fbpx
Cykl życia klienta
Cykl życia klienta
Grudzień 4, 2017
Segmentacja i badanie klientów
Absolutnie wszystko: badanie i segmentacja klientów (działa)
Grudzień 19, 2017
Pokaż wszystkie

25 potężnych sztuczek, copywriting i perswazja (szybkie efekty)

Copywriting i e-commerce

Copywriting i e-commerce

Zestaw najlepszych wzorców: copywritng perswazyjny i sprzedażowy

Ludzie mówią, że najważniejszym powodem, dla którego firma, lub osoba fizyczna zawodzi, jest zbyt mała liczba funduszy. Prawdą jest, że przedsiębiorstwa zawodzą przede wszystkim dlatego, że ich pomysły nie zostały sprzedane wystarczająco szybko i w ilościach wystarczająco dużych, a więc dlatego zabrakło im pieniędzy. Żaden właściciel firmy nie może zbudować biznesu bez zrozumienia tego krytycznego elementu zwanego jako "perswazja"! Perswazja odbywa się w każdej wymianie pomysłów, lub komunikacji i nie ma tu wyjątku. Od chwili, gdy budzisz się do chwili, gdy kładziesz się spać, zapewniam Cię, że próbujesz co najmniej kilka razy dziennie przekonać innych do czegoś! Perswazja towarzyszy Ci każdego dnia Twojego życia, a copywriting, czyli umiejętność pisania perswazyjnego jest niezbędna.

copywriting i perswazja

Copywriting jest czynnością pisania tekstu w celu reklamy lub innych form marketingu. Copywriter tworzy "pisemny produkt", którego celem jest zwiększenie świadomości marki i ostatecznie przekonanie osoby lub grupy do podjęcia określonego działania. Copywriterzy pomagają tworzyć billboardy, broszury, katalogi, teksty do jingle'ów, reklamy w czasopismach i gazetach, listy sprzedaży i inne bezpośrednie wiadomości, scenariusze do reklam telewizyjnych lub radiowych, slogany, posty w mediach społecznościowych i inne komunikaty marketingowe. W obecnych czasach copywriting i osoby go wykonujące są ogólnie znani jako twórcy treści internetowych.

Perswazja i konwersja idą w parze. Jeśli nie przekonujesz klientów- do zarejestrowania się, skomentowania, udostępnienia, kupienia - zwiększenie współczynnika konwersji będzie bardzo trudne. Dlatego potrzebny jest Ci najlepszy copywriting. Po przeczytaniu mojego artykułu, stwierdzisz, że perswazja nigdy nie była taka łatwa.


Perswazja i copywriting, połączone w potężną mieszankę, która zapewni Ci błyskawiczne rezultaty. Sama esencja i treść, wraz z przykładami. Spis treści poniżej, natomiast w dalszej części szczegółowy opis.

copywriting i perswazja

Lista narzędzi:

  1. Metafory
  2. Komplementuj i schlebiaj
  3. Nie pokazuj koloru szarego
  4. Spraw by zadeklarowali się
  5. Odmień życie za pomocą magicznej pigułki, bez ciężkiej pracy
  6. Przezwycięż bezwładność
  7. Pytania presupozycyjne
  8. Przemów do ich tożsamości
  9. Wzbudzaj emocje
  10. Zmotywuj czytelnika
  11. Konsekwencje
  12. A to oznacza, że…
  13. Cytat, autorytet i dowód społeczny
  14. Domknięcie- założenia
  15. Osadzone polecenia i postulaty konwersacyjne
  16. Stwórz pragnienie
  17. Wzrost lojalności
  18. Wgranie cech charakteru
  19. Odważne stwierdzenia przeciwko…
  20. Sleight of mouth
  21. Meta model
  22. Sugestie
  23. Model Miltona
  24. Konfuzja
  25. Pace and lead, czyli potwierdź i prowadź


Poniżej omówienie wraz z przykładami:

  1. Metafory
  2. Metafory, analogie i podobieństwa. Podstawowy copywriting. Biblia i inne księgi religijne napisane są w większości w metaforze (na przykład przypowieści).

    Przykład:

    -XYZ jest Rolls-Roycem wśród wycieczek wakacyjnych
    -XYZ to fontanna młodości

  3. Komplementuj i schlebiaj
  4. Spraw, aby czuli się wyjątkowo. Jest to perswazja subtelna.

    Przykład:

    Joe Girard, najlepszy sprzedawca samochodów w historii, wpisany do księgi Guinessa. Girard wysyłał kartki na różne okazje z tekstem „I like you”, czyli „lubię Ciebie.” Jego umiejętności jako copywriting były na prawdę zdumiewające.

