Misja i wizja

Poziomy świadomości
21 sierpnia, 2021
Aktywna sprzedaż
22 sierpnia, 2021

Misja i wizja

Na co zwrócić uwagę myśląc o własnej działalności?

Pracując na stanowisku w pewnej firmie z całą pewnością niejeden z nas zadawał sobie pytanie, czy nie lepiej byłoby pracować dla siebie, być sobie szefem. Wyobraźnia w piękny sposób była w stanie przedstawić nam obrazy dla nas satysfakcjonujące. Jednak po chwilowej euforii nadszedł z pewnością powrót do realizmu, do tu i teraz.

Jeżeli jednak ktoś poważnie podchodzi to tego zagadnienia, należy najpierw wszystko dokładnie przeanalizować, poświęcić temu chwilę, gdyż nie jest to działanie pod wpływem emocji. W końcu sprawa dotyczy naszej przyszłości, ale także finansów.

Zastanawiając się nad tym, czy samemu nie zostać przedsiębiorcą w pierwszej kolejności należy określić czym dokładnie nasza firma ma się zajmować. Misja i wizja działalności przedsiębiorstwa jest niezwykle ważna do określenia jeszcze przed udaniem się do urzędów.

Co to jest misja i wizja?

Najłatwiej wytłumaczyć te zagadnienia w następujący sposób:

MISJA to założenie pomysłodawcy firmy o tym, w jaki sposób firma będzie działała, określa do kogo będzie skierowana, czym będzie się zajmowała.

Wyznacza konkretny kierunek rozwoju, dotyczy przyszłości działalności. Oczywiście osoba nie posiadająca wykształcenia ekonomicznego może się przerazić powagą misji, dlatego istotne jest to, aby dokładnie poczytać w odpowiednich pozycjach książkowych lub w Internecie, czym dokładnie jest jej definicja. Możemy w łatwy sposób znaleźć pytania, na które należy odpowiedzieć, ot chociażby z jakich elementów składa się misja? Należy na nie szczerze sobie odpowiedzieć, najlepiej w formie pisemnej, aby zawsze móc do tego wrócić. Rozwijając, elementy składowe misji to:

  • cel istnienia firmy
  • sprecyzowany obszar działalności
  • wartości
  • organizacyjne przekonania i założenia

Odpowiadając na powyższe pytania określamy pomału strategię rozwoju naszej działalności. W późniejszym czasie odpowiedzi na te pytania pozwolą właścicielowi, bądź jego pracownikom na przypomnienie sobie założeń i marzeń związanych z przedsiębiorstwem.

W następnej kolejności musimy określić funkcje misji. Pomóc sobie możemy po raz kolejny zagadnieniami zaczerpniętymi na przykład z Encyklopedii Zarządzania. Oto one:

  • ukierunkowująca
  • stabilizująca
  • uwiarygodniająca
  • integrująco – motywacyjna
  • inspirująca
  • strukturalizująco – innowacyjna
  • prognostyczna
  • normotwórcza
  • promocyjna

Podsumowując misja to pisemne określenie funkcji i strategii rozwoju firmy, zawiera wszelkie dla niej kluczowe zagadnienia i marzenia, określa standardy jakimi będziemy się kierować w rozwijaniu naszego przedsięwzięcia. Nakreśla cel, do którego będziemy dążyć.

WIZJA to właśnie pierwsze marzenie naszego przedsiębiorstwa, które zwizualizowaliśmy sobie w głowie. Może być ona ambitna, patetyczna. Nie jest formą pisemną, znajduje się w naszej wyobraźni.

Po raz kolejny skorzystajmy z postępu i za pomocą odpowiednich stron internetowych poszukajmy, z czego powinna się ona składać. Według Johna Hendri’ego, Gerry’ego Johnsonna, a także Julii Newton w jej skład wchodzą:

  • opis kompetencji firmy
  • nakreślenie drogi z obecnej zajmowanej pozycji do tej, w której przedsiębiorstwo aspiruje
  • uświadomienie sobie potrzeby doskonalenia się, by być atrakcyjniejszym od konkurencji
  • opis postrzeganego środowiska biznesu, a także zmian społecznych
  • charakterystykę naszego biznesu, w tym obecne i pożądane rynki

Odpowiedź na te pytania nie powinna być trudna, jednak po raz kolejny należy do tego podejść z otwartym umysłem i szczerze. Tylko będąc w zgodzie z własnym sumieniem możemy nakreślić misję i wizję firmy.

Posiadając je możemy przejść do następnego punktu. Będzie nim Analiza SWOT. Chociaż brzmi groźnie, w rzeczywistości taka nie jest. Jest to prosta metoda określenia słabych i mocnych stron naszego przedsiębiorstwa. Wystarczy kartka papieru i długopis do jej nakreślenia. Dokładnie jest to odpowiedź na pytania dotyczące naszej firmy:

  • mocne strony ( strengths)
  • słabe strony ( weaknesses)
  • szanse ( opportunities)
  • zagrożenia (threats)

Przystępując do tej analizy podzielmy kartkę na cztery części. U góry każdej z tych części rozpiszmy powyższe tematy, a następnie dokładnie się zastanówmy i wypunktujmy pod każdym z nich odpowiedzi. Nie musimy się rozpisywać, jeżeli o czymś zapomnimy, lub wpadniemy na pewien pomysł w późniejszym terminie, po prostu go dopiszemy.

