Misja i wizja, wartości firmy (Strategia, przykłady, definicja)

Poziomy świadomości
Poziomy świadomości (przekraczanie poziomów świadomości) mapa oświecenia i badania Hawkinsa (przykłady, definicja)
8 lutego, 2023
Finansowanie startupów
Finansowanie startupów w Polsce (platformy startowe i inwestowanie jako przedsiębiorca)
10 lutego, 2023

Misja i wizja, wartości firmy (Strategia, przykłady, definicja)

Misja i wizja
Misja i wizja, wartości firmy (Strategia, przykłady, definicja) 1

Co to jest misja i wizja?

Misja i wizja to kluczowe elementy strategii i planowania biznesu, które opierają się na wizji przyszłości i celach danej organizacji.

Misja to ogólne i długoterminowe określenie celu, dla którego firma istnieje i co chce osiągnąć. To wyrażenie filozofii i wartości przedsiębiorstwa oraz jego zobowiązań wobec swoich klientów, pracowników i społeczeństwa.

Wizja to dalsza perspektywa tego, co firma chce osiągnąć w przyszłości. Jest to opis marzenia o przyszłości, które jest motywacją dla działań i wyznacza kierunek rozwoju firmy.

Misja i wizja są niezbędne, ponieważ pomagają określić, dokąd firma zmierza, jakie ma cele i wartości, a także jakie kroki powinno podjąć, aby je osiągnąć. Służą jako wsparcie dla decyzji biznesowych i pomagają zachować spójność i konsekwencję w działaniach firmy.

Na co zwrócić uwagę myśląc o własnej działalności?

Pracując na stanowisku w pewnej firmie z całą pewnością niejeden z nas zadawał sobie pytanie, czy nie lepiej byłoby pracować dla siebie, być sobie szefem. Wyobraźnia w piękny sposób była w stanie przedstawić nam obrazy dla nas satysfakcjonujące. Jednak po chwilowej euforii nadszedł z pewnością powrót do realizmu, do tu i teraz.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Jeżeli jednak ktoś poważnie podchodzi to tego zagadnienia, należy najpierw wszystko dokładnie przeanalizować, poświęcić temu chwilę, gdyż nie jest to działanie pod wpływem emocji. W końcu sprawa dotyczy naszej przyszłości, ale także finansów.

Zastanawiając się nad tym, czy samemu nie zostać przedsiębiorcą w pierwszej kolejności należy określić czym dokładnie nasza firma ma się zajmować. Misja i wizja działalności przedsiębiorstwa jest niezwykle ważna do określenia jeszcze przed udaniem się do urzędów.

Co to jest misja i wizja?

Najłatwiej wytłumaczyć te zagadnienia w następujący sposób:

MISJA to założenie pomysłodawcy firmy o tym, w jaki sposób firma będzie działała, określa do kogo będzie skierowana, czym będzie się zajmowała.

Wyznacza konkretny kierunek rozwoju, dotyczy przyszłości działalności. Oczywiście osoba nie posiadająca wykształcenia ekonomicznego może się przerazić powagą misji, dlatego istotne jest to, aby dokładnie poczytać w odpowiednich pozycjach książkowych lub w Internecie, czym dokładnie jest jej definicja. Możemy w łatwy sposób znaleźć pytania, na które należy odpowiedzieć, ot chociażby z jakich elementów składa się misja?

Należy na nie szczerze sobie odpowiedzieć, najlepiej w formie pisemnej, aby zawsze móc do tego wrócić. Rozwijając, elementy składowe misji to:

  • cel istnienia firmy
  • sprecyzowany obszar działalności
  • wartości
  • organizacyjne przekonania i założenia

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Odpowiadając na powyższe pytania określamy pomału strategię rozwoju naszej działalności. W późniejszym czasie odpowiedzi na te pytania pozwolą właścicielowi, bądź jego pracownikom na przypomnienie sobie założeń i marzeń związanych z przedsiębiorstwem.

