kaizen
Kaizen, ciągłe doskonalenie pełne korzyści
3 maja, 2020
Analiza morfologiczna
Analiza morfologiczna (konkretna metoda rozwiązywania problemów – kreatywność)
2 czerwca, 2020

Benchmarking kompendium. Analiza porównawcza, definicja, przykład i narzędzia. 9 kroków

benchmarking

Benchmarking – czyli porównywanie wydajności firmy z pewnymi punktami odniesienia. Jest popularnym i potencjalnie potężnym sposobem na uzyskanie wglądu, który może prowadzić do poprawy wydajności. W tym artykule zajmiemy się różnymi rodzajami testów porównawczych i korzyściami, jakie te podejścia mogą przynieść Twojej firmie.

Jaka jest różnica między benchmarkingiem (testami porównawczymi) a KPI?

Ludzie często mnie o to pytają i wydaje się, że istnieje ogólne założenie, że testy porównawcze i KPI są tym samym. Ale są różne.

Już wam to wyjaśniam:

  • Benchmarking definicja to punkty odniesienia, których używasz do porównywania swoich wyników z wynikami innych. Tymi wskaźnikami porównawczymi mogą być porównanie procesów, produktów lub operacji, a porównania mogą dotyczyć innych części firmy, firm zewnętrznych (takich jak konkurenci) lub najlepszych praktyk branżowych. Benchmarking jest powszechnie stosowany do porównywania satysfakcji klienta, kosztów i jakości.
  • Z drugiej strony, KPI to narzędzia do podejmowania decyzji i monitorowania, służące do śledzenia wyników w odniesieniu do celów strategicznych. Innymi słowy, wskaźniki KPI pokazują, czy osoba, projekt, zespół, jednostka biznesowa lub cała firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów. Wskaźniki KPI są trochę jak system wczesnego ostrzegania, oznaczający, gdzie sprawy mogą się zboczyć z kursu i gdzie mogą być potrzebne działania.

Tak więc, używając wskaźników KPI, porównujesz postępy w odniesieniu do określonego celu. A kiedy używasz testów porównawczych, porównujesz z innymi. Za pomocą benchmarkingu można umieszczać własne KPI w kontekście i ustalać cele dla swoich KPI.

Zarówno – KPI, jak i poziomy odniesienia – są wykorzystywane do identyfikowania możliwości poprawy wydajności, które mogą być miejscem, w którym pojawia się zamieszanie.

Rodzaje benchmarkingu

Mówiąc ogólnie, benchmarking dzieli się na dwie podstawowe kategorie: wewnętrzny i zewnętrzny. 

Wewnętrzna analiza porównawcza porównuje wyniki, procesy i praktyki z innymi częściami firmy (np. różnymi zespołami, jednostkami biznesowymi, grupami, a nawet osobami). Na przykład testy porównawcze można wykorzystać do porównania procesów w jednym sklepie detalicznym z procesami w innym sklepie w tej samej sieci.

Zewnętrzna analiza porównawcza, czasami określana jako analiza porównawcza, porównuje wyniki biznesowe z innymi firmami. Często te firmy zewnętrzne są konkurentami, ale nie zawsze tak jest; na przykład możesz użyć testu porównawczego do porównania wydajności, procesów i praktyk w różnych branżach.

Trzy sposoby korzystania z benchmarkingu

Benchmarking, zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny, stosuje się na trzy kluczowe sposoby. Są to:

  • Benchmarking procesów (process). Chodzi o lepsze zrozumienie procesów, porównanie wydajności z wewnętrznymi i zewnętrznymi testami porównawczymi oraz znalezienie sposobów na optymalizację i ulepszenie procesów. Chodzi o to, że dzięki zrozumieniu, w jaki sposób najlepsze wyniki wykonują proces, możesz znaleźć sposoby na zwiększenie wydajności, szybkości i skuteczności własnych procesów.
  • Benchmarking strategiczny (strategic). Porównuje strategie, podejścia biznesowe i modele biznesowe w celu wzmocnienia własnego planowania strategicznego i określenia priorytetów strategicznych. Chodzi o to, aby zrozumieć, jakie strategie leżą u podstaw udanych firm (lub zespołów lub jednostek biznesowych), a następnie porównać te strategie z własnymi, aby określić sposoby zwiększenia konkurencyjności.
  • Benchmarking wydajności (performance). Obejmuje to zbieranie informacji o tym, jak dobrze sobie radzisz pod względem wyników (co może znaczyć wszystko, od wzrostu przychodów po zadowolenie klienta) i porównywanie tych wyników wewnętrznie lub zewnętrznie. Może to również odnosić się do funkcjonalnego benchmarkingu wydajności, takiego jak benchmarking wydajności zespołu HR (z wykorzystaniem wskaźników, lub badania zaangażowania pracowników) albo zespołu marketingowego (na przykład pomiar świadomości marki).

