Turkusowa organizacja (turkusowe zarządzanie)

Jak się przedstawić
Jak się przedstawić i jak przedstawiać ludzi
27 kwietnia, 2021
Analiza biznesowa analiza strategiczna
Analiza strategiczna
28 kwietnia, 2021

Turkusowa organizacja (turkusowe zarządzanie)

Turkusowa organizacja

Model turkusowej organizacji (turkusowa organizacja, turkusowe zarządzanie) powstał w połowie XX wieku. Jest więc dosyć nowy. Jakże od tego czasu minęło sporo lat, to wciąż nie jest to styl zbyt popularny wśród przedsiębiorstw, mimo tego że wymienia się go jako ostatni etap rozwoju firm.

Polecam platformę ze szkoleniami online (biznes, marketing, coaching psychologia). ZOBACZ TERAZ (kliknij w obrazek):

platforma z kursami

Co to jest turkusowa organizacja? Czym się charakteryzuje? Już odpowiadam!

Kolory w organizacji

W 2014 Fredric Laloux w swojej książce „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem ludzkiej świadomości” opisał kolory organizacji.

Barwy porównywał do etapów jej rozwoju. Wyróżnił więc pięć kolorów: 

  1. czerwony – tutaj podwładni są w pełni zależni od przełożonego. Obawiają się jego, np tak może dziać się w gangu;
  2. bursztynowy – wciąż silna hierarchia. Przedsiębiorstwo ma jasno określone reguły, których wszyscy muszą się trzymać (np. kościół);
  3. pomarańczowy – dynamiczna hierarchia. Wartość to skuteczność (np. korporacja);
  4. zielony – podwładni z poprzednich punktów posiadają coraz większą decyzyjność, panuje demokracja, wolność (np. spółdzielnie).
  5. turkus – ostatni kolor. Tutaj hierarchiczność znika do zera. Każdy ponosi odpowiedzialność, a ważniejsze od stanowisk są wykonywane zadania i pełnione funkcje.

8 poziomów Gravesa- czyli poziomy systemów wartości motywacyjnych, stworzone przez profesora Clare’a W. Gravesa, również określają kolor turkusowy na samym końcu. Społeczeństwo lub firma na tym poziomie stosuje podejście holistyczne, ponosi odpowiedzialność nie tylko za siebie jako jednostkę, za całe społeczeństwo, ale i za całą planetę.

Turkusowa organizacja, czyli jaka?

Turkusowa organizacja

Turkusowa organizacja opiera się na współpracy. Pracownicy są niezależni, sami, wspólnie tworzą firmę i wspólnie tworzą jej misję. Wszyscy wiedzą, do czego dąży, jakie wartości posiada oraz jaką odpowiedzialność ponosi. Praktycznie każdy w nawiązaniu do tego zdaje sobie sprawę z faktu, że samemu deleguje sobie określone sobie zadania, opierając się na swojej wiedzy. 

Turkusowa organizacja posiada jasne zasady- tu każdy bez względu na stanowisko jest ważny i czuje się doceniany. Zwraca się uwagę nie tylko na fakt, jakie umiejętności posiadamy, ale również, jakimi ludźmi jesteśmy. Liczy się nasza osobowość, to, co nas odróżnia.

Pracownicy w takiej firmie czują się bardzo dobrze, odczuwają sens wspólnoty, potrafią razem ze sobą współpracować, przez co atmosfera w firmie jest bardzo przyjazna. Decyzje podejmuje się zespołowo, nic nie jest narzucone z góry danym osobom.

To fakt, że turkusowa organizacja cechuje się olbrzymim zaufaniem. Pracownicy muszą sobie wierzyć i być dla siebie uczciwi.

Co trzeba podkreślić, to to że turkusowa organizacja nie przykłada wagi do rywali– wyścig z innymi nie jest najważniejszy. Turkus to ludzie, z których składa się organizacja. To na tym się skupiamy i to jest dla nas numerem jeden.