W następnej kolejności musimy określić funkcje misji. Pomóc sobie możemy po raz kolejny zagadnieniami zaczerpniętymi na przykład z Encyklopedii Zarządzania. Oto one:

  • ukierunkowująca
  • stabilizująca
  • uwiarygodniająca
  • integrująco – motywacyjna
  • inspirująca
  • strukturalizująco – innowacyjna
  • prognostyczna
  • normotwórcza
  • promocyjna

Podsumowując misja to pisemne określenie funkcji i strategii rozwoju firmy, zawiera wszelkie dla niej kluczowe zagadnienia i marzenia, określa standardy jakimi będziemy się kierować w rozwijaniu naszego przedsięwzięcia. Nakreśla cel, do którego będziemy dążyć.

WIZJA to właśnie pierwsze marzenie naszego przedsiębiorstwa, które zwizualizowaliśmy sobie w głowie. Może być ona ambitna, patetyczna. Nie jest formą pisemną, znajduje się w naszej wyobraźni.

Po raz kolejny skorzystajmy z postępu i za pomocą odpowiednich stron internetowych poszukajmy, z czego powinna się ona składać. Według Johna Hendri’ego, Gerry’ego Johnsonna, a także Julii Newton w jej skład wchodzą:

  • opis kompetencji firmy
  • nakreślenie drogi z obecnej zajmowanej pozycji do tej, w której przedsiębiorstwo aspiruje
  • uświadomienie sobie potrzeby doskonalenia się, by być atrakcyjniejszym od konkurencji
  • opis postrzeganego środowiska biznesu, a także zmian społecznych
  • charakterystykę naszego biznesu, w tym obecne i pożądane rynki

Odpowiedź na te pytania nie powinna być trudna, jednak po raz kolejny należy do tego podejść z otwartym umysłem i szczerze. Tylko będąc w zgodzie z własnym sumieniem możemy nakreślić misję i wizję firmy.

Posiadając je możemy przejść do następnego punktu. Będzie nim Analiza SWOT. Chociaż brzmi groźnie, w rzeczywistości taka nie jest. Jest to prosta metoda określenia słabych i mocnych stron naszego przedsiębiorstwa. Wystarczy kartka papieru i długopis do jej nakreślenia. Dokładnie jest to odpowiedź na pytania dotyczące naszej firmy:

  • mocne strony ( strengths)
  • słabe strony ( weaknesses)
  • szanse ( opportunities)
  • zagrożenia (threats)

Przystępując do tej analizy podzielmy kartkę na cztery części. U góry każdej z tych części rozpiszmy powyższe tematy, a następnie dokładnie się zastanówmy i wypunktujmy pod każdym z nich odpowiedzi. Nie musimy się rozpisywać, jeżeli o czymś zapomnimy, lub wpadniemy na pewien pomysł w późniejszym terminie, po prostu go dopiszemy.

Tego typu działanie pozwoli nam nakreślić pozycję startową naszego przedsiębiorstwa. Pokaże na co zwrócić jeszcze uwagę, aby stać się innowacyjnym, wyróżniającym się na tle innych przedsiębiorców. Zwrócimy tutaj uwagę nie tylko na zagrożenia, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć, ale także na mocne strony, które podniosą nas na duchu, wleją więcej optymizmu w tym trudnym dla każdego początkującego inwestora czasie.

Określą w czym jesteśmy lepsi od innych, nad czym musimy jeszcze popracować, jakie szanse mamy przed sobą, oraz jakie zagrożenia. To wszystko pozwoli niejako z perspektywy obserwującego spojrzeć na nasze przedsięwzięcie, określić jego wady i zalety. Odpowiedź na pytania otwiera przed nami drzwi marketingu, pozwala zaplanować finanse, produkcję, itp. Oczywiście Analizy SWOT można dokonać w każdym momencie działalności firmy, a nie tylko na jej początku. Niemniej jednak w tym przypadku myślimy dopiero o kiełkującym w głowie przedsięwzięciu.

