Techniki pamięciowe i mnemotechniki przedstawione w prosty i skuteczny sposób.
Ale mam jeszcze coś lepszego… naukowo sprawdzone i działające przykłady.
A co to dla Ciebie oznacza? O tym już za chwilę. Także oficjalnie… Rafał Szrajnert, zapraszam…
KLIKNIJ W OBRAZEK:
Jeśli wolisz formę wideo to poniżej masz film:
Techniki pamięciowe spis zagadnień i definicje:
Czym jest pamięć?
Pamięć to:
To proces odpowiedzialny za rejestrowanie, przechowywanie i odtwarzanie doświadczenia.
Informacje przechowywane są w sposób obrazowy. I to już jest dla nas pierwsza wskazówka, także miejcie to na uwadze.
Przypominanie uruchamia szereg skojarzeń i obrazów (proces asocjacji).
Jakie mamy rodzaje pamięci?
Najprościej rodzaje pamięci podzielmy na 3:
a) ultrakrótka (sensoryczna) b) krótkotrwała (operacyjna) c) długotrwała.
Zaufali mi najlepsi:
Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!) Wpisz poniżej swoje dane:
1. Pamięć sensoryczna
Tutaj informacje rejestrowane są za pomocą zmysłów.
Doświadczenia są zachowywane bez zniekształceń przez około 1 sekundę.
Pojemność do 99 % informacji z otoczenia.
Informacje są przyjmowane i przechowywane bez przetworzenia.
Występuje tu podział:
a) ikoniczna – informacje zapamiętane przez krótkie okresy rejestracji obrazów (np. informacja z książki).
b) echoniczna – informacje słuchowe.
2. Pamięć operacyjna (STM)
Drugim rodzajem pamięci jest z kolei pamięć operacyjna (STM- short term memory).
Jest to tymczasowy magazyn: pamięta niewiele informacji przez kilka do kilkunastu sekund.
Informacje mogą przejść do pamięci długotrwałej.
Występuje selekcja danych – czyli zostawia to, co uzna za ważne.
Analiza informacji jest kierowana tylko przez podświadomość (bez udziału świadomości).
Informacje są rejestrowane w formie dźwiękowej.
Dzięki niej czytamy, pamiętamy adresy i numery telefonów.
Posiada ponadto ograniczoną pojemność.
Co do pojemności to każdy człowiek posiada inną pojemność. Przyjmuje się że zapamiętujemy od 5 do 7 cyfr.
Jak możemy już teraz zastosować pewien trick? Zwiększenie ilości zapamiętanych cyfr możemy zmienić za pomocą porcjowania w większe grupy liczb, które coś dla nas znaczą lub są łatwe– np. 200200020000 to 200, 2000 i 20000.
Porcjowanie zwiększa wydajność i sprawność umysłu.
Natomiast utrwalenie informacji następuje przez powtórki wewnętrzne.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Trzeci rodzaj to LTM, czyli long term memory- pamięć długotrwała.
Teoretycznie nieograniczona pojemność i czas przechowywania.
Zapamiętywanie odbywa się semantycznie lub wzrokowo, również wymaga koncentracji.
Utrwalenie informacji następuje dzięki stosowaniu i powtarzaniu jej.
Występuje tutaj pozorne zapominanie – informacje można wydobyć dzięki specjalnym technikom. Dostęp do zapamiętanych danych jest powolny, wymaga czasu.
Pamięć długotrwałą dzielimy na:
a) deklaratywna (jawna, świadome)
– po pierwsze określa poziom wiedzy, nie można jej zapomnieć, po prostu „wiem, że…” (np. jak masz na imię?) łatwe przypominanie, nie zależy od kontekstu, Przechowuje informacje abstrakcyjne (np. jaki kolor ma twoja ulubiona koszula?)
– po drugie semantyczna – jest to ogólna wiedza o świecie, język, kojarzenie faktów. Mózg tworzy skojarzenia: łączenie podobnych informacji, grupowanie, tworzenie zbiorów (etykiety).
– po trzecie autobiograficzna – czyli przypominanie zdarzeń z przeszłości. Określone w czasie (ile miałeś lat gdy zrobiłeś x?), zachowują relacje między zdarzeniami. (np pamiętasz co jadłeś na śniadanie). To właśnie nasza tożsamość. Przypominanie wymaga czasu, ponadto przechowuje informacje abstrakcyjne.
b) niedeklaratywna
– czyli pamiętamy zdolność chodzenia, tańczenia itp. Wymaga doświadczeń i informacji. Opiera się na nawykach. związkach, określa typy bodziec-reakcja, informacje przypominane są automatycznie, bez udziału świadomości.
– proceduralna – doświadczenia, dostosowanie do otoczenia.
– mamy habituacje – czyli zmniejszenie reakcji organizmu na powtarzający się bodziec (przyzwyczajenie, z czasem możliwa niewrażliwość) i nie wymaga koncentracji.
– warunkowanie – powstawanie odruchów przez połączenie bodźca warunkowego z bodźcem bezwarunkowym
– torowanie (priming) – przygotowanie, naprowadzenie bodźca na daną kategorię poznawczą –> zmiana w sposobie postrzegania. Jeśli na czymś skupimy naszą uwagę to częściej będziemy to widzieć i nasze zachowanie będzie się zmieniać. Prosty przykład to zacznij powtarzać jakiś kolor, np żółty przez minutę. Po tym czasie zaczniesz dostrzegać w okół siebie więcej żółtych przedmiotów. Jest to potężne narzędzie ponieważ możemy świadomie kształtować nasze postrzeganie.
