Zawartość strony
Crowdfunding to finansowane społecznościowe. W ostatnim czasie jedna z największych platform tego typu weszła na polski rynek. Jest to Kickstarter i działa już na terenie 25 krajów.
Oczywiście wiele polskich branż gameginowych już wcześniej korzystało z oferty tej firmy. Jednak teraz stało się to sporo łatwiejsze. Z tego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest crowdfunding, jakie jego typy wyróżniamy oraz dla kogo jest on najlepszym pomysłem.
Crowdfunnding jest typem metody, która polega na zdobywaniu środków na projekty poprzez zbiórki publiczne. Te zbiórki obywają się na różnych serwisach internetowych, które są przeznaczone właśnie do zbierania pieniędzy. Jednym z takich serwisów jest właśnie Kickstarter.
Jest to naprawdę ciekawa inicjatywa dla osób, które potrafią stworzyć dobry plan biznesowy i są ambitni, ale nie mają środków na realizacje celów. Warto wspomnieć, że pieniądze w takich zbiórkach można otrzymać od wielu osób lub firm, a nie tylko od jednego inwestora.
Tacy darczyńcy nie są w późniejszym czasie zobowiązani do regularnych wpłat – mogą to zrobić jednorazowo.Wszystko działa zgodnie z zasadą dobrowolności.
Obecnie możemy wyróżnić podstawowe typy finansowania społecznościowego:
Wiele osób zastanawia się, czy korzystanie z finansowania społecznego jest dobrym planem, a jeżeli tak to dla kogo. W crowwdfunding’u najbardziej istotną kwestią jest interesujące i szczegółowe przedstawienie swojego pomysłu. Jak wiadomo od tych rzeczy zależy cały sukces i powodzenie w otrzymaniu środków.
Warto wspomnieć, że finansowanie społeczne dotyczy głownie osób, które regularnie korzystają z internetu – w większości są to osoby młode, jednak nie tylko. Dlatego więc z finansowania społecznego najczęściej korzystają twórcy gier internetowych. Ogromną zaletą finansowania społecznego jest aspekt transgraniczny.
Oznacza to, że pochodzenie darczyńcy nie ma żadnego znaczenia. Tutaj liczy się tylko i wyłącznie zysk środków na cel. Warto więc pamiętać, że projekty uniwersalne będą cieszyły się największym uznaniem, ponieważ będą one adekwatne do potrzeb na całym świecie, a nie tylko na terenie kraju.
Jeśli chodzi o minusy finansowań społecznych to podstawowym z nich jest fakt, że większość serwisów crowdfunding’owych wypłaca zebrane środki tylko w sytuacji zebrania całej, założonej wcześniej kwoty. Tak więc, gdy cel zbiórki nie zostanie osiągnięty to pieniądze wracają do darczyńców.
Bardzo ważnym aspektem w przypadku crowdfundingu jest zastrzeżenie praw autorskich, aby nikt nie mógł ukraść nam naszego pomysłu, gdy zobaczy go na stronie zbiórkowej. Bardzo ważną role w tego typu akcjach jest wybór odpowiedniego typu finansowania społecznego. Zostały one wymienione wcześniej.
W tym celu trzeba koniecznie poczytać o każdej z propozycji i zdecydować, która nadaje się dla naszego pomysłu najlepiej. Niezależnie od tego, który typ wybierzemy najważniejszą rzeczą jest stała komunikacja z inwestorami oraz budowanie marki online.
Po pierwsze, aby przekonać osoby do wpłacania środków trzeba dobrze zaprezentować swój pomysł poprzez stworzenie dokładnego opisu uwzględniającego cele.
Jeżeli je dobrze i prawidłowo rozpiszemy pod kątem finansowym to możemy zyskać bardzo dużo. Sprawi to, że będziemy sprawiać wrażenie zdecydowanych, konkretnych oraz profesjonalnych ludzi. Co więcej da to poczucie, że nasz pomysł jest przemyślany oraz bez problemu realny do osiągnięcia.
Warto również zwrócić uwagę na przejrzystość przekazywanych przez nas informacji, ma to bardzo duże znaczenie. Kolejnym pomysłem jest zaoferowanie benefitów darczyńcom, czy stworzenie reklamy w postaci plakatu czy filmu.
Crowdfunding jest połączeniem dwóch angielskich słów – crowd (tłum) i funding (finansowanie). Możemy to przetłumaczyć jako finansowanie społecznościowe, czyli jest to pewna sytuacja, w której twórca pewnego projektu prosi użytkowników internetu o wsparcie, w zamian oferując im pewne korzyści, jak np. darmowa usługa, gotowy produkt czy zniżka na jego zakup.
Crowdfunding udziałowy, w przeciwieństwie do tego czym jest crowdfunding inwestycyjny, to rodzaj finansowania, w którym benefitami dla fundatora są udziały w kapitale zakładowym.
Crowdfunding inwestycyjny, często nazywany jako crowdinvesting, stanowi formę pozyskiwania środków na rozwój biznesu i projektów.
W 2006 roku Michael Sullivan stworzył termin crowdfundingu i dwa lata później pojęcie to zostało użyte przez portal Indiegogo służący do finansowania społecznościowo projektów z wielu nisz i branż– od małych startupów, przez firmy globalne.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.