Co to jest popyt definicja i co wpływa na podaż

Aforyzmy o życiu
Aforyzmy o życiu
14 maja, 2021
Co to jest podaż definicja
Co to jest podaż definicja i wpływ na biznes.
14 maja, 2021

Co to jest popyt definicja i co wpływa na podaż

co to jest popyt definicja
co to jest popyt definicja

Co to jest popyt?

W jednym zdaniu- popyt to chęć kupna danego towaru czy usługi. Czyli jak bardzo kupujący tego potrzebują, w jakiej ilości i ile są w stanie zapłacić.

Jeśli popyt przewyższa podaż to cena rośnie, bo więcej osób chce coś kupić, a tych przedmiotów jest mało na rynku. Więc trzeba płacić coraz wyższą cenę.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz nasze szkolenie z analizy biznesowej:

kurs analiza biznesowe modele

Rozwijając prawo popytu mówi że:

Popyt to zasada ekonomiczna odnosząca się do chęci konsumenta do zakupu towarów i usług oraz chęci zapłacenia ceny za określony towar lub usługę. Utrzymując wszystkie inne czynniki na stałym poziomie, wzrost ceny towaru lub usługi zmniejszy popyt i odwrotnie . 

Popyt rynkowy to całkowita ilość popytu na dany towar wśród wszystkich konsumentów na rynku. 

Zagregowany popyt to całkowity popyt na wszystkie dobra i usługi w gospodarce. Aby sprostać popytowi, często wymagane są różne strategie magazynowania.

Determinanty popytu- najwazniejsze informacje

  • Popyt oznacza chęć konsumentów do zakupu towarów i usług po określonych cenach.
  • Popyt może oznaczać popyt rynkowy na określony towar lub zagregowany popyt na wszystkie dobra w gospodarce.
  • Popyt, wraz z podażą, determinuje faktyczne ceny dóbr oraz ilość dóbr, które zmieniają właściciela na rynku.

Jak obliczyć popyt

Firmy często wydają znaczne sumy pieniędzy, aby określić wielkość popytu na ich produkty i usługi. Ile swoich towarów faktycznie będą w stanie sprzedać po dowolnej cenie? Nieprawidłowe szacunki skutkują albo pozostawieniem pieniędzy na stole, jeśli popyt jest niedoszacowany, albo stratami, jeśli popyt jest przeszacowany. 

Popyt jest tym, co napędza gospodarkę, a bez niego przedsiębiorstwa nic by nie wyprodukowały.

Popyt jest ściśle powiązany z podażą . Podczas gdy konsumenci starają się płacić najniższe możliwe ceny za towary i usługi, dostawcy starają się maksymalizować zyski. 

Jeśli dostawcy pobierają zbyt wysokie opłaty, ilość popytu spada, a dostawcy nie sprzedają wystarczającej ilości produktu, aby osiągnąć wystarczające zyski. 

Jeśli dostawcy pobierają zbyt niskie opłaty, ilość popytu wzrasta, ale niższe ceny mogą nie pokrywać kosztów dostawców lub pozwalać na zyski. 

Niektóre czynniki wpływające na popyt obejmują atrakcyjność towaru lub usługi, dostępność konkurencyjnych towarów, dostępność finansowania oraz postrzeganą dostępność towaru lub usługi.

Krzywa popytu

Czynniki podaży i popytu są unikalne dla danego produktu lub usługi. Czynniki te są często sumowane w profilach popytu i podaży wykreślonych jako nachylenia na wykresie. Na takim wykresie oś pionowa oznacza cenę, a oś pozioma ilość popytu lub podaży. Krzywa popytu opada w dół, od lewej do prawej. Wraz ze wzrostem cen konsumenci żądają mniej towaru lub usługi. Krzywa podaży zboczach góry. Wraz ze wzrostem cen dostawcy dostarczają więcej towaru lub usługi.

popyt
źródło wykresów wikipedia

Co na ten temat mówi wiki?

Krzywa popytu – krzywa używana w mikroekonomii, pokazująca ilość dobra, które konsumenci będą chcieli i mogli nabyć przy różnych cenach rynkowych i przy zachowaniu zasady ceteris paribus.

