Facylitacja (organizacja) – co to jest i dlaczego warto + przykłady i definicja

Rzeczoznawca majątkowy -jak zostać rzeczoznawcą majątkowym (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023
Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023

Facylitacja (organizacja) – co to jest i dlaczego warto + przykłady i definicja

Facylitacja

Facylitacja – czym jest i jakie daje korzyści?

Podmioty gospodarcze dążą do usprawnienia swoich działań oraz wzrostu efektywności pracy zatrudnionej w nich kadry.

Nieprawidłowości w tym zakresie mogą bowiem powodować zaburzenie dobrej organizacji pracy oraz spadek osiąganych wyników finansowych.

W związku z powyższymi zagrożeniami, firmy coraz częściej decydują się na działania, które pomagają w szybki i skuteczny sposób rozwiązywać ewentualne problemy oraz osiągać wysokie zyski.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Czy jest facylitacja?

Pojęcie to nierozerwalnie wiąże się z dążeniem do poprawy komunikacji w danym zespole.

Osoba zajmująca się tego rodzaju działaniami nie pełni jednak roli trenera lub moderatora danej dyskusji, a towarzyszy ona pracom zespołów zajmujących się opracowywaniem nowych koncepcji i udoskonalaniem rozwiązań dotychczas stosowanych.

Facylitator nie jest jednak aktywnym uczestnikiem wydarzeń, w tym spotkań biznesowych i nie porusza on tematów, które związane są bezpośrednio z danym zagadnieniem.

Osoba pełniąca rolę facylitatora nie opowiada się za żadnym z proponowanych zagadnień, nie zajmuje stanowiska oraz nie przedstawia argumentów, które miałyby stanowić poparcie dla jej tez.

Nie ponosi ona również odpowiedzialności za rozwiązania, które wypracowywane są podczas pracy wspomnianych zespołów.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Co to znaczy facylitator?

Facylitator to osoba lub instytucja, która pomaga grupie ludzi w osiągnięciu określonego celu lub rozwiązaniu problemu. Facylitatorzy są specjalistami w ułatwianiu dialogu, zarządzaniu grupą, rozwiązywaniu konfliktów i pomaganiu ludziom w wydajnym i produktywnym podejmowaniu decyzji.

Facylitator może pracować z różnymi grupami, od małych zespołów projektowych po duże organizacje i instytucje rządowe. Mogą prowadzić spotkania, warsztaty, sesje szkoleniowe lub negocjacje, a ich głównym zadaniem jest pomóc grupie osiągnąć jej cele lub rozwiązać problem w sposób skuteczny i efektywny. Facylitatorzy stosują różne techniki i narzędzia, takie jak moderowanie dyskusji, metody kreatywnego myślenia, planowanie strategiczne i wiele innych, aby pomóc grupie w podejmowaniu najlepszych decyzji i działań.

Jaką zatem rolę w firmie pełni facylitator?

Osoba pełniąca to stanowisko kieruje zespołem, którego działania ukierunkowane są na rozwiązanie danego problemu.

Facylitator nie proponuje gotowych rozwiązań, które mogłyby być wdrożone w określonym wypadku, ale ukierunkowuje grupę na ich wypracowanie.

Jego działania polegają na poprawie jakości komunikacji, która odbywa się pomiędzy zainteresowanymi stronami.

Poza tym, wykorzystując określone techniki facylitator wpływa na poprawę kreatywności prezentowanej przez pracowników.

Dzięki temu ich praca jest bardziej efektywna, a wyniki działań zdecydowanie lepsze.

Takie działanie usprawnia stosowane w danej firmie rozwiązania oraz pomaga wdrażać nowe pomysły.

Facylitacja w tym wypadku pomaga skupić się na danym problemie, ponieważ osoba nią się zajmująca reaguje w momencie, w którym dyskusja zaczyna odbiegać od tematu.

Czy facylitator musi być związany z daną branżą?

Jak wspomniano powyżej, facylitator to osoba, która nie jest aktywnym uczestnikiem danego procesu, a jedynie jego obserwatorem.

Osoba ta nie musi zatem posiadać specjalistycznego wykształcenia, które dotyczyłoby danej branży. W zamian za to powinna ona posiadać cechy określone cechy osobowościowe, w tym odporność psychiczną na stres. Musi to być osoba cierpliwa oraz powinna mieć umiejętność dostosowywania się do danej sytuacji.

Musi ona potrafić słuchać, powinna wzbudzać zaufanie wśród osób, z którymi ma współpracować oraz starać się zrozumieć argumenty przedstawiane przez różne strony procesu. Osoby zajmujące się facylitacją powinny umieć reagować na sytuacje konfliktowe oraz umiejętnie zażegnywać pojawiające się spory.

