Prawa konsumenta -jakie posiadamy i jak je egzekwować? (przykłady, definicja)

Doradca inwestycyjny -ile zarabia, kim jest i czym się zajmuje? (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023
Inwentaryzacja – czym jest, do czego służy i jak ją poprawnie przeprowadzić (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023

Prawa konsumenta -jakie posiadamy i jak je egzekwować? (przykłady, definicja)

prawa konsumenta

Jakie prawa ma konsument i jak je wyegzekwować?

Konsument ma zarówno prawa, jak i obowiązki. Niby wszyscy o tym wiedzą, ale okazuje się, że prawie 40% konsumentów nie wie co zrobić, gdy mają problemy po kupnie niepełnowartościowego towaru czy w sytuacji, gdy usługa zostanie źle wykonana.

Jakie prawa ma konsument i jak je wyegzekwować?

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Konsument – czyli kto?

Pojęcie konsumenta zostało wyjaśnione w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z artykule 221 jest to „osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.

Należy zwrócić uwagę, że „konsument” jest osobą fizyczną, dzięki czemu podlega ochronie w sytuacji, gdy kupuje towar lub usługę wyłącznie do celów prywatnych.

Warto podkreślić, że konsumentem nie jest osoba prywatna, która na portalu Internetowym kupuje towar od innej osoby prywatnej. Nie mają również zastosowania przepisy o ochronie konsumentów, gdy zawieramy umowę, która dotyczy prowadzenia przez nas działalności gospodarczej.

Jak powiedział John Kennedy: „Wszyscy jesteśmy konsumentami” trzeba jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji. Właściciel firmy transportowej, który jedzie na wakacje z rodziną jest konsumentem kupując wycieczkę w biurze podróży. Konsumentem nie jest już jednak, gdy kupuje usługę mycia samochodów dla swojej firmy.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Zwrot towaru

Prawa konsumenta do zwrotu towaru znacznie się różnią w zależności od tego, czy został on nabyty w sklepie stacjonarnym czy przez Internet.

Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że kupujący zmienił zdanie. Zależy to tylko i wyłącznie od jego dobrej woli. Inaczej wygląda to w czasie zakupów przez Internet. Sprzedawca musi przyjąć towar w ciągu 14 dni od momentu otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy.

Warto wiedzieć, że kupujący nie ma obowiązku podawania przyczyny zmiany swojej decyzji. Jednocześnie sprzedawca ma 14 dni na zwrot kosztów poniesionych przez kupującego.

Reklamacja towarów i usług

Prawa konsumenta obejmują również reklamacje w sprawie nabytego produktu. Warto wiedzieć, że to klient może zdecydować, czy odbędzie się to na zasadzie rękojmi czy gwarancji. Ustalenia najczęściej obejmują negocjacje między sprzedawcą, a kupującym jednak ich ramy są dosyć ściśle określone przepisami. Rękojmia może obejmować naprawienie towaru, wymianę go na nowy, obniżkę ceny lub całkowite odstąpienie od umowy.

Niezależnie od formy rekompensaty sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie skargi.

Trzeba jednak pamiętać, że konsument ma 12 miesięcy na zgłoszenie wady. Po tym terminie zakłada się, że do uszkodzenia towaru doszło z winy konsumenta wskutek nieprawidłowego użytkowania i sprzedawca nie ponosi za to odpowiedzialności.

Zakup usług również objęty jest gwarancją, jak i rękojmią. Warto wiedzieć, że konsument może ubiegać się o pokrycie kosztów wadliwie wykonanej usługi, ale również szkód, które z niej wyniknęły.

W takiej sytuacji konsument jest zobowiązany do udowodnienia ciągu przyczynowo-skutkowego.

Prawem konsumenta jest również odstąpienie od umowy, gdy usługodawca nie wywiązuje się z terminów umowy.

Jak wyegzekwować swoje prawa?

Prawa konsumenta są nagminnie łamane. Dlaczego? Jedną z przyczyn na pewno jest brak znajomości przepisów, która często jest wykorzystywana przez przedsiębiorców. Osoby, które nabyły wadliwy towar lub usługę nie wiedzą jak się bronić i w efekcie rezygnują z należnego im odszkodowania.

Konsument, który czuje się oszukany powinien udać się po pomoc do rzecznika praw konsumenta lub szukać wsparcia w organizacjach konsumenckich.

Są to instytucje, które pomagają konsumentom dochodzić swoich praw.

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z sądu konsumenckiego. Są to placówki, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

Wyrok sądu konsumenckiego ma taką samą moc, jak decyzja sądu powszechnego.

Trzeba jedynie wiedzieć, że jest to instytucja, do której można się zgłosić, gdy zgadzają się na to obie strony sporu, czyli konsument i sprzedawca, a roszczenie nie przekracza kwoty 10 000.

Jakie mamy prawa jako konsumenci?

Konsumenci mają wiele praw, które chronią ich interesy i umożliwiają skuteczną ochronę przed nieuczciwymi praktykami ze strony przedsiębiorców. Poniżej przedstawiam kilka ważnych praw konsumenckich:

  1. Prawo do informacji – konsumenci mają prawo do pełnej, prawdziwej i jasnej informacji o produktach lub usługach, które kupują. Przedsiębiorcy muszą udzielić odpowiedzi na pytania związane z ich ofertą oraz udostępnić szczegółowe informacje o produktach i usługach, w tym o ich cechach, parametrach, składzie i sposobie użytkowania.
  2. Prawo do jakości – konsumenci mają prawo do produktów i usług zgodnych z umową, bez wad i wadliwych elementów. W przypadku wadliwych produktów konsumenci mają prawo do ich wymiany lub naprawy, a także zwrotu pieniędzy.
  3. Prawo do reklamacji – konsumenci mają prawo do składania reklamacji w przypadku niezgodności produktu lub usługi z umową lub gdy pojawiają się wady. Przedsiębiorcy są zobowiązani do udzielenia odpowiedzi na reklamację w określonym czasie.
  4. Prawo do odstąpienia od umowy – konsumenci mają prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania produktu lub podpisania umowy o świadczenie usług.
  5. Prawo do ochrony przed nieuczciwymi praktykami – konsumenci mają prawo do ochrony przed nieuczciwymi praktykami ze strony przedsiębiorców, takimi jak fałszywe reklamy, oszukańcze praktyki handlowe czy wprowadzanie w błąd.
  6. Prawo do prywatności i ochrony danych osobowych – konsumenci mają prawo do ochrony swojej prywatności i danych osobowych przed wykorzystaniem ich przez przedsiębiorców w sposób niezgodny z ich wolą.
  7. Prawo do udziału w postępowaniach zbiorowych – konsumenci mają prawo do udziału w postępowaniach zbiorowych, które pozwalają im na obronę swoich praw w przypadku naruszeń ze strony przedsiębiorców.

Powyższe prawa to tylko niektóre z wielu, które przysługują konsumenom. Istnieją również specjalne ustawy i przepisy, które regulują konkretne sytuacje i zagadnienia dotyczące praw konsumentów.

Podsumowanie jakie są prawa konsumenta?

Jak widzisz możemy skutecznie dochodzić swoich praw. W dodatku istnieją liczne instytucje i organy jak np RPK – Rzecznik Praw Konsumenta, które pomagają w dochodzeniu swoich roszczeń.

Rolą rzecznika jest udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej. Jeśli rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, występuje do przedsiębiorców w imieniu konsumenta.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Prawa konsumenta -jakie posiadamy i jak je egzekwować? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)