Jak być odważnym

Jak pokonać lenistwo
24 sierpnia, 2021
Jak dbać o siebie
24 sierpnia, 2021

Jak być odważnym

Nie mylić odwagi z głupotą. Ten kto wchodzi na 3 piętro po elewacji nie jest odważny.

Ćwiczenia na odwagę

W życiu każdego człowieka w końcu przychodzi chwila, kiedy trzeba wykazać się swoją odwagą. Nikt nie lubi ludzi tchórzliwych, którzy nie potrafią walczyć o swoje. Dlatego warto wiedzieć, jak być odważnym i mieć silną psychikę.

Mocna psychika

Wewnętrzna odwaga umożliwia pokonanie przeszkód, które blokują nam w jakiś sposób życie. Sukces zawodowy osiągają przede wszystkim ludzie odważni, którzy nie boją się walczyć o swoje, ale jest to również ważne w zwykłych, codziennych relacjach z ludźmi. Bez mężnego serca bardzo trudno jest cokolwiek zdobyć w dzisiejszym świecie. Osoby przestraszone nie mają wystarczająco siły, żeby dać sobie radę z przeszkodami i odkładają wiecznie sprawy na później. Takie działanie szybko prowadzi do prokrastynacji i sprawia, że oddalamy się od celu. Życie systematycznie rzuca nam kłody pod nogi i wyłącznie od nas zależy, jak sobie w tym czasie poradzimy. Jeżeli mamy mocną psychikę to istnieje bardzo duża szansa, że damy radę samodzielnie wyjść z opresji. Z pewnością każdy z nas znalazł się kiedyś w sytuacji, kiedy zwlekał z czymś bardzo długo, ponieważ brakowało mu siły na wykonanie zadania. Chodzi o to, żeby w takich momentach maksymalnie się zmotywować i zrozumieć, że to nas kształtuje. Właśnie takie zdarzenia kształtują naszą psychikę i dzięki temu łatwiej można pozbyć się strachu. Strach jest naturalną reakcją obronną mózgu i został ukształtowany w toku ewolucji, żeby ułatwić przetrwanie. W momencie, gdy zastrzyk hormonu stresu, czyli kortyzolu zostanie wystrzelony przez mózg do systemu, następuje odcięcie większości połączeń komunikacyjnych z nową korą mózgową, która jest odpowiedzialna za świadome myślenie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że odwaga nie oznacza, że w ogóle się nie boisz. Można myśleć, że ludzie odważni w ogóle się nie boją i tak jest to przedstawiane w filmach oraz literaturze. Sekret jest taki, że odwaga jest potrzebna w momencie, gdy odczuwasz strach. Należy też pamiętać, że nikt nie rodzi się tchórzliwy i odważny, ponieważ te cechy charakteru nabywane są zazwyczaj z wiekiem. Poszczególne sytuacje i zdarzenia kształtują naszą świadomość i mają wpływ na to jak się zachowujemy. Odwaga jest sposobem postępowania, który polega na tym, że mimo strachu wykonujesz jakąś czynność lub zadanie.

Panowanie nad emocjami

Ludzie odważni potrafią panować nad emocjami i wyłączyć odczuwanie strachu. Oczywiście można to wyćwiczyć, ale wymaga to poświęcenia bardzo dużej ilości czasu. Warto też dodać, że nie każdy ma do tego predyspozycje i ludziom wrażliwym jest zdecydowanie ciężej, ponieważ wszystko odczuwają mocniej. Należy mieć na uwadze, że im częściej coś będziesz robić, tym łatwiej będzie ci to później wykonywać. Z reguły okazuje się potem, że nie było co się bać. Zazwyczaj odczuwasz lęk przed nieznanym, ponieważ nie do końca wiesz czego możesz się wtedy spodziewać. Odważny człowiek potrafi sam kształtować swoje uczucia i nie pozwala, żeby przejęły nad nim kontrolę. W sytuacji zagrożenia zachowuje spokój i cały czas jasno myśli. Takie zachowanie może czasami uratować życie, dlatego warto przemyśleć swoje niektóre ruchy. Strach zabiera moc i ogranicza zdolność działania, dlatego nie można sobie na to pozwolić. Trzeba nauczyć się go kontrolować. Nie jest to łatwe, ale systematyczny trening powinien z czasem w końcu dać efekty. Bardzo ważne jest także panowanie nad emocjami, ale to każdy musi przepracować indywidualnie. W niektórych przypadkach może być potrzebna pomoc psychologa lub terapeuty, który dokładnie wysłucha pacjenta i zaleci odpowiednie ćwiczenia.

