Wystąpienia publiczne

Wymówki
20 sierpnia, 2021
Digital Marketing
20 sierpnia, 2021

Wystąpienia publiczne

Jak przeprowadzić dobre wystąpienie publiczne?

Bardzo często słyszy się o tym, że wystąpienia publiczne stanowią dla kogoś poważne wyzwanie. Już przemawianie nawet w małych, nieoficjalnych grupach często bywa problematyczne, dlatego takie wydarzenia jak prezentacje biznesowe, czy szkolenia pracowników mogą być dla prowadzącego ogromnie stresującym i wymagającym doświadczeniem. Nawet weterani wystąpień publicznych mają problem z dobrym przeprowadzeniem takiego wydarzenia, dlatego dobrze jest poznać kilka zasad i porad, dzięki którym przemówienia staną się łatwiejsze i przyniosą lepsze efekty.

Co wyróżnia oficjalne wystąpienia publiczne?

Należy pamiętać, że przemawianie przed dużą grupą poważnych ludzi znacznie różni się od prezentowania projektu szkolnego lub prowadzenia wydarzenia publicznego. Odbiorcy biznesowych prezentacji zwykle przychodzą na występ publiczny dlatego, że chcą się dowiedzieć czegoś, co pomoże im w prowadzeniu interesów. Dlatego też wypowiadająca się osoba musi postarać się aby przekazać im jak największą ilość praktycznej wiedzy. Trzeba tu podkreślić, że istnieje kolosalna różnica między słowami przekazać, a przedstawić. Informacje i porady biznesowe pokazać i opisać może każdy specjalista, ale prawdziwą sztuką, jak i celem wystąpienia publicznego, jest sprawienie, że informacje te dotrą do widzów występu, tak aby mogli je oni zastosować w swojej działalności. Zatem przygotowując się do prezentacji należy pamiętać, że sama wiedza prowadzącego będzie bezwartościowa, jeśli nie będzie on mógł skutecznie przekazać jej swoim widzom.

Pierwsze kroki przygotowania dobrej prezentacji publicznej

Do wystąpienia publicznego trzeba się przygotować z dużym wyprzedzeniem, a najlepiej jest zacząć cały proces tak szybko, jak to tylko możliwe – nawet z półrocznym wyprzedzeniem. Dobry prowadzący bezwarunkowo musi wiedzieć o tym jakie tematy porusza jego wypowiedź, jakie kwestie zostaną w niej zgłębione i do czego musi się ograniczać.

Organizacja wypowiedzi jest podstawą każdego udanego wystąpienia publicznego. Stąd właśnie konieczność wczesnego przygotowania – im dłużej będzie się ćwiczyć, dopracowywać i wzbogacać swoje przemówienie, tym większą ma się pewność co do omawianego tematu.

Jeśli przygotowania zacznie się odpowiednio szybko możliwe jest nawet mówienie swoich kwestii bez większego myślenia, co pozwala na zachowanie profesjonalizmu i ciągłości wypowiedzi nawet gdy prowadzący mierzy się z silnym stresem. W wypowiedziach publicznych nigdy nie ma miejsca na improwizację, niezależnie jak dobrze ona komuś wychodzi.

Prostota kluczem do sukcesu

Wiele osób błędnie myśli, że używając skomplikowanych terminów, długich definicji, szczegółowych wykresów i specjalistycznych przykładów wykaże się profesjonalizmem i zabłyśnie w oczach widowni. Tymczasem jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów podczas wystąpień publicznych. Dlaczego? Siedzący na widowni ludzie są poważnymi przedsiębiorcami, jednak gdyby byli oni na poziomie wiedzy prowadzącego, to nie musieliby korzystać z jego porad. Wystąpienie publiczne nie jest egzaminem, na którym sprawdza się czyjąś wiedzę i oczytanie – jest lekcją, która ma sprawić, że ludzie zrozumieją omawiany problem.