Mózg
Kilka ciekawostek na temat mózgu:
Waży przeciętnie 1500 gramów
Ma trylion komórek mózgowych
100 miliardów komórek nerwowych
Jedna komórka może stworzyć 20 tysięcy nowych połączeń
Ilość możliwych połączeń komórek szacuje się na 1000 trylionów
Mózg podzielony jest na 2 półkule. Lewa – logiczna, uaktywnia działanie pamięci krótkoterminowej i prawa – kreatywna, zapewnia funkcjonowanie pamięci długoterminowej.
Obie półkule łączy corpus callosum – system 300 milionów komórek nerwowych.
Pracuje w zakresie 4 rodzajów fal na częstotliwości:
Beta – 13-25 c/s
Alfa – 8-12 c/s
Teta – 4-7 c/s
Delta – 0,5-3 c/s
Jak działa mózg i pamięć
Kilka faktów, które pozwolą Ci lepiej kontrolować zapamiętywanie.
Czytając książkę lub słuchając wystąpienia najczęściej zapamiętujemy od 3 do 7 pierwszych i od 2 do 5 ostatnich słów (jest to „efekt świeżości”) Najtrudniej zapamiętać środek materiału.
Nauka niewielkiej partii materiału – kilka do kilkunastu powtórek w ciągu 72 godzin. Dzięki temu informacje przechodzą z pamięci krótkoterminowej do pamięci długoterminowej. Jeśli czeka nas nauka dużej ilości materiału to najlepiej jeśli powtórki będą rozłożone w czasie.
Prawo wyjątkowości – łatwiej zapamiętujemy informacje, które znacznie różnią się od od całej partii materiału. Na przykład mogą to być informacje niepasujące, absurdalne, śmieszne. Wymagają pracy wyobraźni – twórz obrazy i skojarzenia.
Zdolność asocjacji – nowe informacje możemy połączyć z tymi, które dobrze znamy.
Umiejętność i potrzeba zrozumienia sensu – mózg ma potrzebę wyciągania wniosków, odkrywania sensu na podstawie dostarczanych mu informacji.
Prawo elaboracji – polega na zobaczeniu nowej informacji za pomocą obrazu, połączonego z elementami ruchu, koloru, zapachu, emocji, smaku.
Sekwencja – mózg przechowuje informacje, z jakimi zetknął się podczas życia. Są zakodowane według określonej sekwencji.
Gotowość – mózg pracuje zawsze; nigdy nie jest całkowicie wyłączony.
Umiejętność tworzenia schematów i wzorów – stają się automatycznie wykonywaną sekwencją codziennych czynności.
Mechanizmy zapamiętywania, techniki pamięciowe
Jakie istnieją skuteczne mechanizmy zapamiętywania?
Jeżeli chcesz zapamiętać jakąś informacje – zamień ją na pojedynczy obraz lub serię obrazów. Dzięki temu, informacja stanie się bardziej zrozumiała (zobaczyć ją oczami wyobraźni, możesz nawet usłyszeć dźwięk, poczuć zapach).
Pamiętajcie, że pamięć ma nieograniczone możliwości gromadzenia wiedzy.
Posiadasz już ogromną ilość informacji którą ciągle rozszerzasz.
Wyćwiczony umysł łączy świadomie nowe informacje i doświadczenia ze starymi. Dzięki temu możesz bardzo szybko zapamiętać bardzo dużą ilość materiału.
Każda zapamiętana informacja znajduje się pamięci i nie można jej zapomnieć. Jeżeli masz problem z przypomnieniem – posłuż się wyzwalaczem (zapach, dźwięk, dotyk) aby wydobyć tą informację z pamięci chwilowo niedostępnej.
Przyczyny zapominania
Dlaczego zapominamy?
Po pierwsze mamy zanik pamięci – czyli nieużywany ślad pamięciowy zanika, przechodząc do pamięci długoterminowej niedostępnej
Dalej, istnieje coś takiego jak represja – czyli zepchnięcie negatywnych myśli i emocji do podświadomości. Są niedostępne wtedy dla świadomości
Kolejne… zniekształcenia – zmiana informacji lub wspomnień w taki sposób, aby były zgodne z naszymi oczekiwaniami. Czyli swojego rodzaju „wewnętrzna sugestia”
Idźmy dalej, i powiedzmy co to interferencja. Stare informacje wypierane są przez nowe. Nowe utrudniają odtworzenie starych. Dzielimy ją na proaktywną i retroaktywną. a) proaktywna – doświadczenia z przeszłości utrudniają naukę nowego materiału b) retroaktywna – odwrotnie do proaktywnej
I ostatnia kwestia. Brak wyzwalaczy – mało używany ślad pamięciowy potrzebuje bodźca, który wywoła z pamięci właściwe informacje
Mapy myśli
Do znanych wspomagaczy zapamiętywania zaliczamy mapy myśli.
Mapy myśli:
to sposób na szybkie i twórcze sporządzanie notatek
mózg przechowuje i przetwarza informacje, korzystając ze schematów i skojarzeń
w proces tworzenia mapy myśli zostają zaangażowane obie półkule mózgowe
im częściej posługujemy się jednocześnie pracą lewej i prawej półkuli, tym bardziej każda z nich korzysta na tej współpracy, w efekcie czego nasza efektywność myślenia i zapamiętywania znacznie wzrasta.
dodatkowo pomaga uporządkować i przyswoić informacje
Jak stworzyć mapę myśli?