Ćwiczenia na odwagę

Odwagę można wyćwiczyć, ale swojej psychicznej natury niestety się nie oszuka. Trzeba zajrzeć mocno w głąb siebie i zrozumieć swoje wnętrze. Im lepiej poznasz siebie, tym większa szansa, że nauczysz się całkowicie panować nad strachem. Szczególnie przydatne są ćwiczenia przed lustrem, które polegają na tym, że masz stanąć wyprostowany i odchylić szeroko ramiona do tyłu, przy jednocześnie rozstawionych nogach. Taka postawa zwiększy twoją pewność siebie, nawet jeżeli bardzo się boisz. Im bardziej skupiasz się na sobie, tym więcej odwagi ci brakuje. Dlatego najlepiej skupić się na celu, który zamierzasz osiągnąć. Dotarcie do celu zależy głównie od ciebie i twoich działań. Nikt inny nie ma na to takiego wpływu, dlatego warto się postarać i pracować nad swoją psychiką. To właśnie w podejmowanych decyzjach znajduje się źródło wszystkich sukcesów. W czasie całego życia spotkasz mnóstwo ludzi, których wolałbyś nie poznać, ale nie da się ich uniknąć. Musisz regularnie stawiać czoła przykrym sytuacjom i umieć się w nich odnaleźć. To właśnie wola wola umożliwia pokonanie obawy przed tym, co straszne. Chodzi o to, żeby działać i podejmować decyzje pomimo lęku i obaw. Oczywiście nie w każdej sytuacji, ponieważ czasami racjonalny strach jest logiczny i może nawet uratować życie.

Wolna wola

Odnosząc kolejne zwycięstwa, w końcu uświadomisz sobie, że nie było czego tak naprawdę się bać. Wszystko jest tak naprawdę możliwe dzięki wolnej woli, która umożliwia panowanie nad strachem. Ważną rolę odgrywa też zdobywanie wiedzy, ponieważ dzięki temu łatwiej można blokować strach. Najlepiej zdobyć wiedzę o sobie samym, ponieważ w ten sposób można dobrze wzmocnić ducha. Oprócz tego istotna jest pielęgnacja i trening pozytywnych odruchów oraz przyzwyczajeń. Jeżeli coś będziesz robił systematycznie, to po pewnym czasie wejdzie to w krew i stanie się nawykiem. Oznacza to, że nawet nie będziesz musiał myśleć o danej czynności, a będziesz ją wykonywał z automatu. Jest to bardzo przydatne do walki z lękami. Oczywiście sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku osób z problemami psychicznymi, które cierpią na lęki, fobie oraz wahania nastrojów. W ich przypadku bardzo ciężko być odważnym, ponieważ ich psychika bez odpowiednich leków nie działa poprawnie. Oznacza to, że są zmuszenie do regularnego przyjmowania leków, które mają regulować ich nastrój. Zdobycie wiedzy na temat odwagi i swojej osoby jest czasochłonne, ale z pewnością satysfakcjonujące. Umiejętność kontrolowania swoich własnych emocji z pewnością przydaje się w życiu i pomaga osiągnąć sukces zawodowy.

