Fale Elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa

Prawdopodobieństwo, statystyka i średnia
Prawdopodobieństwo i prawo średniej
Listopad 17, 2017
Rozwój osobisty i piramida potrzeb Maslowa
Rozwój osobisty i piramida Maslowa
Listopad 20, 2017
Pokaż wszystkie

Fale Elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

Biznes, przedsiębiorstwo i cykl życia produktu

Fale Elliota, cykl życia produktu i cykl życia przedsiębiorstwa




Kiedyś, gdy byłem traderem, czyli inwestorem giełdowym w firmie znajdującej się w UK, a później w Polsce, niektórzy używali do analizy rynku fal Elliota. Uważam, że jest to bardzo pomocna teoria opisująca psychologię tłumu. Może być, a raczej powinna być stosowana do innych dziedzin życia, a samo jej zrozumienie da jasny pogląd na otaczającą nas rzeczywistość. Będziemy w stanie zrozumieć wiele procesów. W dalszej części teorię fal Elliota porównam z cyklem życia produktu i cyklem życia przedsiębiorstwa, dzięki czemu wyciągniecie niezbędna wnioski.

Czym jest teoria fal Elliota?


Teoria fali Elliota

Koncepcja ta ma blisko 100 lat. Została wynaleziona przez ówczesnego księgowego Ralpha Elliota, który starał się uwzględnić aspekt psychologiczny (psychologia tłumu) podczas ruchów amerykańskiej giełdy akcji.
Zakłada, że psychologia inwestorów, psychologia tłumu i ruchy pomiędzy optymizmem, a pesymizmem występują w naturalnej sekwencji.
Ralph Elliott
Ruchy te powodują poruszanie się w poszczególnych falach (impuls i korekta). Jak na załączonych diagramach, ruch w jednym kierunku składa się z 5 fal (3 impulsywne i 2 korekty), po całej sekwencji następuję głęboka korekta całego ruchu tzw. ABC. Każda fala składa się z całej sekwencji tylko, że w mniejszym okresie czasu. Jeśli na przykład w branży trwa przez rok trend wzrostowy, to nie jest to jeden ruch ciągły w górę tylko składa się on z mniejszych ruchów, a właściwie całej sekwencji. 1-2-3-4-5-A-B-C rys. poniżej :
Fale Elliota
Od strony psychologicznej wygląda to tak... Na początku, gdy cena jest wystarczająco niska, wzbudza to zainteresowanie pewnych inwestorów. Zaczynają kupować (fala 1). Po okresie zakupów, gdy cena urosła, cześć z nich zaczyna sprzedawać, żeby zgarnąć oczywisty zysk (korekta, fala -2). Kiedy cena lekko spadła, wyczuwają oni dodatkową okazję do kupna i sprzedaży w przyszłości z jeszcze większym zyskiem. Za nimi dołączają się już inne osoby tzw. tłum (fala 3). Zaczyna się euforia, wszyscy kupują i namawiają nawet swoich znajomych do kupna (przykłady – dotcom, złoto i amber gold, bitcoin i inne). Cena jest już bardzo wysoka i inwestorzy nie widzą tutaj już zbyt dużego potencjału, więc zaczynają wycofywać duży kapitał. Tworzy się kolejna korekta (fala 4). Tłum mimo to cały czas kupuje, bo wierzy że cena będzie zawsze rosła, podczas gdy dla dużych inwestorów cena jest już za wysoka. Doświadczeni cały czas sprzedają, w ręce tłumu, który z chęcią kupuje (fala 5). Tylko, że gdy mali gracze kupili od dużych to sami nie mają już komu sprzedać. Zostają więc z drogą inwestycją, której nie mają już komu sprzedać i rynek się załamuje (duża korekta ABC). Po wszystkim jeśli produkt, usługa, akcje czy inne były godne zaufania i cały czas utrzymują wartość to cały cykl zaczyna się od początku. Po korekcie cena jest niska, co wzbudza zainteresowanie doświadczonych inwestorów i zarazem strach u osób które kupowały na szczycie i poniosły stratę, bo boją się znowu kupić z racji iż cena cały czas spada. Z drugiej strony jeśli produkt, akcje firmy czy usługi były słabej jakości, lub wprowadzono nową technologię a ta przestaje być użyteczna, to korekta prowadzi do wymarcia i firma upada, albo produkt się kończy.
W tym momencie powinniście już mieć czysty obraz tego dlaczego cykl życia produktu czy przedsiębiorstwa przyrównuję do teorii fal Elliota.


Cykl życia produktu



Wyróżnia się tutaj 5 etapów:
  1. Faza zerowa
  2. Faza wprowadzenia
  3. Faza wzrostu
  4. Faza dojrzałości
  5. Faza spadku

Cykl życia produktu

Faza zerowa to m.in. proces przygotowania, tworzenia, realizacja cyklu inwestycyjnego, rozruch technologiczny, testowanie, itd. Pozostałe fazy ilustruje tabela.
WPROWADZENIE WZROST DOJRZAŁOŚĆ SPADEK
SPRZEDAŻ Niewielka Szybki wzrost Szczyt sprzedaży Spadek
ZYSKI Ujemne Rosnące Wysokie i stabilizujące się Zerowe lub niskie
NAKŁADY MARKETINGOWE Bardzo wysokie Wysokie Malejące Niskie
KONKURENCJA Brak lub niska Rosnąca Wysoka Malejąca
STRATEGIA Ekspansja rynku Penetracja rynku Utrzymania udziału Utrzymanie podaży i wycofanie
CELE MARKETINGOWE Branding, stworzenie świadomości produktu Utrwalanie pozycji na rynku Obrona udziałów Obniżanie wydatków i wycofanie się
CENA Wysoka Niższa Cena przebijająca konkurencję Niska, zapewnia rentowność
PRODUKT Jeden standardowy Zwiększa się liczba wersji Pełna gama marek i modeli Część jest stopniowo wycofywana
DYSTRYBUCJA Ograniczona Intensywna Bardzo intensywna, maksymalizacja kanałów i punktów sprzedaży Selektywna

Powyższa tabelka posłuży Ci jako ściągawka na podstawie której będziesz mógł wstępnie określić fazę w której obecnie znajduje się przedsiębiorstwo, lub produkt. Kilka użytecznych narzędzi znajdziesz w artykule model 5 sił Portera.

Podsumowanie



Cykl życia produktu, czy cykl życia przedsiębiorstwa różni się nieco od teorii fal Elliota, ale ma pewne cechy wspólne. To co trzeba zrozumieć to wszystko porusza się falowo, czyli raz w górę, raz w dół. Warto wspomnieć tutaj przypowieść o siedmiu latach urodzaju i dobrobytu, siedmiu latach nieszczęścia i 7 latach przestoju. Co można bardzo łatwo wytłumaczyć, jeśli macie już wiedzę na temat fal i cyklu życia.

Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP