Zawartość strony
Jeśli chcesz poprawić skuteczność kampanii marketingowych to segmentacja powinna być zawsze jednym z Twoich pierwszych punktów do przerobienia. Zaraz Ci powiem jakie są 4 najczęstsze typy dzielenia klientów oraz zdradzę kilka prostych i skutecznych technik.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.
Kliknij w obrazek poniżej:
Segmentacja rynku jest coraz ważniejszą częścią silnej strategii marketingowej i może mieć ogromne znaczenie dla firm działających na konkurencyjnych rynkach.
Skuteczna komunikacja to najlepszy sposób na wyróżnienie Twojej firmy w starciu z wieloma konkurentami online. Segmentacja rynku daje możliwość dokładnego określenia, jaki przekaz skłoni Twoich klientów do dokonania zakupu.
4 podstawowe typy segmentacji rynku to:
1. Segmentacja demograficzna
2. Segmentacja psychograficzna
3. Segmentacja geograficzna
4. Segmentacja behawioralna
Poniżej omówimy bardziej szczegółowo 4 typy.
Celem segmentacji rynku jest identyfikacja różnych grup docelowych odbiorców, aby zapewnić im bardziej ukierunkowane i wartościowe wiadomości.
Istnieją cztery główne modele segmentacji klientów, które powinny stanowić przedmiot każdego planu marketingowego.
Na przykład cztery typy segmentacji to: demograficzna, psychograficzna geograficzna i behawioralna. Są to typowe przykłady tego, jak firmy mogą segmentować swój rynek według płci, wieku, stylu życia itp.
Przyjrzyjmy się, co każdy z nich oznacza dla Twojej firmy i strategii segmentacji rynku.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Segmentacja demograficzna może być pierwszą rzeczą, o której ludzie myślą, gdy słyszą „segmentację rynku”. Jest to prawdopodobnie najprostszy sposób definiowania grup klientów, ale DZIAŁA. Segmentacja demograficzna uwzględnia możliwe do zidentyfikowania cechy, takie jak:
Na przykład segmentacja demograficzna może kierować reklamy do potencjalnych klientów na podstawie ich dochodów, więc budżet marketingowy nie jest marnowany na kierowanie wiadomości do osób, których prawdopodobnie nie stać na Twój produkt.
Jednym z najprostszych tego przykładów jest targetowanie według miejsca pracy lub zamieszkania. Masz drogie produkty?
Targetuj więc bogate dzielnice lub firmy które płacą dużo swoim pracownikom.
Segmentacja rynku to nie tylko skuteczniejsze docieranie do klientów przez Twoją firmę – to także to, że klienci widzą komunikaty, które są dla nich bardziej odpowiednie!
Segmentacja psychograficzna koncentruje się na osobowościach i zainteresowaniach Twoich klientów. Tutaj możemy przyjrzeć się klientom i zdefiniować biorąc pod uwagę ich:
W porównaniu z segmentacją demograficzną ten zestaw może być trudniejszy do zidentyfikowania. Dobre badania są niezbędne, a dobrze przeprowadzona segmentacja psychograficzna może pozwolić na niezwykle skuteczny marketing, który konsumenci poczują, że przemawia do nich na znacznie bardziej osobistym poziomie.
Dla porównania segmentacja geograficzna jest często jedną z najłatwiejszych do zidentyfikowania, grupując klientów ze względu na ich fizyczną lokalizację. Można to zdefiniować na wiele sposobów:
Na przykład możliwe jest grupowanie klientów w określonym promieniu określonej lokalizacji – to doskonała opcja dla marketerów wydarzeń na żywo, którzy chcą dotrzeć do lokalnych odbiorców. Świadomość lokalizacji swoich klientów pozwala na branie pod uwagę różnych czynników podczas reklamowania się.
Segmentacja behawioralna jest prawdopodobnie najbardziej użyteczna dla firm e-commerce. Podobnie jak w przypadku segmentacji psychograficznej, wymaga ona niewielkiej ilości danych, aby była naprawdę skuteczna – ale większość z nich można zebrać za pośrednictwem samej witryny. Tutaj grupujemy klientów ze względu na ich:
Wszystko to są zestawy danych, które można zebrać podczas korzystania z witryny przez klienta. Kampanie możesz tworzyć w oparciu o szereg wzorców behawioralnych, niektóre z nich to:
Na przykład możemy odróżnić osobę odwiedzającą witrynę po raz pierwszy od osoby, która była już w Twojej witrynie wiele razy, ale nie dokonała zakupu. Na podstawie tych danych behawioralnych możemy odpowiednio dostosować nasze komunikaty:
Ktoś jest pierwszy raz na Twojej stronie: Hej, zobacz naszą najnowszą kolekcję!