Zalety odwagi

Warto mieć na uwadze, że wszystkie uczucia są ze sobą w jakiś sposób związane. Stworzona jest nawet sieć wzajemnych oddziaływań, dlatego strach również jest elementem tych wszystkich zależności. Oznacza to, że można wykorzystać inne uczucia do pokonania strachu. Dzieje się tak w sytuacji skrajnego zagrożenia życia, kiedy drugie dobro jest ważniejsze od naszego i przełamujemy barierę strachu, żeby je ratować. Cecha odwagi jest też przywoływana w sytuacjach społecznych oraz moralnych. Jest ona niezbędna, żeby rozpocząć rozmowe z nieznajomą osobą lub założyć firmę. Odwaga jest też potrzebna, żeby wystąpić publicznie lub zmienić miejsce zamieszkania. Im więcej takich zdarzeń w naszym życiu, tym bardziej się do tego przyzwyczajamy. Warto zaznaczyć, że nikt nie rodzi się z odwagą, dlatego jest ona tak naprawdę dostępna dla wszystkich. Trzeba jedynie przepracować pewne kwestie i zrozumieć własną psychikę oraz innych ludzi. Jest to cecha, którą można swobodnie trenować i rozwijać. Tak samo jak każdej umiejętności, można się jej nauczyć. Strach jest fizjologiczną reakcją, która sprawia, że organizm wchodzi w stan podwyższonej czujności i gotowości. Jest to pierwotny instynkt, który zawsze chronił człowieka przed niebezpieczeństwem. Zdarzało się nawet, że mógł uratować życie, ponieważ niektóre decyzje ludzi są naprawdę ryzykowne.

Na czym polega odwaga?

Nasi przodkowie mogli w ten sposób przetrwać w bardzo niebezpiecznym środowisku, gdzie na każdym kroku czaiły się dzikie zwierzęta. Dlatego strach jest czymś całkowicie normalnym i trzeba go zaakceptować. Problemy się zaczynają, kiedy strach jest nieproporcjonalny do ryzyka. W takiej sytuacji, nie motywuje on nas do działania, ale zamiast tego blokuje i paraliżuje do tego stopnia, że nic nie możemy zrobić. Jeżeli przeszkadza w robieniu słusznych rzeczy, to koniecznie trzeba nauczyć się nad nim panować. W internecie można znaleźć wiele wskazówek, które dokładnie opisują ćwiczenia na odwagę. Warto też pamiętać, że każdy ma inne uwarunkowania genetyczne i jednym nauka zajmie mniej czasu, a innym więcej. Odwaga polega też na tym, że jesteś w stanie całkowicie kontrolować emocje. Dzięki temu nawet bardzo duży strach nie będzie w stanie cię sparaliżować, dlatego w każdej chwili będzie można podjąć decyzję. Rozwijanie zdolności radzenia sobie ze strachem są podstawą umiejętności budowania w sobie odwagi. Należy też pamiętać, że strach i lęk nie oznaczają tego samego. Strach występuje w obliczu realnego zagrożenia i sprawia, że człowiek ma chęć uciekać lub ukryć. Jest on bardzo ważny, ponieważ w wielu sytuacjach pomaga uratować życie. O lęku można mówić, gdy wynika z wyobrażonego sobie niebezpieczeństwa lub zagrożenia.

Czym jest strach?

Ma on najczęściej charakter irracjonalny i jest to emocjonalna reakcja, która dotyczy nierealnej rzeczy, która występuje jedynie w naszych myślach. Żeby zmniejszyć strach, warto dokładnie zapoznać się z sytuacją, z którą masz do czynienia. Dokładny rekonesans spowoduje, że oswoisz się z danym miejscem i łatwiej ci będzie podejmować decyzje. W tym celu trzeba zebrać jak najwięcej informacji i przeprowadzić kilka testów. Możesz udać się do miejsca, w którym będzie przeprowadzana rozmowa rekrutacyjna o pracę. Duży stres wywołują też wystąpienia publiczne. Nic dziwnego, ponieważ tłum ludzi może przerazić każdego nowicjusza. Dobrym rozwiązaniem są próby na forum rodzinnym lub wśród znajomych. Stopniowo zwiększaj publiczność, aż strach w końcu zniknie całkowicie. Oczywiście wymaga to czasu, ale na efekty warto poczekać. Przed wystąpieniem publicznym warto sobie też zrobić próbę i przetestować sprzęt. Przydatne są też ćwiczenia relaksacyjne, które pomagają wyrównać oddech i zredukować strach. Pozwalają one się przede wszystkim wyciszyć i uspokoić, ale dzięki nim można też zapomnieć o bieżących problemach. Polegają zazwyczaj na kontroli oddechu lub rozluźnieniu mięśni. Trzeba przyznać, że mają zbawienny wpływ na zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!