Storytelling - opowiadanie historii
Zawartość strony
Storytelling to po polsku opowiadanie historii , czyli proces tworzenia historii, udostępniania ich i odpowiadania. Jest to starożytna forma komunikacji używana od tysięcy lat do przekazywania wiedzy, wartości i tradycji z pokolenia na pokolenie. Opowiadanie historii może być również wykorzystywane w marketingu, edukacji, rozrywce i wielu innych kontekstach, aby informować i angażować odbiorców.
Rozmawiając z setkami sprzedawców i firm w ciągu ostatnich kilku lat, dowiedziałem się, że marketing ma niesamowity potencjał wpływania na życie ludzi.
W rzeczywistości mianem marketingu możemy określić:
„Działalność, zestaw instytucji, umiejętności i procesów tworzenia, komunikacji, dostarczania i wymiany ofert, które mają wartość dla klientów, partnerów i całego społeczeństwa”.
Czy można podciągnąć tu storytelling jako narzędzie marketingu? Czytaj dalej, bo sam w sobie storytlling bez odpowiedniej struktury nic Ci może nie dać.
Zaufali mi najlepsi:
Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!)
Wpisz poniżej swoje dane:
Uwielbiam to. Marketerzy wprowadzają wartość dodaną dla całego społeczeństwa!
Jednak umiejętności marketingowe, np storytelling i rozwój kariery nie są łatwe w dziedzinie, która porusza się z prędkością światła. Wydaje się, że każdego tygodnia firmy żądają coraz to nowszych umiejętności od swoich pracowników.
Firmy, które z powodzeniem wprowadzają skuteczne i różnorodne działania, czy umiejętności marketingowe i wyjątkowe perspektywy, mają ogromną przewagę, jeśli chodzi o dostarczanie wartości.
Dlatego od lat poświęcam czas nauce marketingu, w efekcie stałem się właścicielem w firmie pozycjonerskiej SEO, UniqueSEO Przedstawię Wam jedną z nieocenionych umiejętności marketingowych, które pomagają niektórym z największych zespołów na świecie wytwarzać niezmiennie wspaniałe treści. Storytelling…
Lecimy!
Zasady storytellingu:
Współczesny marketingowiec musi być dobrze zaznajomiony z wieloma, dobry w paru i doskonały w kilku. Storytelling trzeba absolutnie znać!
Posiadanie różnorodnych umiejętności i narzędzi zapewnia nie tylko maksymalną elastyczność jako zespół do tworzenia różnych udanych kampanii marketingowych, ale także pozwala każdemu marketerowi błyszczeć jako osoba. Nic tak nie cieszy jak olbrzymie zyski i sukcesy dla klienta.
Umiejętności marketingowe takie jak na przykład storytelling na wysokim poziomie pomogą zapewnić Twojemu zespołowi najwyższą elastyczność i indywidualność.
Więc po krótce…
Wydaje się, że istnieje ogólne przekonanie, że marketing zawsze polegał na opowiadaniu historii – i że marketerzy zawsze identyfikowali się jako naturalni opowiadacze i gawędziarze (storyteller).
Ale może tak nie być.
LinkedIn odkrył, że zaledwie osiem lat temu liczba marketerów wymieniających „opowiadanie historii- storytelling” na ich profilu jako umiejętności wcale nie istniała. W ogóle nie była poruszana jako szanowana dyscyplina marketingowa.
Dziś jednak od 7-8 % wszystkich marketerów z LinkedIn na całym świecie identyfikuje się jako storytellerzy w oparciu o opisy swoich profili i listę umiejętności.
Jako marketingowiec opowiadanie historii (storytelling) nie oznacza tylko informowania odbiorców o tym, co robi Twój produkt, usługa, lub co się dzieje. Skuteczne opowiadanie historii wymaga głębokiego zrozumienia ludzkich emocji, motywacji i psychologii, aby skutecznie komunikować się z nimi w autentyczny i angażujący sposób.
Najlepsi marketerzy to osoby rozwiązujące problemy i opowiadający historie. Twórcy treści (content) powinni zadać pytanie: „jaki problem dla moich odbiorców mogę rozwiązać za pomocą odpowiedniej kampanii marketingowej?”.
Istnieją nieskończone sposoby opowiadania historii. Storytelling dlatego właśnie jest tak piękny!
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Reklama:
Jednym z moich ulubionych sposobów rozwijania fascynującej historii jest użycie formuły „The Story Spine” stworzonej przez profesjonalnego dramaturga i improwizatora Kenna Adamsa. Wielki Pixar wygrał niezliczoną ilość nagród za pomocą tej formuły, m.in. Grammy i Złote Globy.
W 2012 roku artystka z Pixar,Emma Coats, napisała na Twitterze 22 porady dotyczące opowiadania historii, używając hashtag #storybasics. Lista rozpowszechniła się w internecie, zdobywając popularny tytuł 22 Reguł opowiadania Pixara. Jedną z nich był właśnie wspomniany „The Story Spine”.
