Coachingowy Model GROW -co to jest? Potężne i tak proste narzędzie coacha (definicja, przykłady)

Poczucie własnej wartości
Jak zbudować POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI (bardzo ważne-poczucie i samoocena)
16 grudnia, 2022
pit37 za 2019
Pit 37 – kto powinien go wypełnić?
16 grudnia, 2022

Coachingowy Model GROW -co to jest? Potężne i tak proste narzędzie coacha (definicja, przykłady)

Metoda GROW

Metoda GROW

Model GROW

Model GROW (coaching) – czym jest i jak go zastosować?

Dla każdego z nas model GROW oferuje wspaniałe rezultaty.

Jest to sekwencja 4 potężnych i efektywnych kroków, które potrafią błyskawicznie przedefiniować problem, co prowadzi do porzucenia przeszłości i osiągnięcia zamierzonego celu.

Sukces na wyciągnięcie ręki?

Zobaczymy.

Metoda GROW

Wstęp do modelu GROW

Nazwa GROW to chwytliwy akronim, który można przetłumaczyć jako ROŚNIJ. Można powiedzieć, że obok modelu S.M.A.R.T. (metoda SMART), model GROW jest jednym z najpopularniejszych modeli znanych nawet początkującym.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę jest to jedno z najprostszych narzędzi coachingowych. Zdania są podzielone co do twórcy tego modelu. Wymienia się kilku, takich jak: John Whitmore, Max Landsberg i innych. Ale nie jest to teraz dla Ciebie ważne. Wiadomo, że ten model jest częścią teorii coachingu jaki przeprowadza Timothy Galloway.


Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Model smart i grow

Model SMART SMART (akronim od ang. Specific- specyficzny, Measurable- mierzalny, Achievable- możliwy do osiągnięcia, Relevant- ważny, Time-bound- określony w czasie, dosłownie oznacz „sprytny”) – koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel.

Więcej przeczytasz: Metoda SMART

Teraz zastosujemy SMART w praktyce:

Model smart coaching

Przeróbmy prosty przykład w którym chcesz pojechać na wakacje.

Oryginał: “Chcę pojechać do Francji na wakacje.”

  • S – specyficzny: Chcę wyjechać na wakacje do Francji rozerwać się odwiedzając restauracje na Lazurowym Wybrzeżu. “Razem z żoną wybiorę się na wakacje do Francji rozerwać się odwiedzając restauracje na Lazurowym Wybrzeżu.”
  • M – mierzalny: Myślę, że jak odwiedzimy 10 restauracji, to będę zadowolony z wycieczki i znajdziemy czas na rozmowy. “Razem z żoną wybiorę się na wycieczkę po restauracjach na Lazurowym Wybrzeżu, żeby się odprężyć. Odwiedzimy co najmniej 10 restauracji.”
  • A – możliwy do osiągnięcia: Realnym wyzwaniem jest zrobić to w 7 dni. “Razem z żoną wybiorę się na wycieczkę po restauracjach na Lazurowym Wybrzeżu, żeby się odprężyć i porozmawiać o pomyśle na wspólny interes. Odwiedzimy co najmniej 10 restauracji w siedem dni.”
  • R – istotny: 10 restauracji w 7 dni jest zadaniem intensywnym, ale da się zrobić, w przeciwieństwie do 10 w 2 dni , bo sam nie wierzę, że by mi się udało. “Razem z żoną wybiorę się na wycieczkę po restauracjach na Lazurowym Wybrzeżu, żeby się odprężyć i porozmawiać. Odwiedzimy co najmniej 10 restauracji w 7dni.”
  • T – określony w czasie: Ustalmy kiedy. “W połowie lipca 2020 razem z żoną wybiorę się na wycieczkę po restauracjach na Lazurowym Wybrzeżu, żeby się odprężyć i porozmawiać. Odwiedzimy co najmniej 10 restauracji w 7 dni.”


Efekt końcowy jest pewnym wyzwaniem, mierzalnym, da się osiągnąć, ma jakieś znaczenie (istotność) i jest określony w czasie.

Zadanie dla Ciebie:

Teraz wybierz jeden z celów jakie wyznaczyłeś sobie prywatnie i zdefiniuj go ponownie używając reguły Smart

Toksyczny związek

Ciekawe? To dopiero początek tego artykułu

Model GROW, co to jest?

