Własna firma

Feminista
27 sierpnia, 2021
Techniki NLP
29 sierpnia, 2021

Własna firma

Własna firma – plusy i minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Własna, dobrze prosperująca firma to marzenie wiele osób. Nosząc się z zamiarem założenia własnej firmy trzeba zaopatrzyć się między innymi w dokładny i dobrze przemyślany plan działania, a także w innowacyjny i ciekawy pomysł.

Zakładanie własnej firmy – skąd wziąć pomysł na biznes?

Ciekawy i niecodzienny pomysł to fundament każdej firmy. Bez dobrego pomysłu można jako tako funkcjonować, jednak odniesienie prawdziwego sukcesu jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy zaproponujemy naszym klientom coś niecodziennego, rynkową innowację, produkt lub usługę na którą czekali od wielu lat.

W poszukiwaniu pomysłu na własną firmę warto przyjrzeć się modelom handlowym, które sprawdziły się poza granicami naszego kraju. Bardzo często to co przyjęło się za granicą, może zadziałać także i w Polsce. Przy czerpaniu inspiracji od innych krajów i kultur warto jednak zastanowić się czy potencjalni klienci są przygotowani na daną ofertę – zbyt egzotyczne i awangardowe propozycje mogą niekiedy skutecznie odstraszyć publikę i doprowadzić do szybkiego upadku interesu.

Przy wyborze pomysłu na biznes warto wziąć również pod uwagę potrzeby potencjalnych klientów. Szczegółowa analizy rynku i potrzeb potencjalnych kupujących nie tylko ułatwi określenie kierunku biznesu, ale przede wszystkim pomoże w zminimalizowaniu ryzyka biznesowej porażki.

Własna firma – o czym pamiętać zakładając własny biznes?

Dobry pomysł na biznes powinien zostać przygotowany w oparciu o kilka czynników, które mogą zadecydować o biznesowym być albo nie być. Do najważniejszych aspektów, o których nie powinni zapominać młodzi przedsiębiorcy należą:

  • zebranie doświadczenia – jeden z najbardziej czasochłonnych wymogów. Zebranie odpowiedniego doświadczenia może zająć lata i wiązać się z poniesieniem dodatkowych kosztów. Studia podyplomowe i różnego rodzaju kursy to tylko jedne z wielu pomysłów na to, jak skutecznie przygotować się do prowadzenia własnego biznesu,
  • baza klientów – brak zaufanych i wiernych klientów to problem, z którym boryka się wiele młodych przedsiębiorstw. Przygotowanie solidnej bazy klientów to kluczowy czynnik, który pozwala na utrzymanie płynności firmy nawet podczas trudnych momentów kryzysu lub zastoju w biznesie,
  • rozpoznawalność marki – dobra i skuteczna reklama, a także wpadająca w ucho chwytliwa nazwa to jedne z ważniejszych aspektów pomagających w skutecznym prowadzeniu własnej firmy. Odpowiednio zaplanowane działania marketingowe to nieceniona pomoc w wypromowaniu i sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorstwa.

Zakładanie firmy – wybór formy działalności

Choć dobry pomysł to niezwykle istotna kwestia, innowacyjna idea to dopiero początek na długiej drodze do założenia własnej firmy. Oprócz podjęcia kroków związanych z przygotowaniem merytorycznym czy marketingowym bardzo ważne są również różnego rodzaju kwestie prawne. Niezwykle ważną sprawą okazuje się między innymi wybór formy działalności firmy – rodzaj działalności będzie miał wpływ na ilość i zakres formalności, a także na wysokość opłat związanych z prowadzeniem biznesu.

W Polsce dostępnych jest sporo różnych rodzajów prowadzenia działalności. Wśród możliwych rozwiązań znajdują się między innymi: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna czy spółka kapitałowa.

Młoda firma najczęściej przyjmuje jedną z dwóch popularnych opcji – jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej. Dużym plusem obydwu rozwiązań są niewielkie formalności oraz niskie koszty związane z uruchomieniem oraz prowadzeniem biznesu. W przypadku działalności jednoosobowej firmą kieruje jeden właściciel, podczas gdy spółka cywilna to przedsiębiorstwo, którym zarządza co najmniej dwóch wspólników.

Pozostałe formy prowadzenia działalności, takie jak spółka jawna czy spółka komandytowa stanowią nieco bardziej skomplikowane organizmy. Co za tym idzie ich założenie i funkcjonowanie wiąże się z załatwianiem większej liczby formalności. Dodatkowo bardziej skomplikowane formy działalności wymagają też większego początkowego wkładu własnego. Własna firma to dla wielu młodych przedsiębiorców początek nowej drogi – wiele młodych osób nie posiada wystarczającego kapitału i musi ograniczyć się do wyboru możliwie najprostszej i najtańszej formy prowadzenia biznesu.

Własna firma – dofinasowania na start firmy

Przed założeniem własnej firmy warto co nieco rozeznać się temacie dofinasowań i dotacji. Wiele instytucji rządowych czy europejskich bardzo często oferuje pomoc w założeniu i rozkręceniu własnego biznesu.

Własna firma wyposażona w dodatkową gotówkę pochodząca z dotacji może pozwolić sobie na przykład na zakup lepszego sprzętu lub przeznaczenie większych środków na promocję działalności i reklamę – firmy o ograniczonym kapitale, nieotrzymujące dotacji, bardzo często są zmuszone do cięcia kosztów w pozornie nieistotnych, aczkolwiek newralgicznych obszarach takich jak marketing.

Finansowanie startupów – jak zarobić na ciekawym pomyśle?

Osoby, które posiadają innowacyjny pomysł na nowy produkt lub usługę, ale którym brakuje funduszy, by móc wprowadzić śmiały plan w życie również mogą starać się o rządową pomoc.

