Demotywacja a motywacja. Czyli jak zmobilizować zespół do pracy (prawdziwe badanie)

Zdyskontowane przepływy pieniężne metoda DCF
Zdyskontowane przepływy pieniężne- metoda DCF
5 maja, 2021
Jak przestać narzekać
Jak przestać narzekać: 7 zasad jak być szczęśliwszym
7 maja, 2021

Demotywacja a motywacja. Czyli jak zmobilizować zespół do pracy (prawdziwe badanie)

Demotywacja

Przewodnik po pokonywaniu lęków, które Cię powstrzymują (demotywacja)

Polecam platformę ze szkoleniami online (biznes, marketing, coaching psychologia). ZOBACZ TERAZ (kliknij w obrazek):

szkolenie wystąpienia publiczne

Jedną z przyczyn demotywacji jest strach, że w przyszłości stanie się coś złego, jest jedną z rzeczy, które czynią nas ludźmi.

Zwierzęta mogą bać się bezpośredniego niebezpieczeństwa, które dzieje się TERAZ, ale tylko my boimy się czegoś, co MOŻE SIĘ  wydarzyć, co się nie dzieje teraz.

Niektórzy mogą powiedzieć, że ten strach jest konieczny… powstrzymuje nas przed zrobieniem czegoś głupiego. Ale stwierdziłem, że większość z tych lęków jest niepotrzebna, bezpodstawna, powstrzymuje nas przed osiągnięciem czegoś.

Rodzi się z tego demotywacja.

Co to jest demotywacja?

Najprościej mówiąc brak ochoty robienia czegoś. Demotywacja to przeciwieństwo motywacji.

Więc definicja demotywacji mogłaby brzmieć, że to zjawisko odwrotne do motywacji, czyli wywoływanie u kogoś takich nastroi, które zniechęcają go do działania.

Demotywacja

Motywacja a demotywacja

Motywacja i demotywacja to przeciwstawne postawy, sytuacje, pomiędzy którymi istnieje neutralna postawa. Zarówno motywacja jak i demotywacja mogą mieć charakter tymczasowy.

Co powoduje, że ludzie tracą motywację? Demotywacja w pracy i życiu

Brak motywacji może być spowodowany wieloma czynnikami, w tym:

  • Nuda
  • Brak zaufania do decyzji kierownictwa
  • Obciążenie pracą
  • Nieodpowiednie środowisko pracy
  • Brak postępu w karierze
  • Poczucie niedoceniania
  • Problemy poza pracą, takie jak choroba rodzinna, żałoba lub problemy finansowe

Jak rozpoznajesz brak motywacji? Przyczyny demotywacji

Zwróć uwagę na wszelkie zmiany w zachowaniu lub nastawieniu – jako menedżer budowanie silnych relacji z pracownikami pomoże Ci dostrzec, kiedy coś jest nie tak.

Niektóre ostrzegawcze oznaki, że pracownik stracił motywację, obejmują:

  • Brak punktualności – spóźnienie do pracy lub wydłużony czas rozpoczęcia pracy po przybyciu do biura
  • Zmiana nastroju wobec kolegów
  • Zwiększona nieobecność w pracy
  • Brak skupienia
  • Dystans w stosunku do innych
  • Nieodpowiednie lub negatywne komentarze
  • Brak wkładu w spotkania zespołu
  • Rosnąca niechęć do wzięcia na siebie większej odpowiedzialności niż „absolutne minimum”

Jaki jest wpływ demotywacji?

Oprócz wpływu na produktywność jednostki, zdemotywowany pracownik może również wpływać na cały zespół, tworząc negatywną atmosferę. Dodatkowo, przy zwiększonej absencji lub spóźnieniach w pracy i braku koncentracji na codziennych zadaniach, inni pracownicy mogą odczuwać stres, próbując nadrobić zaległości. Z biegiem czasu może to prowadzić do dalszej demotywacji w zespole, ponieważ koledzy czują się przepracowani i niedoceniani.