1. Notuj zawsze na czystej kartce papieru formatu A4 lub A3, ułożonej poziomo.
2. Na środku umieść tytuł z ilustrującym go rysunkiem, symbolem, skrótem literowym
3. Od środka mapy prowadź łączące się ze sobą „gałęzie”, linie. Różnicowanie grubości linii pomaga w zrozumieniu stopnia ważności informacji. Linie pod kątem nie większym niż 45 stopni (dzięki temu nie musisz odwracać kartki).
4. Na liniach umieszczaj kluczowe słowa. Na każdej gałęzi tylko jedno słowo, które łączy się z innym. Używaj liter drukowanych. Pojedyncze słowo zwiększa swobodę myślenia.
5. Każdą grupę zagadnień rysuj innym kolorem, zależnych od stopnia ważności. Korzystaj z symboli, strzałek, własnych kodów znaczeniowych. Stwórz własny styl MM.
6. Numeruj główne linie – uporządkowanie w kolejności głównych zagadnień (przydatne podczas tworzenia referatu).
7. Zostawiaj wolne linie, z czasem możesz coś dopisać.
8. Poszukaj programów open source do szybszego i łatwiejszego tworzenia map myśli.
Nie zastanawiaj się gdzie wstawić poszczególne elementy. To spowalnia cały proces. Zapisz wszystko co przychodzi ci do głowy. Logiczne rozplanowanie notatek możesz zostawić na koniec.
Jak uczyć się na podstawie Map Myśli?
Przygotowanie
Przejrzyj książkę, zapoznaj się ze strukturą, zorientuj się w tematyce rozdziałów
wyznacz ilość materiałów do nauki
jeżeli to konieczne, podziel go na części i np. z każdego rozdziału stwórz mapę myśli
stwórz szybką mapę myśli prezentującą twój aktualny stan wiedzy na temat z którego się uczysz
Zastosowanie
ogólny przegląd materiałów. Zwróć uwagę na: tytuły rozdziałów, słowa pisane dużymi literami, kursywą, tabele, zdjęcia, przypisy.
jednocześnie zacznij układać mapę myśli od głównego tematu w centrum i stwórz odgałęzienia
wstępne przejrzenie: uzupełniasz luki po wstępnym przejrzeniu, skoncentruj się na jednym akapicie i wybierz z niego słowa-klucze, najważniejsze informacje
końcowy przegląd: wróć do zagadnień, które sprawiały ci szczególne problemy i miejsc, które uważasz za ważne. Uzupełnij notatki.
Zalety Map Myśli
ułatwiają zrozumienie, zapamiętanie
gdy nabierzesz wprawy, notowanie zajmuje mniej czasu
pobudza twórcze myślenie
porządkują informacje i myśli
pozwalają na dokładną analizę
Słowa-klucze
Mózg nie kieruje się gramatyka ani stylistyką. Ma swoje własne ścieżki. Jedno skojarzenie pobudza kolejne, słowa przechodzą w obrazy, a te w odczucia, znowu w słowa i tak w nieskończoność.
Do pełnego zrozumienia tekstu wystarczy 5 % informacji z książki
Klucze to zwykle silne rzeczowniki i czasowniki połączone z przymiotnikami i przysłówkami
muszą być obrazowe – dom = budynek / rodzina = dzieci / rodzice = bezpieczeństwo itd.
Liczba słów kluczowych zależy od: znajomości informacji z tekstu, potrzebnego poziomu szczegółowości, celu tworzenia mapy, zainteresowania tematem, zaufania do pamięci
tworzenie słów kluczy może skrócić czas nauki nawet do 90% (zwykle 50-75%)
Podobno Nietzsche powiedział kiedyś, że większość książek można streścić w jednym akapicie bez uszczerbku dla ich wartości.
Techniki pamięciowe, mnemotechniki
Oprócz map myśli istnieje nawet lepsze narzędzie, czyli mnemotechniki.
Mnemotechniki to techniki pamięciowe – sposoby, metody, umożliwiające zapamiętanie w bardzo szybki sposób, po jednokrotnym powtórzeniu, dowolnych informacji.
stosowanie tych strategii pamięciowych wymaga korzystania z wyobraźni i skojarzeń.
mnemotechniki wykorzystują techniki tworzenia i wyobrażania sobie obrazów lub filmów, dzięki którym możesz łatwiej zapamiętać różne informacje
obraz powinien zawierać jak najwięcej elementów, które cechują
pozytywne uczucia
kolor i barwa
akcja, ruch
humor
związki
przesada
numeracja, liczby
szczegóły
wrażenia zmysłowe
erotyka
porządek, kolejność, organizacja
niepowtarzalność
„ja” w obrazie, łatwiej zapamiętujemy gdy coś dotyczy nas lub bierzemy w tym udział
Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)
Pierwszą podstawową, wymieńmy łańcuchową metodę skojarzeń.
polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem siły „żywego” obrazu łączącego kolejne obrazy w odpowiednim porządku.
ŁMS używa się do zapamiętania szeregu informacji, łącząc ze sobą kolejne informacje 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4 itd. za pomocą wymyślonych scen, wiążących się ze sobą jak ogniwa łańcucha.
Przykład: masz do zapamiętania 4 słowa: ołówek, niebo, deszcz, wino.