Powracający gość: Dołącz do naszego programu lojalnościowego i zacznij oszczędzać!
Sugeruję w wielu przypadkach zacząć od 3 grup:
Jednym z najlepszych przykładów tego typu segmentacji jest pokazywanie nowym odwiedzającym zachęty w wysokości rabatu lub zniżki np 20 zł w zamian za dołączenie do społeczności, a kupon dostaną na email który podali.
Powracający odwiedzający, którzy już dokonali subskrypcji, ale nie wykorzystali jeszcze swojego kuponu, otrzymać mogą przypomnienie w ramach zachęty do pierwszego zamówienia.
Chociaż najczęstsze rodzaje segmentacji rynku to segmentacja demograficzna, psychograficzna, geograficzna i behawioralna, istnieją również inne rodzaje, które również warto rozważyć i które mogą oferować doskonałe możliwości we właściwym kontekście.
Segmentacja technologiczna identyfikuje i grupuje klientów pod kątem roli, jaką technologia odgrywa w ich życiu. Może to oznaczać rozpoznawanie grup wczesnych użytkowników podczas marketingu nowych technologii. Może to być również tak proste, jak rozpoznanie urządzenia, z którego użytkownicy uzyskują dostęp do witryny i prezentowanie ofert w inny sposób.
Dzięki personalizacji łatwo jest kierować reklamy na określone grupy.
Np. konsumenci wchodzący do sklepu internetowego w którym sprzedajesz produkty technologiczne -za pośrednictwem przeglądarki internetowej Safari mogą być bardziej zainteresowani produktami Apple – i w rezultacie możesz im je pokazać.
Segmentacja pokoleniowa i etapy życia obejmują aspekty podejścia demograficznego. Identyfikacja klientów według generacji pozwala na szerokie, ale różne podejścia w zależności od wieku.
Ponadto możesz grupować klientów według czynników, w tym stanu cywilnego, własności domu i tego, czy mają dzieci (a jeszcze bardziej szczegółowo, biorąc pod uwagę wiek ich dzieci).
Segmentacja transakcyjna opiera się na wcześniejszych interakcjach klienta z Twoją marką. Chociaż może czerpać z elementów behawioralnych, ma również znacznie szerszy zakres – biorąc pod uwagę początkowe źródło rejestracji w Twojej firmie, ile czasu minęło od ostatniego zamówienia i ile zamówień łącznie złożyli.
Zbieranie takich informacji jest szczególnie skuteczną strategią w wielu branżach, w tym wśród czołowych konkurentów masowych globalnych sprzedawców detalicznych, takich jak Amazon.
Podczas gdy powyższe strategie segmentacji marketingowej koncentrują się głównie na organizacjach B2C, segmentacja firmograficzna może być niezwykle przydatna dla osób w świecie B2B.
Segmentacja firmograficzna to proces analizy i klasyfikacji klientów B2B na podstawie wspólnych atrybutów i cech firmy lub organizacji.
Ta strategia segmentacji pozwala firmom B2B na lepsze zrozumienie i ukierunkowanie ich odbiorców i kampanii marketingowych. Ten proces jest bardzo podobny do sposobu, w jaki marketerzy B2C używaliby segmentacji demograficznej.
Ten rodzaj segmentacji rynku wykorzystuje głównie 7 czynników do identyfikacji segmentów klientów.
Ten proces segmentacji rynku może pomóc w stworzeniu skutecznej strategii marketingowej B2B poprzez identyfikację docelowych klientów i dostosowanie działań marketingowych do tych konkretnych segmentów klientów.
Istnieje wiele korzyści z segmentacji rynku, poniżej przykładowe kilka z nich.
To największa i najbardziej oczywista korzyść dobrze wdrożonej segmentacji rynku. Lepiej rozpoznając potrzeby swoich klientów, możesz określić skuteczniejsze taktyki dotarcia do nich i poprawy ich interakcji i doświadczenia z Twoją firmą. Daje jeszcze bardziej efektywne działania marketingowe.
Twój marketing pozwoli uzyskać lepszy zwrot z inwestycji, a będziesz tracić mniej pieniędzy na marketing, który dociera do niewłaściwych odbiorców.
Zauważysz również, że im bardziej ukierunkowany jest marketing, tym lepsi stają się Twoi potencjalni klienci. Docierasz do właściwych osób, a oni zaczynają Cię zauważać!
Podobnie Twoje badania nad segmentacją mogą pomóc Ci rozpoznać obszary rynku, których wcześniej nie brałeś pod uwagę. . Może to nawet prowadzić do rozwoju nowych produktów, które są skierowane specjalnie na te rynki.
Identyfikując swoich klientów na podstawie ich potrzeb, możesz wprowadzić marketing, który oferuje nieodparte powody do ponownej wizyty. Udowodniono, że zwiększa to retencję klientów, ich lojalność i wartość życiową .
