Coca Cola

Konstruktywny
1 września, 2021
Jak reklamować firmę
7 września, 2021

Coca Cola

Jaki OLBRZYMI błąd popełniła kiedyś Coca Cola?

Transkrypt video:

To jest puszka Coca Coli. Tak z kolei wyglądała jej następczyni. Ciężko wskazać jakieś większe różnice, no chyba że zestawimy je obok siebie. Wciąż podobne, z tym że ta starsza miała napis classic. Na początku może to nie wydawać się olbrzymią różnicą, ale uwierz. Różnica jest spora. I o tym będzie cały ten film.

Coca Cola powstała prawie 150 lat temu. Dokładnie w 1886 roku. Oryginalna receptura zawierała liście koki i orzechu koli. Z tą już wiesz jak powstała nazwa. Produkt i logo są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. W wielu krajach angielskojęzycznych nazwy Coke używa się aby opisać wszystkie rodzaje napojów gazowanych. To tak jak w polsce na buty sportowe mówi się adidasy od nazwy marki adidas. Czyli dąc do sklepu po adidasy możesz kupić najki, czy reeboki. i tak samo jest z coca colą. Jak ktoś w USA zaproponuje Ci colę to musisz doprecyzować, czy chcesz sprite, mirindę czy colę 🙂

Przez dziesiątki lat nie zmienili swojej nazwy i receptury, aż do końcówki ubiegłego wieku. Zbliżając się do lat 90siątych nastąpiły jednak pewne zmiany.

Zmienili przepis, co spowodowało inny smak. Ale dlaczego? Dlaczego zmienili coś co stało się elementem kultury i w dodatku oficjalnie o tym mówili a kampanie reklamowe informowały że mamy nową colę. Nawet każda puszka była obrandowana słowem NEW.

*fragment wywiadu*

Więc teraz, Ci ludzie którzy przez dziesiątki lat byli wierni Coca Coli, nie mogli jej nawet kupić bo stara zniknęła z półek. Obecni klienci mogli wybrać. Pijemy nową lub idziemy do Pepsi. Ludzie byli wściekli. W tym momencie możesz myśleć że osoby zarządzające firmą oszalały i totalnie straciły trzeźwość myślenia. Ale zaczekaj… Muszę Ci opowiedzieć jak to wyglądało z ich strony.

Jak wiesz firmy testują, badają opinie klientów i ulepszają swoje produkty. To normalne że chcą być lepsze dla nas, klientów. I tak zrobiła Coca Cola. Przeprowadzali masę ślepych testów, żeby znaleźć smak który w owych blind testach wypadał lepiej niż klasyczna receptura i konkurent czyli Pepsi. I to się im udało! Znaleźli taką nową recepturę która biła wszystkie inne na głowę. Statystycznie ludzie jeśli ludzie nie widzieli opakowania to twierdzili że nowy smak jest super. Czyli po prostu dawali ludziom nieoznakowane kubki, i pytali się który napój bardziej im smakuje.

Walka Coli z Pepsi to jedna z najsłynniejszych potyczek dużych marek która trwa dziesięciolecia. Więc w momencie jak udało się stworzyć smak który bił ich na głowę to zarząd oszalał ze szczęścia. Część z Was pewnie myśli teraz, skoro nowa receptura rozgniewała starych fanów to dlaczego coca cola po prostu nie wprowadziła nowej na rynek i nie zostawiła starej receptury?

Ale pamiętaj że w latach 80 i 90 ubiegłego wieku marketing i gama produktów wyglądały inaczej. To teraz mamy 10 smaków pringelsów, 20 smaków lays, dziesiątki batonów czy nawet masę smaków napojów, jak cola z imbirem limonką, zero, diet, cherry, vaniliowa i masa innych. Kiedyś bazowało się na głównym produkcie. Nie było w zwyczaju posiadania 10-20 odmian swoich produktów. Rywalizacja pomiędzy colą i pepsi była bardzo duża o coca cola chciała ich wyprzedzić bo miała bardzo mała przewagę. Dlatego postanowili wprowadzić wtedy ten nowy skład. W tamtym okresie coca cola dopiero testowała z innymi produktami i mieli „diet coke” i „cherry coke” w swojej ofercie. I to w sumie tyle. Posunięcie całkiem w porządku, spodobało się konsumentom ale nie zarządowi. Dlaczego?