Wyobraź sobie ołówek (kolor, wielkość, waga, napis itd.) „zobacz”, jak ten ołówek niczym kosmiczna rakieta, startuje i unosi się w powietrze pozostawiając za sobą kłęby dymu i ognia, wydobywające się z „silnika”. Słyszysz ten świst pędu? Obserwuj lot ołówka, który po chwili przecina niebo. Niebo jest jasnoniebieskie, pełne kłębiastych chmur, przez które przebija się słońce. Teraz połącz informację 2 z 3. Gdy ołówek przebił z nieba zaczął padać rzęsisty deszcz, ale zauważasz, że zamiast kropli deszczu z niebo spadają butelki z winem (wyobraź sobie wielkość butelek, dźwięk uderzających w ziemie, kolor, słodkie czy wytrawne) itd.
Im więcej szczegółów i detali w stworzonej scenie, tym lepiej zapamiętasz informacje (kolor, wielkość, kształt, waga itd.)
Zamknij oczy i przypomnij sobie wszystkie sceny po kolei. Jakie informacje pamiętasz?
Pierwsza i ostatnia informacja w scenie musi się wyróżniać! Dzięki temu łatwiej sobie przypomnisz od czego zaczynał się łańcuch i na czym się skończył.
Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ, „Rzymski pokój”)
Kolejną mnemotechniką jest zakładkowa metoda zapamiętywania (zmz).
pozwala zapamiętywać bardzo długie szeregi informacji w kolejności
jest używana przez rekordzistów w zapamiętywaniu
Jej twórcą byli starożytni Rzymianie. Wyobrażali sobie oni wymyślony dom (zamek lub pałac) i wszystkie pomieszczenia, w ustalonym porządku, „wypełniali” meblami, przedmiotami, rzeczami i ozdobami, tworząc w ten sposób system stałych, funkcjonujących w pamięci obrazów, czyli zakładek.
A zakładka pamięci – to zapamiętane doskonale krótkie i obrazowe (wyobrażalne) słowo (szereg słów), z którym to słowem można będzie w przyszłości łączyć praktycznie nieskończenie wiele nowych informacji wykorzystując prawo skojarzeń.
przypomina wiszące w szafie wieszaki, które się nigdy nie zmieniają, natomiast zmieniają się kolejne zakładane na nie ubrania.
Wystarczy, że wybierzesz i zapamiętasz stałą listę (w określonej kolejności) – mebli, sprzętu, ozdób i innych przedmiotów, które są stałym wyposażeniem Twojego domu.
system możesz rozbudowywać w dowolny, nieograniczony sposób.
Możesz budować zakładki w dzielnicy (poczta, urząd miejski, restauracja, kościół), w całym mieście, w kraju, kontynencie, w galaktyce, we Wszechświecie.
Przykład: chcesz zapamiętać listę zakupów na której są: banany, pomidory i sałata. Łączysz w wyobraźni rzeczy do nabycia kolejno z zakładkami na ciele, zobacz, jak Twoje stopy zapadają się w rozgniatane banany (zobacz ich kolor, wielkość, poczuj ich zapach…) na kostkach, masz cztery wielkie pomidory (ciężko Ci z nimi iść, prawie nie możesz się ruszyć). A na łydkach zawijasz zielone liście sałaty.
Metoda wykorzystuje zasadę bliskich skojarzeń – łączy informacje nowe z tymi, które świetnie pamiętasz i które stanowią wyuczoną, zapamiętaną połowę przyszłych obrazów.
Przyjmij jeden, stały kierunek zwiedzania swojego domu (zamku, pałacu) – uporządkowanie systemu pamięci
Twórz zakładki z kolejno napotykanych elementów Twojego mieszkania, które leżą, wiszą i stoją. Zapisuj kolejne zakładki, oglądaj je dokładnie, dotykaj, angażuj wszystkie zmysły.
Po zamknięciu listy usiądź wygodnie, zamknij oczy i zrób sobie wycieczkę po własnym mieszkaniu, ale tym razem w wyobraźni oglądaj swoje zakładki nie patrząc na listę
Trening poprawia szybkość tworzenia obrazów, więc teraz wstrzymaj czytanie i stwórz sobie listę wiadomości do zapamiętania – 25-40 wyrazów i połącz je z utworzonymi zakładkami mieszkaniowymi
Przykład: masz do zapamiętania słowa – ołówek, lustro, wino, mysz, Polska, kot, roślina. Wyobraź sobie, że stoisz przed swoim „domem pamięci” podchodzisz do drzwi, ale zamiast klamki jest ołówek, otwierasz drzwi. Po wejściu do środka po lewej stronie zauważasz stare, zakurzone lustro. Poczuj kurz, który unosi się w powietrzu, nie możesz się powstrzymać przed kichnięciem. Przypominasz sobie, że w jednej z szuflad trzymasz wino, którym możesz umyć zakurzone lustro (albo: rzucasz butelką ). Nagle zauważasz mysz, która ucieka przed kotem wymachującym biało-czerwoną flagą itd….
I pamiętaj: Nie twórz punktów pamięciowych na przedmiotach położonych jeden na drugim lub zbyt blisko siebie
A. Zakładki obrazowe
Najczęściej stosuje się od 10 do 20 obrazów.
szybka zamiana cyfr i liczb na obrazy i odwrotnie
polega na przyporządkowaniu do obrazów liczb w taki sposób, aby obraz w jak największym stopniu kojarzył nam się z liczbą, przez podobieństwo symboliki lub kształtu
przydatne w przypominaniu informacji, które są uporządkowane lub mają określoną kolejność i konieczne jest szybkie dotarcie do wybranej informacji (jej pozycji) bez odtwarzania całego szeregu
Tworząc własne zakładki wszelkich rodzajów kieruj się ich wyrazistością w Twoich skojarzeniach, emocjami
Przykład: chcesz zapamiętać słowa w kolejności: 2. statek 5. rower 6. księżyc 8.strzelnica 10. wojna . 2. statek, za sterami wyobraź sobie łabędzia z czapką kapitana i cygarem 5. jedziesz rowerem – nagle gigantyczny hak unosi cię do góry 6. słoń z długą trąbą podrzuca do góry księżyc 8.mistrzostwa świata bałwanów w pojedynku snajperskim 10. wojownik podnosi miecz i tarczę .
