Co to jest dyferencjacja? Na czym polega strategia dyferencjacji? (przykłady, definicja)

Pomysł na biznes – jaki wybrać? (przykłady i co się opłaca)
15 lutego, 2023
Jak określić cele strategiczne firmy, przedsiębiorstwa – przykłady, definicja
15 lutego, 2023

Co to jest dyferencjacja? Na czym polega strategia dyferencjacji? (przykłady, definicja)

Dyferencjacja
Dyferencjacja

Co to jest dyferencjacja? Na czym polega strategia dyferencjacji?

Dyferencjacja to strategia marketingowa, która polega na wykreowaniu unikalnego wizerunku produktu lub usługi w oczach klientów, dzięki czemu firma może wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć swoją przewagę rynkową. Celem dyferencjacji jest stworzenie oferty, która będzie lepiej spełniała potrzeby klientów niż produkty konkurencji.

Strategia dyferencjacji zakłada, że firma oferuje coś unikalnego, co wyróżnia ją na rynku. Może to być np. wyjątkowy design produktu, wysoka jakość, innowacyjność, atrakcyjny wizerunek marki, doskonałe wsparcie techniczne lub szeroka oferta dodatkowych usług. Istotą tej strategii jest stworzenie dla klientów wartości dodanej, która zwiększa atrakcyjność produktów lub usług firmy.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Przykładem zastosowania strategii dyferencjacji może być np. firma produkująca ręcznie robione kosmetyki naturalne, która wyróżnia się na tle konkurencji swoim podejściem do składników, produkcji oraz estetyką opakowań. Inna firma może oferować wysoką jakość obsługi klienta, która pozwala jej zyskać lojalność klientów i wyróżnia ją na tle konkurencji.

Warto jednak pamiętać, że strategia dyferencjacji może być kosztowna, ponieważ wymaga inwestycji w rozwój i promocję produktów lub usług. Ponadto, dla osiągnięcia sukcesu w tej strategii konieczne jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej, która będzie zainteresowana wartością dodaną oferowaną przez firmę.

Dyferencjacja społeczna i ekonomiczna

Dyferencjacja oznacza rozróżnienie, różnorodność. Obecna jest niemal we wszystkich obszarach dotyczących ludzkiego życia. Różnorodność rzeczy, osób, grup społecznych lub politycznych jest widoczna na każdym kroku. Czasami do dyferencjacji dąży się celowo. Zazwyczaj młodzież chce się odróżnić od reszty społeczeństwa i zakłada własne grupy odbiegające pod względem pewnych norm od innych. Również w polityce można zauważyć dyferencjacje poglądów i przekonań. Nie ma jednej grupy, która myślałaby dokładnie tak samo. Co jakiś czas pojawiają się nowi liderze i powstaje ugrupowanie inne od poprzednich.

Zjawisko dyferencjacji występuje organizacjach oraz szkołach lub na uczelniach. W każdym miejscu, gdzie spotyka się grupa ludzi dochodzi do zróżnicowania. Jednak dyferencjacja ma odniesienie także do przedmiotów i usług. Pojęcie zróżnicowania stało się bliskie gospodarce, która nasycona jest podobnymi i powtarzalnymi zjawiskami. Firmom coraz trudniej przychodzi wybić się ze swoim produktem spośród rzeczy, które wyglądają podobnie i mają podobne funkcje.

Dyferencjacja
Dyferencjacja

Zróżnicowanie w społeczeństwie i w grupach społecznych

Do dyferencjacji dochodzi we wszystkich grupach społecznych. Jednym z jej powodów może być miejsce zamieszkania. Mieszkańcy dużych miast będą tworzyli nieco inną grupę od mieszkańców wsi. Będą różnili się miejscem wykonywania pracy, czy statusem majątkowym.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

W miastach normą jest praca na etacie i ta grupa będzie stanowiła większość w całej populacji. Natomiast na wsi większość osób najprawdopodobniej będzie rolnikami i to oni będą najliczniejszą grupą na tle wszystkich mieszkańców.