  5. Nie pokazuj koloru szarego
  6. Chodzi tutaj o to aby pokazać tylko kolor biały i czarny, czyli zysk lub stratę. Perswazja jest narzędziem konkretnym, określ co ma wybrać klient, lub rozmówca, czy czytelnik.
    Model:
    Możesz (albo chcesz) - zrobić/stać się/mieć – [pozytyw], albo [negatyw]
    Przykłady:
    Możesz jeść te witaminy, albo chodzić do lekarza co miesiąc.
    Możesz stosować moje rady, albo mieć cały czas problemy finansowe.
    Możesz użyć SEO z Premium Digital, albo cały czas być mało popularny.
    Link do tego czym jest SEO

  7. Spraw by zadeklarowali się
  8. Kiedy ludzie, nawet wstępnie zadeklarują się, to w późniejszej perspektywie jest bardzo trudne to, aby zmienili zdanie bez tworzenia konfliktu lub strachu -> inaczej dysonans poznawczy (stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego). Jest to ukryta perswazja.
    Przykład ogłoszenia:

    Czy kochasz swojego psa?
    (tutaj wpisz treść ogłoszenia
    ………………………………………………………
    …………………………………………….)
    Wcześniej w tym artykule spytałem się czy kochasz swojego psa. Nie ma lepszej drogi pokazania mu, że go kochasz niż dawanie pysznych przysmaków i wartościowych posiłków.

    Jako bardziej osobiste:
    „Myślałem, że mówiłeś że jesteś…”
    „Czy nie powiedziałeś, że…?”
    I ostatni przykład, trochę przerysowany:
    Model: „Czy nie uważasz, że (niechciane zachowanie, albo typ osoby) plus (negatywne nadanie ‘łatki’)?”
    -Czy nie uważasz, że to źle być skąpym?
    -Tak, to złe zachowanie
    …..dalej toczy się rozmowa i po pewnym czasie…
    - hej, pożyczysz mi stówkę?

  9. Odmień życie za pomocą magicznej pigułki, bez ciężkiej pracy
  10. Ludzie nie lubią się przemęczać i wychodzić ze strefy komfortu. W ogłoszeniach spraw aby zmiana była jak najłatwiejsza i samoistna. Copywriting jest tu kluczowy. Lepiej przecież łykać magiczne pigułki na odchudzanie, niż biegać i być na diecie, prawda?

  11. Przezwycięż bezwładność
  12. Popchnij do działania, np. „zamów już dziś”. Ludzi trzeba jasno poinstruować. Czasem "naga" perswazja to doskonałe narzędzie.
    Dodawaj deadline’y /// informuj, że kończy się czas /// nagle pojawia się 25% zniżka tylko do piątku! /// twórz proste przekazy /// zbyt wiele etapów jest złe.

  13. Pytania presupozycyjne
  14. Pomyśl o tym o czym chcesz żeby myślał słuchacz, lub czytelnik. Następnie włóż to w formę pytania. Używając przemyślanego copywriting 'u zredaguj tekst.
    Załóżmy, że sprzedaję karmę dla psów (tak, lubię psy, więc znowu o nich mowa…).
    -Jak zareagujesz na to, kiedy Twój pies będzie miał więcej energii i co zrobisz z dodatkową gotówką kiedy nie będziesz już musiał chodzić do weterynarza?
    -Czy znasz jakieś inne jedzenie niż XYZ, które sprawi że Twój pies będzie zdrowszy?
    -Zamiast „zamów teraz!!!”, możesz napisać „dlaczego by nie zamówić teraz, skoro cały czas tu jesteś?”

  15. Przemów do ich tożsamości
  16. Połącz to co chcesz z ich tożsamością.
    Przykład:
    Jako dobry ojciec powinieneś…
    Plus etykietowanie:
    -Nie jesteś osobą która mogłaby skłamać
    -To co tak bardzo w Tobie lubię to…
    -W przeciwieństwie do innych dziewczyn Ty jesteś zaradna
    -W przeciwieństwie do innych menagerów Ty jesteś hojna (później „przy okazji” spytaj o podwyżkę)
    -Przyszedł mój lojalny klient! ( kiedy widzisz się kolejny raz z klientem)

    I jeszcze model:
    Mogę powiedzieć, że jesteś osobą (tutaj tożsamość), ponieważ (dlaczego)
    -…jesteś inteligentny ponieważ dużo czytasz…

  17. Wzbudzaj emocje
  18. Używaj emocjonalnie naładowanych słów, twórz zainteresowanie i prowokuj myślenie. Jest to perswazja niemal doskonała.
    Przykład copywriting 'u:
    Kiedy zaczynasz czuć zainteresowanie, od razu to robisz?
    Nie musisz decydować teraz.
    Co by się stało gdybyś teraz zdecydował?

