VEVO

Jak reklamować firmę
7 września, 2021

VEVO

Czy VEVO zniknie z YouTube?

Kiedy oglądasz teledyski na youtube to zazwyczaj mają one logo vevo w jednym rogu. I ta nazwa to najpotężniejszy brand na tej platformie.

Na chwilę powstawania tego filmu, w rankingu 10 najczęściej oglądanych video na świecie w youtube, mamy 2 pozycje. Na miejscu 2 wszech czasów jest Despacito z wynikiem 7,5 mld wyświetleń. We wcześniejszych latach w top 10 było nawet więcej ich pozycji, ale widzimy obecnie viralowy trend na piosenki dla dzieci i numerem 1 na świecie jest „Baby Shark Dance” z wynikiem 9.2 mld wyświetleń.

W skład grupy wykonawców VEVO wchodzą takie gwiazdy jak Justin Bieber z wynikiem 65 mln subskrybentów, Rihanna 38 mln, Katy Perry 42 mln, Taylor Swift 43 mln, One Direction 37 mln, Eminem 49 mln, Ariana Grande 50 mln, Adelle 24 mln, Drake 24 mln, Maroon 5 38 mln, Selena Gomez 30 mln. I to tylko kilku artystów z ich czołówki. Oczywiście nie chciałem nikogo pominąć. VEVO jak sami piszą na swojej stronie internetowej posiada ponad 450,000 video od różnych artystów.

A co tak w ogóle oznacza ta nazwa. Otóż VEVO to skrót od video evolution. W sumie nie znaczy to za wiele. Ale jak powiem Ci kto jest właścicielem to otworzysz oczy szeroko ze zdumienia.

O tym już za chwilę. Rafał Szrajnert zapraszam!

vevo

VEVO to tzw joint venture. Dosłownie tłumacząc z angielskiego jest to „wspólne przedsięwzięcie”. Czyli podmiot który został stworzony wspólnie przez dwa lub więcej niezależnych przedsiębiorstw w celu realizacji określonego projektu lub wspólnego celu. VEVO zostało stworzone przez znane nam SME, czyli Sony Music Entertainment, UMG, czyli Universal Music Group i EMI. Był to rok 2009. W 2016 WMG czyli Warner Music Group, trzecia co do wielkości na świecie wytwórnia muzyczna, zgodziło się żeby licencjonować swoich artystów dla VEVO. Czyli ogłoszono oficjalne partnerstwo. Wtedy był to już taki kolos że do tej pory ciężko sobie wyobrazić czy ktoś może w ogóle z nimi konkurować. W pewnym momencie z małymi udziałami do biznesu weszło Google, dlatego VEVO jest właśnie tak wszechobecne na Youtube. Jeśli ktoś z Was nie wie, to youtube jest firmą należącą do google. Te 2 firmy, google i vevo dzielą się zyskiem z reklam.

vevo music firma

Na początku samo tworzenie VEVO mogło wydawać się skomplikowane. Ponieważ mamy wytwórnie, które posiadają własne prawa do utworów swoich artystów, a teraz powstaje nowy podmiot który będzie na tym zarabiać. Jak powiedziałem przed chwilą Google posiada tutaj małe udziały, ale cała umowa wydaje się dobra dla każdego. Zyskujemy my, słuchacze bo mamy muzykę za darmo, okej musimy obejrzeć reklamy ale to inna kwestia. Zyskują artyści. I zyskują firmy które stworzyły podmiot VEVO. Ale to może tworzyć pewne zagrożenie.

vevo youtube

Do tej pory wspomniałem o VEVO tylko w kontekście youtube ale posiadają oni dosyć potężną platformę. Są na wielu kanała, z resztą zobacz sam. Samsung TV, Apple TV, Virgin Media i wiele innych. I co teraz jeśli zdecydowaliby się zniknąć kiedyś z youtube i postawić tylko na swoją działalność? Oczywiście nie ma tu oficjalnych stwierdzeń, ale istnieje kilka faktów dlaczego mogliby to zrobić. Po pierwsze po co dzielić się zyskami z reklam. Po drugie każdy chce zatrzymywać użytkowników na swojej platformie jak najdłużej. Nieważne czy to google, czy facebook czy cokolwiek innego.

vevo youtube

Zauważ prosty eksperyment. Kiedy publikujesz jakieś zdjęcie na FB, a kiedy jakiś film z linkiem do youtube. Zasię, wyświetlenia i reakcje są kilkukrotnie mniejsze. Po prostu FB nie chce żeby użytkownicy uciekali na inną platformę, która nie należy do nich. Podobnie dzieje się wewnątrz youtube. Dla vevo denerwujące może być to że część użytkowników po obejrzeniu kilku teledysków, ogląda inne filmy za które oni już nie mają udziałów w zyskach w reklamach.

vevo music

Tymczasem jeśli użytkownicy spędzaliby czas na ich własnej platformie to w filmach proponowanych mieliby naturalnie inne teledyski video. Jednym z minusów youtube jest też cenzura w teledyskach, więc oczywiście istnieje pewna szansa że w przyszłości vevo stworzy swoją platformę na wzór netflixa. Czyli płacisz, słuchasz ile chcesz i nie ma reklam.

Tylko teraz pytanie. ilu ludzi byłoby skłonnych płacić za słuchanie i oglądanie teledysków? Bo jeśli ktoś jest fanem muzyki to na pewno teraz korzysta ze spotify czy apple music. Natomiast w vevo miałby to samo tylko że dodatkowo z teledyskiem.

Czy to na prawdę aż tak decydujący czynnik? Osobiście podejrzewam że większość teledysków na youtube jest odtwarzana tylko dla muzyki i grono osób które ogląda teledyski dla samego oglądania nie jest wcale takie duże. A Ty co o tym myślisz? VEVO zostanie czy odejdzie? Płaciłbyś gdyby odeszli na własną platformę i obecne teledyski zniknęłyby z youtube. Jestem ciekaw Twojego zdania.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!