Pomysł na firmę jednoosobową

Reklama na facebooku
24 sierpnia, 2021
Test Myers – Briggs – Test Osobowości mbti
24 sierpnia, 2021

Pomysł na firmę jednoosobową

Najlepszy pomysł na firmę jednoosobową

W dzisiejszych czasach praktycznie każdy może założyć własną, jednoosobową firmę i w ten sposób zarabiać na życie. Własny biznes to coś ciekawego nie tylko ze względu na możliwość uzyskania dochodu, ale też na rozwój osobisty. Prowadzenie firmy uczy wielu nowych rzeczy, wśród których można wymienić kwestie rachunkowe (chociażby wystawianie faktur), rozmowy z klientami, negocjacje, sprzedaż itd. Jak najbardziej można na tym skorzystać w wielu aspektach, jednak żeby tak się stało, na początku należy wpaść na dobry pomysł. Od tego zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Pomysł może być bardzo prosty (np. sprzedawanie siedzisk plażowych), od jednoosobowych firm nie wymaga się specjalnego skomplikowania działalności. Ważne jest dokładne przemyślenie idei oraz przeanalizowanie jej pod kątem potrzeb i konkurencji rynkowej.

Jak znaleźć pomysł?

W przypadku chęci zainwestowania we własną działalność należy przede wszystkim wpaść na pomysł na firmę jednoosobową. Może on pojawić się nagle i być po prostu trafiony, ale niekiedy bywa tak, że jakaś wizja wynika z dokładnego sprawdzenia profilu działania innych firm na rynku, oceny popytu, podaży itd. Zarówno jeden jak i drugi sposób są dobre. Trudności z wymyśleniem ciekawego i dochodowego biznesu są często spotykane, tak samo jak nietrafione pomysły i późniejsze problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Duże ryzyko niepowodzenia nie powinno jednak blokować kogokolwiek przed próbowaniem swoich sił na rynku. Pierwszy pomysł nie musi być koniecznie rewolucyjny ani w założeniach doprowadzać do osiągnięcia ogromnego bogactwa. Jednym z ważnych celów powinno być zapewnienie sobie po prostu bezpieczeństwa finansowego, sposobu na życie i być może rozwój określonych umiejętności. Wiele osób szukających pomysłu chętnie posiłkuje się już istniejącymi i wcielonymi w życie ideami. Jest to dużo bardziej pewne niż szukanie zupełnie nowego rozwiązania. Warto jednak każdą z wizji przeanalizować pod kątem potrzeb danego rynku i dostosować ją do tego, co w danym miejscu będzie najbardziej potrzebne i opłacalne.

Zainwestowanie w siebie

Spora część samodzielnych przedsiębiorców wykorzystuje swoje własne umiejętności. Analiza mocnych stron, zdolności i talentów może stanowić podstawy bardzo dobrego pomysłu, a jeśli nic się nie znajdzie, zawsze pozostają opcje takie jak kurs, przekwalifikowanie, studia podyplomowe itd. Istnieje wiele dziedzin, w których można rozpocząć tego typu działalność. Przed osobami chcącymi założyć jednoosobową firmę otworem stoi cały sektor usługowy, a więc wszelkie gabinety kosmetyczne, fryzjerskie, fotograficzne, kwiaciarnie, biura podróży itd. Oczywiście popyt na konkretne usługi będzie różny w zależności od pewnych czynników i należy je przeanalizować na równi z oceną własnych preferencji i umiejętności. Chociaż obecnie własną działalność mogą prowadzić amatorzy czy też bardzo młode osoby bez ukończonych szkół, dobrze jest zadbać o aspekt wykształcenia i doświadczenia. Swoje umiejętności podnieść i sprawdzić można poprzez uczestnictwo w przeróżnych kursach i szkoleniach. Egzamin czy też po prostu ukończenie kursu potwierdzają odpowiednie dokumenty, które posłużą do przedstawienia klientowi swojej przewagi nad konkurencją. W tej grupie pomysłów mieści się też praca naukowa, biurowa np. wykonywanie tłumaczeń, tworzenie treści, prowadzenie księgowości, handel i marketing itd. Można się zainteresować wspomnianymi opcjami w związku z ukończoną szkołą, talentami do języków obcych, biegłym posługiwaniem się nowoczesnymi programami do księgowości itd.