  19. Zmotywuj czytelnika
  20. Twórz duże obietnice. Skuteczna perswazja tego wymaga.
    Np. lista benefitów po spożyciu suplementu XYZ według sztuki copywritingu to:
    -jesteś szczęśliwszy
    -śpisz lepiej
    -masz błyszczące zdrowe włosy
    -nie chorujesz
    -szybciej zdrowiejesz
    -masz świeży oddech

  21. Konsekwencje
  22. Pokaż autentyczny ból jeśli tego nie zrobią i daj alternatywę. Pamiętaj, aby był to oparty na konkretnych elementach copywriting i perswazja.
    Przykład:
    Dużo rodzajów karmy dla psów nie jest zbilansowanych. Ostatnią rzeczą, której chcesz jest to żeby Twojemu pupilowi zaczęła wypadać sierść i miał słabe zęby… W obecnych czasach jedzenie jest bardzo przetworzone i brakuje mu witamin.

    Uwaga:
    Pamiętaj, żeby nie spędzić na negatywach zbyt dużo czasu.

    perswazja, a także copywriting

  23. A to oznacza, że…
  24. Użycie „i” lub „a” zakłada, że dalsza część wypowiedzi stanowi naturalną kontynuację.Wielu copywriterów podczas pisania tekstów na temat perswazji stosuje tę metodę.
    Przykład:
    Nie wyglądasz dzisiaj zbyt dobrze, i to znaczy że powinnaś mnie teraz posłuchać.
    To, że ktoś nie wygląda za dobrze nie ma żadnego logicznego związku z późniejszym słuchaniem kogoś, ale ten model sprawia że brzmi to naturalnie.

  25. Cytat, autorytet i dowód społeczny
  26. Używaj:
    Doświadczenie pokazuje…
    Dowody wskazują…

    Model:
    Kwantyfikator ogólny + komplement + typ osoby, którym chcą być + wie + to co chcesz żeby zrobili
    Przykład:
    Każdy inteligentny i pełen sukcesów biznesmen wie, że potrzebuje pomocy profesjonalnego konsultanta.
    Ważne:
    Według badań, sam fakt powtarzania danej opinii jest w istocie ważniejszy od tego ile osób to głosi. Spraw więc aby odbiorca widział Twój komunikat jak najczęściej.
    Dodatkowo:
    Stosuj zasadę rozpoznawalności, dla tego co jest nowe. Daj mu znaną nazwę, kontekst, lub wygląd.
    Dodaj rzetelne rekomendacje, podpisane imieniem i nazwiskiem, plus zdjęcie osoby.

  27. Domknięcie- założenia
  28. W sumie powiedziałem już wszystko. Jedynym pytaniem, które jeszcze pozostaje jest jak szybko będziesz rozkoszował się …(produkt, benefit, obietnica) który chcesz teraz? Jest to perswazja i copywriting w pełnej krasie, ponieważ zakładasz, że osoba już podjęła decyzję jaką chcesz. Klasyczne podejście.
    Zaraz dołączycie do klubu szczęśliwych posiadaczy…

    Trochę Ericksonowskie (będzie o tym dalej):
    Może jeszcze nie (to co chcesz osiągnąć)?
    Może jeszcze nie skorzystałeś z moich konsultacji?
    Przy okazji + postulat (praktycznie sugeruje że to co wcześniej zostało przez Ciebie zaakceptowane)
    Jedną z najlepszych rzeczy które polubisz…
    Użyj korzyści jakie oferuje Twój produkt i przekonwertuj je do pierwszej osoby:
    -Ja odkrywam…
    -Uczę się jak…
    -Wiem…
    W momencie czytania tekstu, osoba będzie afirmowała się z tym co zostało napisane dzięki użyciu pierwszej osoby (tak jakby mówili do siebie).

    Model:
    Czy cały czas myślisz o + (to o czym chcesz żeby myśleli) + (konsekwencje lub benefity)
    - Czy cały czas myślisz o kupieniu tego szkolenia, aby Twoi handlowcy zarabiali więcej?

