charyzma
Charyzma w 5 prostych krokach które nauczą Cię jak być charyzmatycznym (SZYBKO)
26 listopada, 2020
efekt aureoli
Efekt aureoli (psychologia). Dlaczego efekt halo wpływa na to, jak postrzegamy innych
1 grudnia, 2020

Efekt Dunninga-Krugera, czyli złudzenie ponadprzeciętności 3 metody jak z nim walczyć)

Efekt Dunninga Krugera wykres przykłady
Efekt Dunninga-Krugera, czyli złudzenie ponadprzeciętności 3 metody jak z nim walczyć) 1

Efekt Dunninga-Krugera. Dlaczego niekompetentni ludzie myślą, że są niesamowici?

Efekt Dunninga-Krugera, czyli złudzenie ponadprzeciętności 3 metody jak z nim walczyć) 2

Krótkie streszczenie czym jest efekt Dunninga-Krugera:

Dlaczego niekompetentni ludzie myślą, że są niesamowici?

Efekt Dunninga-Krugera to błąd poznawczy polegający na tym, że ludzie niesłusznie przeceniają swoją wiedzę lub umiejętności w określonej dziedzinie.

Dzieje się tak, ponieważ brak samoświadomości uniemożliwia im dokładną ocenę własnych umiejętności.

Często używanym przykładem, do opisania efektu Dunninga-Krugera, jest Donald Trump, którego pewność siebie była tak mocna, że pomimo jego słabego zainteresowania i zrozumienia kwestii politycznych stał się prezydentem Stanów Zjednoczonych.

Błędy w zachowaniu i podejmowaniu decyzji efekt dunniga kruger percepcja

Stronniczość może również objawiać się, gdy wysoko wykwalifikowane osoby (lub eksperci, jak ich nazywamy) uważają, że ponieważ mają wiedzę, a zatem zadanie jest dla nich łatwe; każdy ma taką wiedzę i dlatego to samo zadanie powinno być łatwiejsze dla innych niż jest w rzeczywistości.

Złudzenie ponadprzeciętności

Złudzenie ponadprzeciętności – błąd poznawczy objawiający się skłonnością jednostki do przeceniania swoich umiejętności i cech w stosunku do innych ludzi. Zjawisko to jest obserwowane na wielu różnych płaszczyznach, wliczając w to inteligencję, umiejętność wykonywania zadań i rozwiązywania testów oraz posiadania pożądanych przymiotów, i cech charakteru. Jest to jedna z wielu pozytywnych iluzji dotyczących samego siebie. Badaniem tego zagadnienia zajmuje się psychologia społeczna.

Ignorancja częściej jest przyczyną pewności siebie, niż wiedza

Efekt Dunninga-Krugera, w psychologii , to błąd poznawczy, pewna stronniczość polegająca na tym, że osoby o ograniczonej wiedzy lub kompetencjach w danej dziedzinie intelektualnej lub społecznej znacznie zawyżają własną wiedzę, lub kompetencje w tej dziedzinie w stosunku do obiektywnych kryteriów, czy wyników swoich rówieśników lub ludzi w ogóle.

Według badaczy, od których pochodzi,nazwa: psychologów David Dunning i Justin Kruger, efekt tłumaczy fakt, że zdolność metapoznawcza do rozpoznawania braków we własnej wiedzy lub kompetencjach wymaga posiadania przynajmniej minimalnego poziomu tego samego rodzaju wiedzy lub kompetencji, jakiego nie osiągnęli Ci, którzy wykazują ten efekt.

Mówią prościej „nie wiem, że nie wiem czyli wydaje mi się że wiem„.

Efekt Dunninga-Krugera, mówi nam, że dzieje się tak ponieważ nie są świadomi swoich braków, ludzie Ci na ogół zakładają, że nie mają braków wiedzy, zgodnie z tendencją większości ludzi do „wybierania tego, co uważają za najbardziej rozsądną i optymalną opcję”.

Samo zjawisko nie było badane, aż do końca XX wieku (kiedy to właśnie zajęli się nim Dunning i Kruger), ale jest znane ze zwykłego życia i od dawna zostało potwierdzone w powszechnych powiedzeniach:

– Np .: „Ignorancja częściej jest przyczyną pewności siebie, niż wiedza” ( Charles Darwin ).

W badaniach opisanych w ich artykule „ Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One’s Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments –link”(1999), Dunning i Kruger przetestowali umiejętności czterech grup młodych dorosłych w trzech dziedzinach: humor , logika (rozumowanie) i gramatyka.

