Metoda GROW
Zawartość strony
Dla każdego z nas model GROW oferuje wspaniałe rezultaty.
Jest to sekwencja 4 potężnych i efektywnych kroków, które potrafią błyskawicznie przedefiniować problem, co prowadzi do porzucenia przeszłości i osiągnięcia zamierzonego celu.
Sukces na wyciągnięcie ręki?
Zobaczymy.
Nazwa GROW to chwytliwy akronim, który można przetłumaczyć jako ROŚNIJ. Można powiedzieć, że obok modelu S.M.A.R.T. (metoda SMART), model GROW jest jednym z najpopularniejszych modeli znanych nawet początkującym.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę jest to jedno z najprostszych narzędzi coachingowych. Zdania są podzielone co do twórcy tego modelu. Wymienia się kilku, takich jak: John Whitmore, Max Landsberg i innych. Ale nie jest to teraz dla Ciebie ważne. Wiadomo, że ten model jest częścią teorii coachingu jaki przeprowadza Timothy Galloway.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Model SMART SMART (akronim od ang. Specific- specyficzny, Measurable- mierzalny, Achievable- możliwy do osiągnięcia, Relevant- ważny, Time-bound- określony w czasie, dosłownie oznacz „sprytny”) – koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel.
Więcej przeczytasz: Metoda SMART
Teraz zastosujemy SMART w praktyce:
Przeróbmy prosty przykład w którym chcesz pojechać na wakacje.
Oryginał: “Chcę pojechać do Francji na wakacje.”
Efekt końcowy jest pewnym wyzwaniem, mierzalnym, da się osiągnąć, ma jakieś znaczenie (istotność) i jest określony w czasie.
Zadanie dla Ciebie:
Teraz wybierz jeden z celów jakie wyznaczyłeś sobie prywatnie i zdefiniuj go ponownie używając reguły Smart
Ciekawe? To dopiero początek tego artykułu
Metodę GROW można określić jako model rozwiązywania problemów, jako technikę pracy z celami. Jest to przede wszystkim proste narzędzie, które może być używane bez znajomości psychologii czy coachingu, każdy może z niego korzystać.
Model GROW doskonale nadaje się do przeprowadzenia pełnej sesji coachingowej i pozostawia duże pole do wyciąganie wniosków i dostosowywania narzędzia do klienta. Jeśli jesteś coachem możesz używać tego narzędzia do pierwszej sesji z klientem, a przede wszystkim do sesji z klientami, sceptycznie podchodzącymi do coachingu.
Niektóre szkoły coachingu i książki opierają się właściwie wyłącznie na GROW i kontekście wokół tego modelu oraz pracy z klientem. GROW jest też stałą częścią the Inner Game.
Można powiedzieć, że ten model skupia się na ścieżce do osiągnięcia Twojego celu i pomaga ruszyć z miejsca. Określenie celu to tylko jedna z czterech części tego ćwiczenia.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Do narzędzi modelu GROW wchodzą pytania. Rozszyfrujmy akronim GROW:
Pytania coachingowe, czym są i jakie są najlepsze? Dowiesz się tego w dalszej części.
Pierwszym krokiem jest określenie celu Twojego ( w przypadku autocoachingu) lub klienta. Oczywiście można tutaj skorzystać z metody S.M.A.R.T. , albo po prostu zadać serię pytań otwartych.
Skoro już wiemy, dokąd chcemy iść (znamy cel), dobrze jest zorientować się skąd wyruszamy. Jest to często niedoceniany i lekceważony przez początkujących coachów krok. Jeśli chcesz gdzieś dotrzeć, musisz wiedzieć co potrzebujesz i skąd startujesz. Nie idziesz w garniturze na siłownię, prawda? Intensywne myślenie o tym, że możesz przejść przez pustynię nie spowoduje, że w ręce wyrośnie butla z wodą, a u boku stanie wielbłąd i przewodnik. Często samo werbalizowanie i nazywanie rzeczywistości rzuca nowe światło i nasuwa rozwiązania.