  29. Osadzone polecenia i postulaty konwersacyjne
  30. Jest to perswazja i copywriting, w "przebraniu". Kiedy używasz osadzonych poleceń w rozmowie, samo polecenie zaznaczasz właściwą intonacją głosu, tworząc krótką, niezauważalną pauzę przed i po poleceniu. Możesz ich używać również w pytaniach.
    -Czy zamierzasz wcisnąć przycisk „kliknij i pobierz”?
    Postulaty konwersacyjne to natomiast pytania wymagające odpowiedzi tak lub nie plus podjęcia działania.
    Na przykład, gdy dzwoni telefon:
    -Kochanie możesz odebrać?

    Truizm odnośnie doznań
    Model:
    Wiele/wielu ludzi czuje (to co chcesz żeby czuli) kiedy ( to co chcesz żeby zrobili).
    Przykład:
    Wielu ludzi czuje wzrost sprzedaży w firmie, gdy kupuje moje konsultacje.
    Użycie „wiele/wielu” to dowód społeczny omówiony wcześniej
    Model:
    Przyczyna + skutek + dlaczego
    Przykład:
    Zawsze jak idziesz spać to przypominasz sobie naszą rozmowę, bo była przyjemna.

    W celu zwiększenia zaufania i empatii zastosuj model:
    Nieważne jak bardzo się starasz, to nie możesz + (negatywny skutek)

  31. Stwórz pragnienie
  32. 1. Duża obietnica - perswazja
    2. Więcej benefitów - dopracuj copywriting
    3. Daj dowód
    4. Jesteś bardziej unikalny niż konkurencja

    Model:
    Co/jak/o ile + (to co oni chcą osiągnąć) + kiedy możesz + (to co oferujesz) + (benefit lub paradox)
    Przykład:
    -Jak atrakcyjną byś się czuła, kiedy możesz tracić na wadze nawet gdy śpisz? ( Ty oferujesz wtedy pigułki na odchudzanie)
    -Jakie nowe możliwości, otwierają się przed Tobą, kiedy możesz narzucać innym to co chcesz, łatwo i szybko w każdej sytuacji?

  33. Wzrost lojalności
  34. Spraw, aby osoba stałą się częścią Twojego wewnętrznego kręgu.
    1. Daj im przywileje i informacje, albo ekskluzywne pakiety VIP
    2. Podaj im powód dlaczego to robisz
    3. Powiedz żeby byli dyskretni i zachowali to dla siebie
    Przykład:
    Dam Ci informację , której nikt inny nie dostanie. Jesteś odpowiednią osobą bo… Ale zachowaj to proszę w tajemnicy.

  35. Wgranie cech charakteru
  36. Jest to bardzo sprytna sztuczka, kolejna z cyklu perswazja w "przebraniu".
    1. Spytaj ją/jego czy jest tego typu osobą (to czego pragniesz) + przeciwieństwo
    „Jesteś osobą spontaniczną, czy masz nudne życie?”
    2. Wspomnij o osobie która przejawia takie zachowanie i powiedz że bardzo Ci się to podoba
    „Mój przyjaciel jest …, ostatnio zrobił … i właśnie dlatego tak bardzo go lubię”
    3.Wspomnij że osoba z którą rozmawiasz już robi to zachowanie + powiedz że to świetnie.
    „O widzę, że … (to robisz), jesteś taka miła”
    Za pomocą powyższych cech możesz nie tylko w prosty sposób sterować zachowaniem klienta, ale też wgrywać pozytywne cechy charakteru, lub naukę zdolności. Perswazja staje się nagle bardzo prosta, prawda? Na przykład kiedy chcesz żeby Twoje dzieci poprawiły charakter pisma. Opowiedz o kimś, najlepiej jeśli jest to jakiś idol Twoich dzieci. I nawet jak przy okazji będą coś pisać, to mimochodem wspominaj „…o widzę, że pracujecie nad ładnym pismem ręcznym…”

  37. Odważne stwierdzenia przeciwko…
  38. Wzorzec Ericksonowski, używa nieokreślonego rzeczownika. Kiedy nieokreślony rzeczownik jest użyty , odbiorca wzorca językowego będzie musiał wypełnić brakujące niedopowiedzenie. W większości przypadków asocjuje to z nim samym
    „… osoba może zbić fortunę z tymi informacjami…”
    Ludzie są w stanie otrzymać pracę marzeń z tym szablonem CV”
    Ludzie nie muszą spotykać swojej bratniej duszy, ale jest to możliwe”