B. Zakładki osobiste
Oglądając na ekranie umysłu nasze części ciała, zapamiętujemy je od góry do dołu lub odwrotnie, zachowując kolejność.
C. Zakładki alfabetyczne
stworzenie do każdej litery alfabetu odpowiedniego żywego „obrazu”. Słowo powinno: brzmieć podobnie jak litera alfabetu, być możliwie łatwe do zapamiętania, w jak najprostszej formie.
Stwórz własny system – podobieństwo kształtu litery
D. Rymowanki liczbowe
Zapamiętanie niewielu informacji na krótki okres
Technika Słów Zastępczych (TSZ)
Powiem Wam o jeszcze jednej ciekawej metodzie. Będzie to technika słów zastępczych.
Pomaga w nauce języków obcych i zapamiętaniu skomplikowanej terminologii
składa się z 4 faz:
1. Dzielenie słowa, które chcemy zapamiętać na części lub sylaby, w sposób intuicyjny. Na przykład: indykator na indyk-kat-tor, arrabal (hiszp. przedmieście) na arra-bal, besuchen (niem. odwiedzać) – bes-uchen.
2. Części lub sylaby słowa zamieniamy w obrazowe odpowiedniki, korzystając z języka ojczystego. Brzmienie słowa obcego i ojczystego powinno być podobne, np.: arra-bal – wyobraź sobie kolorową, wielką papugę na balu, który odbywa się na przedmieściach. bes-uchen – kobieta bez ucha leży w szpitalu i codziennie ją odwiedzasz, indyk-kat-tor – wielki indyk goni kata na torze wyścigów konnych.
3. Sprawdzenie podobieństwa brzmieniowego słowa obcego z naszym utworzonym obrazem.
4. Jeżeli uczysz się zwrotów lub zdań, każde słowo zamień w „żywy” obraz, następnie połącz je za pomocą ŁMS.
skojarzenie + zobaczenie nowej informacji = zapamiętanie
Opracuj własną, najkorzystniejszą dla ciebie metodę.
TSZ – kodujemy informacje wizualnie i werbalnie (prawa i lewa półkula mózgu)
Bardzo dobrze pasuje tutaj cytat Zbigniewa Broniarka, który był poliglotą, władał 8 językami i uznawano go za wybitnego polskiego publicystę. Powiedział:
„Aby nauczyć się języka obcego, nie musisz posiadać specjalnych zdolności — przeciętna inteligencja wystarczy. Specjalne zdolności potrzebne są do nauczenia się akcentu w obcym języku, nie zaś do płynnego posługiwania się tym językiem. Lepiej mówić płynnie obcym językiem z nie najlepszym akcentem, niż nie mówić nim wcale”
Z. Broniarek
TSZ: 1 słowa możesz nauczyć się 1 minutę.
Dużo czytaj – książki i artykuły w języku obcym, którego chcesz się nauczyć. Oglądaj programy. Graj w Scrabble. Pisz opowiadania. Twórz fiszki. Słuchaj muzyki.
Fonetyczny Alfabet Cyfrowy (FAC)
Zanim omówimy GSP, czyli „króla królów”, aby go lepiej zrozumieć musimy poruszyć fonetyczny alfabet cyfrowy.
Jest to podstawa do opanowania GSP
pozwala na szybszą naukę przedmiotów ścisłych, zapamiętania danych liczbowych i wzorów
polega na przyporządkowaniu cyfrom od 0 do 9 spółgłosek polskiego alfabetu. Najczęściej stosowany zapis to: 0 – S,Z 1 – T,D 2 – N 3 – M 4 – R 5 – L 6 – J 7 – K,G 8 – F,W 9 – P,B
w zapamiętaniu wykorzystaj zasadę podobieństwa kształtu, symboliki i symetrii
podobieństwo fonetyczne – słyszymy taki sam dźwięk przy 2 różnych literach (np. jabłko – piszemy b, ale słyszymy p)
Przykłady relacji:
„z” pierwsza litera w wyrazie „zero”, a „o” to ostatnia
„s” podobieństwo fonetyczne do „z”
„t” i „d” mają podobne jak „1” jeden element pionowy
„n” – 2 pionowe kreski
„m” – 3 pionowe kreski
„4” dominująca głoska to „r”
w rzymskim alfabecie „L” = 50, liczba ta składa się z „5”
odwrócona symetrycznie cyfra 6 przypomina „j”
z dwóch „7” możesz ułożyć duże „k”
„g” z racji podobieństwa fonetycznego do „k”
pisane „f” przypomina „8”
„w” z racji podobieństwa fonetycznego
lustrzane odbicie „p” to 9
„b” z racji podobieństwa fonetycznego
FAC: najważniejszą rolę odgrywa fonetyka
GSP: nie uwzględnia samogłosek i spółgłosek (c,h,ł,ż)
złożenia „rz”,”cz”, „dż” nie sa brane pod uwage, podobnie jak ć,ą,ę,ź – ważny jest tylko dźwięk
pozostałe litery – rola wypełniacza
Zastosowanie: stwórz zakładki dla liczb zgodnie z FAC. Muszą być obrazowe, łatwe do zobaczenia w wyobraźni. Np. dla liczby 70 (k,s) może być kos (ptak)
W słowach takich jak: zima, nić, niania – spółgłoska jest zmiękczona przez „i” w takim wypadku kierujemy się zasadą: z tym, co słyszymy „zi” a nie „z”, a zamiast „n” słyszymy „ni” – przyporządkowujemy je liczbom 0 i 2
system umożliwia zapamiętanie nieograniczonej ilości informacji.