Dlatego też podczas prezentacji biznesowych należy używać możliwie jak najprostszego słownictwa i w prosty sposób tłumaczyć nawet podstawowe terminy. Prowadzący nigdy nie wie kto dokładnie siedzi na trybunach i jaki jest jego zakres wiedzy, dlatego najskuteczniejszą metodą jest przyjęcie, że odbiorce nie wie nic. Podstawowe informacje dla niezaznajomionych z nimi osób będą świetną lekcją, a dla widzów, którzy mieli okazję już je zgłębić będą one stanowiły dobre wprowadzenie do tematu prezentacji.

Pokaż, że też jesteś człowiekiem

Nie ma sensu prowadzić prezentacji z nastawieniem wszechwiedzącego specjalisty, który łaskawie dzieli się swoją wiedzą z innymi biznesmenami. Z publicznością trzeba się zjednoczyć, przełamywać łączące ją i prowadzącego bariery, a nie podkreślać swoją wyższość nad innymi i wysoki poziom wiedzy.

Ludziom znacznie łatwiej słucha się kogoś z kim mogą się utożsamić albo jeśli przynajmniej są w stanie wyobrazić sobie opisywaną przez mówcę sytuację. Dlatego też dobrze jest używać prostych przykładów, takich jak zakup butów lub opisywać sytuacje z własnego życia prywatnego. Najlepiej jest podkreślić, że nie jest się idealnym przedsiębiorcą, tylko człowiekiem takim jak wszyscy zebrani. Można to dobrze zrobić umieszczając w swoich historiach popełniane przez siebie błędy. Oczywiście nie w sposób krytyczny i upokarzający, ale opisywane z dystansem, a może nawet trochę prześmiewczo. Pozwoli to bardzo zbliżyć się do słuchających i rozładować panującą na występie ciężką atmosferę.

Porządek i spójność wypowiedzi

Chcąc przekazać innym przedsiębiorcom zdobytą przez siebie wiedzę trzeba liczyć się z tym ile informacji muszą oni zapamiętać. Im będzie ich więcej, tym trudniej każdemu widzowi przyjdzie ich przyswojenie. Wielu prowadzących jeszcze bardziej utrudnia swoim słuchającym to zadanie, przedstawiając swoją prezentację w sposób niespójny i chaotyczny. Przez to widzowie muszą zapamiętać kilka, a w skrajnych przypadkach nawet kilkanaście informacji naraz, co mało komu się udaje.

Dlatego tak istotne jest, żeby od tematu do tematu przechodzić płynnie i nie wracać do poruszanych już wcześniej kwestii. Dobry mówca przekazuje swoją wiedzę stopniowo, zagadnienie po zagadnieniu, zamiast zasypywać słuchających natłokiem informacji. Najlepiej jest na samym początku przedstawić widowni poruszany problem, a następnie opisać czym poskutkuje likwidacja tego problemu. W ten sposób można łatwo zdobyć zainteresowanie każdego, kto będzie chciał osiągnąć opisany efekt w swoim biznesie.

Czemu tak poważnie?

Często do wystąpień przed dużą publicznością podchodzi się z jak największą powagą i profesjonalizmem, tak aby zrobić dobre wrażenie na swojej widowni. Zabieg ten jest niepotrzebny, zwłaszcza że ludzie lubią, gdy tłumaczy im się coś po koleżeńsku i z sympatycznością.

Tym, co mogłoby się wydawać niedorzeczne jest konieczność wprowadzania do swojej prezentacji dużej ilości żartów i śmiesznych przykładów. Wiadomo, że trzeba zachować w tym wszystkim pewien umiar, ale ludzie znacznie lepiej zapamiętują coś, z czego przyszło im się śmiać, a z prezentacji wychodzą z uśmiechem na twarzach, zamiast widocznego zmęczenia.

Nie trzeba być mistrzem komedii, żeby odpowiednio rozbawić swoją publiczność. Wystarczy po prostu przygotować swoje żarty z odpowiednim wyprzedzeniem, przetestować ich skuteczność na innych, a nawet zasięgnąć rady kogoś z dużym poczuciem humoru. Nawet profesjonalni stand-uperzy i komedianci tygodniami wymyślają swoje śmieszne kwestie, dlatego nie ma nic złego w zastosowaniu tej samej metody przed wystąpieniem publicznym.

