Cechy dobrego kierownika (dobry manager) kompetencja jak zarządzać zespołem

Dobry biznes
Biznes ekspert. Jak znaleźć pomysł na zysk w biznesie (przykłady, definicja)
8 lutego, 2023
przywództwo
Modele przywództwa (umiejętności przywódcze) Co robi lider (przykłady, definicja)
8 lutego, 2023

Cechy dobrego kierownika (dobry manager) kompetencja jak zarządzać zespołem

Cechy dobrego kierownika
Cechy dobrego kierownika

Dobry kierownik

Kierownicze stanowiska to nie tylko duże pieniądze, ale również ogromna odpowiedzialność. Kierownik jest osobą odpowiedzialną za pracę zespołu oraz funkcjonowanie całej firmy. Niektórzy ludzie już się z tym rodzą, ale inni muszą opanować sztukę zarządzania.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Uprawnienia kierownika

Wszystkiego da się nauczyć, ale spróbujmy wyróżnić cechy dobrego kierownika. Musi on przede wszystkim organizować zarówno pracę własną, jak i całego zespołu, a oprócz tego kontrolować pracę i produktywność, a także planować zadania podwładnych. Jak widać, na jego głowie jest sporo, dlatego musi on być przede wszystkim silny psychicznie, żeby umieć pracować pod presją czasu.

Tak duża odpowiedzialność może przytłoczyć niektóre osoby, dlatego ważne jest, żeby nie dać się wyprowadzić z równowagi. Zachowanie kierownika ma duży wpływ na działanie całej firmy i tego, jak wyglądać będzie praca. Wykonywanie zadań w dobry i rzetelny sposób jest możliwe, jeżeli dana osoba posiada pewien zestaw właściwych cech. Kierownik musi być samodzielny i posiadać samodyscyplinę.

Jest to absolutna podstawa, ponieważ musi dbać o to, żeby osoby w drużynie wykonywały swoje obowiązki i były zdyscyplinowane. Jeżeli kierownik sam nie nie będzie posiadał dyscypliny to nie będzie w stanie zmusić innych osób, żeby zachowywały się inaczej. Jest on swojego rodzaju przykładem i musi propagować dobrą postawę wśród pracowników. Niezwykle istotną cechą każdego kierownika jest asertywność. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie chodzi tu tylko o słowo „nie”, ale o umiejętność przedstawienia swojego stanowiska.

Cechy dobrego kierownika: Motywowanie innych

Kierownik nie może się bać wyrażać własnego zdania, ale musi też pamiętać, że inne osoby również mogą mieć swoje zdanie i odmienne potrzeby. Czasami potrzebna jest też krytyka, ale trzeba mieć na uwadze, że krytykować można jedynie zachowania dotyczące pracy lub powierzonych zadań, a nie personalne uwagi na temat podwładnego. Dobrze, jeżeli kierownik potrafi zmotywować innych do działania. Jest to całkowicie normalne, że czasem brakuje chęci i siły do działania.

W takiej sytuacji potrzebna jest osoba, która zmobilizuje cały zespół i opracuje strategię działania. Dzięki kierownikowi zespół na nowo poczuje motywację. Ważną cechą jest także empatia, ponieważ zdolność rozumienia problemów jest w biznesie kluczowe. Do kierownika często przychodzą pracownicy ze swoimi problemami i liczą na podsunięcie jakiegoś rozwiązania. Oczywiście trzeba pamiętać, żeby empatia nie była nadmierna, ponieważ niektórzy mogą to spróbować wykorzystać. Jednak to dzięki empatii kierownik może dokładne określić słabe oraz mocne strony poszczególnych członków załogi. Dzięki temu może sprawniej nimi zarządzać, a to przełoży się na sukces firmy.

Atmosfera w pracy także jest lepsza, jeżeli kierownik jest empatyczny i stara się zrozumieć potrzeby innych.

Cechy dobrego kierownika: Empatia

Należy też pamiętać, że każdemu może się zdarzyć gorszy dzień i nie należy przez ten pryzmat kogoś bezwzględnie oceniać. Kierownik dzięki empatii może też szybciej zdobyć lojalność swoich pracowników, którzy będą się utożsamiać z firmą. Szczególnie ważną cechą jest zdolność łagodzenia konfliktów.

