Popyt i podaż. Równowaga rynkowa i definicja

Co to jest podaż definicja
Co to jest podaż definicja i wpływ na biznes.
1 stycznia, 2023
Kluczowe wskaźniki efektywności kpi
KPI – Kluczowe wskaźniki efektywności (definicja key performance indicators) Przykłady jak używać ich najlepiej?
1 stycznia, 2023

Popyt i podaż. Równowaga rynkowa i definicja

Popyt i podaż
Popyt i podaż

Czynniki wpływające na popyt i podaż + definicja

Podaż i popyt ukazują funkcjonowanie rynku i interakcje między dostawcami i konsumentami. 

Krzywe podaży i popytu określają cenę oraz ilość towarów i usług. 

Wszelkie zmiany podaży i popytu będą miały wpływ na cenę w równowadze i ilość sprzedawanego dobra. Wpłynie to również na zachęty dla producentów (podaż) i konsumentów (popyt).

  • Podaż to ilość towaru sprzedawana na rynku przez producentów. Przy wyższych cenach firmom bardziej opłaca się zwiększać podaż, więc krzywa podaży opada w górę.
  • Popyt to ilość dobra, które konsumenci chcą kupić po różnych cenach. Przy wyższych cenach będzie wymagane mniej. Wraz ze spadkiem cen zażąda się więcej.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Dlaczego towary kosztują tyle ile kosztują?

Najważniejszą cechą podaży i popytu jest ich rola w określaniu ceny towaru / usługi.

popyt i podaż

Jeśli zaczniemy od ceny poniżej punktu PE, będziemy mieli pewne zachwianie równowagi. Innymi słowy, zabraknie „czegoś” – i prawdopodobnie będzie kolejka osób próbujących kupić ograniczoną ilość. 

W tym przypadku istnieje zachęta dla firm, aby podnieść cenę. Wraz ze wzrostem ceny firmy mają powód, aby dostarczać więcej bo to się im opłaca. Mogą dobrze zarobić i towar szybko znika z półek. Wyższa cena ograniczy również popyt, a popyt spadnie. Cena będzie rosła, aż podaż zrówna się z popytem po cenie E i ilością również w punkcie E.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

To działanie „ niewidzialnej ręki ” wyjaśnia, dlaczego równowaga rynkowa wystąpi tam, gdzie popyt jest równy podaży. Tylko w tym momencie nie ma tendencji do zmiany ceny.

Niewidzialna ręka została wspomniana przez Adama Smitha w Wealth of Nations (1776).

Adam Smith był pionierem w wyjaśnianiu, jak działają siły rynkowe – firmy (podaż) i konsumenci (popyt) wypracowaliby cenę rynkową bez żadnej konkretnej interwencji.

Równowaga rynkowa definicja

Równowaga rynkowa to stan równowagi popytu i podaży na rynku, w którym ceny produktów i usług są stabilne i nie ulegają zmianom. Gdy rynek osiągnie stan równowagi, wszystkie czynniki, takie jak cena, popyt i dostępność produktów, zostaną tak zrównoważone, aby zaspokoić potrzeby konsumentów w odniesieniu do dóbr i usług. Prawdziwa równowaga rynkowa zachodzi tylko wtedy, gdy ceny produktów są równe wartości marginalnej dla będących w transakcji stron transakcji.

Porównanie różnych towarów

Prostym przykładem podaży i popytu jest rozważenie, dlaczego ceny domów w centrach miast są często kilka razy wyższe niż średnie ceny domów czy mieszkań na obrzeżach. Sprowadza się do podaży i popytu.

  • W centrum miast podaż jest ograniczona, ale popyt jest znacznie wyższy ze względu na liczbę miejsc pracy i atrakcyjność życia w centrum. Inwestorzy lubią też kupować domy i mieszkania jako inwestycje pod wynajem.
  • Na obrzeżach potencjał wzrostu podaży jest większy, a popyt jest odpowiednio słabszy. Są niższe dochody i mniejsze perspektywy zatrudnienia. Ze względu na słabszy wzrost gospodarczy obszar ten jest mniej atrakcyjny do kupna pod wynajem dla inwestorów.

