Cykl życia przedsiębiorstwa (bardzo wazne etapy) KOMPENDIUM

cykl życia firmy

Modele cyklu życia to nie tylko fenomen nauk przyrodniczych. Branże doświadczają podobnego cyklu życia. Tak jak człowiek się rodzi, rośnie, dojrzewa i ostatecznie doświadcza upadku, a ostatecznie śmierci, podobnie dzieje się w przypadku branż i linii produktów.

Etapy są takie same dla wszystkich branż, ale każda branża doświadczy tych etapów inaczej, dla niektórych będą one trwać dłużej, a dla innych przejdą szybko.

Nawet w tej samej branży różne firmy mogą znajdować się na różnych etapach cyklu życia.

Na plan strategiczny firmy prawdopodobnie będzie miał duży wpływ etap cyklu życia firmy, w którym ona się znajduje. Niektóre firmy, a nawet branże, znajdują nowe zastosowania do stosowania produktów, co wydłuża ich cykl życia. Wzrost sprzedaży przemysłu w czasie służy do sporządzenia wykresu cyklu życia.

Poszczególne etapy cyklu życia firmy to: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość i spadek.

Sprzedaż zwykle rozpoczyna się powoli w fazie wstępnej, a następnie gwałtownie rozpoczyna się w fazie wzrostu. Po osiągnięciu poziomu dojrzałości sprzedaż zaczyna się stopniowo zmniejszać.

Z drugiej strony, zyski generalnie rosną w całym cyklu życia, ponieważ firmy w branży korzystają z wiedzy specjalistycznej oraz korzyści skali i zakresu, aby z czasem obniżyć koszty jednostkowe.

Etapy cyklu życia przedsiębiorstwa

wprowadzenie

Na początkowym etapie cyklu życia przemysł jest w powijakach. Być może opracowano i opatentowano nową, unikalną ofertę produktów, tworząc nowy pomysł na zarobek.

Niektórzy analitycy dodają nawet stadium embrionalne przed wprowadzeniem, co można odnieść do pewnego rodzaju innowacji.

Na etapie wprowadzenia firma może być sama w branży. Może to być mała przedsiębiorcza firma lub większa korporacja, która wykorzystała fundusze na badania i rozwój oraz wiedzę specjalistyczną do opracowania czegoś nowego.

Marketing określa nowe oferty produktów w nowej branży jako „znaki zapytania”, ponieważ sukces produktu i życie w branży są niesprawdzone i nieznane.

Na tym etapie firma zastosuje ukierunkowaną strategię, aby podkreślić wyjątkowość nowego produktu lub usługi dla niewielkiej grupy klientów.

Tych klientów zwykle określa się w literaturze marketingowej mianem „innowatorów” i „wczesnych użytkowników”.

Taktyki marketingowe na tym etapie mają na celu wyjaśnienie produktu i jego zastosowań konsumentom, a tym samym zwiększenie świadomości na temat produktu i branży.

Firmy tworzą niszę dla dominacji w branży właśnie na tym etapie. Na przykład często próbują ustalić wczesne postrzeganie jakości produktu, przewagi technologicznej lub korzystnych relacji z dostawcami w łańcuchu dostaw, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.

Ponieważ tworzenie nowej oferty produktu, opracowywanie i testowanie prototypów oraz wprowadzanie na rynek produktu kosztuje, na tym etapie zyski firmy i branży są zwykle ujemne.

Wszelkie generowane zyski są zazwyczaj ponownie inwestowane w spółkę, aby umocnić jej pozycję i pomóc w finansowaniu dalszego rozwoju. Wprowadzenie wymaga znacznych nakładów pieniężnych, aby nadal promować i różnicować ofertę oraz rozszerzać przepływ produkcji z warsztatu do ewentualnie przepływu partii. Zapotrzebowanie rynku wzrośnie od momentu wprowadzenia, a ponieważ krzywa cyklu życia rośnie w coraz szybszym tempie, mówi się, że branża wkracza w fazę wzrostu. Firmy mogą również skupiać się w bliskiej odległości na wczesnych etapach cyklu życia branży, aby uzyskać dostęp do kluczowych materiałów lub wiedzy technologicznej.

wzrost

Podobnie jak etap wprowadzający, etap wzrostu wymaga również znacznej ilości kapitału. 

Celem działań marketingowych na tym etapie jest odróżnienie oferty firmy od innych konkurentów w branży. 

Zatem etap wzrostu wymaga funduszy na rozpoczęcie nowej ukierunkowanej kampanii marketingowej, a także środków na dalsze inwestycje w nieruchomości, zakłady i wyposażenie, aby ułatwić wzrost wymagany przez potrzeby rynku. 