  39. Sleight of mouth
  40. Poruszony w świetnych przykładach w innym moim wpisie
    Link tutaj:
    Sleight of Mouth

  41. Meta model
  42. Bardzo obszerne zagadnienie. Część wzorców jako derywatywę omówiłem już wyżej. Wymienię tutaj tylko z czego się składa.
    Gdybyś chciał odświeżyć wiedzę na temat tego czym jest NLP to polecam poniższy wpis
    NLP
    • Zniekształcenia
    • -nominalizacje
      -przyczyna skutek a=>b
      -kompleksowy równoważnik a=b
      -czytanie w myślach
      -anonimowy autorytet
    • Generalizacje
    • -liczebniki
      -operatory modalne
      -presupozycje
    • Usunięcia
    • -proste
      -porównanie
      -brak wskaźnika odniesienia
      -nieokreślony wskaźnik odniesienia
      -nieokreślony czasownik
  43. Sugestie
  44. Składają się z:
    • cytatów
    • sugestii w postulatach
    • sugestii zawierających pytania
    • sugestii w ukrytych poleceniach
    • negatywnych sformułowaniach
    • selekcyjnym ograniczeniu
    Typowy misz masz, sugestie + pozorny wybór + zamknięcie:
    …albo … coś + pytanie
    Jestem przekonany, że zanim Pan odejdzie, postanowi Pan kupić ten odkurzacz albo zabierze go Pan do domu. Pytaniem pozostaje tylko , jaki kolor. Biały czy czerwony… Jak Pan sądzi?

  45. Model Miltona
  46. Przez wielu określany jako odwrotność meta modelu, natomiast w rzeczywistości występuje w nim wiele innych form lingwistycznych i modeli. Jest to czysta perswazja, jeśli chodzi o pisanie (copywriting) tekstów. Każdy copywriter, oraz osoba aspirująca do bycia efektywną w pisaniu tekstów każdego typu powinna znać wszystkie wzorce. Na szczęście posiadam certyfikat Master NLP i uczę tego co konieczne. Poniżej obszernie, niektóre z nich:
    -czytanie w myślach
    -ukryty performatyw
    -przyczyna i skutek
    -kompleksowy równoważnik
    -presupozycja
    -kwantyfikator ogólny
    -modalny operator konieczności
    -nominalizacja
    -niedookreślony czasownik
    -dodane pytanie
    -brak wskaźnika odniesienia
    -niedookreślone porównanie
    -podążanie za aktualnym doświadczeniem
    -podwójne związanie
    -osadzone polecenie
    -postulaty konwersacyjne
    -złożony cytat
    -naruszenie ograniczenia selekcyjnego
    -predykat świadomości
    -wieloznaczności

  47. Konfuzja
  48. Dekoncentracja- robienie kilku rzeczy jednocześnie
    Na wielu targach czy eventach, a także wystąpieniach jest to atrakcyjna dziewczyna na stoisku. Ważne jest aby dodać tutaj jeszcze powód. Na przykład podczas speechu sprzedażowego + powód (bo to prawdziwa okazja).

  49. Pace and lead, czyli potwierdź i prowadź
  50. O ile same sugestie pozostają tylko sugestiami, o tyle mieszanie ich z prawdziwymi twierdzeniami drastycznie zmienia efekt przesłania.
    Najpierw dostosowujesz się do słuchacza/czytelnika, a dopiero później zaczynasz prowadzić ku idei, którą chcesz aby zaakceptował. Z pozoru może się to wydawać to techniki sprzedażowej yes-set, czyli mówienia jak najczęściej „tak”. Posiada jednak wiele różnic, na przykład skupia się głównie na tym co dana osoba doświadcza.
    Uważnie przeczytaj poniższy fragment i zwróć uwagę ile razy potwierdzam Twoją rzeczywistość i prowadzę ku idei.
    „Myślę, że czytasz ten tekst ponieważ chcesz polepszyć u siebie cechy, które pomogą Ci panować jeszcze lepiej nad swoim życiem. Wydaje mi się, że ważne jest dla Ciebie także to jak bronić się przed manipulacją ze strony innych. Ponieważ przeczytałeś już prawie cały mój wpis, to znasz już sporo technik, dzięki którym już lepiej panujesz nad sytuacją. Prawdopodobnie sprawia Ci to przyjemność. Bardzo dobrze. Możliwe, że już wiesz w jakich sytuacjach, powyższe techniki pomogą Ci lepiej panować nad swoim życiem i rozpoznawać nieetyczne zachowanie u innych.”


copywriting i perswazja

Jeśli tak jak inni uważasz, że copywriting i perswazja to niezbędne narzędzia w osiąganiu celów możesz skorzystać ze szkolenia skype, bądź osobiście u mnie w biurze
Zamów już dziś
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl


Czy już wiesz, że wzbogaciliśmy ofertę?
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.