Czego potrzebują ludzie?

Można opracować pomysł na firmę jednoosobową poprzez analizę potrzeb rynku. Jeśli w najbliższej okolicy nie ma dobrego fryzjera, najprawdopodobniej nowy, dobrze wyposażony i przyjemny dla oka zakład szybko przyciągnie zainteresowanych. Jeśli nigdzie blisko nie ma biura podróży, a zauważa się, że chętni do wyjazdów szukają pomocy w innych punktach, można próbować coś takiego założyć. Oczywiście idealnie jest pogodzić własne hobby lub wykształcenie z działalnością realizowaną zgodnie z potrzebami rynku. Często się to udaje, a nawet jeśli nie, możliwe jest przecież zmienienie profilu działalności za jakiś czas, gdy uda się stworzyć pewną markę – dobrze prosperujący biznes można zawsze zaoferować komuś innemu i zyskać w ten sposób sporo pieniędzy. W takim podejściu do działalności liczy się przeprowadzenie analizy rynku. Można zrobić to w sposób intuicyjny, a jeśli ktoś nie posiada intuicji, nie umie sam oszacować, co jest potrzebne i jednocześnie chce zminimalizować szanse na błąd, może skorzystać z pomocy specjalistów. W ocenie uwzględnia się różne czynniki (co w sytuacji, gdy brak salonów fryzjerskich wynika z tego, że po prostu mieszkańcy danej miejscowości nie lubią dbać o włosy?), dlatego też laik nie zawsze zrobi to poprawnie i wystarczająco dokładnie.

Coś dla artystów i rękodzielników

Warto wiedzieć, że własna firma nie musi być zajęciem na cały etat. Można prowadzić działalność i po prostu oferować produkt lub usługę, a przez większość czasu robić coś zupełnie innego, np. zajmować się dziećmi. Obecnie popularnym sposobem na rozwój umiejętności i pasji, a przy okazji zarobek, zwłaszcza wśród kobiet, jest tworzenie pięknego rękodzieła różnego rodzaju. Wytworzone własnymi rękami produkty można sprzedawać już gotowe na przykład poprzez sklep lub galerię, można również zbierać zamówienia i realizować je zgodnie z oczekiwaniami klientów. Tego typu firma nie jest zbyt absorbująca, ale istnieje i przynosi dochody. Co najważniejsze, oferta złożona jest z własnych wyrobów, nie ma tu miejsca na sztampę czy przymus robienia czegoś, co nie sprawia przyjemności. Są osoby, które od dawna robią coś samodzielnie, np. rzeźbią, szydełkują, robią szaliki na drutach lub wytwarzają szklane dekoracje domowymi metodami. Dlaczego nie przekuć tego w regularną formę dochodu? W dzisiejszych czasach sprzedaż tego typu produktów jest dużo łatwiejsza dzięki wykorzystaniu internetu i jego szerokich możliwości, można bez problemu dotrzeć do potencjalnych klientów na przykład przez media społecznościowe. Oczywiście nie obejdzie się bez inwestycji, chociażby w reklamę, która pomoże zwiększyć zasięgi. W ten sposób można sprzedawać także obrazy, jeśli ktoś wykazuje talent malarski, grafikę komputerową, a nawet różnego rodzaju aplikacje będące również autorskim wytworem realizowanym z oddaniem i pasją.

