FMCG

Dziwne pytania
29 sierpnia, 2021
Influencer marketing
29 sierpnia, 2021

FMCG

Co dokładnie warto wiedzieć o branży FMCG?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że branża FMCG rozwija się z roku na rok coraz bardziej dynamicznie. Należy mieć świadomość, że według ekspertów jest uznawana za sektor najbardziej odporny na kryzys gospodarczy. Jak wiadomo konsumenci bez względu na sytuacje ekonomiczną będą zaopatrywali się środki czystości, żywność, alkohol i papierosy. Co dokładnie warto wiedzieć o omawianym rynku FMCG? Jakie są możliwości zatrudnienia i zarobki we wspomnianej branży?

Czym dokładnie jest branża FMCG?

FMCG w najprostszym możliwym ujęciu jest określeniem dla produktów szybkozbywalnych. Należy wśród nich wymienić wszystkie artykuły pierwszej potrzeby, czyli żywność (makaron, jogurty, chleb, słodycze, twarogi), środki higieniczne (podpaski, antyperspiranty, kosmetyki) czy użytki (papierosy i alkohol). Warto wiedzieć, że produkty FMCG są w zdecydowanej większości przypadków sprzedawane w supermarketach i dyskontach. Nie można zapomnieć, że dla funkcjonowania omawianej branży bardzo istotne znaczenie będą miały także centra produkcyjne i dystrybucyjne.

Jak zostało już wspomniane wcześniej sektor produktów szybkozbywalnych uznawany jest za najbardziej odporny na różnego rodzaju kryzysy czy zawirowania gospodarcze. Oznacza to, że osoby, które szukają świetnie płatnej i stabilnej pracy, powinny zainteresować się branżą FMCG. Godny uwagi jest fakt, że zapotrzebowanie na pracowników w tym sektorze jest ogromne. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że szansę na zatrudnienie mają zarówno absolwenci szkół wyższych, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową. Bardzo istotne znaczenie mają kompetencje.

Warto wiedzieć, że rynek FMCG rozwija się bardzo dynamicznie. Można zaobserwować, że cały czas powstają nowe sklepy, które mają w swoim asortymencie wymienione wcześniej produkty. Chodzi oczywiście nie tylko o tradycyjne sklepy stacjonarne, ale również internetowe. Ogromna dostępność produktów powoduje, że praktycznie każda zainteresowania osoba nie będzie miała większego problemu z ich zakupem. Należy również zaznaczyć, że firmy działające w branży FMCG stosunkowo szybko dopasowują się zarówno do światowych trendów, jak i aktualnych uwarunkowań gospodarczych.

Mogą w ten sposób zagwarantować swoim klientom najwyższej możliwej jakości artykuły pierwszej potrzeby w bardzo atrakcyjnej cenie. Koniecznie trzeba również zdawać sobie sprawę, że bardzo duża liczba światowych potentatów omawianej branży systematycznie inwestuje w sklepy oferujące certyfikowaną i zdrową żywność ekologiczną.

Czym dokładnie wyróżnia się rynek FMCG?

Należy mieć świadomość, że najbardziej istotną cechą charakterystyczną branży FMCG jest zróżnicowane w kwestii oferowanych produktów, a także ich niskie ceny. Warto wiedzieć, że sektor wyróżniają także rozwinięte kanały dystrybucji i niskie marże. Godny uwagi jest również fakt, że uruchomienie biznesu w tej branży nie jest tak skomplikowanym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Ponadto sektor daje ogromne możliwości zatrudnienia.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w omawianej branży istnieje mnóstwo stanowisk pracy. Osoby zainteresowane mogą bowiem znaleźć zatrudnienie, jako sprzedawcy, w magazynie czy przedstawiciele handlowi. Pracownicy z największymi kompetencjami zajmują stanowiska kierownicze. W najprostszym ujęciu oznacza to, że w sektorze FMCG dana osoba może znaleźć pracę odpowiadającą jej doświadczeniu i wykształceniu. Należy zaznaczyć, że według ekspertów zatrudnienie w tej branży daje praktycznie pewność bezpieczeństwa i stabilnego dochodu. Jest to spowodowane wysokim popytem na produkty FMCG.

Na jakich stanowiskach można pracować w omawianym sektorze?

Warto wiedzieć, że na zatrudnienie w omawianej branży mogą liczyć nie tylko pracownicy produkcji. Godny uwagi jest fakt, że określony klient będzie miał zagwarantowany zróżnicowany asortyment tylko wtedy, gdy w firmie będą pracowali ludzie posiadający różne kompetencje.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w sektorze FMCG istotne znaczenie mają także działania marketingowe czy przeprowadzane badania focusowe. Przedsiębiorstwa muszą także pamiętać o pielęgnowaniu relacji z klientami. Oznacza to tym samym, że na pracę w branży mogą liczyć przedstawiciele handlowi, laboranci, marketingowcy, logistycy, magazynierzy czy specjaliści ds. obsługi klienta. Należy mieć świadomość, że pracodawcy praktycznie cały czas mają ogromne problemy, jeżeli chodzi o skompletowanie załogi w dziale produkcji.

Jakie cechy musi mieć osoba, która chce pracować w branży FMCG?

Wszystko oczywiście uzależnione jest od stanowiska, na które będzie aplikowała dana osoba. Warto wiedzieć, że pracownicy produkcji muszą wyróżniać się odpowiedzialnością, punktualnością i pracowitością. Z kolei kandydaci na specjalistę ds. marketingu muszą mieć zdolności analityczne.

