Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy (przykłady, definicja)

Facylitacja (organizacja) – co to jest i dlaczego warto + przykłady i definicja
18 lutego, 2023
System ERP – Co to? Ile kosztuje? Jak działają systemy ERP? (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023

Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy (przykłady, definicja)

Employer branding

Employer branding – podstawowe informacje

Employer branding to stosunkowo nowe pojęcie. Jego powstawanie wynikało z potrzeby swoistego reklamowania się pracodawców, którzy pragnęli i pragną zatrudniać wartościowych specjalistów.

Specjaliści ci nie narzekają bowiem na brak ofert pracy i mają dość wysokie wymagania dotyczące warunków zatrudnienia oraz wynagrodzenia.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Czym jest employer branding – definicja

Employer branding to proces budowania marki pracodawcy, który ma na celu przyciąganie i zatrzymanie najlepszych pracowników. Polega on na tworzeniu wizerunku organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy dla potencjalnych kandydatów i obecnych pracowników.

Employer branding może obejmować wiele działań, takich jak:

  • Kreowanie wizerunku marki pracodawcy na zewnątrz poprzez strategie marketingowe i komunikacyjne.
  • Budowanie kultury organizacyjnej, która jest zgodna z wartościami firmy oraz przyciąga i motywuje pracowników.
  • Zapewnienie korzystnych warunków pracy, takich jak elastyczny czas pracy, benefity socjalne, rozwój zawodowy, itp.
  • Utrzymywanie dobrych relacji z obecnymi pracownikami, aby motywować ich do pracy i zachęcać ich do polecania firmy jako pracodawcy innym osobom.

Efektywny employer branding może pomóc firmie w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych pracowników, a tym samym zwiększyć wydajność i konkurencyjność organizacji.

Jakie można wyróżnić formy tego rodzaju reklamy pracodawcy?

Działania realizowane w ramach reklamy pracodawców dotyczą dwóch obszarów, w tym wewnętrznego i zewnętrznego.

Jak wspomniano powyżej, pojęcie to wiąże się z konkurencją na rynku potencjalnych pracodawców, którzy reklamują określone środowisko pracy.

W wielu wypadkach podkreślana jest możliwość rozwoju i awansu pracowników, bonusy związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych, w tym karnety na zajęcia sportowe lub możliwość korzystania z bezpłatnej opieki medycznej.

Nie bez znaczenia są również wartości oraz cele, które brane są pod uwagę podczas działalności danego podmiotu, a z którymi mogą utożsamiać się przyszli pracownicy.

Pojęcie to zatem nierozłącznie kojarzy się z reklamowaniem potencjalnego pracodawcy, a po raz pierwszy zostało ono użyte w 1996 roku.

Employer branding wewnętrzny

Employer Branding Wewnętrzny to proces budowania wizerunku marki pracodawcy wśród obecnych pracowników danej firmy. Celem tego rodzaju działań jest utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników, zwiększenie ich lojalności wobec firmy oraz przyczynienie się do utrzymania najbardziej wartościowych pracowników.

Employer Branding Wewnętrzny obejmuje wiele działań, takich jak:

  • Kreowanie wizji i misji firmy, która jest zgodna z wartościami pracowników i motywuje ich do osiągania celów organizacji.
  • Budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, która sprzyja integracji, współpracy i zaangażowaniu pracowników.
  • Zapewnienie korzystnych warunków pracy, takich jak elastyczny czas pracy, benefity socjalne, rozwój zawodowy, itp.
  • Oferowanie atrakcyjnych programów rozwoju, szkoleń oraz innych możliwości awansu w firmie.
  • Stworzenie otwartego systemu komunikacji i feedbacku, który umożliwia pracownikom aktywne uczestnictwo w procesie podejmowania decyzji i przyczynia się do poprawy efektywności pracy.

Działania z zakresu Employer Branding Wewnętrznego mają na celu zwiększenie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników, co przyczynia się do utrzymania najbardziej wartościowych pracowników i poprawy efektywności pracy. W ten sposób firma tworzy pozytywny wizerunek marki pracodawcy wśród obecnych pracowników, co wpływa pozytywnie na ich dalszą pracę oraz motywuje ich do polecania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy innym osobom.

Employer branding wewnętrzny skierowany jest przede wszystkim do osób zatrudnionych w danym podmiocie.

Działania w tym wypadku mają na celu tworzenie środowiska pracy, które przyjazne jest pracownikom oraz daje im możliwość systematycznego rozwoju.

To z kolei znacznie obniża odpływ pracowników, zwłaszcza w dość krótkim czasie następującym po zatrudnieniu.

Tego rodzaju działania mogą obejmować dość szeroki zakres.

Mogą to być na przykład benefity w postaci możliwości korzystania z prywatnej opieki medycznej, posiłki czy dofinansowanie do wczasów.

Pracodawcy mogą również oferować swoim pracownikom uczestnictwo w wyjazdach i imprezach integracyjnych oraz warsztatach, szkoleniach czy programach rozwojowych.

