Cykl życia klienta
Cykl życia klienta w niektórych sytuacjach inaczej przedstawiany jako cykl zakupowy klienta. Opisuje zachowanie osób na poszczególnych etapach. Niezwykle pomocny w ustalaniu odpowiedniej strategii.
Możesz pozyskiwać leady, czyli nowych klientów i dbać o tych których już masz gdyż w większości to oni przynoszą Ci stałe zyski. Mają zaufanie do Ciebie i jest im łatwiej sprzedawać bądź dosprzedawać (cross-sale). Są również tańsi w obsłudze. Na nowych klientów musisz ponieść duże nakłady finansowo-marketingowe. Mówię tutaj głownie o reklamie, pozycjonowaniu w internecie czy docieraniu do nowych kanałów sprzedażowych. Dbaj o swoich obecnych klientów, bo jeśli odejdą do konkurencji to już prawdopodobnie do Ciebie nie wrócą. Sprawdzaj swoje archiwa, przygotuj kampanię dla klientów którzy dawno u Ciebie nie kupowali. Są to fundamentalne zasady pracy z klientem.
Na pierwszym etapie wyszukujesz grupy docelowe. Wybieraj te którym najbardziej przyda się Twój produkt. (więcej o tym w przyszłości).
Następnie dbaj o klientów którzy są w stanie kupować od Ciebie. Niektórzy klienci nie są zbyt opłacalni, mogą mieć małe fundusze albo bardzo długi etap kupowania przez co musimy mu poświęcać dużo zasobów kadrowych.
Kolejny etap to już stały klient. Wiesz jakie mają preferencje, wiesz co im dosprzedawać. Dbaj o nich. Ostatni etap to klient który już nie jest Tobą zainteresowany. Mógł odejść do konkurencji, zmienił branżę albo nie potrzebuje Twoich produktów.
Zrozumienie czym dokładnie jest cykl życia klienta pozwoli Ci dobrać odpowiednią strategię na danym etapie. Naucz się tego i stosuj, a zobaczysz szybko pozytywne rezultaty.
Zapisz się na newsletter.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.