Błędy poznawcze

Błędy poznawcze

Błąd poznawczy – w poznaniu społecznym ogólne określenie wzorca nieracjonalnego spostrzegania rzeczywistości, mającego wpływ na ludzkie postawy, emocje, rozumowanie lub zachowania (działania). Badaniem błędów poznawczych zajmują się nauki społeczne.

Błędy poznawcze (również heurystyki) to sposoby myślenia, które wprowadzają osobę je stosującą w zafałszowane postrzeganie rzeczywistości. Są czymś, co występuje u nas bardzo często. Mogą wynikać na przykład z uproszczonego wnioskowania, które tysiące lat temu pozwalało przetrwać w małych społecznościach, ale dzisiaj, w wielkich populacjach działa to często na niekorzyść.

Na czym polega błąd poznawczy?

Błąd poznawczy to błąd myślowy, który polega na błędnym dążeniu do wyciągania wniosków lub szybkiego wnioskowania na podstawie ograniczonego zestawu danych. Błędne przeświadczenia lub oceny mogą być wynikiem uogólnionych sądów, za wszelką cenę dopasowywania się do wzorca, nierealistycznego koncentrowania się na szczegółach, tworzenia iluzji kontroli lub niedostatecznego uwzględniania czynników otoczenia. Ze względu na to, że błędy poznawcze powstają w wyniku naturalnego sposobu myślenia, mogą mieć wpływ na ludzkie decyzje i zachowania. Mogą wpływać na proces decyzyjny, ukierunkowany na osiągnięcie określonych celów lub zmniejszać ludzką niezawodność w wykonywaniu zadań.

Błędy poznawcze i  heurystyki spis tematów:

1 grudnia, 2023
Zaufanie w marketingu – Formuła, która w ciągu kilku godzin zamienia zimne leady w kupujących
Transkrypt filmu Ponieważ webinary, prezentacje i rozmowy sprzedażowe są krótkie, to jest trudno zbudować wystarczające emocje i zaufanie, aby potencjalni […]
24 listopada, 2023
Efekt Galatei (ang. Galatea effect)
Wstęp W dzisiejszym społeczeństwie, w którym komunikacja odgrywa kluczową rolę, pojęcie „Efektu Galatei” staje się istotnym elementem analizy naszych interakcji. […]
21 listopada, 2023
Reguła niedostępności – scarcity (ograniczona ilość)
Wstęp W świecie marketingu i psychologii konsumenckiej, jednym z kluczowych zagadnień jest zjawisko znanie jako „Reguła niedostępności” czyli „scarcity”. To […]
19 listopada, 2023
Nudge, czyli impuls. Ukryta perswazja w sprzedaży i marketingu
Wstęp W dzisiejszym świecie, gdzie informacje bombardują nas z każdej strony, pojęcie „impulsu” (nudge) staje się coraz istotniejsze. To subtelne, […]
15 listopada, 2023
Efekt czystej ekspozycji
Efekt czystej ekspozycji (Robert Zajonc. psychologia)-Mere exposure effect-Dlaczego wolimy rzeczy, które znamy? (definicja, przykłady)
Efekt czystej ekspozycji da się podsumować jednym zdaniem. Im częściej się z czymś spotykamy, tym większe prawdopodobieństwo, że tę osobę lub przedmiot polubimy.
14 listopada, 2023
Oczekiwanie – jak zrobić kampanię teaserową, żeby Klienci nie mogli się doczekać kupienia od Ciebie?
Wyobraź sobie że właśnie obejrzałeś przedostatni odcinek swojego ulubionego serialu, a za tydzień finał sezonu. Wszystko się wydarzy, a Ty […]
12 listopada, 2023
Bańki spekulacyjne na rynku– dlaczego dajemy się wciągnąć w to, czym ekscytują się ludzie o podobnych poglądach (bańka cenowa)
Wstęp Bańki spekulacyjne to termin, który w ostatnich latach zyskał na popularności w kontekście rynków finansowych. Dla wielu może to […]
7 listopada, 2023
Utopione koszty – sunk cost fallacy (Umiejętność ucinania strat)
Utopione koszty – sunk cost fallacy (Umiejętność ucinania strat) Chyba każdy zna film „dzień świstaka” z Billem Murray’em. A co […]
4 listopada, 2023
Framing – co to ramowanie w psychologii? Słowa w marketingu mają znaczenie
W dzisiejszym świecie, gdzie przekaz medialny jest nieustannie obecny, nie możemy uniknąć wpływu różnych technik komunikacyjnych na nasze myśli, postawy […]