W ramach tego typu działań reklamowych warto zadbać o sprawną komunikację wewnątrz danego podmiotu. Istotne informacje mogą być w tym wypadku przesyłane przez pocztę elektroniczną.

W ramach dobrej współpracy pracodawców i pracowników warto zadbać o przejrzysty system nagradzania i awansowania.

Nie należy również pomijać nagród oraz prezentów okolicznościowych.

W dobrze prosperujących podmiotach kładzie się szczególną uwagę na kwestie związane ze skutecznym systemem wewnętrznej rekrutacji oraz szybkie i efektywne wdrażanie do pracy nowych pracowników.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Na czym polega employer branding zewnętrzny?

Employer Branding Zewnętrzny to proces budowania wizerunku marki pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów na stanowiska w danej firmie. Celem tego rodzaju działań jest przyciąganie najlepszych kandydatów oraz budowanie reputacji firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.

Employer Branding Zewnętrzny obejmuje wiele działań, takich jak:

  • Kreowanie wizerunku marki pracodawcy na rynku, w tym strategie marketingowe i komunikacyjne, takie jak kampanie reklamowe, strony internetowe, media społecznościowe, itp.
  • Rozwijanie relacji z kandydatami i specjalistami branżowymi poprzez różne kanały, takie jak targi pracy, wydarzenia branżowe, programy stażowe, itp.
  • Udostępnianie informacji o korzyściach związanych z pracą w danej firmie, takich jak elastyczny czas pracy, benefity socjalne, rozwój zawodowy, itp.
  • Utrzymywanie dobrych relacji z innymi podmiotami z branży i działaniem jako lider myślowy, np. poprzez publikowanie artykułów i udział w branżowych dyskusjach.

Działania z zakresu Employer Branding Zewnętrznego mają na celu przyciągnięcie najlepszych kandydatów oraz budowanie pozytywnego wizerunku marki pracodawcy wśród osób zainteresowanych pracą w danej firmie. Ostatecznie, takie działania pomagają przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, co ma pozytywny wpływ na efektywność i konkurencyjność firmy.

W tym wypadku wszelkie podejmowane działania ukierunkowywane są na przyszłych pracowników.

Atrakcyjne oferty mają bowiem dotrzeć do kandydatów poszukujących pracy, a tego rodzaju reklama ma tworzyć wizerunek podmiotu, który przyjazny jest pracownikom. W ramach działań firmy mogą podejmować różnorodne aktywności, w tym między innymi uczestniczyć w targach, konferencjach oraz innych tego typu wydarzeniach branżowych.

Zalecana jest również współpraca z biurami karier, które działają przy większości uczelni wyższych.

Oczywiście firmy powinny również zadbać o aktywność w sieci, w tym choćby w mediach społecznościowych.

Promocja i inne tego rodzaju działania powinny być zawsze spójne i starannie przemyślane. Godnym polecenia rozwiązaniem jest również tworzenie odpowiednich zakładek na stronach firm.

Powinny one zawierać informacje na temat wolnych wakatów oraz specjalne formularze, które zdecydowanie ułatwiają przeprowadzenie procesu rekrutacji.

Firmy budujące swoją markę powinny również szczególnie dbać o jakość oferowanych przez siebie produktów lub usług. Stanowią one bowiem swoistą wizytówkę podmiotów oraz zachęcają potencjalnych pracowników do współpracy.

Czy rozmowa kwalifikacyjna ma znaczenie w przypadku budowania wizerunku danego podmiotu?

Zdecydowanie tak. Rozmowa kwalifikacyjna daje możliwość oceny nie tylko samego potencjalnego pracownika, ale również pracodawcy. Powinna być ona zatem zawsze prowadzona w sposób profesjonalny.

Jakie zalety daje tego rodzaju reklama?

Tego rodzaju działania przynoszą wymierny skutek podczas rekrutacji potencjalnych pracowników.

Oferty składane są przez specjalistów, którzy mogą poszczycić się wymiernymi osiągnięciami. Poprzez tego rodzaju działania ogranicza się również rotację pracowników, co wiąże się z oszczędnościami i brakiem konieczności wdrażania nowych kadr.

Reputacja pracodawcy oraz warunki zatrudnienia to czynniki, na które zawracają uwagę osoby poszukujące pracy oraz pracownicy rozważający zmianę obecnego miejsca zatrudnienia.

Wykorzystując wymienione działania pracodawcy mogą cieszyć się spójną i skuteczną komunikacją, jak również dobrym dopasowaniem kandydatów do danego stanowiska pracy.

Zatrudnieni w tego rodzaju miejscach pracownicy wykazują większe zaangażowanie w realizację powierzonych działań, a to z kolei przyczynia się do bardziej efektywnej pracy oraz realizacji określonych zamierzeń.

Warto dodać, że employer branding ułatwia również nawiązywanie relacji biznesowych. Potencjalni kontrahenci zwracają bowiem uwagę na rzetelność danego podmiotu oraz stabilność zatrudnionego w nim zespołu. Dobry wizerunek danej firmy wpływa również na możliwość pozyskiwania nowych klientów i ich decyzje zakupowe.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)