Dyferencjacja jest też widoczna, gdy pod rozważania brany jest status majątkowy i społeczny pewnych grup. Najprościej można przeprowadzić zróżnicowanie na osoby, które nie osiągają dochodu, zarabiają najniższą pensję, następnie Ci, którzy mają zarobki na średniej wysokości oraz ostatnią grupę będą stanowić osoby z bardzo wysokimi zarobkami.

Poszczególny grupy będą różniły się od siebie standardem mieszkaniowym, miejscem robienia codziennych zakupów lub sposobem spędzania wakacji. Najprawdopodobniej grupy skrajne będą najmniej liczne.

Jednym z bardziej widocznych czynników dyferencjacji społecznej jest podział ludzi ze względu na wiek. W zależności od kraju i miejsca życia zróżnicowanie może się nieco od siebie różnić.

W państwach europejskich można zaobserwować coraz szybsze zwiększanie się grupy osób najstarszych. Na skutek rozwoju medycyny i wysokiego standardu życia ludzie coraz dłużej zachowują zdrowie i tym samym dłużej żyją. W krajach biednych, gdzie panują niehigieniczne warunki życia tendencja starzenia się społeczeństwa nie jest widoczna.

Najbardziej oczywistym powodem podziału społeczeństwa jest dyferencjacja pod względem płci. W ujęciu globalnym podział na kobiety i mężczyzn przebiega mniej więcej równo. Jednak są grupy, w których jedna płeć ma decydującą przewagę. Przykładem może być grupa zawodowa zajmująca się budownictwem. Zdecydowaną większość stanowią w niej mężczyźni, chociaż coraz więcej kobiet podejmuje studia na uczelniach technicznych.

Dyferencjacja w gospodarce

Zróżnicowanie na tle konkurencji jest jednym z najbardziej pożądanych aspektów współczesnego marketingu. Firmy dokładają wszelkich starań, aby ich usługa lub produkt wyróżniły się na tle innych znajdujących się na rynku. Jest to niezwykle trudne, ponieważ wiele firm wytwarza bardzo podobne produktu, które nie różnią się od siebie wyglądem, smakiem lub zastosowaniem. Marketingowcy podejmują konkretne działania, które mają na celu wypromowanie konkretnych rzeczy, marek lub usług.

Jednym ze sposobów osiągnięcia przewagi nad konkurencją jest stosowanie oryginalnych akcji promocyjnych i reklamowych. Jet to tak zwana dyferencjacja iluzoryczna. Oferowany produkt pod względem składu lub wyglądu nie różni się od innych. Jednak na skutek intensywnej reklamy, klient ma wrażenie, że nabywa coś lepszego. Reklama przekazuje mu informację, że tylko ten konkretny produkt dostarczy mu ważnych dla niego wartości.

Na przykład szampon o zapachu truskawki pozwoli rodzicom na spokojne położenie dzieci spać, bo taka wartość truskawkowego szamponu została przedstawiona na reklamie.

Inną formą dyferencjacji ekonomicznej jest zróżnicowanie przestrzenne. Producenci starają się, aby lokalni mieszkańcy kupowali lokalne wyroby. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy jest wielu producentów lub usługodawców oferujących te same produkty bądź usługi.

Wtedy bliskość od miejsca zamieszkania wskazywana jest jako główna ich zaleta. Klient otrzyma zawsze świeże warzywa i owoce, bo nie trzeba ich przewozić kilkadziesiąt kilometrów. Usługa zostanie wykonana od ręki, ponieważ usługodawca nie musi pokonywać dalekiej trasy, aby dotrzeć do klienta.

Kolejną formą dyferencjacji jest rozróżnienie jakościowe. Niektóre firmy, szykują produkty lub usługi specjalnie pod konkretne grupy społeczne. Na przykład markowa odzież produkowana jest z myślą o osobach posiadających wysokie dochody. Produkt jest dopasowany do stylu życia i przyzwyczajeń tej konkretnej grupy społecznej.


doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Co to jest dyferencjacja? Na czym polega strategia dyferencjacji? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)