To jest etap, na którym generujemy jak najwięcej rozwiązań, możliwości. Przy generowaniu pomysłów najważniejsze jest, żeby ich nie krytykować. Tutaj chodzi o nieskrępowany i swobodny przepływ pomysłów. Ocenianie tych pomysłów może blokować powstawanie kolejnych i znacznie obniżyć energię. Dlatego w każdym dobrym modelu ocena pomysłów jest innym etapem.
Teraz ustalamy plan działania i to od czego zacząć.
Całej sekwencji używa coach, aby osiągnąć zamierzony rezultat.
Poniżej znajduje się bardzo prosty przykład użycia modelu GROW do osiągnięcia celu. Ten przykład dotyczy utraty wagi. Jeśli klient chce: „Obniżenie wagi do 80 kgw ciągu trzech miesięcy i utrzymanie jej na niskim poziomie”, to mamy już specyficzny cel . Im bardziej szczere i osobiste pobudki porusza, tym bardziej znaczący jest cel dla danej osoby i tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ona zobowiązana do jego osiągnięcia.
Podejście GROW polega wówczas na ustaleniu rzeczywistości poprzez określenie jej wagi. Następnie coach zadaje pytania uświadamiające, aby lepiej zrozumieć, co się dzieje, gdy klient próbuje schudnąć, identyfikując w ten sposób przeszkody . Te pytania mogą obejmować:
Jeśli klient naprawdę odpowie na te pytania, odkryje nowe informacje na temat tego, co działa i nie działa w odniesieniu do utraty wagi, i stworzy potencjał do zmian. Następnie staje się możliwe, aby stworzyć pewne strategie lub opcje , które pomogą ominąć przeszkody . Mogą one obejmować sprawdzenie, które diety lub schematy ćwiczeń działają najlepiej, lub znalezienie określonego rodzaju wsparcia.
Gdy klient pozna strategie, które mogą zadziałać, może ustalić drogę naprzód, która wymaga podjęcia działań. Tutaj zobowiązują się do tego, co zrobią w krótkim okresie, aby wprowadzić w życie strategie. Na przykład jedna akcja może wymagać od konkretnej osoby wsparcia, a inna może polegać na zakupie innego wyboru żywności.
GROW starannie podkreśla charakter problemu do celów coachingowych. Aby istniał problem w zakresie coachingu, muszą istnieć dwa elementy. Po pierwsze musi być coś, co klient stara się osiągnąć – cel . Wtedy musi być coś, co powstrzyma ich przed osiągnięciem tego celu – Przeszkody . Użycie GROW automatycznie dzieli problem na te części składowe.
Te same zasady mogą być stosowane bez względu na cel lub problem klienta. GROW może być wykorzystywany do rozwiązywania problemów technicznych, problemów dotyczących procesów, pytań strategicznych, problemów interpersonalnych i wielu innych. Model może być również używany przez grupę, która pracuje nad tym samym problemem lub celem.
Pytań coachingowych można używać prawie zawsze. Są one:
Oto lista tych pytań:
Model GROW jest prostym i kompleksowym narzędziem do wyznaczania celu a przede wszystkim drogi do osiągnięcia stanu pożądanego. Możesz go wykorzystywać w planowaniu przyszłości, lub w momentach, kiedy wydaje Ci się, że utknąłeś. Używając modelu GROW z klientem pamiętaj, żeby pozwolić sobie na kreatywność i formułowanie nowych pytań odpowiednich do języka klienta i sytuacji.
Ćwicz to czego się tu dowiedziałeś, wyciągaj wnioski i się rozwijaj.
Do zobaczenia u mnie na sesji
Rafał
PS. Skoro wiesz co to jest model GROW to zacznij wreszcie proces zmiany i ciesz się dodatkowymi zyskami które pozwolą Ci osiągnąć życie takie jak zawsze chciałeś!
Repetition is the mother of all skills. To prawda, ćwicz to co dziś poznałeś i rozwiązuj problemy szybciej!
Prace Johna Whitmore’a wnoszą bardzo dużo do aktualnej sytuacji. Umiejętność zadawania pytań jest podstawowym elementem rozmowy coachingowej. Który etap modelu grow najbardziej Ci się podoba?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.