Startup to stosunkowo nowe pojęcie określające tylko niektóre z wybranych, początkujących przedsiębiorstw. W zgodzie z definicją nie każda mała firma będzie startupem – miano to będzie przysługiwać jedynie biznesom, które rozpoczynając swoją działalność ponoszą ryzyko tego, że dany produkt lub usługa mogą zostać niezaakceptowane przez klienta. Dodatkową cechą startupu, która przyczynia się do wzrostu ryzyka związanego z prowadzeniem działalności tego typu jest to, że dany model biznesowy nie ma bezpośredniego odwzorowania w innej organizacji – startup jest prekursorem w danej dziedzinie, przecierającym szlaki i wyznaczającym nowe trendy.

Dużym pocieszeniem dla wszystkich osób posiadających pomysł, ale niemających wystarczającego kapitału może okazać się to, że na rynku funkcjonuje wiele instytucji, które są gotowe zainwestować swoje pieniądze w ciekawą i innowacyjną ideę. Do najbardziej popularnych form pomocy dla startupów należą między innymi: fundusze kapitału zalążkowego a także coraz bardziej popularne anioły biznesu. Dużo możliwości finansowania ciekawych, ale ryzykownych pomysłów na biznes dają także fundusze UE.

Plusy prowadzenia własnej działalności

Bez względu na to, czy nasza firma to tradycyjna, mało ryzykowna działalność czy też innowacyjny i nietuzinkowy startup jako właściciele własnego biznesu możemy czerpać wiele korzyści z jej prowadzenia.

Własna firma to bez wątpienia duża niezależność i ogromna swoboda, pozwalająca na wybór dowolnej metody prowadzenia biznesu – to właśnie możliwość bycia swoim własnym szefem popycha wielu młodych przedsiębiorców do rozpoczęcia działalności na własną rękę.

Dodatkowo posiadając własną firmę mamy realny wpływ na nasze zarobki – w większości przypadków nasze zyski powinny rosnąć proporcjonalnie do wkładu pracy i zaangażowania.

Własna firma to także możliwość tworzenia nowych miejsc pracy. Dla wielu młodych biznesmenów to właśnie możliwość zatrudniania innych osób jest bardzo często największą motywacją. Stworzenie firmy od podstaw i przekształcenie jej w wyspecjalizowane przedsiębiorstwo zatrudniające więcej niż jedną osobę to niezwykle satysfakcjonujące osiągnięcie.

Do dużych plusów nieposiadania szefa należy również możliwość elastycznego ustalania grafiku pracy. Brak sztywnych reguł normujących zasady związane z rozpoczynaniem i kończeniem dnia pracy może okazać się szczególnie przydatny w przypadku osób, które muszą połączyć obowiązki zawodowe z życiem osobistym. Młodzi rodzice posiadający własną firmę nie będą martwić się o to, z kim zostawić dziecko gdy zachoruje ani o to, kto w nagłej sytuacji odbierze je z przedszkola.

Kwestią, o której nie można zapominać wymieniając zalety płynące z prowadzenia własnej firmy jest bez wątpienia zagadnienie zarobków. Własna, dobrze funkcjonująca działalność może przynieść zdecydowanie większy zarobek niż praca na etacie.

Minusy prowadzenia własnej firmy – czyli ciemne strony prowadzenia biznesu

Prowadzenie własnego biznesu – oprócz niekwestionowanych zalet – posiada także pewne wady. Niekiedy minusy związane z założeniem i prowadzeniem własnej firmy przeważają w rachunku zysków i strat, skutecznie odstraszając wszystkich początkujących przedsiębiorców.

Po pierwsze tym co najbardziej zniechęca do założenia własnej firmy jest ryzyko związane z jej prowadzeniem. Własna firma, nawet ta prężnie działająca, może trafić na gorszy moment, który przesądzi o jej porażce. Niepewność tego, czy dany pomysł zadziała i czy firma odniesie sukces to jeden z najczęściej wymienianych minusów prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Kolejną kłopotliwą kwestią może okazać się również kapitał początkowy – bardzo często młodzi przedsiębiorcy nie posiadają wystarczającej sumy potrzebnej do założenia biznesu. Co więcej wiele osób, w obawie przed porażką i zadłużeniem, rezygnuje z zaciągnięcia kredytu umożliwiającego rozkręcenie firmy.

Kolejną ciemną stroną prowadzenia własnego interesu jest masa formalności i biurokracja, z która stykają się młodzi biznesmeni. Ilość spraw, o których trzeba pamiętać prowadząc własny biznes może przytłaczać, własna firma to więc złe rozwiązanie dla osób, które lubią mieć wszystko podane na tacy. Właściciel firmy ma swojej głowie wiele obowiązków, których załatwienie nie może czekać. Oprócz sprawowania ogólnej kontroli nad biznesem, szef musi zadbać również o wszystkie formalności prawne, podatkowe oraz o pozyskiwanie nowych klientów. Sytuacja ta może okazać się niekiedy zbyt przytłaczająca, szczególnie w małych, szybko rozwijających się przedsiębiorstwach, które nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie dodatkowej pomocy.

Kolejnym dość dużym minusem posiadania własnej firmy jest niepewność zarobków. Choć przyjęło się, że właściciele firm z reguły zarabiają więcej niż zwykli, etatowi pracownicy, bardzo często zmienne warunki panujące na rynku mają ogromny wpływ na gwałtowne obniżenie dochodów. Co gorsza sytuacje tego typu nie zawsze dadzą się łatwo przewidzieć, co dodatkowo utrudnia utrzymanie stabilnej i komfortowej sytuacji.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!