Zmiany równowagi rynkowej

podaż i popyt

Przesunięcie krzywej popytu może nastąpić z powodu dowolnego czynnika innego niż cena. Na przykład, jeśli towar stanie się modniejszy, lepszej jakości lub jeśli nastąpi wzrost ceny zamiennika. 

Przesunięcie krzywej popytu w prawo doprowadzi do innej równowagi. Doprowadzi to zarówno do wyższej ceny, jak i ilości.

Wzrost popytu prowadzi do wyższej ceny i większej ilości sprzedawanego towaru.

Jeśli nastąpi spadek podaży dobra, spowoduje to wzrost cen i spadek popytu.

Kwota, o jaką spada popyt, zależy od elastyczności popytu. W powyższym przypadku wyższa cena ropy spowoduje tylko niewielki spadek popytu, ponieważ jej substytutów jest niewiele.

Podaż i popyt w perspektywie długoterminowej

Podaż i popyt stale się zmieniają. W krótkim okresie wyższa cena może doprowadzić do niewielkiego spadku popytu. Jednak w dłuższej perspektywie konsumenci mogą reagować inaczej. Zamiast płacić za droższą benzynę, mogą zdecydować się na zakup samochodu elektrycznego. Dlatego w dłuższej perspektywie popyt będzie bardziej elastyczny (bardziej wrażliwy) na zmianę ceny.

W krótkim okresie następuje wzrost popytu, co powoduje wzrost cen. Firmy reagują jednak, inwestując w zwiększanie mocy produkcyjnych. Dlatego w dłuższej perspektywie następuje przesunięcie podaży w prawo. Dlatego cena nie rośnie.

Na przykład zaobserwowaliśmy szybki wzrost popytu na komputery osobiste, ale nastąpił równoważny wzrost podaży komputerów, więc ceny nie wzrosły.

Co byś dodał jeszcze do tego wpisu pt. „Popyt i podaż. Wszystko co musisz wiedzieć„?

Cena równowagi a czynniki kształtujące powstały paradoks pomiędzy popytem a podażą

Jak już wiesz precyzyjne ustalenie jaki wpływ cena dobra ma na to jak zachowa się nabywca nie jest do końca taka prosta. Zastanów się, jak prawo podaży wpływa na cenę danego dobra i jak kształtuje się wykres prawa popytu? Odpowiedz w komentarzu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Popyt i podaż. Równowaga rynkowa i definicja 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co to jest popyt i podaż?

Popyt i podaż to w ekonomii terminy, które określają sposób, w jaki ludzie i firmy reagują na różnice pomiędzy cenami a poziomem ich zapotrzebowania. Popyt jest poziomem chęci zakupu dóbr lub usług w danym czasie. Oznacza to liczbę dóbr i usług, które ludzie są gotowi kupić w określonych cenach. Podaż z kolei jest poziomem produkcji dóbr i usług w danym czasie. Oznacza to liczbę dóbr i usług, które są dostarczane na rynek w określonych cenach. Zarówno popyt, jak i podaż są istotnymi czynnikami decydującymi o cenach na rynku.

Od czego zależy popyt i podaż?

Popyt i podaż zależą od wielu czynników, w tym od wartości jednostkowej dóbr i usług, poziomu cen, ubóstwa, wzrostu dochodów, wzrostu gospodarczego, wielkości i struktury społecznej, stabilności gospodarczej i politycznej, prawa jakości oraz celów i regulacji rządowych. Popyt i podaż są często określane jako oddzielne siły rynkowe, ale są one w rzeczywistości ze sobą powiązane. Zmiana jednego wpływa na drugą. Większy popyt wywołuje napływ towarów i usług, co powoduje wzrost cen i doprowadza do równowagi. Podobnie, gdy popyt spada, podaż obniża ceny, aby uzyskać równowagę.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)