Niestety spory występują wszędzie, nawet w renomowanych firmach, dlatego nie da się tego w żaden sposób uniknąć. Jeżeli między członkami będą konflikty to zespół nigdy nie będzie działał całkowicie sprawnie. Brak rozwiązanego problemu sprawi, że zgrzyty będą się pojawiać systematycznie i nic się z tym nie zrobi. Dobry kierownik powinien umieć zbudować odpowiednią atmosferę w firmie i zadbać o samopoczucie swoich podwładnych. Oczywiście nie da się dogodzić każdemu, ale można przynajmniej spróbować.

Czasami naprawdę niewiele potrzeba, żeby rozwiązać jakiś konflikt i pogodzić ze sobą pracowników. Przestrzeganie zasad etyki zawodowej to podstawowa cecha, którą musi mieć każdy kierownik. Jest on przykładem dla innych osób w firmie, dlatego musi przyjąć odpowiednią postawę. Jeżeli będzie postępował etycznie to nikt mu nic nigdy nie zarzuci. Jest to przydatne w sytuacji, gdy konieczne jest udzielenie nagany pracownikowi. Etyka jest niezwykle istotna i powinna być brana pod uwagę wszędzie.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Cechy dobrego kierownika: Pewność siebie

Kierownik musi być także pewny siebie i znać swoją wartość. Jeżeli będzie miał świadomość co potrafi, to zdecydowanie szybciej odnajdzie się na nowym stanowisku. Początkowo nowym osobom trudności może sprawić zarządzanie ludźmi, ale z czasem zdobędziesz doświadczenie i wszystko będzie wychodzić lepiej. Kierownik musi też współpracować z zespołem, dlatego lepiej, żeby znał swoje słabe i mocne strony.

Niektóre rzeczy może wykonywać gorzej, ale ważne, żeby umiał się do tego przyznać, ponieważ nikt nie jest nieomylny. Szczególnie istotna jest odporność na stres. Kierownik jest odpowiedzialny za całą drużynę, dlatego wszelkie potknięcia i problemy obciążają jego. W takiej sytuacji odporność na stres kierownika powinna być zdecydowanie większa niż zwykłego pracownika, ponieważ ma on świadomość, że jest za wszystko odpowiedzialny. Taka odpowiedzialność może być w niektórych momentach naprawdę męcząca, dlatego trzeba pamiętać o odpoczynku oraz regeneracji.

W niektórych momentach kierownik musi być maksymalnie skupiony oraz opanowany, ponieważ panika może przenieść się bardzo szybko na cały zespół. Odporność na stres można wyćwiczyć, jednak potrzebne będą regularne wizyty u psychoterapeuty. Pomoże on wszystko dokładnie przepracować i zaleci odpowiednie ćwiczenia do domu.

Sumienność

Sumienność to kolejna cecha dobrego kierownika, o której absolutnie nie można zapomnieć. Musi on starannie wykonywać każde zadanie, tak żeby było zrobione w 100% dokładnie. Każdy menedżer musi też posiadać pasję i być zaangażowanym. Sukces osiągają jedynie te osoby, które są bardziej zdeterminowane od innych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie każdemu się uda i większość odpadnie podczas wyścigu. Istotna jest jednak pracowitość i to, żeby się nie poddawać mimo ciągłych porażek.

Podwładni, którzy poczują, że pracują z kimś naprawdę zaangażowanym, będą bardziej uważni oraz lojalni. Zniechęcony i znudzony kierownik sprawi, że taki nastrój pojawi się również u innych. Niektóre osoby posiadają wrodzone zdolności przywódcze, ale mimo to powinny się regularnie szkolić. Systematyczne rozwijanie swoich umiejętności jest bardzo ważne, ponieważ tylko działając w ten sposób można uniknąć stagnacji. Opisane cechy dobrego kierownika to jedynie początek, ponieważ najważniejszy jest własny rozwój oraz sukces zespołu. Dobry kierownik uważa sukces drużyny za swój sukces i stara się jak najbardziej zmobilizować pracowników do pracy. Panowanie nad stresem nie oznacza, że kierownik nie czuje stresu wcale. Wręcz przeciwnie, po prostu umie go rozładowywać oraz nim zarządzać.

