Efekt izolacji, von Restorff inaczej fenomen Kohlera-Restorff

Efekt czystej ekspozycji
Efekt czystej ekspozycji (Robert Zajonc)-Mere exposure effect-Dlaczego wolimy rzeczy, które znamy?
15 grudnia, 2020
teoria perspektyw
Teoria perspektyw (prospect theory)- Kahneman otrzymał NOBLA 2002 r.
15 grudnia, 2020

Efekt izolacji, von Restorff inaczej fenomen Kohlera-Restorff

Efekt izolacji
Efekt izolacji

Efekt izolacji: dlaczego ignorujemy wszystkie zielone pomidory a zauważamy czerwonego?

O tym w artykule.

Najpierw trochę teorii i historii.

Później jak to wykorzystać.

Efekt izolacji jest dobrze znanym zjawiskiem pamięciowym, którego odkrycie często przypisuje się von Restorffowi (1933).

Jeśli wszystkie pozycje listy z wyjątkiem jednej są podobne w pewnym wymiarze, pamięć dla innej (wyróżniającej się) pozycji zostanie rozszerzona.

Współczesna teoria efektu izolacji podkreśla znaczenie percepcji i towarzyszącą jej zróżnicowaną uwagę na wyizolowany przedmiot, co jest konieczne dla wzmocnienia pamięci.

W rzeczywistości von Restorff, przedstawiła dowody na to, że istotność percepcyjna nie jest konieczna dla efektu izolacji.

Następnie argumentowała, że ​​różnica między przedmiotami izolowanymi i otaczającymi nie jest wystarczająca, aby wywołać efekt izolacji, ale należy ją rozpatrywać w kontekście podobieństwa.

Rozumowanie i dane von Restorffa mają implikacje dla wykorzystania charakteru odróżniającego we współczesnych badaniach nad pamięcią, w których odrębność jest czasami definiowana jako istotność percepcyjna, a czasami jako teoretyczny proces dyskryminacji.

Jako konstrukt teoretyczny charakter odróżniający jest użytecznym opisem skutków różnic nawet przy braku istotności percepcyjnej, ale odrębność musi być używana w połączeniu z konstrukcjami odwołującymi się do podobieństwa, aby zapewnić adekwatne wyjaśnienie efektu izolacji i prawdopodobnie wszelkich innych zjawisk pamięciowych.

Efekt izolacji definicja

Efekt Von Restorffa, znany również jako „efekt izolacji”, przewiduje, że gdy prezentowanych jest wiele jednorodnych bodźców, bodziec, który różni się od reszty, jest bardziej prawdopodobny do zapamiętania.

Teoria ta została ukuta przez niemiecką psychiatrę i pediatrę Hedwig von Restorff (1906–1962), która w swoim badaniu z 1933 r. stwierdziła, że gdy uczestnikom przedstawiono listę kategorycznie podobnych pozycji z jedną charakterystyczną, wyizolowaną pozycją na liście, przypominanie sobie tej wyróżnionej pozycji było dużo łatwiejsze niż innych.

W badaniu wykorzystano paradygmat izolacji, który odnosi się do wyróżniającej cechy pozycji na liście, która różni się od pozostałych. Taka odrębność, prowadząca do efektu von Restorffa, może być spowodowana jakąś zmianą znaczenia lub fizycznego charakteru bodźca, na przykład pod względem wielkości, kształtu, koloru, odstępów i podkreślenia.

Efekt izolacji, von Restorff inaczej fenomen Kohlera-Restorff 1

W badaniach możemy znaleźć informację:

efekt izolacji powoduje pewną tendencję, przy próbie przypomnienia sobie listy słów lub innych rzeczy, których się nauczyliśmy, wykazywała wyższą zdolność zapamiętywania dowolnego przedmiotu o wysokim stopniu istotności, typowym przykładem jest słowo wydrukowane atramentem o różnym kolorze. W przypadku pamięci rozpoznawania efekt jest znacznie słabszy.

Efekt izolacji przykłady

Na przykład, jeśli osoba przegląda listę zakupów z jedną pozycją podświetloną na jasnozielono, będzie bardziej prawdopodobne, że zapamięta wyróżniony przedmiot niż którykolwiek z pozostałych.

Dodatkowo w liście słów:

  • biurko,
  • krzesło,
  • łóżko,
  • stół,
  • wiewiórka,
  • komoda,
  • stołek,
  • kanapa

– najbardziej zapadnie w pamięć słowo „wiewiórka”, która wyróżnia się na tle innych wyrazów swoim znaczeniem.

Wyjaśnienie

Istnieją różne teorie wyjaśniające zwiększoną wydajność zapamiętywania pojedynczych wyróżniających się elementów.