Jak zmotywować się do wykonywania zadań, których nie chcesz wykonywać

motywacja a demotywacja
  1. Poznaj swój zespół.
    Pracuj nad relacjami z poszczególnymi pracownikami i całym zespołem; nie tylko pomoże ci to wcześniej dostrzec demotywację, ale bliskie, wspierające relacje z zespołem mogą pomóc utrzymać motywację pracowników, zapewniając, że czują się doceniani, szanowani i wysłuchani.
  2. Bądź przejrzystym, pełnym szacunku i wspierającym menedżerem.
    Z badań wynika, że ​​nawet połowa pracowników odchodzi z pracy z powodu problemów z przełożonymi. Menedżerowie mają ogromny wpływ na ogólne doświadczenie zawodowe pracownika – pomagają określić, z kim pracujesz, nad którymi projektami pracujesz, czy i kiedy otrzymasz awans. Poprzez swoje działanie lub bezczynność menedżerowie mają moc niszczenia morali, motywacji i produktywności swojego zespołu, dlatego ważne jest, aby budować ich umiejętności przywódcze. Nie zakładaj, że umiejętności przywódcze są wrodzone – firmy powinny zapewniać szkolenia w zakresie zarządzania dla osób awansowanych na stanowiska kierownicze oraz ciągłe wsparcie i rozwój.
  3. Rozmawiaj.
    Ponieważ nie możesz dostosować każdego celu lub projektu do motywacji poszczególnych pracowników, postaraj się przynajmniej dać im swobodę sensownego wyboru – to z kolei inspiruje chęć. Na przykład pozwól im wybrać sposób podejścia do projektu lub problemu, a także możesz poprosić ich o wkład w wyznaczanie celów. Badanie Gallupa wykazało, że pracownicy, których menedżerowie włączali do wyznaczania celów, byli ponad trzy razy bardziej zaangażowani niż ci, którym nie dano nic do powiedzenia.

  4. Komunikuj cele i regularnie udzielaj informacji zwrotnych.
    Cele powinny być ograniczone w czasie, mierzalne i realistyczne. Upewnienie się, że Twój zespół wie, w jaki sposób ich poszczególne role wpływają na szerszy obraz, może pomóc w motywacji, ponieważ zobaczy, jak cenne i ważne są ich wysiłki w osiąganiu celów organizacyjnych.

