Planowanie strategiczne
Podstawy biznesu: planowanie strategiczne (kompendium!)
Listopad 7, 2017
mindfulness
Medytacja, mindfulness, zen
Listopad 10, 2017
Pokaż wszystkie

numer 1 Analiza SWOT i przykład (działa szybko)

Analiza SWOT

Analiza SWOT

Analiza SWOT




Analiza SWOT jest najpopularniejszym narzędziem planowania strategicznego. Nazwa jest akronimem od angielskich słów określających cztery elementy składowe analizy (Strengths - Siła, Weaknesses – Słabość, Opportunities - Szanse i Threats - Zagrożenia). Swoją popularność zawdzięcza prostocie. Jest stosunkowo łatwa do sporządzenia. Siła (S) i Słabość (W) są związane z cechami firmy i jej możliwościami. Szanse (O) i Zagrożenia (T) odnoszą się do czynników zewnętrznych. Stosowana nie tylko dla zewnętrznego i wewnętrznego otoczenia ale również planów, projektów, czy rozwiązań biznesowych. Klasycznie analiza SWOT polega na posegregowaniu odpowiednich czynników w kwadraty, jak na przykładowym rysunku poniżej:

analiza SWOT

Jeśli danej informacji nie możemy przyporządkować do żadnego z kwadratów to pomijamy ją. W klasycznej analizie SWOT jest uznawana jako nieistotna strategicznie. Z własnego doświadczenia zalecam jednak wypisanie tych informacji w dodatkowej rubryce.
Przy sporządzaniu analizy SWOT pamiętać należy o zasobach, marce, lokalizacji, możliwościach, wydajności, obsłudze klienta, kanałach dystrybucji, partnerach biznesowych, nowych produktach, nowych podmiotach, rozwoju rynku, aliansach biznesowych, kanałach dystrybucji, regulacjach prawnych itp. Pod uwagę weź, że wiele tych czynników wystąpić może w więcej jak jednym kwadracie. Na przykład zagrożeniem może być nowy produkt konkurencji, ale jest również szansą na rozszerzenie rynku.
Co mogę zdradzić, to w jaki sposób ja sporządzam analizy SWOT. Nie biorę pod uwagę nigdy spojrzenia (Ja lub klient), ale odnoszę się jeszcze do tego jak na analizę patrzy konkurencja i firma postronna. Daje to w miarę dobry pogląd na rzeczywistość. Gdyż sam klient często wykazuje tendencje zbyt optymistyczne, nie dające bezstronnego wglądu w stan rzeczywisty.

Analiza SWOT przykład ogólny



Analiza SWOT przykład
Źródło: biostat

Silne strony - strenghts

Zacznij od zadania pytania: "W czym moja firma jest dobra?" To jest szerokie pytanie, ale na początkowych etapach dyskusji powinieneś zaakceptować wszystkie odpowiedzi.

Siła finansowa: Jakie jest twoje najbardziej wiarygodne źródło wzrostu finansowego? Czy to obecni klienci, a może dział sprzedaży pozyskujący nowych? Konkretny produkt?

Siła klienta: skąd bierze się wzrost Twoich klientów? Czy wynika to z rekomendacji, lub typowej sprzedaży. Czy jest to głównie handel detaliczny czy hurtowy? Dlaczego Twoi klienci wybierają Cię ponad konkurencję?

Siła wewnętrzna: Co robisz bardzo dobrze jako przedsiębiorstwo? Czy jesteś pierwszym, który wprowadza innowacyjne produkty w swojej branży? Czy masz silne relacje z klientami, lub mocne partnerstwa?

Siła wzrostu i uczenia się: Jakie benefity rozwojowe dajesz swoim pracownikom? Czy to jest twój model kompensacyjny? Czy może to być Twój program rozwoju siły roboczej? Jaka jest Twoja kultura organizacyjna?

Słabości - Weaknesses

Następnie powinieneś zadać sobie pytanie: "W czym nie jesteśmy dobrzy?", "Co od dawna już powinniśmy poprawić?"

Słabość finansowa: Jaka jest Twoja największa słabość finansowa? Być może większość Twojej sprzedaży to sprzedaż sezonowa, lub cykliczna, na przykład, podlega kaprysom rynkowym. A może twój najczęściej używany produkt ma najniższą marżę zysku.

Słabość klienta: Gdzie Twoi klienci uważają, że to Ty musisz poprawić? Czytaj opinie i słuchaj co do Ciebie mówią, na co się żalą. Mogą to być produkty inwestycyjne, lokalizacje, pożyczki lub konkurencyjne ceny.