Dlaczego warto rozważyć benchmarking w swojej organizacji

Każdy z tych różnych sposobów analizy porównawczej ma jeden kluczowy cel: zidentyfikować luki w wydajności i odkryć możliwości poprawy, niezależnie od tego, czy oznacza to zwiększenie wydajności procesów, zmniejszenie kosztów, zwiększenie zysków, zwiększenie zadowolenia klientów lub cokolwiek innego. Ostatecznie tym, co napędza firmy do porównywania, jest potrzeba (lub chęć) ulepszeń.

Niezależnie od tego, czy chcesz po prostu porównać swoje wyniki wewnętrzne, dogonić konkurenta, lepiej zrozumieć i śledzić swoich rówieśników, czy zostać liderem rynku w swojej branży, testy porównawcze mogą być niezwykle przydatnym narzędziem.

Jednak analiza porównawcza nie jest magiczną kulą do poprawy wydajności – jest częścią rozwiązania, a nie kompletnym rozwiązaniem. Kompletne rozwiązanie wymaga ustalenia jasnych celów strategicznych, zidentyfikowania kluczowych pytań biznesowych, zaprojektowania kluczowych wskaźników wydajności, które pomogą Ci odpowiedzieć na te pytania i śledzić wydajność w stosunku do swoich celów, a także porównać wydajność za pomocą testów porównawczych.

Z całą pewnością nie radziłbym firmie, aby skupiała całą swoją uwagę na testach porównawczych kosztem dopasowanych, starannie zaprojektowanych kluczowych wskaźników wydajności. Jednak w przypadku pełnego obrazu zarządzania wydajnością testy porównawcze stanowią użyteczny sposób na uzyskanie cennych informacji zwiększających wydajność.

Benchmarking, procedura krok-po-kroku

Uwagi

  • Zanim organizacja będzie w stanie w pełni korzystać z testów porównawczych, jej własne procesy muszą być jasno zrozumiane i kontrolowane.
  • Badania porównawcze wymagają znacznych nakładów siły roboczej i czasu, więc kierownictwo musi popierać cały proces, w tym być gotowym i chętnym do wprowadzania zmian w oparciu o zdobytą wiedzę.
  • Zbyt szeroki zakres skazuje projekt na niepowodzenie. Temat, który nie jest krytyczny dla sukcesu organizacji, nie zwróci wystarczających korzyści, aby badanie było opłacalne.
  • Niewystarczające zasoby mogą również zniszczyć dobrą analizę porównawczą, nie doceniając ile trzeba włożyć wysiłku lub z powodu nieodpowiedniego planowania. Im lepiej się przygotujesz, tym bardziej wydajne będzie twoje badanie.

Plan

  1. Zdefiniuj ściśle skoncentrowany temat badania porównawczego. Wybierz problem decydujący o sukcesie organizacji.
  2. Utwórz zespół międzyfunkcyjny. Podczas kroku 1 i 2 cele kierownictwa i wsparcie dla badania muszą być mocno ustalone.
  3. Studiuj swój własny proces. Dowiedz się, jak wykonywana jest praca i pomiary wyniku.
  4. Zidentyfikuj organizacje partnerskie, które mogą stosować najlepsze praktyki.

Zbieraj

  1. Zbieraj informacje bezpośrednio od organizacji partnerskich. Zbierz zarówno opisy procesów, jak i dane liczbowe, korzystając z kwestionariuszy, wywiadów telefonicznych i / lub wizyt w terenie.

Analizuj

  1. Porównaj zebrane dane, zarówno numeryczne, jak i opisowe.
  2. Określ luki między pomiarami wydajności a wynikami partnerów.
  3. Określ różnice w praktykach, które powodują luki.

Zaadoptuj

  1. Opracuj cele procesu organizacji.
  2. Opracuj plany działania, aby osiągnąć te cele.
  3. Wdrażaj i monitoruj plany.

Metody zbierania danych do benchmarkingu (narzędzia benchmarkingowe)

Metody pośrednie Metody bezpośrednie
stowarzyszenia zawodowe
własne bazy danych,
sektorowe banki danych
raporty i publikacje wewnętrzne,
czasopisma profesjonalne
prace badawczo-rozwojowe,
wyższe uczelnie
ogłoszenia prasowe,
instytuty naukowo-badawcze
prospekty reklamowe,
biura konsultingowe
salony wystawowe,
badanie opinii klientów
sondaże telefoniczne,
seminaria szkoleniowe
kontakty osobiste z partnerami,
materiały z konferencji naukowych
biografie wybitnych menedżerów,
izby przemysłowo-handlowe
dystrybutorzy sprzętu (dostawcy)
biuletyny informacyjne
mgr Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.