Bańki spekulacyjne -czym są i jak powstają

Przewaga konkurencyjna: zasada 1%
30 maja, 2022
Kursy handlowe, oraz skuteczne szkolenia dla przedstawicieli handlowych!
6 czerwca, 2022

Bańki spekulacyjne -czym są i jak powstają

Zarządzanie przedsiębiorstwem
Bańki spekulacyjne

Bańki spekulacyjne -czym są i jak powstają

Termin baniek spekulacyjnych przewija się bardzo często w terminologii giełdowej. Inna ich nazwa to bańki cenowe i najprościej rzecz ujmując polegają one na gwałtownym wzroście, a następnie gwałtownym spadku cen aktywów.

Z punktu widzenia ekonomii, proces ten nie ma żadnych czynników decydujących o takim stanie rzeczy.

Wszystko dzieje się za sprawą przejściowej nadaktywności rynkowej. Za cały ten cykl na rynku w głównej mierze odpowiada czynnik psychologiczny.

Czynniki odpowiadające za powstawanie baniek spekulacyjnych

Tak jak w wielu innych sytuacjach życiowych podczas euforii oraz paniki, także na giełdzie zachowania tłumu decydują o pewnych czynnikach.

Bańki spekulacyjne powstają z powodu nakręcania się, w bardzo szybkim tempie, euforii związanej z zakupem danych aktywów.

Zazwyczaj jest to połączone z innymi czynnikami, takimi jak wiadomości płynące z mediów, które potęgują zaistniałą sytuację i popychają ludzi do masowego kupna akcji danej spółki lub danego sektora.

W wielu przypadkach chciwość i żądza wysokich zysków sprawiają, że ceny danych aktywów osiągają irracjonalny poziom.

Wszystko to dzieje się do momentu krachu i nagłego spadku cen, czyli tak zwanego pęknięcia bańki spekulacyjnej.

Charakterystyka baniek spekulacyjnych

Aby zostały spełnione warunki do powstania bańki spekulacyjnej, potrzebny jest nagły wzrost cen danej akcji na giełdzie. Wzrost ten musi być znaczący, przekraczający średni kurs akcji.

W ten sposób tworzy się coraz większe zainteresowanie danymi aktywami, a to przyciąga inwestorów pragnących szybkich zysków, Taka sytuacja trwa do momentu krachu i tak samo nagłego spadku cen akcji tejże spółki.

Bańka spekulacyjna a hossa

Mówi się, że na giełdzie można spotkać głównie dawców kapitału.

Jest to duże uproszczenie, ale podczas bańki spekulacyjnej można zaobserwować taki stan rzeczy.

Brak doświadczenia oraz chęć szybkiego zysku powoduje, że przeciętny inwestor kierujący się chciwością, widząc nagły wzrost cen akcji jakiejś spółki, zaczyna kupować jej aktywa.

Wiara w to, że ceny akcji danej spółki lub całego sektora, będą rosły w nieskończoność, prowadzi do nagłej utraty części lub nawet całości kapitału zainwestowanego w te aktywa.

Dzieje się tak dlatego, iż dany inwestor kupił akcje na tak zwanej górce, czyli po zawyżonej już cenie.

Następnie przychodzi chwilowa stabilizacja tej ceny, po czym następuje pęknięcie bańki spekulacyjnej i znaczny ich spadek na giełdzie. Wystraszony inwestor sprzedaje taniej niż kupił i w ten sposób traci kapitał.

Różnica między bańką spekulacyjną a hossą jest taka, że hossa to naturalny i rozciągnięty w długim czasie proces przyrostów.

W drugim przypadku jest to niestabilny i chwilowy wzrost cen. Doskonale widać to na wykresie z analizy technicznej, gdzie hossa to prosta linia, a bańka spekulacyjna to parabola.

Etapy bańki spekulacyjnej

Panuje wiele teorii na temat etapów powstawania baniek spekulacyjnych.

Skłaniają się one w kierunku 4 faz, które występują jedna po drugiej, aż do krachu na giełdzie.

Smart money…tak nazywana jest pierwsza z nich. Jest to faza tak zwanego podstępu, kiedy to na rynku zaczyna się lekka zwyżka cen akcji. Ma ona miejsce dzięki inwestorom, którzy posiadają wiedzę na temat danej spółki, o której inni nie mają pojęcia. Często nazywani są insiderami.

Kolejnym etapem jest tak zwana faza świadoma.

To podczas tego okresu do gry wchodzą inwestorzy indywidualni, często z bardzo małym doświadczeniem giełdowym. Niestety przyciąga ich chęć bardzo szybkiego wzbogacenia się, co sprawia, iż stają się dawcami kapitału.

Gwałtowny wzrost cen akcji jest dla nich sygnałem do zakupu. Popyt, który rośnie w błyskawicznym tempie, winduje ceny akcji do niebotycznych wskaźników.

Trzecia faza jest fazą manii i to właśnie wtedy sytuacja na rynku zaczyna robić się dramatycznie niebezpieczna. Większość inwestorów jest tak pochłonięta rządzą szybkiego zysku, że nie zauważa horrendalnie wysokich cen akcji.

Euforia na rynku jest tak duża, że ceny akcji nie mają już nic wspólnego z mechanizmami ekonomicznymi. W trzeciej fazie całkowity prym wiedzie aspekt psychologiczny i emocjonalny.

Większość mediów informuje o wzrostach na giełdzie i to właśnie ten czynnik sprawia, iż inwestorzy tracą głowę. Faza chciwości, jak nazywana jest potocznie trzecia faza, skłania ludzi do zaciągania kredytów w celu zakupienia ogromnych pakietów akcji. Chcą w ten sposób wykorzystać nadarzającą się według nich okazję.

Czwarta faza, jak łatwo można się domyślić, to faza pęknięcia bańki spekulacyjnej.

Ceny akcji osiągnęły maksymalna już wartość i w następstwie ceny zaczynają spadać.

Tak jak pod wpływem entuzjazmu i pozytywnych wiadomości akcje szły w górę, tak w przypadku lekkich spadków cen akcji zaczyna się strach i panika. Kiedy inwestorzy zauważą spadki, zaczynają ratować swój majątek i również pozbywają się aktywów.

To nakręca spiralę depresji na rynku giełdowym. Podczas krachu na giełdzie prym również wiodą emocje, które zrzucają cenę akcji do niskich poziomów. Ci, którzy kupili drogo, sprzedają tanio, tracąc swój kapitał.

Bańka spekulacyjna (ang. speculative bubble) podsumowanie

Bańki spekulacyjne -czym są i jak powstają 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Pobierz: Darmowy Raport