Jednak na tym etapie przemysł doświadcza większej standaryzacji produktów, co może sprzyjać korzyściom skali i ułatwiać opracowanie układu przepływu liniowego w celu zwiększenia wydajności produkcji.

Potrzebne będą fundusze na badania i rozwój, aby wprowadzić zmiany w produkcie lub usługach, aby lepiej odzwierciedlić potrzeby i sugestie klientów. 

Na tym etapie, jeśli firma odniesie sukces na rynku, rosnący popyt spowoduje wzrost sprzedaży. 

Zyski i aktywa towarzyszące również wzrosną, a zyski będą pozytywne dla firm. 

Marketing często określa produkty na etapie wzrostu jako „gwiazdy”. Produkty te mają wysoki wzrost i udział w rynku. Kluczową kwestią na tym etapie jest rywalizacja na rynku. Ponieważ produkt jest akceptowany w całej branży, coraz więcej nowych podmiotów dołącza do branży, a wyniki intensywniejszej konkurencji są wyższe.

Czas trwania etapu wzrostu, podobnie jak wszystkich innych etapów, zależy od konkretnej branży lub badanej linii produktów. 

Niektóre przedmioty – na przykład modna odzież – mogą doświadczyć bardzo krótkiego etapu wzrostu i niemal natychmiast przejść do kolejnych etapów dojrzałości i spadku. 

Modna zabawka dla dzieci w tym sezonie świątecznym może nie istnieć lub spaść na najniższe półki w sklepie w następnym roku. 

Ponieważ wiele nowych produktów kończy się niepowodzeniem, etap wzrostu może być krótki lub może nie istnieć w przypadku niektórych produktów. 

Jednak w przypadku innych produktów etap wzrostu może być dłuższy ze względu na częste aktualizacje i ulepszenia produktów, które zapobiegają dojściu do dojrzałości. 

Dzisiejszy przemysł komputerowy jest przykładem branży o długim okresie wzrostu dzięki ulepszeniom sprzętu, usług oraz produktów i funkcji dodatkowych.

Na etapie wzrostu krzywa cyklu życia jest bardzo stroma, co wskazuje na szybki wzrost. Firmy mają tendencję do rozprzestrzeniania się geograficznie na tym etapie cyklu życia i nadal rozpraszają się w fazie dojrzałości i spadku. Kiedyś przemysł motoryzacyjny był początkowo skoncentrowany w określonych rejonach. Dzisiaj, gdy branża dojrzała, producenci samochodów są rozproszeni po wielu krajach.

dojrzałość

Gdy przemysł zbliża się do dojrzałości, krzywa cyklu życia przemysłu staje się zauważalnie bardziej płaska, co wskazuje na spowolnienie wzrostu. Niektórzy eksperci określają tutaj dodatkowy etap, zwany ekspansją, między wzrostem a dojrzałością. Podczas gdy sprzedaż rośnie i rosną zyski z tych produktów, czyli „krów według terminologii zaczerpniętej z macierzy BCG”, tempo spowalnia od etapu wzrostu.

W rzeczywistości tempo ekspansji sprzedaży jest zwykle równe tempu wzrostu gospodarki. Pewna konkurencja ze strony podmiotów będzie widoczna, a ci nowi uczestnicy będą próbowali ukraść udział w rynku istniejących produktów.

Dlatego wysiłek marketingowy musi pozostać silny i musi podkreślać unikalne cechy produktu lub firmy, aby nadal odróżniać ofertę firmy od konkurentów branżowych.

Firmy mogą konkurować jakością, aby oddzielić swój produkt od innych tańszych ofert, lub odwrotnie, firma może wypróbować strategię tanich / niskich cen w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży i czerpania zysków z obrotu zapasami.

Firma na tym etapie może mieć nadwyżkę gotówki na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy. Ale w dojrzałych branżach zwykle jest mniej firm, a te, które przetrwają, będą większe i bardziej dominujące. Podczas gdy innowacje są kontynuowane, nie są tak radykalne jak wcześniej i mogą być jedynie zmianą koloru lub receptury na stres.

upadek

Spadki są prawie nieuniknione w branży. Jeśli innowacje produktowe nie dotrzymały kroku innym konkurencyjnym produktom i / lub usługom lub jeśli nowe innowacje lub zmiany technologiczne spowodowały, że przemysł stał się przestarzały, sprzedaż cierpi, a cykl życia spada. Na tym etapie sprzedaż spada w szybszym tempie. Często towarzyszy temu kolejny, większy wstrząs w branży, ponieważ konkurenci, którzy nie odeszli w fazie dojrzałości, opuszczają obecnie branżę. Jednak niektóre firmy pozostaną, aby konkurować na mniejszym rynku. Fuzje i konsolidacje będą również normą, ponieważ firmy będą próbować innych strategii, aby nadal być konkurencyjnym lub rozwijać się poprzez przejęcia i / lub dywersyfikację.