Metodę GROW można określić jako model rozwiązywania problemów, jako technikę pracy z celami. Jest to przede wszystkim proste narzędzie, które może być używane bez znajomości psychologii czy coachingu, każdy może z niego korzystać.

Model GROW doskonale nadaje się do przeprowadzenia pełnej sesji coachingowej i pozostawia duże pole do wyciąganie wniosków i dostosowywania narzędzia do klienta. Jeśli jesteś coachem możesz używać tego narzędzia do pierwszej sesji z klientem, a przede wszystkim do sesji z klientami, sceptycznie podchodzącymi do coachingu.

Niektóre szkoły coachingu i książki opierają się właściwie wyłącznie na GROW i kontekście wokół tego modelu oraz pracy z klientem. GROW jest też stałą częścią the Inner Game.

Można powiedzieć, że ten model skupia się na ścieżce do osiągnięcia Twojego celu i pomaga ruszyć z miejsca. Określenie celu to tylko jedna z czterech części tego ćwiczenia.


REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Model GROW narzędzia

Do narzędzi modelu GROW wchodzą pytania. Rozszyfrujmy akronim GROW:

  • Goal — Cel
  • Reality — Rzeczywistość
  • Obstackles/ Options – Przeszkody i Opcje
  • Way forward/ What’s next – Droga na przód/ Co następne
Pytania coachingowe, czym są i jakie są najlepsze?

Pytania coachingowe, czym są i jakie są najlepsze? Dowiesz się tego w dalszej części.

Goal – Cel

Pierwszym krokiem jest określenie celu Twojego ( w przypadku autocoachingu) lub klienta. Oczywiście można tutaj skorzystać z metody S.M.A.R.T. , albo po prostu zadać serię pytań otwartych.

  • Co chcesz osiągnąć?
  • Co chciałbyś/chciałabyś mieć?
  • Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel? Co zobaczysz, usłyszysz, poczujesz kiedy osiągniesz cel?
  • Czy ten cel jest zależny tylko od Ciebie?
  • Jak się zmieni świat kiedy osiągniesz swój cel?
  • Jak osiągnięcie celu wpłynie na Twoich bliskich i znajomych?
  • Gdybyś nie miał żadnych ograniczeń, to co byś chciał?
  • Jak wyobrażasz sobie swoją pracę/firmę/związek/mieszkanie za rok, 2, 5 lat?
  • Co chciałbyś zmienić w tej dziedzinie?
  • Gdzie widzisz siebie za 10 lat?
  • Jak chciałbyś wyglądać, ile zarabiać, gdzie pracować i czym się zajmować za 1, 5, 10 lat?
  • Jak mógłbyś przeformułować ten cel, tak by jego realizacja zależała w większej mierze od Ciebie?

Reality – Rzeczywistość

Skoro już wiemy, dokąd chcemy iść (znamy cel), dobrze jest zorientować się skąd wyruszamy. Jest to często niedoceniany i lekceważony przez początkujących coachów krok. Jeśli chcesz gdzieś dotrzeć, musisz wiedzieć co potrzebujesz i skąd startujesz. Nie idziesz w garniturze na siłownię, prawda? Intensywne myślenie o tym, że możesz przejść przez pustynię nie spowoduje, że w ręce wyrośnie butla z wodą, a u boku stanie wielbłąd i przewodnik. Często samo werbalizowanie i nazywanie rzeczywistości rzuca nowe światło i nasuwa rozwiązania.

  • Co do tej pory zrobiłeś, żeby osiągnąć swój cel?
  • Jaką masz historię, na temat tego dlaczego nie osiągnąłeś jeszcze swojego celu.
  • Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
  • Co z tego wynika?
  • Jaka jest prawda a jakie są fakty?
  • Kto, co, kiedy, gdzie?
  • Jakie informacje, które teraz posiadasz są ważne w kontekście tego celu?
  • Co robisz zamiast pracować nad celem?
  • Co o Tobie może powiedzieć ktoś, kto widzi Cię z boku?

Obstacles/Options – Przeszkody i Opcje

To jest etap, na którym generujemy jak najwięcej rozwiązań, możliwości. Przy generowaniu pomysłów najważniejsze jest, żeby ich nie krytykować. Tutaj chodzi o nieskrępowany i swobodny przepływ pomysłów. Ocenianie tych pomysłów może blokować powstawanie kolejnych i znacznie obniżyć energię. Dlatego w każdym dobrym modelu ocena pomysłów jest innym etapem.