Co ze slajdami prezentacji multimedialnej?

Biznesowe wystąpienia publiczne najczęściej są połączone z prezentacjami multimedialnymi, na których można zawrzeć wszystko to, do czego przekazania samo słowo nie wystarczy. Projektując, jak i omawiając takową prezentację często popełnia się masę błędów, które zamiast uatrakcyjniać występ publiczny jedynie go psują.

Najczęściej spotykanym błędem jest czytanie tego, co zostało wyświetlone na ekranie lub projektorze. Informacje zawarte w prezentacji powinny być jedynie pomocą dla widzów, zwłaszcza wzrokowców, a nie dla samego prowadzącego. Przeczytać tekst z prezentacji może każdy, a robiąc to prowadzący wykazuje się brakiem utrwalonej wiedzy i umiejętności ubierania treści we własne słowa – nawet jeżeli jest inaczej.

W prezentacji multimedialnej należy głównie zawierać zdjęcia, wykresy i inne ważne pliki graficzne, które wypowiadający się specjalista będzie jedynie omawiać aby widownia mogła zobaczyć je w zupełnie innym świetle niż przed wysłuchaniem prowadzącego wykład.

W przypadku dłuższych, kilkugodzinnych prezentacji można zawrzeć na slajdach większe ilości tekstu, jednak nawet wtedy nie mogą one służyć przedstawiającej je osobie jako źródło informacji. Zamiast tego używa się ich jako notatki multimedialnej, którą po skończeniu występu można rozesłać chętnym do tego widzom.

Sposób wypowiedzi

Nierzadko zdarza się, że osoby występujące publicznie brzmią monotonnie i nudno niczym maszyna. Sprawia to, że choćby przedstawiane informacje były arcyciekawe, to wielu słuchających i tak nie będzie mogło się na nich skupić i nie wyniesie żadnej wartościowej wiedzy z wystąpienia publicznego. Dlatego profesjonalni mówcy manipulują swoim głosem na każdym kroku, regularnie podnosząc i obniżając jego tonację, zmieniając głośność wypowiedzi, a także akcentując najważniejsze słowa. Wszystko to działa tak samo jak pogrubienia, podkreślenia i wielkie litery wyróżniające dane frazy w ogromnych artykułach. Chyba każdy może przyznać, że bez nich znacznie trudniej jest zgłębić tekst i wyciągnąć z niego jakiekolwiek informacje. Z wypowiedziami publicznymi jest tak samo.

Jednak tym, co wyróżnia każdego prowadzącego od artykułu napisanego w Internecie lub gazecie jest jego obecność fizyczna. Widzowie nie skupiają się na oprawie graficznej tekstu, nie skupiają się na obrazkach i okładce książki, całą swoją uwagę poświęcają osobie mówiącej i bezustannie śledzą ją wzrokiem. Dobry mówca powinien wykorzystać to na swoją korzyść i ożywić swój występ dynamiczną gestykulacją i chodzeniem po scenie. Wymachiwanie rękoma podczas wystąpienia publicznego może wydawać się głupie i niepozorne, jednak gestykulowanie pozwala na przełamanie ciężkiej i monotonnej atmosfery panującej na oficjalnych wykładach.

To samo tyczy się kontaktu wzrokowego. Mało kto lubi rozmawiać lub słuchać kogoś, kto zamiast na niego patrzy na ścianę, czy podłogę. Przyczyną takich odczuć jest fakt, że patrząc na kogoś pokazuje się, że poświęca się mu uwagę i liczy się z jego obecnością. Analogicznie brak tego kontaktu oznacza dla wielu ignorancję i niemyślenie o słuchających.

Czasami może wydawać się to trudne, zwłaszcza w przypadku dużego stresu, jednak kontakt wzrokowy jest jednym z najważniejszych czynników prowadzenia każdego wystąpienia publicznego.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!