Jak przedłużyć cykl życia przedsiębiorstwa?

Efektywność zarządzania może pomóc w przedłużeniu etapu dojrzałości cyklu życia. Ulepszenia produkcji, takie jak metody just-in-time i lean manufacturing, mogą przynieść dodatkowe zyski.

Technologia, automatyzacja oraz łączenie dostawców i klientów w ścisłym łańcuchu dostaw to również metody poprawy wydajności. Nowe zastosowania produktu mogą również ożywić starą markę.

Promowanie nowych zastosowań dla starych marek może zwiększyć sprzedaż poprzez zwiększenie częstotliwości użytkowania. W niektórych przypadkach ta strategia jest tańsza niż próba konwersji nowych użytkowników na dojrzałym rynku.

Aby przedłużyć fazę wzrostu, a także zyski branży, firmy zbliżające się do terminu zapadalności mogą dążyć do ekspansji na inne kraje i nowe rynki.

Ekspansja w inny region geograficzny stanowi skuteczną odpowiedź na malejący popyt. Ponieważ organizacje mają kontrolę nad czynnikami wewnętrznymi i często mogą wpływać na czynniki zewnętrzne, cykl życia nie musi się kończyć. Przykładem są produkty higieny kobiecej.

Dla przykładu sprzedaż w Stanach Zjednoczonych osiągnęła dojrzałość z wielu przyczyn zewnętrznych, takich jak stabilna do malejącej stopy wzrostu populacji oraz starzenie się wyżu demograficznego, które mogą już nie być konsumentami tych produktów.

Ale kiedy producenci tych produktów skoncentrowali się na rynkach zagranicznych, sprzedaż wzrosła i dojrzałość produktu została przedłużona.

Często tak zwane „psie” produkty mogą znaleźć nowe życie w innych częściach świata.

Jednak po osiągnięciu nasycenia światowego dojdzie do ostatecznej dojrzałości i spadku branży lub linii produktów.

CYKLE ŻYCIA SĄ WSZĘDZIE

Podobnie jak branże doświadczają cykli życia, badania dokumentują cykle życia w wielu innych obszarach. Na przykład kraje mają cykle życia, a my tradycyjnie klasyfikujemy je jako kraje pierwszego świata, kraje trzeciego świata lub kraje rozwijające się, w zależności od ich poziomu kapitału, zmian technologicznych, infrastruktury lub stabilności. Produkty mają również cykle życia. Nawet w branży różne firmy mogą znajdować się na różnych etapach cyklu życia, w zależności od tego, kiedy weszły do ​​branży.

Zjawisko cyklu życia jest ważną i powszechnie akceptowaną koncepcją, która pomaga menedżerom lepiej zrozumieć wzrost sprzedaży i zmiany w czasie.

Korzystanie z cyklu życia przedsiębiorstwa

Aby skutecznie wykorzystać cykl życia przedsiębiorstwa jako narzędzie planowania strategicznego, dowiedz się, jak rozpoznać fazę cyklu, w którym obecnie znajduje się Twoja firma i odpowiednio się dostosuj. Idealny czas na przesunięcie znacznych zasobów na nowy produkt to moment, w którym Twoja firma wkracza w fazę dojrzałości, ale tuż przed tym, jak wzrost zaczyna się hamować. Jeśli możesz to zrobić we właściwym czasie, możesz szybko rozpocząć działalność całej firmy i kontynuować rozwój.

mgr Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

2 Comments

  1. piotr pisze:

    Jeżeli jesteśmy właścicielem biznesu, to powinniśmy pamiętać o rozwoju umiejętności niezbędnych do prowadzenia działalności biznesowej.

  2. Dagmara pisze:

    Wszystkie wspomniane etapy przez autora powyżej są moim zdaniem bardzo ważne podczas prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Własny biznes niesie ze sobą dużo ryzyka, ale nie powinniśmy się zniechęcać, gdyż ryzyko na drodze w życiu zawsze będzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Po pierwsze, wreszcie ruszył długo wyczekiwany kanał YouTube! Link: https://www.youtube.com/channel/UCp3v4HZdCe_U1TBdjtrPnVQ/videos

Po drugie, darmowy raport! ZOBACZ JAK ZWIĘKSZYLIŚMY RUCH NASZEGO KLIENTA O 326%!

Zapisz się na newsletter e-mail i pobierz darmowy raport.

Po pierwsze, wreszcie ruszył długo wyczekiwany kanał YouTube! Link: https://www.youtube.com/channel/UCp3v4HZdCe_U1TBdjtrPnVQ/videos Po drugie, darmowy raport! ZOBACZ JAK ZWIĘKSZYLIŚMY RUCH NASZEGO KLIENTA O 326%! Zapisz się na newsletter e-mail i pobierz darmowy raport.