  • Co możesz robić inaczej?
  • Co możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
  • Gdybyś miał wystarczająco czasu, pieniędzy i wiedzy, to co byś mógł zrobić, żeby osiągnąć cel?
  • Co jeszcze możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
  • Co się stanie, kiedy te ograniczenia będą zniesione?
  • Co Cię powstrzymuje?
  • Jakiej rady udzieliłby Ci Twój autorytet/mentor w tej dziedzinie?
  • Wyobraź sobie, że masz przycisk, po naciśnięciu którego Twój cel został osiągnięty. Jak wygląda Twoje otoczenie po osiągnięciu celu? Co się musiało zmienić, żeby stało się to możliwe?
  • Dlaczego nie osiągnąłeś celu do tej pory, co Cię powstrzymało?
  • Jakie osobiste wartości zostaną zaspokojone kiedy osiągniesz ten cel?
  • Kim musisz się stać?
  • Jakie umiejętności potrzebujesz?
  • Co byłoby przełomem?

Way forward/ What’s next – Droga na przód/ Co następne

Teraz ustalamy plan działania i to od czego zacząć.

  • Jakie rozwiązanie wybierasz
  • Jakimi kryteriami będziesz się kierował w wyborze działania?
  • Co zrobisz najpierw a co później?
  • Jakie są etapy na drodze do celu?
  • Jak będziesz się motywował na swojej drodze?
  • Co musisz najpierw zrobić, żeby ruszyć na przód/poruszać się szybciej?



Psycholog Łódź

Całej sekwencji używa coach, aby osiągnąć zamierzony rezultat.

Sesja coachingowa model GROW- przykład i pytania


Poniżej znajduje się bardzo prosty przykład użycia modelu GROW do osiągnięcia celu. Ten przykład dotyczy utraty wagi. Jeśli klient chce: „Obniżenie wagi do 80 kgw ciągu trzech miesięcy i utrzymanie jej na niskim poziomie”, to mamy już specyficzny cel . Im bardziej szczere i osobiste pobudki porusza, tym bardziej znaczący jest cel dla danej osoby i tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ona zobowiązana do jego osiągnięcia.

Podejście GROW polega wówczas na ustaleniu rzeczywistości poprzez określenie jej wagi. Następnie coach zadaje pytania uświadamiające, aby lepiej zrozumieć, co się dzieje, gdy klient próbuje schudnąć, identyfikując w ten sposób przeszkody . Te pytania mogą obejmować:

  • -Kiedy udało Ci się schudnąć – co zrobiło różnicę?
  • -Jaka jest różnica między czasem, w którym możesz zrzucić kilogramy, a czasem, kiedy przybierasz na wadze?
  • -Co musiałbyś zmienić, aby mieć pewność, że możesz stracić wagę i utrzymać ją na poziomie jaki chcesz?

Jeśli klient naprawdę odpowie na te pytania, odkryje nowe informacje na temat tego, co działa i nie działa w odniesieniu do utraty wagi, i stworzy potencjał do zmian. Następnie staje się możliwe, aby stworzyć pewne strategie lub opcje , które pomogą ominąć przeszkody . Mogą one obejmować sprawdzenie, które diety lub schematy ćwiczeń działają najlepiej, lub znalezienie określonego rodzaju wsparcia.


Gdy klient pozna strategie, które mogą zadziałać, może ustalić drogę naprzód, która wymaga podjęcia działań. Tutaj zobowiązują się do tego, co zrobią w krótkim okresie, aby wprowadzić w życie strategie. Na przykład jedna akcja może wymagać od konkretnej osoby wsparcia, a inna może polegać na zakupie innego wyboru żywności.

GROW starannie podkreśla charakter problemu do celów coachingowych. Aby istniał problem w zakresie coachingu, muszą istnieć dwa elementy. Po pierwsze musi być coś, co klient stara się osiągnąć – cel . Wtedy musi być coś, co powstrzyma ich przed osiągnięciem tego celu – Przeszkody . Użycie GROW automatycznie dzieli problem na te części składowe.