Cechy dobrego kierownika: Zaangażowanie

Dobry kierownik umie pokonać lenistwo i doprowadzić projekt do końca. Bardzo ważna jest także charyzma, ponieważ to dzięki niej można wywołać emocje u innych osób. W ten sposób można łatwo wyzwolić u pracowników zapał do pracy. Jeżeli cel zostanie odpowiednio przedstawiony to szybko uruchomi się motywacja u podwładnych. Osoby charyzmatyczne są znacznie częściej obdarzani zaufaniem przez ludzi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że fundamentem wszystkich ważnych kompetencji w pracy jest empatia. Umiejętność wysłuchania drugiej osoby i wczucie się w jej problemy jest szczególnie istotna i niewiele osób to potrafi.

Kierownik powinien umieć to robić, ponieważ zarządza całym zespołem. Ważne są też umiejętności mediacyjne, żeby móc łagodzić konflikty w firmie. Dobry kierownik umie postawić się po każdej stronie konfliktu, żeby jak najlepiej go rozwiązać i użyć konstruktywnych argumentów. Wypracowanie kompromisu nie jest łatwym zadaniem, ale dzięki doświadczeniu z czasem przychodzi to coraz szybciej. Kierownik jest wizytówką firmy, dlatego powinien być też pewny siebie. Żeby być pewnym siebie, trzeba znać swoją wartość i umieć znosić porażki. Należy pamiętać, że pewność siebie to nie to samo co arogancja, czy wywyższanie się.

Cechy dobrego kierownika: Rzetelność

Osoba na stanowisku kierownika musi być również skrupulatna i rzetelna przy wykonywaniu swoich obowiązków. Nie może się zdarzyć sytuacja, że kierownik będzie musiał być pilnowany. To on jest odpowiedzialny za nadzór nad podwładnymi i sam musi świecić przykładem. Kierownik ma zdecydowanie większe możliwości od zwykłego pracownika, dlatego powinien dostrzegać pewne błędy w całym procesie oraz szukać usprawnień. Wnikliwość jest niezwykle pożądaną cechą, którą powinien posiadać każdy przełożony.

Warto również dodać, że kierownik musi być opanowany, ponieważ kierowanie się emocjami nie jest opłacalne. Zawsze mogą się pojawić problemy, na które nie ma się żadnego wpływu, dlatego trzeba umieć opanować swoje emocje. Najważniejszy jest intelekt oraz logiczne myślenie i tylko na tym trzeba się skupić. Dobry menedżer docenia samodzielność pracowników, ale w razie potrzeby służy pomocą. Stworzenie właściwych warunków pracy i odpowiedniej atmosfery w firmie jest procesem długofalowym i wymaga dużego zaangażowania wszystkich członków zespołu. Dobry lider powinien także brać aktywny udział przy zatrudnianiu nowych osób do firmy.

Jakie cechy powinien mieć dobry kierownik?

Dobry kierownik powinien posiadać kilka kluczowych cech, takich jak:

  1. Liderstwo: Kierownik powinien potrafić przewodzić swojemu zespołowi i inspirować go do osiągania wspólnych celów.
  2. Komunikacja: Kierownik powinien być skutecznym komunikatorem, potrafiącym jasno i precyzyjnie przekazywać informacje i instrukcje.
  3. Umiejętność podejmowania decyzji: Kierownik powinien być zdecydowany i szybko reagować w sytuacjach wymagających podjęcia decyzji.
  4. Empatia: Kierownik powinien być empatyczny i potrafić zrozumieć potrzeby i problemy swoich podwładnych.
  5. Samodyscyplina: Kierownik powinien być samodyscypliny i dawać dobry przykład swojemu zespołowi.
  6. Zdolność do uczenia się: Kierownik powinien być otwarty na uczenie się i ciągły rozwój, aby móc skutecznie prowadzić swoją firmę lub dział.
  7. Umiejętność motywowania: Kierownik powinien potrafić motywować swój zespół do osiągania lepszych wyników.
  8. Umiejętność rozwiązywania problemów: Kierownik powinien być zdolny do rozwiązywania trudnych problemów i podejmowania skutecznych działań.
  9. Wiedza i doświadczenie: Kierownik powinien posiadać odpowiednie wiedzę i doświadczenie, aby móc podejmować trafne decyzje i rozwiązywać problemy.
  10. Otwartość na sugestie i krytykę: Kierownik powinien być otwarty na sugestie i krytykę swojego zespołu i potrafić wykorzystywać ją do ulepszania swoich działań.