Słabość wewnętrzna: co robisz źle? Czy masz możliwości poprawy podczas uruchamiania nowych projektów? Moze musisz wprowadzić łatwy kontakt na swojej stronie internetowej (aktywny telefon) ??

Słabość wzrostu i uczenia się: Jakie są największe wyzwania dla pracowników? Czy masz szczególnie wysoką rotację w niektórych działach, placówkach, lub negatywne postrzeganie kultury organizacyjnej?

Możliwości i szanse - opportunities

Po dyskusji na temat zagrożeń poproś swoich pracowników, liderów, bądź managerów, by spojrzeli w przyszłość i zastanówcie się: "Gdzie widzimy duże możliwości dla naszego przedsiębiorstwa?"

Szansa finansowa: Jaka jest Twoja największa szansa na poprawę finansów? Może to oznaczać, zatrudnienie nowych sprzedawców, rozpoczęcie nowej linii produktów, zwiększenie obsługi i dosprzedaży obecnych klientów lub poszukiwanie nowego obszaru geograficznego.

Szansa dla klientów: Gdzie możesz radykalnie poprawić swoje relacje z klientami? Czy mógłbyś ulepszyć swój interfejs online? A co z produktami związanymi ze sprzedażą krzyżową (cross-sale), lub z lepszym zrozumieniem nawyków zakupowych klientów?

Szanse wewnętrzne: Jakie procesy doprowadzą Cię dalej, jeśli tylko je ulepszysz? Może to wiązać się z partnerstwem z inną firmą, lub z pomocą coacha, ub doradcy biznesowego

Szanse wzrostu i uczenia się: Jakie masz możliwości wykorzystania pracowników? Na przykład, czy masz możliwości przekwalifikowania? Czy mógłbyś dokonać kilku poprawek, aby poprawić swoją kulturę, jednocześnie polepszając wynik?

Zagrożenia - threats

Po zidentyfikowaniu szans, zlikwiduj największe zagrożenia, pytając: "Co widzimy jako potencjalnie szkodliwe dla naszej organizacji?"

Zagrożenia finansowe: Jakie zagrożenia mogłyby poważnie wpłynąć na Twoją kondycję finansową? Może to być konkurencja o niskich kosztach, lub konkurencyjny produkt. Zagrożenia klientów: Jaka jest Twoja największa obawa dotycząca klientów? Czy któryś z twoich konkurentów właśnie zaoferował niższe stawki, mogąc ukraść część Twojego udziału w rynku? Jaka jest łatwość dojazdu, lub składania procesu zamówień klientów? Zagrożenia wewnętrzne: jakie obszary Twojej działalności mogą Ci zaszkodzić wewnątrz firmy? Czy wkrótce wprowadzisz nowy produkt, który może zawieść? Czy zmagasz się z fuzją, lub aktualizacją biura, albo w Twoim zespole panuje zła atmosfera? Zagrożenia wzrostu i uczenia się: Co zagraża ludziom w Twojej organizacji? Może to być wszystko, począwszy od niestabilności w dziale obsługi klienta po wyjazdy członków personelu, którzy mają role niezastąpione w zespole itp.

Powyższy przykład analizy SWOT może być zastosowany jako wytyczna dla wielu typów analiz, np swot firmy handlowej, swot firma usługowa, swot pracownika, swot firma produkcyjna(który omówię za chwilę) i wiele innych.

Analiza SWOT przykłady
Źródło: https://visual.ly/community/infographic/other/swot-analysis

Swot przykład - firma produkcyjna

Będzie to przykład firmy produkcyjnej, dla której wykonywałem usługę kompleksową konsultingu. Analiza oczywiście jest bardzo okrojona i pozbawiona danych wrażliwych klienta, ale powinna dać Wam wskazówki.

Firma produkcyjna działa na dość sporym obszarze Polski. Ich zasięg to ok 43% kraju. W następnych latach przewidują dalszy rozwój. Ich gałąź od lat rozwija sie stabilnie, obserwujemy wzrost. Przykład firmy produkcyjnej zilustruje Wam pewne założenia na które zwróciliśmy uwagę.

Siła

Zaletą przemysłu wytwórczego gałęzi klienta, jest to, że jest względnie stabilny. Chociaż popyt na produkcję zmienia się wraz z cyklami koniunkturalnymi, charakteryzuje się regularnymi okresami ożywienia po wystąpieniu jakichkolwiek spadków. Dodatkowo, po wprowadzeniu zmiana 2 lata wcześniej stała się bardzo wydajna, wraz z z możliwością maksymalizacji zarówno produktywności pracowników i maszyn. Firma posiada w swojej ofercie kilka innowacyjnych produktów, możliwości badawcze i rozwojowe oraz ugruntowaną bazę produkcyjną. Jest aktywnie zaangażowana w opracowywanie i wdrażanie nowych technologii.

