Technika szybkiej nauki Richarda Feynmana
Tylko 4 kroki! Sposoby na naukę (szybka technika Feynman’a)
Listopad 13, 2017
Prawdopodobieństwo, statystyka i średnia
Najważniejsza lekcja w życiu! [Prawdopodobieństwo] ?
Listopad 17, 2017
Pokaż wszystkie

5 zasad, prokrastynacja może być pokonana! (nowa metoda)

Prokrastynacja czy lenistwo ?

Prokrastynacja czy lenistwo ?

Prokrastynacja. Co to, dlaczego i po co?




Definicja: prokrastynacja to inaczej odkładanie… odkładanie na później. Nie wykonanie zadania, często prowadzi do uczucia żalu w przyszłości. Lenistwo, niechęć, brak motywacji, czy mobilizacji? Zaraz wejdziemy głębiej w ten temat. Zbadamy dlaczego i po co nam prokrastynacja.

prokrastynacja

Definicja - co to prokrastynacja?



Prokrastynację, możemy utożsamić z wieloma terminami. Najtrafniejszym wydaje się niechęć wykonania, lub odkładanie czegoś na później. Dobrowolne zwlekanie z podjęciem jakiegoś działania, mimo świadomości pogorszenia się sytuacji spowodowanej opóźnieniem.

Prokrastynacja, jej mechanizm


czy prokrastynacja to lenistwo?
Mechanizm prokrastynacji polega na krótkookresowym polepszeniu samopoczucia. Nie musimy wykonywać wtedy trudnej czynności, więc czujemy ulgę i w dodatku możemy robić coś co sprawia nam przyjemność. O dziwo istnieje tu pewien paradoks. Nazwałem go paradoksem studenta, gdy nadchodzi czas sesji i trzeba zacząć się uczyć. Wtedy nawet czynności, które nie należą do najprzyjemniejszych wykonywane są z zadowoleniem. Pamiętacie okres kiedy zamiast uczyć się sprzątanie wydawało się czymś co jest ważniejsze niż nauka?

Niestety w rzeczywistości nie jest tak kolorowo. Jeśli zdamy sobie sprawę z tego co naprawdę powinniśmy zrobić, to wywołuje to w nas poczucie niepokoju, lęku i stres. Dlaczego więc w XXI wieku prokrastynacja jest tak szeroko rozprzestrzeniona?

Prokrastynacja - przyczyny



Istnieje wiele przyczyn prokrastynacji. Wymienienie ich łącznie ze sposobami jak sobie radzić, objętościowo było by idealne na pracę doktorską. Przyczyną mogą być zaburzenia: osobowości, lękowe, depresja, ADHD. W artykule na temat zwlekania z podjęciem decyzji, poruszyłem kilka ważnych punktów, które są niezbędne aby zrozumieć istotę prokrastynacji. Wymienię tutaj kilka najpopularniejszych:

  1. Lęk przed porażką - praca jest odwlekana i przekładana tak długo, aż nie stanie się za późno, żeby ją wykonać. Staje się to usprawiedliwieniem w razie niepowodzenia.
  2. Lęk przed sukcesem – prokrastynator próbuje się nie wyróżniać na tle innych z powodu nieuzasadnionej obawy, że sukces pociągnie za sobą kolejne większe oczekiwania (którym można nie sprostać), albo wywoła zazdrość.
  3. Lęk przed bezradnością - osoba chce mieć wszystko pod kontrolą. Wykonanie zadanie niesie za sobą różne skutki, na które nie zawsze mamy wpływ. Rezygnując unikamy efektu finalnego.
  4. Lęk przed izolacją – będąc zdecydowanym i wykonując zadania stajemy się niezależni. Nie pasuje to do modelu osoby która lubi jak cały czas się jej pomaga, lub dogląda. Niektórzy po prostu lubią jak inni dają im opiekę.
  5. Lęk przed intymnością – wykonując zadania jesteśmy aktywni i zbliżamy się do innych osób. Musimy często z kimś porozmawiać, lub zapytać. Częstszy kontakt powoduje, że inni mogą dostrzegać nasze wady.
  6. Zmęczenie – zła dieta, brak aktywności fizycznej, stres i brak higieny snu, problemy z tarczycą, picie niewystarczającej ilości wody.
  7. Nastawienie, wszystko , albo nic – zadanie może wydawać się trudne
  8. Potrzeba stymulacji – niektórzy potrzebują odpowiedniej motywacji, którą zyskują gdy nieubłaganie zbliża się termin wykonania.


Metody radzenia sobie z prokrastynacją

teraz czy później?

Polecam skorzystanie z profesjonalnej pomocy np. coacha , lub certyfikowanego trenera NLP. Skorzystać można również z metody małych kroków. Tutaj fragment tego co powtarzam zawsze odnośnie psychologii osiągnięć.
Większość ludzi będących na szczycie, gdy są pytani czy kiedyś wierzyli że będą tu gdzie są teraz odpowiada: „nie”. To co odróżnia ich od innych to nie widzieli przed oczami tylko tego finalnego etapu, który bez wątpienia by ich wtedy przytłoczył i wydał się nierealny, ale mają przed sobą kolejny mały krok… i kolejny… i kolejny. To co widzą to dokładnie rozpisany plan: A, Ą, B, C, Ć, D itd., aż do Z.
Prokrastynacja może wywoływać również wiele zaburzeń zdrowotnych.
Podczas radzenia sobie prokrastynacją, prokrastynator powinien stosowane również metodę małych kroków i dzielić zadanie na odpowiednio małe kroki, które będą wydawały się łatwe do wykonania. Uczy wtedy swój mózg „wykonywania”.
Bądź świadomy, zwracaj uwagę na myśli i twórz wyraźny obraz konsekwencji braku działania.
Kolejne inspiracje, pośrednio związane z uzupełnieniem możesz znaleźć we wpisie na temat zwiększenia produktywności.