Jaki nie powinien być kierownik?

Kierownik, aby być skutecznym i budzić szacunek swojego zespołu, powinien unikać następujących cech i zachowań:

  1. Brak empatii: Kierownik, który nie jest w stanie zrozumieć potrzeb i problemów swoich podwładnych, będzie trudno uzyskać ich lojalność i zaufanie.
  2. Brak komunikacji: Kierownik, który nie potrafi jasno i precyzyjnie przekazywać informacji i instrukcji, może prowadzić do nieporozumień i frustracji w zespole.
  3. Tyrańska postawa: Kierownik, który jest zbyt surowy i autorytarny, może zniechęcać swój zespół i utrudniać mu pracę.
  4. Brak samodyscypliny: Kierownik, który nie jest w stanie kontrolować swoich emocji i nie przestrzega reguł, będzie trudno uzyskać respekt swojego zespołu.
  5. Nieodpowiedzialność: Kierownik, który nie jest zdolny do ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania, trudno będzie mu zdobyć zaufanie swojego zespołu.
  6. Brak wiedzy i doświadczenia: Kierownik, który nie posiada odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, może podejmować nieodpowiednie decyzje i nieefektywnie rozwiązywać problemy.
  7. Brak elastyczności: Kierownik, który jest zbyt rigidny i nie jest w stanie dostosować się do zmieniających się okoliczności, może mieć trudności w prowadzeniu swojej firmy lub działu.
  8. Brak otwartości na sugestie i krytykę: Kierownik, który jest zamknięty na sugestie i krytykę swojego zespołu, może utrudniać rozwój i ulepszanie swoich działań.
  9. Nierozwiązywanie problemów: Kierownik, który nie jest w stanie rozwiązywać trudnych zagwostek nie jest dobrym przełożonym.

Jak być dobrym kierownikiem zespołu?

Bycie dobrym kierownikiem zespołu wymaga pewnych umiejętności i cech charakteru. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci być skutecznym kierownikiem:

  1. Słuchaj swoich pracowników: Ważne jest, aby słuchać pomysłów i potrzeb swoich pracowników i wykorzystywać te informacje do poprawy jakości ich pracy i satysfakcji z pracy.
  2. Motywuj swój zespół: Zadbaj o to, aby Twój zespół czuł się ważny i doceniany. Zastosuj różne metody motywacji, takie jak premie i nagrody, aby zachęcić ich do lepszej pracy.
  3. Daj przykład: jako kierownik powinieneś być modelem do naśladowania dla swojego zespołu. Pokazuj, że jesteś gotowy do ciężkiej pracy i że masz szacunek dla swoich pracowników.
  4. Daj konkretne wytyczne: Daj swoim pracownikom jasne i konkretne wytyczne dotyczące tego, co oczekujesz od nich.
  5. Zaufaj swoim pracownikom: Zaufanie do swoich pracowników jest niezbędne dla ich zaangażowania i zaangażowania w pracę.
  6. Ucz się i rozwijaj: Bycie dobrym kierownikiem wymaga ciągłego uczenia się i rozwijania swoich umiejętności. Stawiaj sobie wyzwania i bierz udział w szkoleniach, aby rozwijać swoje umiejętności kierownicze.
  7. Dbaj o work-life balance: Pamiętaj, że Twoi pracownicy potrzebują równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Wspieraj ich w osiąganiu tej równowagi i pomagaj im w radzeniu sobie z wyzwaniami.

Dobry szef dba o losy swojego zespołu. Wie także jakie najważniejsze cechy musi posiadać. Co jako manager dodałbyś jeszcze do tej listy?

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Cechy dobrego kierownika (dobry manager) kompetencja jak zarządzać zespołem 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)