Popyt i podaż. Wszystko co musisz wiedzieć.

Co to jest podaż definicja
Co to jest podaż definicja i wpływ na biznes.
14 maja, 2021
Jak znaleźć pasję
Jak znaleźć pasję i żyć według własnych zasad
15 maja, 2021

Popyt i podaż. Wszystko co musisz wiedzieć.

Popyt i podaż
Popyt i podaż

Czynniki wpływające na popyt i podaż + definicja

Podaż i popyt ukazują funkcjonowanie rynku i interakcje między dostawcami i konsumentami. 

Krzywe podaży i popytu określają cenę oraz ilość towarów i usług. 

REKLAMA:

Koniecznie zobacz nasze szkolenie z analizy biznesowej:

kurs analiza biznesowe modele

Wszelkie zmiany podaży i popytu będą miały wpływ na cenę w równowadze i ilość sprzedawanego dobra. Wpłynie to również na zachęty dla producentów (podaż) i konsumentów (popyt).

  • Podaż to ilość towaru sprzedawana na rynku przez producentów. Przy wyższych cenach firmom bardziej opłaca się zwiększać podaż, więc krzywa podaży opada w górę.
  • Popyt to ilość dobra, które konsumenci chcą kupić po różnych cenach. Przy wyższych cenach będzie wymagane mniej. Wraz ze spadkiem cen zażąda się więcej.

Dlaczego towary kosztują tyle ile kosztują?

Najważniejszą cechą podaży i popytu jest ich rola w określaniu ceny towaru / usługi.

popyt i podaż

Jeśli zaczniemy od ceny poniżej punktu PE, będziemy mieli pewne zachwianie równowagi. Innymi słowy, zabraknie „czegoś” – i prawdopodobnie będzie kolejka osób próbujących kupić ograniczoną ilość. 

W tym przypadku istnieje zachęta dla firm, aby podnieść cenę. Wraz ze wzrostem ceny firmy mają powód, aby dostarczać więcej bo to się im opłaca. Mogą dobrze zarobić i towar szybko znika z półek. Wyższa cena ograniczy również popyt, a popyt spadnie. Cena będzie rosła, aż podaż zrówna się z popytem po cenie E i ilością również w punkcie E.

To działanie „ niewidzialnej ręki ” wyjaśnia, dlaczego równowaga rynkowa wystąpi tam, gdzie popyt jest równy podaży. Tylko w tym momencie nie ma tendencji do zmiany ceny.

Niewidzialna ręka została wspomniana przez Adama Smitha w Wealth of Nations (1776).

Adam Smith był pionierem w wyjaśnianiu, jak działają siły rynkowe – firmy (podaż) i konsumenci (popyt) wypracowaliby cenę rynkową bez żadnej konkretnej interwencji.

Porównanie różnych towarów

Prostym przykładem podaży i popytu jest rozważenie, dlaczego ceny domów w centrach miast są często kilka razy wyższe niż średnie ceny domów czy mieszkań na obrzeżach. Sprowadza się do podaży i popytu.

  • W centrum miast podaż jest ograniczona, ale popyt jest znacznie wyższy ze względu na liczbę miejsc pracy i atrakcyjność życia w centrum. Inwestorzy lubią też kupować domy i mieszkania jako inwestycje pod wynajem.
  • Na obrzeżach potencjał wzrostu podaży jest większy, a popyt jest odpowiednio słabszy. Są niższe dochody i mniejsze perspektywy zatrudnienia. Ze względu na słabszy wzrost gospodarczy obszar ten jest mniej atrakcyjny do kupna pod wynajem dla inwestorów.

Zmiany równowagi rynkowej

podaż i popyt

Przesunięcie krzywej popytu może nastąpić z powodu dowolnego czynnika innego niż cena. Na przykład, jeśli towar stanie się modniejszy, lepszej jakości lub jeśli nastąpi wzrost ceny zamiennika. 

Przesunięcie krzywej popytu w prawo doprowadzi do innej równowagi. Doprowadzi to zarówno do wyższej ceny, jak i ilości.

Wzrost popytu prowadzi do wyższej ceny i większej ilości sprzedawanego towaru.

Jeśli nastąpi spadek podaży dobra, spowoduje to wzrost cen i spadek popytu.

Kwota, o jaką spada popyt, zależy od elastyczności popytu. W powyższym przypadku wyższa cena ropy spowoduje tylko niewielki spadek popytu, ponieważ jej substytutów jest niewiele.

Podaż i popyt w perspektywie długoterminowej

Podaż i popyt stale się zmieniają. W krótkim okresie wyższa cena może doprowadzić do niewielkiego spadku popytu. Jednak w dłuższej perspektywie konsumenci mogą reagować inaczej. Zamiast płacić za droższą benzynę, mogą zdecydować się na zakup samochodu elektrycznego. Dlatego w dłuższej perspektywie popyt będzie bardziej elastyczny (bardziej wrażliwy) na zmianę ceny.

W krótkim okresie następuje wzrost popytu, co powoduje wzrost cen. Firmy reagują jednak, inwestując w zwiększanie mocy produkcyjnych. Dlatego w dłuższej perspektywie następuje przesunięcie podaży w prawo. Dlatego cena nie rośnie.

Na przykład zaobserwowaliśmy szybki wzrost popytu na komputery osobiste, ale nastąpił równoważny wzrost podaży komputerów, więc ceny nie wzrosły.

Co byś dodał jeszcze do tego wpisu pt. „Popyt i podaż. Wszystko co musisz wiedzieć„?

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs pewności siebie
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!