polega na posługiwaniu się zakładkami liczbowymi od 0 do 1000 i więcej za pomocą FAC
co musimy sobie teraz uzmysłowić, to to że umysł odbiera informacje za pomocą obrazów, dlatego mamy trudności z zapamiętaniem liczb
Przykład: jeżeli chcesz zapamiętać liczbę 73 zamień ją na obraz KaMienia (K=7, M=3) dużego, szarego, porośniętego mchem jeżeli chcesz zapamiętać liczbę 335175 – podziel ją na 33-51-75, zgodnie z zakładkami liczbowymi. Po zobaczeniu 3 obrazów, połącz z żywymi skojarzeniami.
Jedyna wada systemu: musisz perfekcyjnie opanować FAC i 100 zakładek
W FAC 1 to „d” lub „t” – szukasz najkrótszego i najbardziej obrazowego słowa zaczynającego się na te litery. Mogą to być: duch, dach, dół, taca, tusz. Następnie wybierasz zakładkę najbardziej odpowiadającą Twojej wyobraźni, czyli to, co najlepiej widzisz. Potem zobacz, poczuj, dotknij i zapamiętaj swoją zakładkę.
Szukając zakładek 2-cyfrowych, musisz pamiętać o połączeniu w słowie 2 spółgłosek.
Przykład: dla 14, 1 to „d” lub „t”, a 4 to „r”. Połącz spółgłoski wypełniaczami i T + R = TiR. Potem zobacz wielkiego tira, poczuj wiatr i nieciekawy zapach od przejeżdżającego białego tira. Dla 15 tworzysz zakładkę, łącząc spółgłoski T + L = TaLerz, gdzie „aerz” pełnią funkcję wypełniacza. Przykład 2: 52 – LiNa 68 – JaWa 75 – KoaLa 99 – PaPa
Dla cyfr 00-09 00 – sus 01 – soda, sad 04 – ser 07 – sok 09 – zupa
Opanowanie GSP to kilka dni nauki. Ćwicz codziennie, zapamiętując dłuższe liczby (pesel, nip, numery telefonu), łącząc liczby poćwiczysz jednocześnie ŁMS.
GSP zmniejsza ryzyko, że zawiesisz na jednej zakładce zbyt dużo różnych informacji
Ze 100 zakładek możesz stworzyć 1099. Tworzy je się poprzez dołączenie do bazowej zakładki dodatkowej, ściśle określonej dla danej grupy. Przykład: chcąc stworzyć zakładkę 101 – łączysz bazową zakładkę 1 – „duch” z „lawiną”. Zobacz topiącego się ducha w lawinie. (wykorzystaj wszystkie zmysły: smak, zapach, dźwięk, dotyk, kolor, wygląd)100-199 = w lawie w wulkanie 300-399 = w głębinach oceanu 400-499 = na środku drogi 800-899 = w koronkowej bieliźnie
Zakładki możesz podzielić na: 10-19 – szkoła, studia 20-29 – praca 30-39 – sprawy osobiste 40-49 – różne 50-59 – trening 60-69 – rodzina 70-79 – obowiązki 80-89 – pasja 90-99 – pomysły
Przykład GSP:
Masz następujące sprawy do załatwienia: 6.00 – poranny trening biegowy 9.00 – wpłata pieniędzy do banku 13.00 – spotkanie ze znajomym 18.00 – posiedzenie zarządu 19.30 – kolacja z przyjaciółmi
Przed wyjściem z domu przejrzyj tę listę i zbuduj odpowiednie obrazy. 6.00 – rano, czyli JeŻ. Zobacz, jak jeż biegnie obok Ciebie. 9.00 – (Pszczoła) Na wielkiej pszczole bzyczącej jak bombowiec wlatujesz do banku. 13.00 – DoM. Siedzisz ze znajomym na dachu swojego domu i podziwiacie widoki. 18.00 – posiedzenie zarządu. Obsypujesz wszystkich cukierkami ToFfi. 19.30 – (DąB i MuZy) Obok stolika, przy którym siedzicie, siedzą same dęby, a kelnerkami są muzy.
Kolejność zdarzeń możesz zapamiętać przy pomocy ŁMS.
Zapamiętywanie numeryczne
Zapamiętaj liczbę: 30948571948305856510
1. Dzielimy ciąg na 1, 2, 3 cyfrowe liczby 2. Zamieniamy liczby w obraz, wykorzystując zakładki liczbowe (GSP) oraz zakładki dodatkowe. (Im więcej absurdalności, humoru, ruchu i emocji, tym szybciej zapamiętasz) 3. Zobacz raz jeszcze każdą liczbę w postaci obrazu. 4. Ułóż historyjkę albo krótki film na ekranie swojej wyobraźni, wykorzystując ŁMS. 5. Odtwórz film ponownie w celu utrwalenia. 6. Następnie, odtwarzając swoją historyjkę, zamień słowa-klucze (zakładki liczbowe) na cyfry według znaczących głosek.