Działalności sezonowe

Często można zauważyć, że w danym regionie o określonych porach roku pojawia się duże zapotrzebowanie na konkretne produkty lub usługi. Przykładem są tu miejscowości atrakcyjne turystycznie, do których będą przyjeżdżały osoby z całego kraju, a nawet z innych państw. Turyści muszą mieć się gdzie zatrzymać, więc potrzebne stają się miejsca noclegowe. Działalność związana z noclegami może okazać się naprawdę dochodowa, nawet jeśli lokalizacja jest popularna jedynie w sezonie. Tego typu firma może też zostać rozszerzona o dodatkowe pozycje w ofercie, bo na noclegach potrzeby się nie kończą. Trzeba zapewnić turystom wyżywienie, może miejsca parkingowe, atrakcje dla dzieci i dorosłych, zaoferować jakieś pamiątki, dostęp do treści historycznych i naukowych… możliwości jest wiele. Na początek działalność może koncentrować się na wynajmowaniu kilku pokoi, ale jeśli turystów jest naprawdę wielu, warto pomyśleć przyszłościowo nad wybudowaniem i uruchomieniem hotelu. Często taka działalność po pewnym czasie przestaje być jednoosobowa, bo trzeba zatrudnić pracowników realizujących poszczególne zadania. Firmy, które mają wzmożoną aktywność w sezonie, to również ogólnie rozumiana gastronomia. W wielu miejscowościach kawiarnie, bary, restauracje a nawet niewielkie bistra są bardzo popularne w ciepłych porach roku, natomiast zimą pustoszeją. Jeśli widzi się zapotrzebowanie na takie usługi, można rozważać ich uruchomienie, a zimą po prostu zajmować się czymś innym (na przykład planami zwiększającymi ich ogólną atrakcyjność).

Zdalni specjaliści

Działalność można zakładać również w związku z posiadaną wąską lub szerszą specjalizacją i realizować przyjęte zadania w dużej mierze zdalnie. Obecnie bardzo wiele osób pracuje z domu, używając do tego telefonu i komputera. Są to przeważnie pracownicy umysłowi oraz ci, którzy zajmują się handlem i promocją produktów oraz usług. Niewielkim nakładem czasu można uzyskać niezłą reklamę, a następnie po prostu przyjmować różne zlecenia. Doskonałym przykładem specjalistów zakładających własną działalność tego rodzaju są programiści tworzący różne aplikacje, także do zastosowań sieciowych, twórcy stron internetowych oraz programów na smartfony. Bardzo często pracują oni samodzielnie, przyjmując zlecenia od klientów prywatnych czy przedsiębiorstw. Mogą po prostu podejmować zlecenia na jakie natrafią, korzystając chociażby z internetu, jak również nawiązać dłuższą współpracę ze zleceniodawcą. Zajęcie jest wymagające, często czasochłonne, ale prowadzi do naprawdę niezłych zysków. Podobną działalność nie wymagającą opuszczania domowego zacisza można prowadzić, będąc na przykład tłumaczem języków obcych, copywriterem, a nawet nauczycielem (zdalne lekcje za pośrednictwem narzędzi do transmisji audio i video).

Wiele pomysłów – który jest najlepszy?

Osoba, która chce założyć własną działalność, może czuć się nieco przytłoczona wszystkimi opcjami. Tak naprawdę wiele pomysłów na początek będzie dobrych, ale warto kierować się jedną zasadą – nie robić czegoś, co nie sprawia przyjemności. Własna działalność nie jest zwykłą pracą na etacie, którą wykonuje się osiem (przeważnie) godzin, a następnie idzie do domu. Zajmuje ona więcej czasu i jest bardziej osobista, trzeba więc wybrać branżę dla siebie i wykonywać nowe obowiązki z pasją. Z tego właśnie powodu wiele osób spełnia się jako ogrodnicy, projektanci ogrodów odkrywszy w sobie miłość do natury, inni z powodzeniem lepią pierogi czy pieką ciasta na zamówienie, jeszcze inni jeżdżą do klientów, by coś im sprzedać. Umiejętność oceny rynku oraz własnych pasji na tym tle jest kluczowa.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!