Wyniki potwierdziły ich przewidywania, że ​​w porównaniu z bardziej kompetentnymi rówieśnikami „osoby niekompetentne […] dramatycznie zawyżą swoje umiejętności i wyniki w stosunku do obiektywnych kryteriów”; że „będą mniej zdolni (…) rozpoznać kompetencje, gdy je zobaczą” (własne lub kogoś innego); że „będą mniej w stanie […] uzyskać wgląd w swój prawdziwy poziom wydajności”, porównując własne wyniki z wynikami innych i paradoksalnie, mogą poprawić swoją zdolność rozpoznawania własnej niekompetencji, stając się bardziej kompetentnymi, „dostarczając im w ten sposób [sobie] umiejętności metapoznawczych koniecznych do uświadomienia sobie, że radzili sobie słabo”.

Na przykład w jednym z badań studenci przystąpili do testu gramatycznego składającego się z 20 pozycji. Po ukończeniu testu uczniowie ocenili, jaka była ich zdolność w identyfikowaniu poprawnej gramatyki w porównaniu z innymi.

Jak można się było spodziewać, uczniowie z najniższymi wynikami rażąco przeceniali swoje umiejętności. Ci, którzy uzyskali wynik na 10. percentylu (tj. Uzyskali wyniki wyższe niż tylko 10% innych), ocenili swoje umiejętności gramatyczne na 67. percentylu. Zasadniczo ich umiejętności gramatyczne były naprawdę słabe, ale myśleli, że znajdują się w pierwszej trzeciej osób.

Jak walczyć z efektem Dunninga-Krugera

Dunning i Kruger podkreślili, że efekt, który zidentyfikowali, nie oznacza, że ​​ludzie zawsze przeceniają własną wiedzę lub kompetencje.

To, czy to zrobią, zależy częściowo od dziedziny, w której oceniają samych siebie (większość golfistów nie wierzy, że są lepsi w golfie niż Tiger Woods ) i czy posiadają „minimalny próg wiedzy, teorii lub doświadczenia”.

Biorąc pod uwagę powyższe zdanie, doprowadziłoby ich to do fałszywego przekonania , że posiadają wiedzę lub kompetencje.

Efekt nie oznacza również, że błędy poznawcze wynikające z motywacji i inne czynniki również nie odgrywają roli w tworzeniu zawyżonej samooceny wśród niekompetentnych ludzi.

Późniejsze badania efektu Dunninga-Krugera badały jego wpływ w wielu innych dziedzinach, w tym w biznesie, medycynie i polityce.

Efekt przeciwny! (na niego też trzeba uważać)

Istnieje efekt przeciwny efektowi D.K.

Mianowicie osoba bierze wszystko przez pryzmat własnej pracy.

Déformation professionalnelle (czasem w angielskim zwane jako nerdview), zwykle tłumaczone jako skrzywienie zawodowe, jest francuskim terminem odnoszącym się do tendencji do przetwarzania świata oczami zawodowca, a nie z bardziej wyważonej perspektywy.

Utrata bezstronności (skrzywienie zawodowe link do artykułu) poglądów na sprawy wchodzące w zakres zainteresowań zawodowych. Posiadanie większej wiedzy na jakiś temat sprawia, że podświadomie uważamy go za bardziej istotny.

Efekt Dunninga-Krugera przykłady

Kilka przykładów udało nam się już wymienić, ale przeprowadzono jeszcze masę badań.

Na przykład badanie opublikowane w 2018 roku wykazało, że Amerykanie, którzy wiedzą stosunkowo niewiele o polityce i rządzie, są bardziej skłonni niż inni Amerykanie przeceniać swoją wiedzę na te tematy. Co więcej, według badania tendencja ta wydaje się być bardziej widoczna w kontekstach, w których ludzie świadomie myślą o sobie jako o zwolennikach jednej lub drugiej ( republikańskiej lub demokratycznej ) partii politycznej.

Dobrym przykładem jest badanie przeprowadzone przez Leadership IQ „Mniej niż połowa pracowników wie, czy wykonują dobrze swoją pracę”, ponad 30 000 pracowników odpowiedziało na dziesiątki pytań w miejscu pracy, w tym na pytania typy czy osiągają takie wyniki jakich się od nich oczekuje.

I co jest przerażające, tylko 29% pracowników twierdzi, że „zawsze” wie, czy ich wyniki są tam, gdzie powinny. Tymczasem aż 36% twierdzi, że „nigdy” lub „rzadko”.

Podobają Ci się takie konkretne porady biznesowe i psychologiczne?

Możesz je otrzymywać bezpośrednio na swój email, tutaj możesz się zapisać:

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Mam do Ciebie jeszcze jedno pytanie. Gdzie najczęściej obserwujesz efekt Dunninga-Krugera? Jestem ciekaw waszych odpowiedzi.

ekonomia behawioralna

Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.

Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:

Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?

Co najbardziej Ciebie szokuje w tym jak efekt Dunninga-Krugera wpływa na nasze życie?

A może masz pytanie dotyczące czegoś z opisanych reguł.

Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.

doktorant Rafał Szrajnert
doktorant Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.