Otoczenie przedsiębiorstwa. Najważniejszy sekret to… (przeczytaj do końca)
Otoczenie przedsiębiorstwa
Dlaczego przedsiębiorcy, firmy i organizacje muszą cyklicznie badać swoje otoczenie (otoczenie przedsiębiorstwa)?
ze względu na jego zmienność (zmienność otoczenia)
pojawiające się nowe możliwości
pojawiające się nowe zagrożenia
pojawiające się nowe wyzwania
pojawiające się nowe potrzeby
Otoczenie przedsiębiorstwa, inaczej otoczenie organizacji:
Co to? Otoczenie przedsiębiorstwa, czyli otoczenie organizacji jest to całokształt zjawisk, instytucji i procesów kształtujących jego stosunki wymienne, możliwości sprzedaży, zakresy działania i perspektywy rozwojowe. Zbiór zewnętrznych podmiotów i sił, które oddziałowywują na możliwości rozwojowe oraz na utrzymywanie udanych transakcji z nabywcami.
(otoczenie ogólne, dalsze, przedmiotowe), na które pojedyncze przedsiębiorstwo nie ma wpływu i musi się do niego dostosowywać; obejmuje duże siły społeczne oddziałujące na wszystkie podmioty z mikrootoczenia. Należy do nich m.in.: ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy. Poniżej wymieniono i opisano niezbędne czynniki.
Otoczenie przedsiębiorstwa dalsze (makrootoczenie)
czynniki demograficzne
czynniki ekonomiczne
czynniki naturalne
czynniki techniczno-technologiczne
czynniki polityczno-prawne
czynniki „socjo”, kulturowe i społeczne
Czynniki demograficzne:
Liczba ludności, struktura ludności, wiek, poziom wykształcenia, poziom zamożności, migracja ludności, cechy charakterystyczne dla danego regionu. Mają one wszystkie wpływ na otoczenie przedsiębiorstwa.
Czynniki ekonomiczne, inaczej analiza siły nabywczej uzależnionej od:
Poziomu realnego dochodu i sposobu jego podziału, struktury i poziomu cen za produkty, materialne i usługi, skłonności do oszczędzania, stanu zadłużenia, dostępności kredytów i ich oprocentowania, tempa inflacji, polityki celnej, podatkowej.
Czynniki naturalne:
Klimat i ukształtowanie powierzchni, skutki efektu cieplarnianego i dziury ozonowej, zasoby surowcowe: nieograniczone (powietrze, woda), jak i te ograniczone odnawialne (żywność i lasy), również ograniczone nieodnawialne (złoża surowców). Poza tym doliczyć należy rosnący koszt energii, wzrastający poziom zanieczyszczeń, rola ruchów ekologicznych.i nastawienie rządu na rzecz ochrony środowiska.
Czynniki techniczno-technologiczne:
Postęp w technice i technologii, wielkość budżetu przeznaczana na badania i rozwój, nieograniczone możliwości innowacji, zagrożenia ze strony nauki, epokowe odkrycia, wątpliwe osiągnięcia.
Czynniki polityczno-prawne:
System prawny (regulacje,przepisy prawne i sprzeczności w przepisach), instytucje rządowe i parlamentarne (ich wpływ na kodyfikację prawa), grupy nacisku (lobby i pozostałe grupy interesu).
Czynniki kulturowe, społeczne:
Niezmienność podstawowych przekonań i wartości, kształtowanie światopoglądu przez szkołę, kościół, instytucje rządowe, kultura narodu zbiorem subkultur, poszanowanie tradycji, postrzeganie siebie i innych, dążność do samorealizacji, tolerancja, język, religia, instytucje kulturalne.
Prawidłowości w otoczeniu dalszym:
Czynniki otoczenia demograficznego, kulturowego i ekonomicznego wpływają na postępowanie konsumentów na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego, postęp techniczno-technologiczny i konkurencja wpływają na postępowanie przedsiębiorstwa na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego są zmieniane i regulowane przez państwo jako podmiot interwencjonizmu na rynku.
Reakcje przedsiębiorstwa na otoczenie mogą przebiegać w sposób:
stabilny, nastawiony na ponowne wykorzystywanie czynników, które zapewniły dotychczasowe powodzenie,
reaktywny wykorzystujący pewne elementy zmian, lecz bez rezygnowania z dotychczasowych doświadczeń,
antycypujący możliwe do przewidzenia szanse i zagrożenia oraz przystosowanie do nich przedsiębiorstwa,
odkrywczy poszukujący nowych zjawisk i możliwości dla tworzenia innowacyjnych sposobów postępowania,
kreatywny dla odkrywania i wykorzystywania nieznanych dotąd możliwości tworzenia produktów i zdobywania dla nich rynku
Mikrootoczenie
(otoczenie celowe, bliższe, podmiotowe), w którym działa i na które może oddziaływać. Obejmuje podmioty z bezpośredniego otoczenia firmy wpływające na jej możliwości obsługi rynków. Obejmuje ono: dostawców, konkurentów, regulatorów, klientów, siłę roboczą, właścicieli i sojuszników strategicznych. Poniżej wymieniono i opisano bardziej szczegółowo te elementy.
Elementy otoczenia przedsiębiorstwa bliższego:
dostawcy – przedsiębiorstwa bądź osoby fizyczne dostarczające zasoby potrzebne firmie do realizacji prowadzonej działalności, nabywcy – ostateczni odbiorcy przedsiębiorstwa
sojusznicy strategiczni, pośrednicy – firmy wspierające działalność przedsiębiorstwa, głównie w promocji, dystrybucji i sprzedaży produktów finalnym odbiorcom
konkurenci – wszystkie firmy wytwarzające te same produkty albo substytuty lub działające w tym samym segmencie rynku
Do następnego razu RS Czy już wiesz, że mamy nowe produkty w zakładce sklep również szkolenie i pomoc w nauce tego czym jest otoczenie przedsiębiorstwa.
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.
Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.
Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę w serwisie wyrażasz zgodę na postanowienia naszejPolityka Prywatności odnośnie plików cookies. Akceptuję
Polityka prywatności i cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.