W Stanford Research Institute w drugiej połowie XX wieku przeprowadzono badania zlecone przez największych amerykańskich przedsiębiorców, celem wskazania sposobów poprawy procesów planowania strategicznego oraz unikania błędów podczas planowania. Ich efektem było opracowanie czterech grup czynników decyzyjnych o efektach działań planistycznych. Te czynniki to:

  • czynniki dobre, satysfakcjonujące, w teraźniejszości
  • czynniki dobre, pozytywne, w przyszłości – szanse
  • czynniki złe w teraźniejszości – błędy
  • czynniki złe w przyszłości – zagrożenia

Z angielskiego po kolei Satisfactory, Opportunity, Fault, Theat. W późniejszym czasie Analizę SOFT zamieniono na SWOT i do dnia dzisiejszego jest ona aktualna. Znajduje się ona we wszystkich programach nauczania przedsiębiorczości oraz jej kursach. To podstawowa metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa. korzystają z niej ekonomiści na całym świecie, dlatego też jest niezwykle ważna dla osób rozpoczynających swoją przygodę jako szef.

Dopiero po zapoznaniu się z sytuacją naszej firmy, zarówno pod względem finansowym, jak również strategicznym, w sposób racjonalny możemy podjąć decyzję o tym, czy rzeczywiście interesuje nas założenie swojego przedsiębiorstwa.

Może warto jeszcze skorzystać z pomocy zaprzyjaźnionej księgowej i stworzyć bilans otwarcia, określić swoje aktywa i pasywa. Zastanowić się jakich kosztów należy spodziewać się na starcie działalności, jakich przychodów możemy się spodziewać.

Z tyłu głowy należy mieć zawsze, że rentowność przedsiębiorstwa najczęściej osiągamy dopiero po upływie dwóch lat od momentu zaistnienia na rynku, a co za tym idzie, musimy nastawić się na koszty i straty przekraczające zyski w początkowej fazie rozwoju firmy. Rentowność, czyli moment, kiedy przedsiębiorstwo zaczyna przynosić zyski, a nie jak wcześniej straty. Nie należy się jednak zniechęcać, tylko uświadomić sobie ten fakt, zaplanować poszczególne miesiące, po to, aby się później nie stresować.

Oczywiście nie jest to regułą, zawsze zdarzają się wyjątki, chodzi o to, aby nie spodziewać się od razu wielkich zysków, a z drugiej strony starać się zmniejszyć okres w jakim firma osiągnie rentowność. Stwórzmy biznes plan, jeszcze przed wpisaniem firmy do rejestru, zastanówmy się czy istnieje możliwość pozyskania środków na rozkręcenie interesu. Może przysługuje nam jakaś dotacja unijna, dofinansowanie. Być może przez pierwszy okres działalności będziemy zwolnieni chociaż z części opłat, albo kosztów jakie ponosi podmiot.

Są to bardzo istotne aspekty, pozwalające nam przygotować się zarówno mentalnie, jak i finansowo na czekające na nas przeciwności. Tylko szczere odpowiedzi odnośnie misji i wizji przedsiębiorstwa, a także rzetelna Analiza SWOT, biznes plan, porządny bilans otwarcia i odpowiednie przygotowanie merytoryczne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej pozwoli nam osiągnąć sukces. Dopiero w następnej kolejności zdecydujmy, czy stać nas na to, aby zostać szefem i wejść na rynek z naszymi produktami czy usługami.

Jak napisać misję i wizję firmy?

Aby napisać misję i wizję firmy, należy najpierw zrozumieć różnicę między tymi dwoma pojęciami. Misja określa cel i powód istnienia firmy, a wizja opisuje, jak firma chce być postrzegana i jaki jest jej długoterminowy cel.