Należy skupić uwagę na tym, co możemy sobie przypomnieć w związku z zaistniałą sytuacją. Stworzyć z nich łańcuch wspomnień, coraz większe rozgałęzienia kolejnych skojarzeń.
Musisz poszukać skojarzeń, które uruchomią proces przypominania. Powiedzmy, że zgubiłeś portfel z dokumentami i pieniędzmi. Nie szukaj go na siłę, tylko zadawaj sobie pytania skojarzeniowe typu:
Kiedy ostatni raz widziałeś portfel? W jakiej sytuacji ostatni raz z niego korzystałeś? Może potrzebowałeś jakiegoś dokumentu? Kiedy ostatni raz płaciłeś za jakiś produkt? Czy używałeś portfela do jeszcze czegoś oprócz przechowywania dokumentów i pieniędzy?
Przypomnienie informacji:
W jakiej sytuacji przeczytałeś /uczyłeś się tej informacji? Gdzie się uczyłeś? Czy słuchałeś w tym czasie muzyki? Jeśli tak, to jakiej? ktoś przerwał Ci naukę, co wtedy się działo? Może zaznaczyłeś to miejsce w szczególny sposób? Jakie było pierwsze słowo? Z czym ci się skojarzyło?
należy wypełnić lukę w pamięci jak największą ilością informacji – obrazów, skojarzeń. Odtwarzaj wszystkie fakty połączone z zapomnianą informacją. Pytaj siebie o wszystko, co jest z nią związane.
metody przypominania polegają na swobodnym odnalezieniu wszystkich śladów pamięciowych bez próby przypominania sobie.
Zapamiętanie ról i wierszy
kilkakrotnie, szybko przeczytaj tekst (5-10 razy) z pełnym zrozumieniem przynajmniej przez 4 pierwsze dni.
używaj słów kluczy i połącz je ŁMS
Książki i artykuły
na każdej stronie artykułu wybierz jedno lub kilka słów-kluczy, przypominających Ci o zawartej na niej treści i połącz je z zakładką numeryczną GSP
dłuższy artykuł – należy zwiększyć liczbę słów-kluczy i użyć więcej zakładek liczbowych GSP, a następnie zastosować system powtórek
Zapamiętanie całych książek – dla każdej strony przeznaczasz zakładkę numeryczną GSP i łączysz z nią wybrane, jedno lub kilka, słowa-klucze. Następnie łączysz zakładki ŁMS.
Etapy zapamiętywania twarzy i nazwiska
Zacznij obserwować – patrz ludziom prosto w oczy,
Przyjrzyj się uważnie różnym typom twarzy (cechy charakterystyczne)
Słuchaj – staraj się jak najdokładniej usłyszeć nazwisko osoby, która ci się przedstawia
Upewnij się, że dobrze wymawiasz nazwisko
Używaj nazwiska w trakcie rozmowy
Powtórz w myślach
Stwórz zakładkę wizualną – wyszukaj jeden charakterystyczny szczegół i skup się na wybranym elemencie
Stwórz zakładkę imienia i nazwiska – wykorzystaj TZS
Metoda polega na stworzeniu zakładki karty poprzez łączenie zakładek obrazowych z zakładkami liczbowymi. W tym celu potrzebne będą Ci kolor i figura karty.
karty dzielimy na: trefle (żołędzie); kara (dzwonki); kiery (serca); piki (wino).
Dla żołędzi szukamy słów zaczynających się na „ż” lub „rz”, zgodnie z tym, co słyszymy, dla serc „s”, dla dzwonków „d” i dla wina „w”
Drugą znaczącą spółgłoskę w naszej zakładce karty utworzymy zgodnie z fonetycznym alfabetem cyfrowym
dla „1” przyjmujemy „d” lub „t” dla „2” przyjmujemy „n” itd.
następnie wyszukaj słów obrazowych, łączących nasze kolory z FAC
dla asa przyjmujemy wartość 1, dla waleta 11, dla damy 12. Król zawsze oznacza kolor grupy w kartach, natomiast dla 10 przyjmujemy wartość „0”
Każdą wywołaną kartę połącz z zakładką liczbową GSP. Na przykład jeżeli 1. pokazaną kartą jest 5 żołądź, to połącz ją z żywym obrazem zakładki liczbowej GSP
każdą wywołaną kartę połączyć z ogniem, bryłą lodu itp.
Pierwsza litera i słowo kluczowe
Twórz akronimy. Wyobraź sobie, że musisz zapamiętać 5 największych jezior w USA – Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior. HOMES. Henryk Odwiedza Mamę Ewę w Sandomierzu
Zapamiętanie wzorów matematycznych
Cyfry i liczby – metoda FAC pozostałe elementy zapamiętamy tworząc obrazy + krzyż kąt kot : cielę – mina = tory itd.
Zapamiętanie informacji w tabelach
Oznacz poszczególne pola poprzez przyporządkowanie im liter i cyfr (jak w grze w statki)
Symbole pól (A1, B1…) zmień na łatwe do zapamiętania i wyobrażenia słowa-obrazy
skorzystaj z FAC i TSZ
zakładki będą więc zaczynały się na tę samą literę, a kończyły spółgłoską odpowiadającą cyfrze.
dla A1 może być na przykład aktmzaczyna się na „a” i kończy na „t”. Słowo akt opisuje tylko i wyłącznie pole A1. Dla B1 – but
połącz łańcuchem skojarzeń zakładkę odpowiedniego pola, na przykład A1, z informacjami znajdującymi się w tym kwadracie
Podczas nauki każdej nowej umiejętności prawdopodobnie przejdziesz przez następujące etapy:
1. Nieświadoma niekompetencja („nie wiesz, że nie umiesz”)
Nie wiesz, że możesz nabyć jakąś umiejętność. Na tym etapie jesteś zawsze, zanim dowiesz się o możliwości nauki umiejętności o której nie miałeś wcześniej pojęcia.