Te same zasady mogą być stosowane bez względu na cel lub problem klienta. GROW może być wykorzystywany do rozwiązywania problemów technicznych, problemów dotyczących procesów, pytań strategicznych, problemów interpersonalnych i wielu innych. Model może być również używany przez grupę, która pracuje nad tym samym problemem lub celem.

Dodatek; pytania coachingowe pomocne w pracy

Pytań coachingowych można używać prawie zawsze. Są one:

  • krótkie
  • nie sugerują żadnych czynności
  • nie zawierają słowa ja, ponieważ nie narzucasz swojego zdania
  • wzniośle i naturalnie prowadzą przez cały proces coachingu od samego początku
  • zmieniają problem, poprzez przedefiniowanie go w pożądany cel, nazwanie możliwości, aż do podjęcia działań.

Oto lista tych pytań:

  • Co teraz?
  • Kto Cię wspiera?
  • Co się stanie, jeśli tego nie zrobisz?
  • Co będzie dla Ciebie możliwe, gdy osiągniesz ten cel?
  • Dlaczego to jest dla Ciebie ważne?
  • Na czym polega problem?
  • Co sprawia, że jest to problemem teraz a kiedyś nie?
  • Czyj jest to problem?
  • Jak ważne jest to w skali od 1 do 10?
  • Implikacje: Jakie są konsekwencje zostawienia sprawy tak jak jest?
  • Jakie będą konsekwencje, jeśli to się stanie?
  • Czego już próbowałeś?
  • Wyobraź sobie, że problem został rozwiązany
  • Co byś widział, słyszał i czuł?
  • Co przeszkadza w osiągnięciu tego idealnego stanu?
  • Jaką ponosisz odpowiedzialność za to, co się dzieje?
  • A co dobrego dzieje się w tej sprawie?
  • Wyobraź sobie, że jesteś u szczytu swych możliwości
  • Jakie istnieją możliwości działania?
  • Jakich kryteriów użyjesz do oceny tych możliwości?
  • Jaki będzie następny/pierwszy krok?
  • Kiedy to zrobisz?

Mentoring

Podsumowanie modelu GROW

Model GROW jest prostym i kompleksowym narzędziem do wyznaczania celu a przede wszystkim drogi do osiągnięcia stanu pożądanego. Możesz go wykorzystywać w planowaniu przyszłości, lub w momentach, kiedy wydaje Ci się, że utknąłeś. Używając modelu GROW z klientem pamiętaj, żeby pozwolić sobie na kreatywność i formułowanie nowych pytań odpowiednich do języka klienta i sytuacji.

Ćwicz to czego się tu dowiedziałeś, wyciągaj wnioski i się rozwijaj.

Do zobaczenia u mnie na sesji

Rafał

PS. Skoro wiesz co to jest model GROW to zacznij wreszcie proces zmiany i ciesz się dodatkowymi zyskami które pozwolą Ci osiągnąć życie takie jak zawsze chciałeś!


Bez pracy nie ma kołaczy
Repetition is the mother of all skills. To prawda, ćwicz to co dziś poznałeś i rozwiązuj problemy szybciej!

Jak zadawać pytania w coachingu?

  • Zadawaj otwarte pytania, aby umożliwić klientowi mówienie o swoich myślach i odczuciach.
  • Zadawaj pytania, które pomogą klientowi wyciągnąć wnioski i uświadomić sobie jego potrzeby.
  • Zadawaj pytania skoncentrowane na działaniu, aby pomóc klientowi zidentyfikować konkretne kroki, które mogą pomóc mu osiągnąć pożądane cele.
  • Zadawaj pytania, które wymagają od klienta użycia wyobraźni i kreatywności w poszukiwaniu nowych rozwiązań.
  • Zadawaj pytania, które skłaniają klienta do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów.
  • Zadawaj pytania, które pozwalają klientowi zrozumieć siebie i swoje wybory.
  • Zadawaj pytania, które pomagają klientowi uwierzyć w to, że sam może znaleźć rozwiązanie dla swoich problemów.

Metoda grow czyli jak osiągnąć cel

Prace Johna Whitmore’a wnoszą bardzo dużo do aktualnej sytuacji. Umiejętność zadawania pytań jest podstawowym elementem rozmowy coachingowej. Który etap modelu grow najbardziej Ci się podoba?

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Coachingowy Model GROW -co to jest? Potężne i tak proste narzędzie coacha (definicja, przykłady) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)