego do krytykowania pomysłów.

Jako facylitator grupy powinieneś dzielić się pomysłami, jeśli je masz, ale poświęć swój czas i energię na wspieranie zespołu i prowadzenie dyskusji.

Trzymaj się jednej rozmowy na raz i ponownie skup się na grupie, jeśli ludzie zostaną odsunięci na bok.

Chociaż prowadzisz dyskusję, pamiętaj, aby wszyscy mogli się dobrze bawić podczas burzy mózgów.

Przyjmij kreatywność i zachęć swój zespół do przedstawienia jak największej liczby pomysłów, niezależnie od tego, czy są praktyczne, czy niepraktyczne.

Używaj eksperymentów myślowych, takich jak prowokacja lub losowe wprowadzanie nieoczekiwanych pomysłów.

Nie podążaj za jednym ciągiem myśli zbyt długo. Upewnij się, że generujesz dużą liczbę różnych pomysłów, i szczegółowo zapoznaj się z poszczególnymi pomysłami. Jeśli członek zespołu musi „przestroić się”, by zbadać sam pomysł, daj mu swobodę. Ponadto, jeśli sesja burzy mózgów jest długa, rób dużo przerw, aby ludzie mogli dalej się koncentrować.

Brain writing

Ogólna zasada tej techniki polega na oddzieleniu generowania pomysłów od dyskusji.

Lider zespołu dzieli się tym tematem z zespołem, a członkowie zespołu indywidualnie spisują swoje pomysły. Pomaga to wyeliminować uprzedzenia i zachęca wszystkich członków zespołu do dzielenia się własnymi pomysłami. Daje to również wszystkim więcej czasu na przemyślenie swoich pomysłów, co jest szczególnie pomocne dla introwertycznych uczestników. Ta technika burzy mózgów najlepiej sprawdza się w zespołach, w przypadku których wydaje się, że są pod dużym wpływem pierwszych pomysłów przedstawionych podczas spotkania.

Kiedy Twój zespół indywidualnie przeprowadza pisemną burzę mózgów (brainwriting), z dala od rozproszenia i opinii publicznej, generujesz koncepcje, które w naturalny sposób mogą nie pojawić się w większym otoczeniu. Indywidualne techniki burzy mózgów, takie jak ta, często dają więcej unikalnych pomysłów niż wtedy, gdy grupa wymyśla pomysły razem.

Burza mózgów – podsumowanie

Następny krok – podejmowanie działań Po indywidualnej lub grupowej sesji burzy mózgów będziesz mieć wiele pomysłów. Chociaż znalezienie najlepszych pomysłów może wydawać się trudne, analiza tych pomysłów jest kolejnym ważnym krokiem i możesz użyć do tego kilku narzędzi.

Kluczowe punkty Przy odpowiednim zarządzaniu burza mózgów może pomóc w generowaniu radykalnych rozwiązań problemów. Może również zachęcać ludzi do angażowania się w rozwiązania, ponieważ wnieśli wkład i odegrali rolę w ich rozwoju. Najlepsze podejście łączy burzę mózgów indywidualnych i grupowych. Podczas tego procesu nie powinno być krytyki pomysłów i należy zachęcać do kreatywności.

Techniki uczenia się i zapamiętywania szkolenie

Podstawowe zasady jak przeprowadzić burzę mózgów

Skoro definicja jest już Ci znana to możesz wybrać czy wolisz zapisywać pomysły czy zgłaszać je ustnie. Metoda burzy mózgów jest wspaniałym narzędziem jeśli interesuje Ciebie ocena pomysłów, dodatkowo sprytny moderator potrafi kierować przebiegiem w dobrym kierunku. Przez co możemy stworzyć ogromną ilość pomysłów a sam proces twórczego myślenia nie wydaje się trudny. Upewnij się że sprawdziłeś także mój inny wpis pt. „Metoda 635”.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Co to burza mózgów, inaczej brainstorming? Technika rozwiązywania problemów (generować pomysł). Brainwriting 3

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co to znaczy burza mózgów?

Burza mózgów to metoda pracy grupowej, która zakłada szybkie i niestandardowe wywieranie wpływu na jakieś postawy, wyniki biznesowe lub cele. Celem jest tworzenie mnóstwa pomysłów, które mogą być wykorzystane do osiągnięcia rezultatu. Proces ten obejmuje tworzenie nowych, kreatywnych rozwiązań poprzez szybką wymianę myśli. Im więcej osób bierze udział w sesji, tym lepsze są wyniki.

Co rozwija burza mózgów?

Burza mózgów polega na wykorzystaniu kreatywności grupy ludzi. Zazwyczaj obejmuje zespołowe brainstormingowanie tematu określonego problemu lub projektu. Poprzez proces ten, członkowie grupy są w stanie wygenerować wiele pomysłów, które są potem analizowane, dzięki czemu grupa może znaleźć najlepsze rozwiązanie. Burza mózgów pomaga również aktywizować uczestników i wzbudzać ich energiczne dyskusje. Te wybuchy kreatywności mogą stać się źródłem konstruktywnych innowacji, a burze mózgów obecnie używa się w różnych dziedzinach.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)