    Stań się dostępny dla swojego zespołu i przekaż konstruktywną informację zwrotną: pozwól na dwustronną informację zwrotną, która jest częsta, nieformalna i szczera. Od indywidualnych spotkań po spotkania zespołowe, oceny wyników i planowanie rozwoju osobistego, szeroki wachlarz możliwości uzyskania informacji zwrotnej i wyznaczania celów pomoże Twojemu zespołowi na bieżąco śledzić postępy. Zapewnia również pracownikom możliwość omówienia wszelkich problemów lub zmartwień, zanim staną się przytłaczające, wpływając na ich szczęście i motywację do pełnionej funkcji.
  5. Doceń wspaniałą pracę.
    Znasz odpowiedź na pytanie kto w Twoim zespole idzie o krok dalej, konsekwentnie działa powyżej oczekiwań lub zachowuje się w sposób odzwierciedlający wartości Twojej firmy? Od tych, którzy znajdują czas, aby pomóc nowym pracownikom, po tych, którzy nigdy nie przegapią terminu, poświęć czas, aby poinformować pracowników, jak bardzo cenisz ich wysiłek. Spróbuj rozpoznać postawę, a także wydajność; pracownik o fantastycznej etyce pracy i pozytywnym nastawieniu do pracy może zrobić tyle samo dla motywacji zespołu, jak ktoś, kto konsekwentnie osiąga swoje cele, więc pokaż mu, jak bardzo jest ceniony. Proste „dziękuję” lub „dobra robota” może załatwić sprawę, jeśli nie masz formalnego schematu uznania – ważne jest, aby okazać uznanie w odpowiednim czasie, w spójny i znaczący sposób.
  6. Potwierdź wyzwania.
    Niezależnie od tego, czy projekt się przeciąga, czy zasoby są ograniczone, pracownikom łatwo jest się zdemoralizować, gdy utkną w rutynie lub gdy nie mają odpowiednich narzędzi do wykonywania swojej pracy. Rozpoznawaj wyzwania i pracuj razem nad rozwiązaniami jako zespół. 
  7. Ulepsz przestrzeń roboczą.
    Nie zapomnij o wpływie poprawy miejsca pracy. Detale, takie jak dodanie mebli, roślin lub dzieł sztuki, które rozjaśnią miejsca pracy, mogą pomóc w stworzeniu miejsca, w którym Twoi pracownicy będą chcieli pojawiać się każdego dnia i gdzie czują, że mogą wykonywać swoją najlepszą pracę. Więcej mówi o tym teoria Herzberga.
  8. Zaproponuj rozwój kariery.
    Większość pracowników będzie chciała mieć możliwość awansu w swoich rolach, a jeśli brak jest możliwości awansu, prawdopodobnie stracą motywację i ostatecznie zaczną szukać nowej pracy. Poinformuj pracowników, że istnieje dla nich ścieżka kariery w firmie i zachęć ich do angażowania się w dodatkowe projekty, jeśli to możliwe, do wzięcia większej odpowiedzialności i zdobycia nowych umiejętności. Postaraj się zapewnić szkolenie – zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, i omów wszelkie możliwości awansu, nad którymi mogą pracować. Dowiedz się, jakie są ich cele zawodowe i jak możesz wesprzeć ich rozwój; pokazuje, że zainwestowałeś w nie i cenisz ich wkład.
  9. Wprowadź elastyczną organizację pracy.
    Coraz więcej pracowników ceni sobie elastyczną organizację pracy, która może obejmować możliwość pracy w domu lub zmianę godzin pracy, a także pracę zmianową, dzielenie się pracą i skrócone godziny pracy. Elastyczna praca może przynieść lepsze poczucie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz poprawia morale i motywację. Umożliwienie pracownikom bardziej elastycznej pracy może sprawić, że poczują się docenieni i zaufani przez pracodawcę, co prowadzi do zwiększenia satysfakcji z pracy i wydajności. Elastyczna praca to popularna i ceniona korzyść w miejscu pracy, która przynosi również szereg korzyści biznesowych.

    Sprawdź, czy elastyczne praktyki pracy są obecne w Twojej firmie – musisz wziąć pod uwagę takie rzeczy, jak sprzęt dla pracowników zdalnych, sposób zarządzania i monitorowania wydajności oraz wpływ na pracowników, którzy nie chcą pracować elastycznie.
  10. Zaoferuj uczciwy pakiet rekompensat.
    Chociaż czynniki takie jak kultura firmy, rozwój kariery i lokalizacja pracy wpływają na wybór miejsca pracy, sprawiedliwe wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych – obejmuje to konkurencyjne wynagrodzenie, a także świadczenia, takie jak opieka zdrowotna, urlop rodzicielski czy płatne urlopy. Korzyści odgrywają ważną rolę w satysfakcji z pracy – badanie przeprowadzone przez Grupę Bersin (zdjęcie poniżej) wykazało, że produktywność w firmach z dobrymi świadczeniami i pakietami motywacyjnymi była o 14% wyższa niż w firmach bez. Jeśli pracownicy czują się docenieni w pracy dzięki oferowanym wspaniałym korzyściom, prawdopodobnie będą szczęśliwsi i bardziej zmotywowani do pełnienia swojej roli.
demotywacja w pracy

Co myślisz?

Demotywacja a motywacja. Czyli jak zmobilizować zespół do pracy (prawdziwe badanie) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działa demotywacja.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Polecam platformę ze szkoleniami online (biznes, marketing, coaching psychologia). ZOBACZ TERAZ (kliknij w obrazek):

szkolenie rozwój osobisty
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!