Tego typu działanie pozwoli nam nakreślić pozycję startową naszego przedsiębiorstwa. Pokaże na co zwrócić jeszcze uwagę, aby stać się innowacyjnym, wyróżniającym się na tle innych przedsiębiorców. Zwrócimy tutaj uwagę nie tylko na zagrożenia, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć, ale także na mocne strony, które podniosą nas na duchu, wleją więcej optymizmu w tym trudnym dla każdego początkującego inwestora czasie.

Określą w czym jesteśmy lepsi od innych, nad czym musimy jeszcze popracować, jakie szanse mamy przed sobą, oraz jakie zagrożenia. To wszystko pozwoli niejako z perspektywy obserwującego spojrzeć na nasze przedsięwzięcie, określić jego wady i zalety. Odpowiedź na pytania otwiera przed nami drzwi marketingu, pozwala zaplanować finanse, produkcję, itp. Oczywiście Analizy SWOT można dokonać w każdym momencie działalności firmy, a nie tylko na jej początku. Niemniej jednak w tym przypadku myślimy dopiero o kiełkującym w głowie przedsięwzięciu.

W Stanford Research Institute w drugiej połowie XX wieku przeprowadzono badania zlecone przez największych amerykańskich przedsiębiorców, celem wskazania sposobów poprawy procesów planowania strategicznego oraz unikania błędów podczas planowania. Ich efektem było opracowanie czterech grup czynników decyzyjnych o efektach działań planistycznych. Te czynniki to:

  • czynniki dobre, satysfakcjonujące, w teraźniejszości
  • czynniki dobre, pozytywne, w przyszłości – szanse
  • czynniki złe w teraźniejszości – błędy
  • czynniki złe w przyszłości – zagrożenia

Z angielskiego po kolei Satisfactory, Opportunity, Fault, Theat. W późniejszym czasie Analizę SOFT zamieniono na SWOT i do dnia dzisiejszego jest ona aktualna. Znajduje się ona we wszystkich programach nauczania przedsiębiorczości oraz jej kursach. To podstawowa metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa. korzystają z niej ekonomiści na całym świecie, dlatego też jest niezwykle ważna dla osób rozpoczynających swoją przygodę jako szef.

Dopiero po zapoznaniu się z sytuacją naszej firmy, zarówno pod względem finansowym, jak również strategicznym, w sposób racjonalny możemy podjąć decyzję o tym, czy rzeczywiście interesuje nas założenie swojego przedsiębiorstwa.

Może warto jeszcze skorzystać z pomocy zaprzyjaźnionej księgowej i stworzyć bilans otwarcia, określić swoje aktywa i pasywa. Zastanowić się jakich kosztów należy spodziewać się na starcie działalności, jakich przychodów możemy się spodziewać.

Z tyłu głowy należy mieć zawsze, że rentowność przedsiębiorstwa najczęściej osiągamy dopiero po upływie dwóch lat od momentu zaistnienia na rynku, a co za tym idzie, musimy nastawić się na koszty i straty przekraczające zyski w początkowej fazie rozwoju firmy. Rentowność, czyli moment, kiedy przedsiębiorstwo zaczyna przynosić zyski, a nie jak wcześniej straty. Nie należy się jednak zniechęcać, tylko uświadomić sobie ten fakt, zaplanować poszczególne miesiące, po to, aby się później nie stresować.

Oczywiście nie jest to regułą, zawsze zdarzają się wyjątki, chodzi o to, aby nie spodziewać się od razu wielkich zysków, a z drugiej strony starać się zmniejszyć okres w jakim firma osiągnie rentowność. Stwórzmy biznes plan, jeszcze przed wpisaniem firmy do rejestru, zastanówmy się czy istnieje możliwość pozyskania środków na rozkręcenie interesu. Może przysługuje nam jakaś dotacja unijna, dofinansowanie. Być może przez pierwszy okres działalności będziemy zwolnieni chociaż z części opłat, albo kosztów jakie ponosi podmiot.

Są to bardzo istotne aspekty, pozwalające nam przygotować się zarówno mentalnie, jak i finansowo na czekające na nas przeciwności. Tylko szczere odpowiedzi odnośnie misji i wizji przedsiębiorstwa, a także rzetelna Analiza SWOT, biznes plan, porządny bilans otwarcia i odpowiednie przygotowanie merytoryczne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej pozwoli nam osiągnąć sukces. Dopiero w następnej kolejności zdecydujmy, czy stać nas na to, aby zostać szefem i wejść na rynek z naszymi produktami czy usługami.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!