Chociaż to popyt na dany produkt zależy od jego ceny, tradycyjnie cenę produktu zaznaczamy na osi pionowej, natomiast ilość produktu na osi poziomej – jest to krzywa popytu według A. Marshalla. Istnieje też sposób przedstawiania krzywej opracowany przez L. Walrasa, w którym osie są zamienione, oś pozioma reprezentuje cenę, natomiast pionowa – nabytą ilość. Nietrudno zatem zauważyć, że sposób L. Walrasa jest funkcją odwrotną do sposobu marshallowskiego (bardziej popularnego).

W punkcie A cena produktu wynosi PA a zapotrzebowanie na produkt QA. Jeśli cena jest niższa (tak jak w punkcie B), zazwyczaj konsumenci chcą nabyć więcej jednostek produktu.

Dla uproszczenia rysunku krzywa popytu jest tutaj prostą, chociaż w rzeczywistości może mieć dowolny przebieg (ale spełniający warunek, że popyt jest funkcją ceny).

Na ogół krzywa ta jest malejąca choć zdarzają się kuriozalne wyjątki, gdy wzrost ceny paradoksalnie powoduje wzrost popytu. Przykładowymi przyczynami odwrotnej krzywej popytu są:

paradoks Giffena

paradoks Veblena

efekt owczego pędu

efekt snoba (efekt snobizmu)

Krzywą popytu zestawia się zazwyczaj z krzywą podaży i razem stanowią podstawowy instrument opisujący dynamikę produktu przy zmianie jego ceny. Punkt przecięcia z krzywą podaży wyznacza punkt równowagi cenowej danego produktu.

Krzywa popytu przesuwa się w przypadku zmian środowiska, które zwiększają lub zmniejszają popyt na dany artykuł, np.:

zubożenie konsumentów

kampania reklamowa

spadek ceny substytutu danego dobra

wzrost ceny dobra komplementarnego

Należy odróżnić przesuwanie się krzywej popytu od wędrówki wzdłuż tej krzywej, która spowodowana jest na ogół drobnymi fluktuacjami cen, lub przesunięciem się krzywej podaży.

Prawo popytu i podaży, czyli równowaga rynkowa

Punkt, w którym krzywe podaży i popytu przecinają się, reprezentuje cenę rynkową lub równowagę rynkową. Wzrost popytu przesuwa krzywą popytu w prawo. Krzywe przecinają się po wyższej cenie, a konsumenci płacą więcej za produkt. Ceny równowagi w przypadku większości towarów i usług zwykle pozostają w stanie zmian, ponieważ czynniki wpływające na podaż i popyt stale się zmieniają. Wolne, konkurencyjne rynki mają tendencję do popychania cen w kierunku równowagi rynkowej.

Popyt rynkowy a popyt zagregowany

Rynek każdego towaru w gospodarce napotyka inny zestaw okoliczności, które różnią się rodzajem i stopniem. W makroekonomii możemy również spojrzeć na zagregowany popyt w gospodarce. 

Zagregowany popyt odnosi się do całkowitego popytu wszystkich konsumentów na wszystkie dobra i usługi w gospodarce na wszystkich rynkach poszczególnych towarów. 

Polityka i popyt makroekonomiczny

Władze poświęcają większość swojej polityki makroekonomicznej na zarządzanie zagregowanym popytem. Jeśli Państwo Polskie będzie chciało zmniejszyć popyt, podniesie ceny, ograniczając wzrost podaży pieniądza i kredytu oraz podnosząc stopy procentowe. 

I odwrotnie… może obniżyć stopy procentowe i zwiększyć podaż pieniądza w systemie, zwiększając w ten sposób popyt. 

W takim przypadku konsumenci i firmy mają więcej pieniędzy do wydania. Ale w niektórych przypadkach nie można w nieskończoność napędzać popytu. Kiedy rośnie bezrobocie , ludzie wciąż mogą nie być w stanie pozwolić sobie na wydawanie lub zaciąganie tańszego długu, nawet przy niskich stopach procentowych.

Pozacenowe czynniki kształtujące popyt

Do pozacenowych czynników kształtujących popyt zaliczyć możemy np.:

  • dochód,
  • ceny dóbr substytucyjnych,
  • ceny dóbr komplementarnych,
  • gusty i preferencje nabywców,
  • liczbę ludności i jej strukturę według płci i wieku,
  • sytuację gospodarczą i polityczną kraju,
  • oczekiwania co do zmiany ceny i dochodów w przyszłości,
  • inne.

PS. wpis łączący 2 zagadnienia, popyt i podaż.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs pewności siebie
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!