Zawartość strony
Co to otoczenie przedsiębiorstwa? Z ang. business environment, czyli otoczenie organizacji jest to całokształt zjawisk, instytucji i procesów kształtujących jego stosunki wymienne, możliwości sprzedaży, zakresy działania i perspektywy rozwojowe. Zbiór zewnętrznych podmiotów i sił, które oddziałowywują na możliwości rozwojowe oraz na utrzymywanie udanych transakcji z nabywcami.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
(otoczenie ogólne, dalsze, przedmiotowe), na które pojedyncze przedsiębiorstwo nie ma wpływu i musi się do niego dostosowywać; obejmuje duże siły społeczne oddziałujące na wszystkie podmioty z mikrootoczenia. Należy do nich m.in.: ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy. Poniżej wymieniono i opisano niezbędne czynniki.
Liczba ludności, struktura ludności, wiek, poziom wykształcenia, poziom zamożności, migracja ludności, cechy charakterystyczne dla danego regionu. Mają one wszystkie wpływ na otoczenie przedsiębiorstwa.
Poziomu realnego dochodu i sposobu jego podziału, struktury i poziomu cen za produkty, materialne i usługi, skłonności do oszczędzania, stanu zadłużenia, dostępności kredytów i ich oprocentowania, tempa inflacji, polityki celnej, podatkowej.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Klimat i ukształtowanie powierzchni, skutki efektu cieplarnianego i dziury ozonowej, zasoby surowcowe: nieograniczone (powietrze, woda), jak i te ograniczone odnawialne (żywność i lasy), również ograniczone nieodnawialne (złoża surowców). Poza tym doliczyć należy rosnący koszt energii, wzrastający poziom zanieczyszczeń, rola ruchów ekologicznych.i nastawienie rządu na rzecz ochrony środowiska.
Postęp w technice i technologii, wielkość budżetu przeznaczana na badania i rozwój, nieograniczone możliwości innowacji, zagrożenia ze strony nauki, epokowe odkrycia, wątpliwe osiągnięcia.
System prawny (regulacje,przepisy prawne i sprzeczności w przepisach), instytucje rządowe i parlamentarne (ich wpływ na kodyfikację prawa), grupy nacisku (lobby i pozostałe grupy interesu).
Niezmienność podstawowych przekonań i wartości, kształtowanie światopoglądu przez szkołę, kościół, instytucje rządowe, kultura narodu zbiorem subkultur, poszanowanie tradycji, postrzeganie siebie i innych, dążność do samorealizacji, tolerancja, język, religia, instytucje kulturalne.
Czynniki otoczenia demograficznego, kulturowego i ekonomicznego wpływają na postępowanie konsumentów na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego, postęp techniczno-technologiczny i konkurencja wpływają na postępowanie przedsiębiorstwa na rynku, czynniki otoczenia polityczno-prawnego są zmieniane i regulowane przez państwo jako podmiot interwencjonizmu na rynku.
(otoczenie celowe, bliższe, podmiotowe), w którym działa i na które może oddziaływać. Obejmuje podmioty z bezpośredniego otoczenia firmy wpływające na jej możliwości obsługi rynków. Obejmuje ono: dostawców, konkurentów, regulatorów, klientów, siłę roboczą, właścicieli i sojuszników strategicznych. Poniżej wymieniono i opisano bardziej szczegółowo te elementy.
Otoczeniem przedsiębiorstwa może być zarówno otoczenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. W otoczeniu wewnętrznym znajdują się zasoby, które przedsiębiorstwo posiada i wykorzystuje do prowadzenia swojej działalności. Zasoby te obejmują:
Otoczenie zewnętrzne składa się z czynników, które mają wpływ na przedsiębiorstwo, ale przedsiębiorstwo nie ma na nie bezpośredniego wpływu.
Czynniki te obejmują:
Otoczenie przedsiębiorstwa składa się z szeregu czynników, które mają wpływ na jego wyniki. Jest to wzajemnie powiązane środowisko składające się z czynników zewnętrznych i wewnętrznych.
Czynniki zewnętrzne obejmują otoczenie makroekonomiczne, takie jak gospodarka, rynek, polityka, technologia i władza. Z kolei czynniki wewnętrzne obejmują strukturę organizacyjną, kulturę organizacyjną, strategię, cele, procesy i zasoby.
Bycie świadomym tego, jak każdy z tych czynników wpływa na przedsiębiorstwo, może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej.
Otoczenie organizacji można podzielić na cztery kluczowe składniki: otoczenie mikro, otoczenie makro, otoczenie przemysłowe i otoczenie zewnętrzne.
Otoczenie przedsiębiorstwa wpływa na jego działalność na wiele sposobów.
Otoczenie może wpływać na konkurencyjność przedsiębiorstwa, a także na jego pozycję w rynku, wybór technologii, strategii działania i wiele innych.
Wpływ otoczenia na przedsiębiorstwo może być pozytywny lub negatywny. Na przykład, zmiany w otoczeniu regulacyjnym mogą mieć wpływ na możliwości działania przedsiębiorstwa, a zmiany w otoczeniu technologicznym mogą wpływać na jego konkurencyjność.
Zmiany w otoczeniu konkurencyjnym mogą wpływać na decyzje biznesowe przedsiębiorstwa, a zmiany w otoczeniu społecznym mogą wpływać na strategię marketingową przedsiębiorstwa.
Dobra strategia uwzględnia rozwój technologiczny biorąc pod uwagę czynnik konkurencyjny i gospodarczy. Analiza makrootoczenia ma olbrzymi pośredni wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa w stosunku do naszej działalności gospodarczej. Definicja jest prosta. Rozwój i ekspansja. Musimy umieć dostosować przekaz i marketing pod sprzedaż, aby wywierać pożądany efekt. Bo przecież sprzedaż naszych towarów to priorytet dla organizacji. Każde przedsiębiorstwo i każda firma musi współpracować aby przetrwać.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Otoczenie może wpływać na przedsiębiorstwo w znacznym stopniu. Środowisko biznesowe składa się zarówno z czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Czynniki zewnętrzne obejmują ekonomię, politykę, wyniki innych firm na konkurencyjnym rynku, poziom konkurencyjności, trendy rynkowe itp. Wewnątrz firmy ocenia się takie aspekty jak struktury i technologie, usługi itp. Każdy z tych czynników może wpływać na przedsiębiorstwo, skutecznie wpływając na jego możliwości marketingowe, produkty, stan finansowy, produkcję, zatrudnienie itp. Przedsiębiorstwa muszą zatem zidentyfikować zmienne w ich otoczeniu i wykorzystać je w swoich strategiach biznesowych, aby zmaksymalizować ich efekty i skuteczność.
Otoczenie przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: otoczenia mikro, otoczenia mezo i otoczenia makro.
Otoczenie mikro to otoczenie bezpośrednie, w skład którego wchodzą klienci, dostawcy, konkurenci i lokalny otoczenie społeczne przedsiębiorstwa. Z tego powodu przedsiębiorca powinien poświęcać dużo uwagi tym elementom i starannie planować działania wobec nich.
Otoczenie mezo to kontekst wyższego poziomu, będący pośrednim otoczeniem dla firm. Zawiera regionalne otoczenie społeczne, instytucje i organizacje, ogólnokrajowe uwarunkowania gospodarcze i polityczne oraz zasoby.
Otoczenie makro jest wysoce złożone i składa się z globalnego otoczenia społecznego, uwarunkowań i tendencji politycznych i gospodarczych, prawa, finansów, innowacji, technologii, rynków i zasobów.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.