Celem segmentacji rynku jest nie tylko pomoc w dotarciu do odbiorców, ale także umożliwienie klientom zobaczenia prawdziwej wartości Twojej marki poprzez marketing, który do nich przemawia – a dzięki temu stawia Cię o głowę i ramiona nad konkurencją.
Ostatecznie przemyślana segmentacja klientów pozwoli Twojej firmie skoncentrować się na każdym elemencie swojej działalności, aby lepiej docierać do tych, którym służy. Twój marketing staje się skoncentrowany na potrzebach klientów, twoje badania i rozwój mogą koncentrować się na zaspokajaniu tych potrzeb, twoje wydatki będą koncentrować się na ich osiągnięciu, a nie marnowane na źle ukierunkowany marketing i planowanie.
Wszystko staje się lepiej dostosowane do dawania klientom tego, czego potrzebują, w wyniku czego Twoja firma staje się dokładnie tym rodzajem biznesu, od którego chcą kupować. Może to znacznie pomóc w zwrocie z całej inwestycji w działania marketingowe.
Jak widać, istnieje wiele różnych rodzajów segmentacji marketingowej, z których możesz wybierać, aby znaleźć i zdefiniować rynek docelowy oraz skutecznie promować swój produkt lub usługę.
Każda decyzja Twoich klientów jest oceniana na podstawie tego, czy rezultat jest taki, jakiego chcą, czy też tego, czego potrzebują. Segmentacja rynku pozwala rozpoznać te potrzeby i kierować je bezpośrednio na nie, bez marnowania wiadomości.
Niezależnie od tego, czy chodzi o informowanie nowych kierowców o najlepszym dla nich ubezpieczenia samochodowego, czy udostępnianie ofert grilla i leżaków osobom żyjącym w środku fali upałów, segmentacja rynku oferuje tysiące sposobów, aby zapewnić, że Twoi klienci zobaczą Cię dokładnie tak, jak chcą i dokładnie to, czego potrzebują.
Segmentacja rynku buduje podzbiór rynku. Może to być oparte na danych demograficznych, potrzebach, priorytetach, wspólnych zainteresowaniach i innych kryteriach psychograficznych lub behawioralnych. Segmentacja rynku to proces dzielenia rynku na mniejsze grupy klientów o podobnych potrzebach, wartościach i preferencjach. Celem segmentacji rynku jest identyfikacja i poznanie potrzeb i preferencji konsumentów, aby firmy mogły dostosować swoje produkty, usługi i strategie marketingowe do tych potrzeb. Segmentacja rynku pozwala firmom na bardziej efektywne i skuteczne dostarczanie wartości dla swoich klientów, a także na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Proces segmentacji rynku zazwyczaj zaczyna się od analizy danych demograficznych, psychograficznych i behawioralnych konsumentów, aby określić podobieństwa i różnice wśród nich.
4 podstawowe typy segmentacji rynku to:
1. Segmentacja demograficzna
2. Segmentacja psychograficzna
3. Segmentacja geograficzna
4. Segmentacja behawioralna
Segmentacja rynku pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klienta oraz sposób, w jaki można je spełnić lepiej niż konkurencja.
Głównym celem segmentacji klientów jest zwiększenie efektywności i skuteczności marketingu i sprzedaży poprzez bardziej precyzyjne dopasowywanie produktów, usług i strategii marketingowych do potrzeb i preferencji konsumentów. Dzięki segmentacji klientów, firmy mogą:
Segmentacja klientów pozwala firmom na lepsze zrozumienie swoich rynków i lepsze dostosowanie swoich działań do potrzeb konsumentów, co może przełożyć się na wzrost przychodów i udziału w rynku.
Segmenty rynku można podzielić na kilka kategorii, w tym:
Te kategorie mogą być użyte jednocześnie lub oddzielnie, aby określić segmenty rynku. Ważne jest, aby segmentacja była odpowiednio oparta na danych i była zgodna z potrzebami i celami danej firmy.
Segmentacja rynku to proces dzielenia rynku według określonych kryteriów na jak najbardziej jednolite grupy nabywców czyli segmenty rynkowe, wymagające zastosowania odmiennych strategii marketingowych w celu oddziaływania na dokonywane przez kupujących zakupy.
Najczęściej wykorzystywanymi kryteriami są kryteria opisowe:
Podział rynku, czy innymi słowy segment rynku ma olbrzymi wpływ na to jak będzie działać przedsiębiorstwo i czy przewaga konkurencyjna jest w jego zasięgu. Dodaj do tego badanie marketingowe i dowiedz się więcej o preferencjach i jak wygląda konwersja. Pytania?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.