Prokrastynacja - jak z nią walczyć?


Co to prokrastynacja, definicja

Najważniejsze jest przejęcie kontroli nad czasem. Nie pozwól, aby to czas kontrolował Tobą. Jedno z badań wykazało, że ludzie, którzy byli pod presją czasu i czuli, że mają kontrolę nad swoim czasem, zgłaszali większą satysfakcję z życia, odczuwali mniejszy stres i mieli mniejsze obawy niż Ci, którzy byli równie zajęci, ale czuli, że mają niewielką kontrolę, lub nie mają nad czasem kontroli. Nawet jeśli nie możesz kontrolować, ile masz wolnych chwil ze względu na wymagającą pracę, liczne obowiązki, opiekę nad dzieckiem itp., to i tak możesz zacząć lepiej decydować o tym, jak zarządzasz swoim czasem. Prokrastynacja to stan, który możesz poskromić!

Poniżej znajduje się pięć kroków, które możesz zrobić, aby przejąć kontrolę nad swoim czasem:

1. Ustaw priorytety

Daj sobie chwilę i pomyśl o swoich głównych celach życiowych. Zdecyduj, jakie są dla Ciebie najważniejsze. Czy budować i utrzymywać relacje w pracy, być dobrym rodzicem, awansować, być lepszym człowiekiem, zarabiać dużo pieniędzy, lub dbać o swoje zdrowie? Gdy już zrozumiesz swoje priorytety i cele, możesz użyć tego jako podstawy do planowania swojego czasu i zobowiązań. Prokrastynacja będzie stopniowo wygasać.

2. Bądź realistą co do tego, co możesz osiągnąć

Wielu ludzi przecenia to, co może zrobić. Możesz zapomnieć, że jesteś mniej produktywny, gdy jesteś zmęczony, że ktoś może Ci przerwać, lub, że możesz napotkać problemy po drodze (niezależne od Ciebie). Zrób wstępne oszacowanie, jak długo zajmie Ci wykonanie zadania, a następnie zwiększ czas. Zobacz, jak to działa i dostosuj odpowiednio do potrzeb.

3. Ogranicz zakłócenia

Ograniczanie częstotliwości przerywania jest kluczem do załatwiania spraw. Jest to szczególnie trudne zadanie w obecnej epoce, co chwilę dzwoniących telefonów. Powrót do pełni skupia na zadaniu zajmuje średnio 10-20 minut, czyli tyle tracisz. Pamiętaj o tym. Prokrastynacja działa na wiele sposobów.

4. Naucz się mówić "nie"

Większość z nas woli powiedzieć "tak", niż powiedzieć "nie" osobom, na których nam zależy. Ale ustalanie priorytetów oznacza rezygnację z pewnych rzeczy, które mogą być dla nas obciążające w danym momencie.

5. Przestań zwlekać

Nawet jeśli masz wolny czas, możesz opóźnić rozpoczęcie, ponieważ praca jest na przykład nudna. Jeśli zadanie jest nieprzyjemne, pomyśl o tym, jak ważne jest to dla Ciebie lub Twojej rodziny. Pranie jest nudne, ale konieczne. W tym przypadku najlepiej zaplanować konkretną godzinę każdego dnia, aby to zrobić, aby zbudować nawyk. W końcu Twój mózg zautomatyzuje nawyk i będzie czuł się normalną częścią życia. Robienie prania kilka razy w tygodniu oznacza, że ​​robisz to tylko przez godzinę lub dwie, a następnie możesz robić to, co lubisz. Prokrastynacja, nie ma szans!

Na koniec ZMOTYWUJ SIĘ! – o motywacji możesz przeczytać ciekawy artykuł, link: motywacja.

Zapoznanie się z treścią artykułu, działaniem i motywami powstawania prokrastynacji pomoże w zlikwidowaniu przekładania wielu czynności i planów, określeniu sposobu jaki rozpoczynać działania, skoncentrować się na zadaniach długo i krótkoterminowych, stworzenia tego „lepszego momentu” do rozpoczęcia zadania, zrezygnowania z wykonywania zadań, rozpoczęcie tylko ze strachu przed konsekwencjami, ustalenia odpowiedniej hierarchii i priorytyzacji, zarządzanie czasem, zniwelowanie strachu przed porażką, praca nad asertywnością i innymi.

Chcesz już przestać zwklekać? Chcesz się pozbyć tego co Ci nie pozwala osiągnąć pełni potencjału. Prokrastynacja...
możemy pomóc
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl





PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

Podziel się z innymi!

Jeśli chcesz dostawać ciekawe informacje,
zapisz się na listę email.