2. Świadoma niekompetencja („wiesz, że nie umiesz”)
Jesteś świadomy swojej niekompetencji. Prawdopodobnie zauważysz, że ktoś posiada umiejętność, której chcesz się nauczyć. Na tym etapie możesz zdać sobie sprawę jakie narzędzia należy wykorzystać, aby osiągnąć zamierzony cel.
3. Świadoma kompetencja („wiesz, że umiesz”)
Znasz swoje możliwości i umiejętności. Posiadasz wiedzę praktyczną i teoretyczną. W kolejnych treningach nabierasz większej wprawy. Podobnie jak podczas nauki prowadzenia samochodu – wiesz jak się prowadzi, ale na wykonywaniu czynności musisz być skoncentrowany.
4. Nieświadoma kompetencja („nie wiesz, że umiesz”)
Korzystasz ze swoich umiejętności bez chwili zastanowienia. Naturalnie i odruchowo – wiedza i umiejętność jest częścią ciebie. To główny cel do którego należy dążyć.
Na przykład: podczas jazdy samochodem nie musisz już myśleć o zmianie biegów – robisz to odruchowo.
Pamiętaj: Każdy ekspert i lider w danej dziedzinie zaczynał swoją drogę od poziomu nieświadomej niekompetencji.
„Nie wystarczy zdobywać mądrości, trzeba jeszcze z nich korzystać.” – Cyceron
Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.
Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:
Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?
Co najbardziej Ciebie szokuje w tym jak techniki pamięciowe mogą polepszyć nasze życie?
A może masz pytanie dotyczące czegoś z opisanych reguł.
Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.
Co zrobić żeby lepiej zapamiętywać?
1. Przełam bariery przed uczeniem. Należy poświęcić czas na to, aby zupełnie otworzyć się na proces uczenia i nie wpadać w trudności związane z niezrozumieniem lub trudnym do przyswojenia materiałem. 2. Czytanie informacji kilka razy. 3. Pisanie notatek i list. Notatki można robić w formie zestawień lub streszczonych wypowiedzi. 4. Obejrzenie filmu dokumentalnego lub prezentacji na temat omawianej informacji. 5. Uczestnictwo w grupowych dyskusjach na temat poruszanego tematu. Dyskusje w grupie nie tylko tworzą pozytywną atmosferę, ale także pomagają w przyswajaniu informacji.
Co to są mnemotechniki?
Mnemotechniki to techniki używane do zapamiętywania informacji. Może to być powtarzanie, łatwe do zapamiętania sekwencje słów, akronimy, tworzenie obrazów mentalnych lub innych technik. Mnemotechniki są często stosowane do zapamiętywania długich list, wyrazów, definicji i reguł gramatycznych. Zazwyczaj obejmują umieszczanie informacji w logicznej strukturze, skojarzenie ich z rzeczami lub obrazami.
Jak się szybko uczyć na pamięć?
1. Stwórz zestawy skojarzeń. Umieszczaj informacje w logiczne i proste skojarzenia, dzięki czemu twój mózg może szybko je przywołać z pamięci. 2. Zastosuj podział i połączenie. Dziel materiał na części i próbuj zobaczyć, jak są między nimi powiązania, dzieki czemu informacje pozostaną w twojej pamięci dłużej. 3. Chroń się przed rozpraszaniem. Unikaj działań, które mogą twoja uwagę i skupienie, takich jak robienie więcej niż jednej rzeczy jednocześnie. 4. Powtarzaj materiał. Utrwalanie materiału przez powtarzanie go podczas nauki pozwala zapisać informacje w twojej pamięci. 5. Skup się na małych częściach. Skupienie się na każdej pojedynczej lekcji pomoże w zapamiętaniu każdego jej aspektu. 6. Rozkładaj naukę na małe sesje. Wymuszenie pewnej rutyny i przestrzeganie określonego harmonogramu uczenia się bardzo pomaga w zapamiętaniu materiału. 7. Ćwicz kreatywne wizualizacje. Używanie wizualizacji i rysowania schematów do przedstawienia pojęć lub relacji między nimi pomoże w zapamiętaniu informacji. 8. Testuj się. Testowanie uczenia się metodą prób i błędów pomaga w zrozumieniu informacji.
Jak coś zapamiętać?
Aby zapamiętać informacje, warto skorzystać z technik uczenia się przez powtarzanie. Możesz sobie wyobrażać lub kolorować jakąś część informacji, aby jeszcze lepiej utrwalić ją w pamięci. Dobrym sposobem jest też notowanie informacji ważnych dla Ciebie, zaznaczanie i zwracanie uwagi na istotne szczegóły. Można także skorzystać z notatek, fiszek lub tabelek często stosowanych w czasie nauki.
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.
Profil działalności to:
-doradztwo marketingowe
-konsulting marketingowy
-szkolenia, kursy
-doradztwo biznesowe (psychologia, coaching)
-marketing (seo, reklamy CPA, PPC)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę w serwisie wyrażasz zgodę na postanowienia naszejPolityka Prywatności odnośnie plików cookies. Akceptuję
Polityka prywatności i cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.