Koniecznie należy zdawać sobie sprawę, że na wspomnianym stanowisku pracy nie będzie wystarczała pomysłowość. Istotne znaczenie będzie miała bowiem umiejętność pracy z liczbami na różnych płaszczyznach. Godny uwagi jest również fakt, że w omawianym sektorze działy marketingu odpowiadają m.in. za przygotowanie bilansów zysków i strat dla produktu lub marki.

Praca przedstawiciela handlowego w branży FMCG

Należy mieć świadomość, że ofert na tym stanowisku pracy jest najwięcej. Warto wiedzieć, że przedstawiciele wspomnianej profesji przeważnie są autorami sukcesu lub porażki produktu oferowanego przez określoną firmę w branży FMCG. Godny uwagi jest fakt, że przedstawiciele handlowi są odpowiedzialni za wyniki sprzedażowe poszczególnych towarów. W najprostszym możliwym ujęciu ich zadaniem jest kontakt z klientami, a także przekonanie ich do danego produktu.

Przedstawiciele handlowi muszą zatem wykazać się odpowiednim podejściem do klientów. Najlepsi specjaliści zarabiają około 10 tysięcy złotych miesięcznie netto. Ponadto mogą korzystać z pełnego pakietu socjalnego czy samochodu służbowego. Osoby pracujące w omawianym zawodzie regularnie uczestniczą w kursach i szkoleniach. Początkujący przedstawiciele handlowi mogą liczyć na pensję w wysokości 2,5 tysiąca netto złotych miesięcznie.

Praca specjalisty ds. marketingu w branży FMCG

Marketingowcy zajmują się przede wszystkim zbadaniem potencjału określonego rynku, a także poziomem zainteresowania określonymi produktami wśród klientów. Ponadto rozpoznają konkurencję i odpowiadają za analizę wielkości sprzedaży.

Koniecznie trzeba jednak zaznaczyć, że rozliczani za wyniki sprzedaży będą przedstawiciele handlowi. Wynagrodzenie osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w tym zawodzie wynoszą około 2,5 tysiąca złotych netto. Należy jednak mieć świadomość, że specjaliści ds. marketingu już po zaledwie roku pracy mogą liczyć na dwa razy wyższe wynagrodzenie.

Praca specjalistów ds. zakupów w omawianym sektorze

Warto wiedzieć, że do obowiązków specjalistów ds. zakupów należy zaliczyć ustalanie warunków współpracy z poszczególnymi kontrahentami, a także zakup określonych materiałów do produkcji w najbardziej atrakcyjnych cenach.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że osoby pracujące w omawianym zawodzie zajmują się także analiza konkurencji czy pozyskiwaniem nowych dostawców. Zarobki osób, które dopiero zaczynają swoją karierę wynoszą 2 tysiące złotych netto. Doświadczeni specjaliści mogą jednak liczyć na wynagrodzenie wynoszące 7 tysięcy złotych netto.

Praca logistyków w branży FMCG

Należy mieć świadomość, że zdecydowanej większości osób zawód ten kojarzy się przede wszystkim z transportem. Godny uwagi jest fakt, że logistycy bardzo często są specjalistami ds. realizacji kompleksowego zamówienia. Nie można również zapomnieć, że gwarantują właściwy transport poszczególnych towarów i nadzorują dział wysyłek. Ponadto realizują różne czynności, które są związane zarówno z przyjmowaniem, jak i wydawaniem towarów w magazynu.

Do obowiązków logistyków należy także zaliczyć organizację pracy pakowaczy i współpracę ze specjalistami e-commerce, działami produkcji oraz magazynami. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że osoby pracujące w omawianym zawodzie monitorują czynności, które są wykonywane na poszczególnych etapach wysyłki. Dbają także o właściwy przepływ dokumentów i informacji praktycznie na każdym etapie realizacji zamówienia. Osoby początkujące zarabiają około 2 tysiące złotych netto. Z kolei specjaliści mogą liczyć na 6 tysięcy złotych netto miesięcznie.

Praca pracowników produkcji w omawianym sektorze

Warto wiedzieć, że jest to nie tylko niedoceniana, ale również bardzo nisko opłacana profesja. Bardzo często dochodzi od sytuacji, że doświadczeni pracownicy zarabiają tylko 2 tysiące złotych netto miesięcznie. Osoby na wspomnianym stanowisku mogą także zarabiać nawet 5 tysięcy złotych netto. Wszystko uzależnione jest bowiem o profilu produkcji firmy, jej pozycji na rynku i liczby zamówień.

Dlaczego jest to branża dla każdego?

Ogromnym atutem sektora jest fakt, że na zatrudnienie mogą liczyć nie tylko absolwenci studiów wyższych, ale również studenci na każdym etapie edukacji. Branża wyróżnia się również na rynku różnorodnością stanowisk, na które mogą aplikować osoby zainteresowane. Godny uwagi jest również fakt, że obecnie pracę można praktycznie znaleźć w dniu złożenia swojej kandydatury. Należy mieć świadomość, że bardzo często w branży FMCG rekrutacje w poszczególnych przedsiębiorstwach startują z dnia na dzień i stosunkowo szybko są zamykane.

Firmy muszą bowiem dostosowywać swoje moce przerobowe do aktualnej sytuacji występującej na rynku. Omawiany sektor może być doskonałym wyborem dla studentów, którzy chcą zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że branża jest także otwarta na osoby, które nie mogą poszczycić się dużym stażem pracy. W zdecydowanej większości przypadków oferty pracy kierowane są do pracowników obsługi klienta i sprzedaży. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że praktycznie co drugi student w kraju ma doświadczenie w handlu detalicznym. Godny uwagi jest również fakt, że jeden na dziesięciu studentów planuje robić karierę w branży FMCG.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!