Aby napisać misję i wizję firmy, należy postępować według następujących kroków:

  1. Zrozumienie biznesu: zrozumienie działalności i produktów firmy oraz tego, jakie wartości są dla niej ważne.
  2. Określenie celu: określenie, jaki jest główny cel działania firmy i jakie wartości ma ona przekazywać.
  3. Stworzenie misji: napisanie misji w formie krótkiej, zrozumiałej i mocnej deklaracji, która odpowiada na pytanie „Dlaczego istniejemy?”
  4. Stworzenie wizji: napisanie wizji w formie opowieści o przyszłości firmy, która odpowiada na pytanie „Do czego dążymy?”
  5. Sprawdzenie i uzupełnienie: sprawdzenie, czy misja i wizja odpowiadają celom firmy i czy są one zrozumiałe dla wszystkich zaangażowanych w firmę.

Misja i wizja powinny być konsekwentnie stosowane w każdej działalności i komunikacji firmy, aby zapewnić jej spójność i wzmocnić wizerunek.

Czy wiesz jak realizować cele rozwoju przedsiębiorstwa? Misja firmy to wizja i strategia. A Ty jako lider musisz okazywać to w codziennej pracy. Musisz dbać o wizerunek firmy. Więc jaka jest Twoja wizja i wartości?

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Misja i wizja, wartości firmy (Strategia, przykłady, definicja) 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Czym jest misja?

Misja to cel, do którego dąży dana organizacja, zdefiniowana w formie zwięzłego i zrozumiałego stwierdzenia, które określa jej powód istnienia i to, czego chce ona osiągnąć. Misja jest jednym z głównych elementów strategii biznesowej i stanowi ważne narzędzie do kierowania i motywowania zespołu. Misja może być wykorzystywana do określenia kierunku rozwoju, ustalania priorytetów i dostarczenia inspiracji dla podejmowania decyzji biznesowych.

Czym jest wizja?

Wizja to wizualizacja przyszłości, jaką chce osiągnąć dana organizacja. Jest to opis tego, do czego organizacja dąży i jakiego rodzaju przyszłego stanu chce ona osiągnąć w dłuższej perspektywie czasowej. Wizja stanowi motywujące wyobrażenie, które pomaga zaangażować i skierować działania zespołu. Dostarcza ona także kontekstu i perspektywy, które umożliwiają ocenę i osiągnięcie sukcesu. Wizja powinna być ambitna, ale jednocześnie realistyczna i zgodna z wartościami i strategią organizacji.

Co najpierw misja czy wizja?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, co należy ustalić najpierw, misję czy wizję. Wiele zależy od charakteru danej organizacji, jej celów, potrzeb i filozofii działania.
Misja i wizja powinny być ze sobą powiązane i uzupełniać się. Misja opisuje bieżące działania i cele organizacji, natomiast wizja wskazuje jej przyszły kierunek rozwoju i to, co chce ona osiągnąć.
Niektóre organizacje najpierw ustalają swoją misję, aby lepiej zrozumieć swoje obecne działania i to, co jest dla nich ważne, a następnie tworzą wizję, aby określić, gdzie chcą być w przyszłości. Inne z kolei najpierw określają swoją wizję, aby mieć jasno sprecyzowane, do czego dążą, a następnie tworzą misję, aby opisać, jak chcą ją osiągnąć.
Ważne jest, aby misja i wizja były jasne, zrozumiałe i w pełni wspierane przez wszystkich członków organizacji. Powinny one być również odpowiednio komunikowane i promowane na zewnątrz, aby były widoczne dla klientów, partnerów i innych zainteresowanych stron.

Jaka powinna być wizja firmy?

Wizja firmy powinna być ambitna, ale jednocześnie realistyczna i uzasadniona. Wizja powinna wyrażać długoterminowe cele i wartości przedsiębiorstwa, a także jego przyszły wizerunek i pozycję na rynku. Powinna ona inspirować i motywować zespół pracowników do osiągania zamierzonych celów. Wizja powinna być zgodna z wartościami i kulturą organizacji, a także być zrozumiała dla wszystkich zaangażowanych stron, takich jak pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi. Wizja powinna być także odpowiednio komunikowana i stale pielęgnowana w celu utrzymania jej wartości i znaczenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)