Hipoteza całkowitego czasu sugeruje, że izolowane elementy są ćwiczone przez dłuższy czas w pamięci roboczej w porównaniu z elementami nieizolowanymi.

Inne podejście umożliwia badanym uznanie, że wyizolowane elementy należą do ich własnej specjalnej kategorii w zadaniu do swobodnego przywoływania, co ułatwia ich przypominanie.

Odrębne wyjaśnienie opiera się na analizie głębokiego przetwarzania podobieństw i różnic między pozycjami.

Debata dotyczy tego, czy do wywołania tego efektu niezbędna jest istotność percepcyjna i zróżnicowana uwaga.

Współczesna teoria utrzymuje, że kontekstualna niezgodność izolacji prowadzi do zróżnicowanej uwagi na ten przedmiot.

Opierając się na tym założeniu, efekt izolacji nie byłby oczekiwany, gdyby wyizolowany przedmiot został przedstawiony przed jakimś spójnym kontekstem, teoria, która jest sprzeczna z ustaleniami von Restorffa.

Dane empiryczne wykazały silny związek między efektem von Restorffa a miarami potencjału związanego ze zdarzeniami w mózgu. W szczególności dowody wykazały, że narażenie na nowe lub izolowane pozycje na liście do swobodnego przywołania generuje ERP* o większej amplitudzie, a ta amplituda z kolei przewiduje większe prawdopodobieństwo przyszłego przypomnienia i szybsze rozpoznanie pozycji.

*Wyjaśnienie ERP: Potencjały wywołane (ang. evoked potentials, EP; event-related potentials, ERP) – potencjały elektryczne rejestrowane z powierzchni głowy po zadziałaniu odpowiedniego bodźca. Może to być bodziec wzrokowy (np. błysk światła), słuchowy lub czuciowy. W zależności od tego wyróżniamy wzrokowe potencjały wywołane, słuchowe potencjały wywołane, somatosensoryczne potencjały wywołane a także poznawcze potencjały wywołane (np. fala P300). W przeszłości używano nazwy evoked potential, ale od 1969 roku w neurobiologii stosuje się niemal wyłącznie termin event-related potential (ERP). Z uwagi na niską amplitudę większości ERP oraz współistnienie spontanicznej czynności elektrycznej mózgu przy rejestracji potencjałów wywołanych stosuje się wielokrotne powtarzanie danego bodźca, a następnie komputerowe uśrednienie uzyskanych odpowiedzi. Analiza potencjałów wywołanych pozwala na nieinwazyjne obrazowanie funkcjonowania mózgu. źródło wikipedia

Efekt izolacji, manipulacja, marketing?

W szczególności można dokonać pewnego wyboru, aby wyglądał bardziej atrakcyjnie, jeśli zostanie umieszczony obok alternatywy, w stosunku do której jest wyraźnie lepszy pod pewnym względem.

Jest to również główny powód, dla którego wszystkie wezwania do działania (CTA) wyglądają inaczej niż pozostałe przyciski call-to-actionw witrynie lub aplikacji!

Założeniem jest, aby użytkownicy byli w stanie odróżnić prosty przycisk akcji od wezwania do działania, aby mogli dokładnie zrozumieć, co robi CTA, jednocześnie pamiętając o tym podczas korzystania z aplikacji lub witryny.

Praca Hedwig odnosi się do Gestalt, gdzie powiązała ją z zasadami Figura i Tło.

Inna grupa badaczy, Taylor i Fiske, odkryli w 1978 roku, że uwagę zwykle przyciągają istotne, nowe, zaskakujące lub charakterystyczne bodźce. Można ich użyć do wzmocnienia efektu Von Restorff.

W „erze deficytu uwagi”, (czyli teraz) kiedy mnóstwo mediów wokół nas nieustannie walczy o chwilę naszego czasu, reklamodawcy w dużym stopniu wykorzystują tę zasadę, walcząc ze sobą, aby wyróżnić się z tłumu, a tym samym zostać zapamiętanym przez publiczność.

Czy projektant UX musi też to wiedzieć?

Oczywiście, ponieważ cały czas używamy prac Von Restorff.

Elementu nawigacji musi różnić się od innych. Wyróżniać musi się „oferta specjalna” lub „nowa” naklejka na jednej pozycji na liście produktów.

I w ikonie aplikacji, aby przypomnieć nam, że jest nieprzeczytane powiadomienie.

Efekt izolacji, von Restorff inaczej fenomen Kohlera-Restorff 2

Zachęcam do podzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniem w komentarzach.

Teraz chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia:

Czego nauczyłeś się z dzisiejszego wpisu?

Co najbardziej Ciebie szokuje w tym jak efekt izolacji ma wpływ na nasze życie?

A może masz pytanie dotyczące czegoś z badania.

Tak czy inaczej, podziel się swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!