Pomocna jest poniższa tabela:
SZKIC | STRUKTURA | FUNKCJA |
---|---|---|
Pewnego razu ___ | Wstęp | Przedstawiany jest świat jak i sam główny bohater. Opis rutyny |
Codziennie ___ | Wstęp | Przedstawiany jest świat jak i sam główny bohater. Opis rutyny |
Pewnego dnia ___ | Wydarzenie | Główny bohater przełamuje rutynę |
Z tego powodu ___ | Rozwinięcię | Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy |
Z tego powodu ___ | Rozwinięcię | Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy |
Z tego powodu ___ | Rozwinięcię | Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy |
Aż w końcu ___ | Moment napięcia | Na szali jest to czy główny bohater odniesie sukces, lub porażkę |
I od tamtej pory ___ | Zakończenie | Główny bohater odnosi sukces, lub porażkę. Rozpoczyna się nowa historia |
SZKIC
STRUKTURA
FUNKCJA
Pewnego razu ___
Wstęp
Przedstawiany jest świat jak i sam główny bohater. Opis rutyny
Codziennie ___
Wstęp
Przedstawiany jest świat jak i sam główny bohater. Opis rutyny
Pewnego dnia ___
Wydarzenie
Główny bohater przełamuje rutynę
Z tego powodu ___
Rozwinięcie
Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy
Z tego powodu ___
Rozwinięcie
Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy
Z tego powodu ___
Rozwinięcie
Pojawiają się konsekwencje i niejasne jest to co się wydarzy
Aż w końcu ___
Moment napięcia
Na szali jest to czy główny bohater odniesie sukces, lub porażkę
I od tamtej pory ___
Zakończenie
Główny bohater odnosi sukces, lub porażkę. Rozpoczyna się nowa historia
Pewnego razu ___. Codziennie, ___. Pewnego dnia ___. Z tego powodu, ___. Z tego powodu, ___. Aż w końcu ___. I od tamtej pory ___.
Zachęcam do stosowania tej formuły dla własnej marki, produktów lub usług.
Zróbmy próbę z marką, którą wszyscy możemy znać: Adidas.
„The Story Spine” to nie gotowa historia, to perfekcyjny model. Model, który możesz stosować zawsze wedle potrzeby. To nic innego jak tylko pozbawiona kości struktura, na której zbudowana jest historia. I właśnie dlatego jest tak potężnym narzędziem.
Dla wszystkich marketerów, należy wypełnienie drobnych szczegółów tej historii.
Przykład jak używać storytelling w biznesie:
Storytelling w sprzedaży to technika oparta na zasadzie opowiadania historii, która ma na celu zachęcenie klienta do zakupu produktu lub usługi. Obejmuje ona tworzenie historii, która przyciąga uwagę klienta i wzbudza w nim pozytywne emocje, np. współczucie lub wzruszenie.
Storytelling jest skutecznym narzędziem sprzedażowym, ponieważ pozwala sprzedawcy na budowanie zaufania i zyskiwania zaangażowania klientów. Może on również wzmocnić wizerunek marki i przyciągnąć nowych klientów. Storytelling w sprzedaży może być wykorzystywany w wielu różnych kontekstach, takich jak marketing szeptany, reklamy, prezentacje i komunikaty.
Kasia była zwykłą, szczęśliwą dziewczyną. Uwielbiała spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi, a jej największym marzeniem było zostać pisarką. Kasia mieszkała z rodzicami i starszą siostrą. Jej rodzice zawsze wspierali jej marzenia i zachęcali do dążenia do celu. Jednego dnia Kasia wybrała się na spotkanie z przyjaciółmi, aby porozmawiać o swoich planach i marzeniach. Przyjaciele Kasi byli bardzo wspierający i postanowili jej pomóc.
Kasia postanowiła skorzystać z ich rady i zaczęła pisać swoją pierwszą powieść. Pracowała nad nią codziennie i postanowiła, że jej marzenie się spełni. Kasia była zdeterminowana, a jej wysiłki zostały wynagrodzone. Po kilku miesiącach pracy jej powieść została wydana. Kasia szybko stała się znaną i szanowaną pisarką. Po latach ciężkiej pracy jej marzenie się spełniło i stała się wielką sławą.
Do następnego razu RS
Dla wszystkich marketerów jak i aspirujących do tej roli, polecamy szkolenie: PISANIE OFERTY SPRZEDAŻOWEJ. Jest to bardzo pomocne gdy używasz storytelling w swoich kampaniach marketingowych.
Słuchacz i odbiorca Twojej marki musi mieć odpowiedni kontekst. Storytelling w marketingu to codzienność. Widzisz… marketing narracyjny to przyszłość. Dlatego komunikat Twojej opowieści i wszelkich stories danej marki musi budować zaufanie. Social media to wspaniałe narzędzie służące w tym celu. Interesuą Ciebie zasady storytellingu?
Dobrego storytellingu? Więc zaangażuj nas w swoją opowieść. Wizerunek Twojej marki można zawsze poprawić i ulepszyć. Więc wyślij email teraz i zapytaj o możliwość tworzenia historii i komunikacji marki, czyli storytelling, bo opowiedziana historia zostaje w głowie Twoich klientów!
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.