Z tego powodu zadania te realizowane są głownie przez psychologów oraz osoby posiadające wykształcenie związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Jakie cechy powinien posiadać dobry facylitator?

Osoba zajmująca się facylitacją powinna być odporna na stres oraz inne negatywne emocje, które mogą się pojawić w trakcie ożywionej dyskusji.

Dobry facylitator umiejętnie studzi wspominane emocje oraz reaguje w sposób szybki i skuteczny. Umiejętnie sprowadza rozmowy na właściwy tor oraz dba o to, by dyskusja odbywała się w sposób jak najbardziej merytoryczny.

Dobry facylitator dąży do skutecznego rozwiązania problemu, a nie jedynie poszukiwania kompromisowego rozwiązania, które mogłoby na krótką metę zadowolić wszystkich uczestników dyskusji.

Facylitator sam nie proponuje danego rozwiązania, ale stwarza warunki, które sprzyjają jego wynajdowaniu.

Kto może zostać facylitatorem?

Jak wspomniano powyżej, facylitacja wymaga odpowiednich predyspozycji osobowościowych.

Osoby te mogą, ale nie koniecznie muszą posiadać odpowiednie kierunkowe wykształcenie.

Zwykle osoby te związane są z psychologią lub marketingiem. Należy jednak podkreślić fakt, że przygotowywanie się do procesu facylitacji wymaga nakładu pracy i czasu.

Konieczne jest w tym wypadku zaznajomienie się facylitatora ze szczegółami dotyczącymi danego spotkania oraz potrzebami i wymaganiami danego podmiotu. Informacje te umożliwiają dobranie odpowiednich narzędzi i metod warsztatowych oraz właściwej formy spotkania.

W oparciu o pozyskane dane facylitatorzy opracowują scenariusze spotkań oraz wielu wypadkach współpracują nie tylko z aktywnymi uczestnikami zebrania, ale również innymi facylitatorami.

Pracują oni w dużym skupieniu i na bieżąco reagują na problemy i pojawiające się sytuacje kryzysowe. Monitorują również postęp prac, udzielają informacji zwrotnych osobom uczestniczącym w danym procesie oraz pobudzają je do jak najbardziej efektywnego działania.

Jak Facylitować spotkania?

Facylitowanie spotkań to proces ułatwiania interakcji i współpracy między uczestnikami spotkania w celu osiągnięcia określonych celów. Oto kilka kroków, które pomogą w facylitowaniu skutecznych i produktywnych spotkań:

  1. Przygotowanie: Przed spotkaniem warto przejrzeć jego cel i ustalić, jakie wyniki chcemy osiągnąć oraz jakie techniki lub narzędzia facylitacyjne mogą nam pomóc w realizacji celów.
  2. Rozpoczęcie: Na początku spotkania warto zaprezentować plan spotkania, omówić zasady współpracy oraz wskazać role uczestników.
  3. Moderowanie dyskusji: Facylitator powinien zadbać o to, aby każdy miał szansę wypowiedzenia się, a dyskusja nie schodziła na boczne tory. Warto stosować techniki moderowania dyskusji, takie jak zadawanie pytań, zachęcanie do udziału, stawianie kwestii lub przeprowadzanie burz mózgów.
  4. Prowadzenie sesji: W trakcie sesji warto prowadzić dokumentację spotkania, a także notować postępy i wnioski. Warto też wykorzystać techniki takie jak mind mapping czy analizę SWOT, aby zebrać jak najwięcej pomysłów i informacji.
  5. Podsumowanie: Na zakończenie spotkania warto podsumować wnioski, postępy i omówić plan działania. Warto też zapytać uczestników o ich odczucia związane ze spotkaniem i o ewentualne sugestie na przyszłość.

Facylitowanie spotkań wymaga umiejętności zarządzania grupą, umiejętności komunikacyjnych oraz zdolności do rozwiązywania konfliktów. Warto też znać różne techniki facylitacyjne i narzędzia, aby w razie potrzeby móc dostosować proces facylitacji do konkretnych potrzeb grupy.

Jakie korzyści daje skuteczna facylitacja?

Dobrze prowadzona facylitacja przekłada się na wzrost wydajności pracy osób uczestniczących w danym procesie. Rozmowy w tym wypadku prowadzone są zawsze w sposób merytoryczny, a prace następują w stosunkowo szybkim tempie. To z kolei przekłada się na wzrost ich efektywności i poprawę wyników finansowych podmiotu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Facylitacja (organizacja) - co to jest i dlaczego warto + przykłady i definicja 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)