Kim jest coach?
Co to jest coaching? (2018 pełne info)
Listopad 2, 2017
Planowanie strategiczne
Podstawy biznesu: planowanie strategiczne (kompendium!)
Listopad 7, 2017
Pokaż wszystkie

Sleight of mouth, czyli jak zniszczyć ograniczające przekonanie

Sleight of mouth, inaczej zręczność językowa

Sleight of mouth, inaczej zręczność językowa

Sleight of mouth, czyli jak zniszczyć ograniczające przekonanie




Sleight of Mouth (zręczność językowa) to metoda programowania neurolingwistycznego (NLP). Jest narzędziem stworzonym przez Robert’a Dilts’a, który zaobserwował, a następnie zmodelował umiejętności perswazji współzałożyciela NLP, Richarda Bandlera.
W wyniku rozbicia metod używanych przez Bandlera, Dilts był w stanie stworzyć 14 technik, a właściwie wzorców językowych. Nazwa Sleight of Mouth pochodzi od angielskiego Sleight of Hand, czyli sztuczek iluzjonisty, który za pomocą określonych ruchów dłoni zwodzi widzów (np. chowa kartę czy monetę tak jakby ta zniknęła). Podobnie miało być z Sleight of Mouth, za pomocą starannie ukrytych wzorców lingwistycznych, ustalany był wcześniej zamierzony cel, lub rozbijano przekonanie. Nie traktuj tych narzędzi jako czystej perswazji i manipulacji. Istnieją po to, aby usprawniać komunikację.
Zademonstruję Ci 14 wzorców językowych. Dzięki ich przyswojeniu Twoja zręczność językowa będzie na bardzo wysokim poziomie, co jednocześnie da Ci równie wysokie rezultaty w pracy ze sobą lub innymi. Łatwo zmienisz tok myślenia i toksyczne przekonanie (wtedy gdy druga osoba używa słów w stylu to trudne, nie umiem, nie da się tego zrobić, to niemożliwe, nie w tym kraju, nie w tych czasach itp.). To co musisz to słuchać uważnie rozmówcy, zwracać uwagę na słowa i kontekst. Na bazie tego samego przekonania zademonstruję teraz 14 potężnych technik zręczności językowej.
Przykład którym się posłużymy to : „Trudno jest spytać szefa o podwyżkę”

  1. Intencja
  2. Zmiana intencji, stojąca za argumentem lub przekonaniem na pozytywną.

    ”Jest to szansa żebyś zarabiał więcej, dzięki czemu będziesz miał więcej pieniędzy na edukację, a jak będziesz mądrzejszy to lepiej wykonasz pracę i szef będzie zadowolony.”

  3. Konsekwencja
  4. Podanie takiej konsekwencji, która podważy przekonanie.

    ”Być może tak, ale jeśli tego nie zrobisz to ciągle będziesz biedny i niezadowolony.”

  5. Kontrprzykład
  6. Znalezienie przykładu, które podważy przekonanie.

    ”Inni z Twojej firmy już kiedyś pytali o podwyżkę i ją dostali.”

  7. Odniesienie do siebie
  8. Odnieś przekonanie do siebie, i w pewien sposób obwiń rozmówcę.

    ”Trudno się z Tobą rozmawia, gdy cały czas narzekasz.”

  9. Strategie rzeczywistości
  10. Przekonaj rozmówcę, że sens przekonania jest zależny od punktu widzenia.

    ”Co dla Ciebie oznacza trudno?”

  11. Model świata
  12. Spójrz na przekonanie z innej perspektywy.

    ”Mówisz tak tylko, ponieważ Ci się nie chce podjąć żadnego wyzwania.”

  13. Meta rama
  14. Stwórz przekonanie do przekonania

    ”Trudno może dlatego, że jesteś za słabym pracownikiem i na nią nie zasługujesz?.”

  15. Zmiana ramy
  16. Przedstaw przekonanie w innym kontekście.

    ”Gdyby faktycznie to było takie trudne, to wszyscy pracownicy etatowi byliby biedni.”

  17. Hierarchia wartości
  18. Połączenie przekonania z jakąś wyższą wartością.

    ”Jeśli to zrobisz, to zyskasz ogromną pewność siebie w życiu.”

  19. Chunk down
  20. Poziom bardziej szczegółowy. Znalezienie elementu przekonania, które je podważy.

    ”To, że jest to trudne dla innych, nie znaczy, że takie samo jest dla Ciebie.”

  21. Chunk up
  22. Poziom bardziej ogólny. Generalizacja przekonania.

    ”Posiadanie większej gotówki, pozwoli Ci na bycie bardziej szczęśliwym.”

  23. Analogia / Metafora
  24. Używanie analogi, lub metafory do podważenia przekonania.

    ”Mam znajomego, który boi się spytać szefa o podwyżkę. Od 7 lat zarabia tyle samo i ciągle narzeka.”

  25. Inny rezultat
  26. Znalezienie innego rezultatu, który przedstawi przekonanie w złym świetle.

    ”Trudno będzie Ci żyć, kiedy ceny wszystkiego rosną a Ty nie zarabiasz więcej.”

  27. Przedefiniowanie
  28. Zmiana znaczenia, przy użyciu podobnych słów (synonimów), jednak wywołujących inną reakcję.

    ”To nie do końca tak, że spytanie o podwyżkę nie jest łatwe. Po prostu wymaga pewnego wkładu od siebie, tak aby szef zobaczył że masz pozytywne cechy i walczysz o swoje.”

Powyższy scenariusz można zastosować do wszystkiego, na przykład, gdy twój szef jest na ciebie zły, że się spóźniłeś do pracy, albo Twoje dziecko się na Ciebie gniewa . Zrozumienie procesu i możliwość skopiowania tych odpowiedzi bez względu na scenariusz daje niesamowicie potężną przewagę.

Pamiętaj że tak jak z każdą nową umiejętnością, na początku będziesz musiał się chwilę zastanowić, który wzorzec będzie najlepszy, dlatego dobrze jeśli najpierw je swobodnie kilka razy przećwiczysz. Wybierz jeden dziennie, po czym powinieneś nabrać już odpowiedniej zręczności językowej, aby używać ich swobodnie bez zastanawiania się.
Poniżej zachęcam do komentowania i dyskusji na temat waszych ograniczających przekonań.

Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

Podziel się z innymi!

Jeśli chcesz dostawać ciekawe informacje,
zapisz się na listę email.