Słabości

Słabą stroną działalności wytwórczej klienta jest to, że większość opiera się na produkcji towarów innych niż istotne. Od momentu skupienia się na innowacyjności wprowadzonych zostało duo produktów, również tych które generują niską marżę. Oznacza to, że poważny spadek koniunktury gospodarczej może mieć na nią bardzo zły wpływ. Kolejną słabością jest to, że jest to dojrzała branża. Czyli istnieje silna konkurencja i niewiele miejsca na wzrost. W rezultacie przemysł wytwórczy gałęzi klienta może być bardzo zyskowny dla tych, którzy już tam są, ale może być nieatrakcyjny dla nowych uczestników, lub firm chcących zwiększyć obszar działania. Ustalone ceny, które mają wpływ na gospodarkę, takie jak taryfy za energię elektryczną i ceny benzyny, stanowią część polityki makro, którą należy poddać przeglądowi, aby umożliwić sektorowi produkcyjnemu wydajną pracę i pozytywny wpływ na gospodarkę.

Szanse

Możliwości w przemyśle wytwórczym dotyczą obszarów technologii i biotechnologii. Są to rosnące segmenty rynku z wyższymi marżami zysku. Rynki zagraniczne z rosnącą klasą średnią zapewniają producentom technologii i biotechnologii szanse na zwiększenie rentowności poprzez eksport. Przyszłość produkcji zależy od tego, czy kraj ten stanie się stabilnym miejscem docelowym dla biznesu, konkurencyjnym na całym świecie i korzystającym z lokalnych produktów.

Zagrożenia

Spora część produkcji na rynku pochodzi z tańszych zamienników z Chin. Jeśli gospodarka Polski pogorszy się, producent będzie musiał podnieść ceny (ma wiele niskomarżowych produktów) co może wiązać się z przerzuceniem części zamówień przez konsumentów na rzecz firm sprowadzających towar z Chin. Nasz rynek krajowy jest podatny na import z Chin i innych krajów, które oferują swoim producentom znacznie niższe ceny. Największe zagrożenia dla dzisiejszego przemysłu wytwórczego pochodzą z krajów o wysokiej wydajności, takich jak Chiny, Indie i Brazylia. Indie, na przykład, mają możliwość dostarczania wysoko wykształconych pracowników o niskich kosztach, aby móc pełnić role w segmencie rynku zaawansowanych technologii. Istnieje potrzeba przeglądu infrastruktury technicznej dotyczącej niezawodności zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną, która pozwala na produkcję.

Powyższy przykład analizy SWOT firmy produkcyjnej wraz z głównym przykładem omówionym wcześniej, może być użyty jako główne wskazówki dla innych typów analiz, np swot firmy handlowej, swot firma usługowa, swot pracownika i wiele innych.

Jak określić plan strategii po analizie SWOT:
Szanse (O) Zagrożenia (T)
Siły (S) Strategia agresywna Strategia konserwatywna
Słabości (W) Strategia konkurencyjna Strategia defensywna


Po sporządzonej analizie SWOT posiłkować się możemy powyższą tabelą. Jeśli przeważają mocne strony i szanse wybieramy strategię agresywną (ekspansja i rozwój). W przypadku, gdy otoczenie jest niekorzystne, ale przedsiębiorstwo posiada szereg licznych i mocnych cech to stosujemy strategię konserwatywną (można skutecznie zwalczać zagrożenia, ale ze względu na ograniczające otoczenie wzrost jest utrudniony, bądź niemożliwy). Trzecią strategią jest strategia konkurencyjna, kiedy przedsiębiorstwo nie posiada zbyt mocnych stron, ale działa w korzystnych warunkach. Strategia defensywna to natomiast sytuacja w której firma działa w niekorzystnych warunkach i nie posiada zbyt mocnych stron (co w praktyce oznacza najczęściej bankructwo).

Jeśli interesuje Cię wykonanie analizy SWOT, doradztwo biznesowe, lub coaching
W celu zwiększenia efektywności i zarobków, co prowadzi do zadowolenia, skontaktuj się:
+48 790-768-482
info@rafalszrajnert.pl



Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

Podziel się z innymi!

Jeśli chcesz dostawać ciekawe informacje,
zapisz się na listę email.