Otóż marka nie zyskała nowych klientów. Po prostu Ci którzy pili zwykłą coca colę przerzucili się na cherry i diet. Firma nie zyskiwała nowych odbiorców, a pepsi deptało im po piętach. A skoro osoby pijące zwykła colę przerzuciły się na wspomnianą diet i cherry to firma obawiała się mocnego marketingu ze strony konkurenta. Praktyki reklamowe w tamtych czasach wyglądały trochę inaczej i można było znacznie więcej. Więc pomyśl co by się stało gdyby pepsi miało wtedy reklamy w których mówi wprost, że sprzedajemy więcej niż coca cola. Za coś takiego na pewno posypałyby się stołki w zarządzie i na stanowiskach kierowniczych, więc wszyscy się bali. Więc jeśli spojrzymy teraz na perspektywę firmy to tak nie do końca nowa receptura wydaje się złym pomysłem. Skoro wprowadziliśmy diet i cherry i część ludzi zamiast klasycznej wybiera je, a sprzedaż głównego produktu spada to musimy wymyślić coś ekstra. Jeśli wprowadzimy kolejne nowe smaki to jeszcze więcej osób przestanie kupować klasyczną coca colę. I jak widzisz postanowiono zmienić recepturę. Istniała szansa na olbrzymi sukces.

I w okół tego powstały również nowe kampanie. Jak już wspomniałem w tamtych czasach można było bardziej bezpośrednio oczernić konkurenta, co obecnie by nie przeszło i to zrobiła właśnie coca cola ze swoją nową recepturą, mówiąc wprost że jesteśmy lepsi niż pepsi. Z resztą zobacz:

*reklama*

Jaki był efekt? No cóż, był słaby. Na początku sprzedaż wzrosła ale to raczej przez samą nowość i chęć spróbowania. Niestety natury ludzkiej się nie zmieni a my po prostu kochamy to co jest nam znane i to lubimy. Bo w sumie jak coś działa, albo jest dobre to po co to zmieniać? Tamta zmiana zadziałała trochę tak jak stworzenie zupełnie nowej marki. Ludzie czuli że to jest coś nowego a nie to co kochali od dziesięcioleci.

Więc co się stało później? Otóż wrócono do starej receptury. Sprzedaż eksplodowała. To chyba dlatego że jak ludzie nie zobaczą że coś stracili to nie wydaje się im to tak cenne. Pojawiły się głosy że coca cola zrobiła wszystko specjalnie, żeby ludzie poczuli stratę ale raczej to nie jest prawda. I przy okazji nie polecam tego nikomu. Czyli jeśli klienci kochają to co robisz, sprzedaż jest cały czas duża to nie zmieniaj na siłę tego co działa świetnie.

*oświadczenie prezesa coca coli*

Wtedy na rynku mieliśmy 2 cole. Starą, która została nazwana classic i nową czyli new. Z czasem nadano jej nazwę II, czyli drugiej. Z czasem wycofana ją,a tera nikt już tego nie pamięta. Morał jest taki, że wielu konsumentów jest z Tobą czy innymi firmami za to kim jesteś i nie zmieniaj tego. To tak jak fani którzy pamiętają Agnieszkę Chylińską jako buntowniczkę z lat 90, kiedy to w latach 2000sięcznych wróciła jako spokojna i ułożona kobieta. Ludzie byli zmieszania i wszyscy pytali się gdzie jest nasza Agnieszka. Na szczęście wróciła do korzeni.

Daj mi znać w komentarzu co o tym myślisz. Czy zmiana starej coca coli na nową w tamtych czasach była dobrym czy złym posunięciem. A co Ty byś zrobił inaczej?

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!