Przemówienie

Rewolucja przemysłowa
Rewolucja przemysłowa
23 lutego, 2022
industrializacja
Industrializacja
23 lutego, 2022

Przemówienie

przemówienie
przemówienie

Przemówienie, sztuka retoryki

Żeby dobrze wypaść przed publicznością nie wystarczy znać się na temacie swojej wypowiedzi. Znaczenie mają również nasza prezencja, ton głosu, sposób formułowania wypowiedzi oraz wiele innych czynników. Na szczęście, ludzie od wieków odkrywali i spisywali zasady, które pozwalają wywrzeć na publiczności jak najlepsze wrażenie czy też przekonać słuchaczy do naszego punktu widzenia. Sztuka przemówień publicznych, czyli retoryka, jest rozwijana od czasów starożytnej Grecji i pomoże nam dobrze wypaść również współcześnie.

Cechy przemówienia

Przemówienie to celowa, ustna wypowiedź kierowana do słuchacza lub grupy słuchaczy. Polega ono na przedstawieniu przekonań czy punktu widzenia mówcy lub grupy, którą mówca reprezentuje, jak ma to miejsce na przykład podczas wystąpień polityków należących do konkretnej partii. Celem przemówienia jest najczęściej przekonanie słuchaczy do podzielenia przedstawianych opinii czy przekonań, konieczne jest więc zdobycie uwagi słuchaczy i skłonienie ich do zastanowienia się.

Jak skonstruować przemówienie

Najprostszym schematem, który pomoże nam skonstruować przemówienie, jest podział na wstęp, rozwinięcie zawierające kolejno narrację i argumentację oraz zakończenie. We wstępie krótko przedstawiamy temat, na jaki będziemy mówić, i staramy się pozyskać uwagę audytorium. Dobrze jest w nim zawrzeć zwrot do słuchaczy czy też podtrzymujące zainteresowanie pytania retoryczne. Na razie nie musimy zdradzać się z naszą opinią na dany temat, na to przyjdzie czas w rozwinięciu.

Rozwinięcie służy przedstawieniu swojego punktu widzenia na dany temat, przedstawieniu faktów i rzetelnych informacji, a następnie uzasadnieniu swojego stanowiska. Najpierw następuje część narracyjna – przedstawiamy w niej słuchaczom fakty, dane naukowe, opisy konkretnych wydarzeń w taki sposób, by naturalnie skłaniały one do przychylności wobec naszego stanowiska. Następnie część najważniejsza, czyli argumentacja. Istotne jest, aby nasze argumenty były logiczne, spójne i znajdujące poparcie w faktach. Argumenty oparte na przykład jedynie na dyskredytowaniu stanowiska przeciwnego są błędne.

W zakończeniu podsumowujemy naszą wypowiedź, wyciągając ostateczne wnioski i przypominając słuchaczom główną tezę przemówienia. Zakończenie powinno być krótkie, ale treściwe. Podczas przygotowywania naszego przemówienia, zawsze miejmy na uwadze to, do kogo jest ono adresowane. Innego języka możemy użyć, przemawiając do innych specjalistów w tej samej dziedzinie, a innego, kiedy naszymi słuchaczami jest grupa osób zajmująca się na co dzień zupełnie inną dziedziną. Zwracając się do dzieci, użyjemy innych sformułowań, niż podczas przemawiania do dorosłych. Język przemówienia dostosowujemy również do charakteru sytuacji.

Błędy argumentacyjne

Popełniane w trakcie przemówienia czy debaty błędy w formułowaniu i uzasadnianiu swoich myśli dzielimy na popełniane nieświadomie oraz wykorzystywane celowo, tak zwane sofizmaty. Jakie są przykłady argumentacji nierzeczowej? Dość często wykorzystywanym sofizmatem jest argumentum ad personam. Zamiast skupić się na uzasadnianiu swojego stanowiska, osoba przemawiająca zaczyna dyskredytować przeciwnika, skupiając się na jego rzeczywistych lub rzekomych cechach – co nie ma przecież związku z jej poglądami.

przemówienie
przemówienie

Innymi często spotykanymi błędami argumentacyjnymi są argumentum ad traditionem i argumentum ad populum. Ten pierwszy występuje, kiedy mówca uzasadnia swoje stanowisko odwołując się do wcześniej powszechnie uznawanych poglądów, drugi natomiast ma na celu wykorzystanie stereotypów, uprzedzeń i przesądów słuchaczy.

Choć wykorzystanie argumentacji nierzeczowej może wydawać się kuszące, pamiętajmy o tym, że wielu słuchaczy, nawet jeśli nie będzie umiało tego nazwać, wyczuje, że z naszą argumentacją jest coś nie tak. Wykorzystywanie nierzeczowej argumentacji, na przykład przez polityków, jest nie tylko wątpliwą moralnie metodą manipulacji, ale również w pewien sposób dyskredytuje ich poglądy – nie mogą być wiele warte, skoro nawet głosząca je osoba nie jest w stanie sformułować logicznych argumentów na ich poparcie.

Jak dobrze wypaść przed publicznością

Kiedy już mamy odpowiednio przygotowane i przećwiczone przemówienie, nadchodzi pora na wybór innych środków wyrazu. Donośny głos i dobra dykcja pomogą nam w porozumieniu się z dowolną grupą słuchaczy, jednak podobnie jak podczas konstruowania przemówienia bierzemy pod uwagę język używany przez daną grupę, tak nasz strój i prezencja powinny być właściwie dostosowane do sytuacji.

Podczas oficjalnych przemówień, prezentacji w pracy czy wystąpień o charakterze politycznym obowiązuje konkretny dress code, do którego musimy się zastosować. Jednak strój oficjalny nie będzie już najlepszym wyborem, kiedy na przykład prowadzimy prezentacje dla młodzieży by zachęcić ją do udziału w wolontariacie na rzecz ochrony środowiska. W takim wypadku powinniśmy wybrać luźniejszą, bardziej casualową stylizację. Pamiętajmy o tym, że nasz wygląd również będzie wzbudzał sympatię lub antypatię publiczności.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Pobierz: Darmowy Raport