Model działania, turkusowe zarządzanie

Jak pracują pracownicy w organizacji turkusowej? Co muszą mieć na względzie?

Cztery istotne kroki, o których musimy pamiętać:

  • wszyscy robią to, co potrafią
  • to co robią, musi być potrzebne
  • pracownicy ponoszą pełną odpowiedzialność za to, co robią
  • pracownicy mogą zmieniać model swojej pracy, ciągle jednak pamiętając o tym, by zachować trzy powyższe punkty.

Turkusowa organizacja wady i zalety

Pewnie myślisz, że zbudowanie turkusowej organizacji jest niemożliwe, lub bardzo trudne. Turkusowe zarządzanie wydaje się przecież być perfekcyjnym modelem pracy.

Ale przyjrzyjmy się:

  • brak szefa nad głową (plus),
  • odpowiedzialność za podejmowane działania (minus),
  • współpraca (plus),
  • dobre kontakty z zespołem (plus)

Oczywiście turkus wymaga sporo pracy i nie jest łatwo zbudować taką firmę. Warto jednak to rozważyć, ponieważ ma ona wiele zalet.

Numero uno, jak już wspomniałem, podejście pracowników do samych siebie tworzy poczucie, że bardzo poprawia się atmosfera miejsca pracy. Ludzie przychodzą do niej z uśmiechem, lubią to, co robią, z kim rozmawiają i pracują, w związku z tym rano nie myślą jedynie o tym, by wrócić już do domu. Nie da się ukryć, że taka atmosfera jest wspaniałym motywatorem.

Na zaangażowanie i motywację wpływa również poczucie odpowiedzialności za to, co robimy. Nie jesteśmy traktowani jak małe dzieci, trzymani za rękę, nie musimy o wszystko pytać. Kiedy tak się dzieje, a kontrola jest pełna, wydaje nam się, że pracodawca zupełnie nam nie ufa i ma głęboko w poważaniu nasze kompetencje, co denerwuje i zmniejsza naszą produktywność.

W turkusowej organizacji każdy może rozwijać swoją kreatywność. Wspólnie myślimy o rozwiązywaniu złożonych problemów, współpracujemy, każdy głos jest ważny, wszyscy są wartościowi. To sprawia, że nie boimy się przedstawiać innym swoich idei czy propozycji. Jesteśmy częścią firmy i tak się właśnie czujemy.

Czy pracodawcy boją się turkusu?

Mimo wszystkich plusów, jakie ma turkusowa organizacja, pracodawcy jej się boją. Nie ma się czemu dziwić. Przecież pełna swoboda i brak hierarchii mogą powodować zwątpienie. Pojawia się pytanie: Czy to w ogóle może się udać?

Dlatego też przedsiębiorcy nierzadko patrzą na ten model dość podejrzliwe, zastanawiając się, czy warto wprowadzać go do firmy. Musimy wiedzieć, że pomimo wątpliwości, taka forma naprawdę się sprawdza i może się znacznie przyczynić do sukcesu organizacji! 

Przykłady turkusowych organizacji

Jak widzimy poniżej przykłady turkusowych organizacji, możemy tu zaliczyć np. firmę FAVI i Buurtzog

turkusowe zarządzanie

Turkusowa organizacja Blikle

Jako ciekawostka wg. wiki:

Ustrój ten został nazwany przez Andrzeja Bliklego „demokracją partnerską”, co jest centralną cechą organizacji turkusowych. Paradygmat ten odrzuca zasadę: prowizji, premii, hierarchicznej struktury kierowniczej, wydawania poleceń, współzawodnictwa i okresowych rozmów oceniających.

Teraz Twoja kolej

Łańcuchowa metoda skojarzeń 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu jak się przedstawić?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub technik na obiekcje klienta.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Polecam platformę ze szkoleniami online (biznes, marketing, coaching psychologia). ZOBACZ TERAZ (kliknij w obrazek):

sprzedaż szkolenie techniki sprzedaży kurs
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.


Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.


Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!