Amazon – co to za firma? Historia, przykłady i Jeff Bezos

Konstruktywny
Konstruktywny dialog i konstruktywna krytyka -co to znaczy konstruktywność? (przykłady, definicja)
13 lutego, 2023
Metody sprzedaży
Metody sprzedaży. Zbiór technik aby zwiększyć sprzedaż (potencjalny klient) + przykłady, definicja
13 lutego, 2023

Amazon – co to za firma? Historia, przykłady i Jeff Bezos

amazon bezos

Amazon – co to za firma? Historia, przykłady i Jeff Bezos

Amazon to amerykańska firma handlowa, założona w 1994 roku przez Jeffa Bezosa. Początkowo zajmowała się sprzedażą książek online, ale szybko rozszerzyła swoją działalność na inne kategorie produktów, w tym sprzęt elektroniczny, odzież, artykuły spożywcze i wiele innych. Obecnie Amazon jest jednym z największych sprzedawców internetowych na świecie, oferując szeroki wybór produktów, usług i treści cyfrowych.

Amazon oferuje wiele usług, w tym m.in.:

  • Amazon Prime – abonament, który umożliwia bezpłatną i szybką dostawę, dostęp do wybranych treści cyfrowych, takich jak filmy, muzyka i e-booki, oraz wiele innych korzyści
  • Amazon Web Services – usługa chmurowa, która oferuje narzędzia i usługi dla firm, programistów i innych klientów, którzy potrzebują infrastruktury i usług IT w chmurze
  • Amazon Marketplace – platforma, na której firmy i indywidualni sprzedawcy mogą sprzedawać swoje produkty

Amazon ma siedzibę w Seattle w stanie Waszyngton w USA i działa na całym świecie, w tym w Polsce.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co to Amazon prime?

Amazon Prime to program lojalnościowy i subskrypcja, oferowany przez firmę Amazon. Członkowie programu mają dostęp do różnych korzyści, takich jak bezpłatna wysyłka w ciągu 1-2 dni, dostęp do wideo na żądanie, muzyki strumieniowej, darmowych książek Kindle i wielu innych usług.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Transkrypt filmu z youtube:

Wszyscy znamy Amazon który ma już u nas w kraju obecnie prawie 10 centrów logistycznych, a od niedawna możemy już kupować na polskiej wersji portalu z końcówką .pl. Z roku na rok Jaff Bezos, wraz z Elonem Musk i kilkoma innymi osobami wymieniają się miejscami w czołówce najbogatszych ludzi na świecie. Ale jak to się stało że Amazon jest jedną z największych firm na świecie, jak jeszcze w latach 90 zaczynała swoją działalność od stanowiska garażu?

Więc pytanie na które dzisiaj odpowiemy brzmi. Jak to się stało że firma której właściciel sprzedawał książki z małego garażu, obecnie jest gigantem e-commerce. Największą tego typu firmą na świecie.

Zapraszam na kolejny ciekawy odcinek, Rafał Szrajnert!

Oczywiście istnieją setki czynników dlaczego amazon jest gigantem, na przykład wczesny start. Czyli fakt że Jeff Bezos trafnie przewidział w połowie lat 90siątych że internet to przyszłość. Ale istnieje jeszcze jedna rzecz, a w sumie strategia która we wczesnych etapach rozwoju mogła przesądzić o ich sukcesie. I nie mówię tutaj o aspekcie typowo biznesowym, jak lokalizacja magazynów czy wysyłka i logistyka. To jest strategia którą każdy z nas może zaadoptować w swoim życiu, oczywiście jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy. w 1997 roku Jeff Bezos napisał manifest w którym powiedział słynne „it is all about long term”. Opowiedział o swoim podejściu do biznesu i do amazona.

amazon bezos

Wiem co sobie teraz pomyślisz. „nic nowego, ucz się, odkładaj na przyszłość” itp. Ale amazon bierze ten aspekt całkowicie na poważnie. Udało mi się znaleźć ten raport i to co dokładnie było w nim zawarte dla akcjonariuszy. Pozwól że przeczytam:

It’s All About the Long Term. We believe that a fundamental measure of our success will be the shareholder value we create over the long term. This value will be a direct result of our ability to extend and solidify our current market leadership position. The stronger our market leadership, the more powerful our economic model. Market leadership can translate directly to higher revenue, higher profitability, greater capital velocity, and correspondingly stronger returns on invested capital.

amazon jeff bezos historia

Czyli celem numer 1 Bezosa było to żeby sprzedawać jak najwięcej książek. Chciał stać się liderem. Chciał aby amazon stał się koncepcją „top of the mind” u wielu ludzi. Jest to strategia ab stać się rozpoznawalnym, na przykład jeśli powiem, pomyśl o jakimś luksusowym aucie, albo o czekoladzie to koncepcja „top of the mind” jest tym co przyszło Ci właśnie na myśl. Czyli reprezentatywny przykład danej branży. W ich przypadku Bezos chciał, że gdy ktoś mówił księgarnia internetowa, od razu myślał AMAZON. Większość firm skupia się głównie na tym żeby rosła cena akcji. Bo jeśli jest większa to inwestorzy są zadowoleni i to jest w porządku. Nie ma w tym nic złego, a raczej wszystko jest okej, ale amazon podchodził do tematu trochę inaczej.

Spójrzmy na ich raport dotyczący zarobków właśnie z tego roku. Poszukałem trochę na internecie i znalazłem. Zobacz, sprzedaż 147 milionów dolarów. Koszt sprzedanych produktów to 118 milionów. Czyli zysk brutto 28 milionów. Ale zaczekaj, odejmijmy od tego jeszcze inne koszty. Marketing, koszty operacyjne, administracyjne inne. W efekcie zakończyli rok na minusie. Minus 27 milionów dolarów. Jeśli porównasz to z poprzednimi latami to zobaczysz, że im więcej sprzedają tym kończą na większym minusie.

amazon jeff bezos 1997

I to jest bardzo ważne. Nie liczyły się dla nich zyski. Liczyła się dla nich tylko skala i chcieli sprzedawać więcej niż ktokolwiek inny. A co robi większość firm? Od razu musi być dla nich widoczny zysk, nie wspominam tutaj już o osobach które nie mają pojęcia o biznesie a zaczynają swoją przygodę z firmą. I bardzo dobrze pasuje tutaj słowo „przygodę” bo z reguły nie trwa ona zbyt długo. Sam często rozmawiam z takimi osobami. Mam agencję seo, social media i marketing. Więc zajmujemy się sprzedażą przez internet. Mała reklama. Jeśli szukasz rzetelnej firmy która tym się zajmie u Ciebie w firmie to pod opisem tego filmu masz link do darmowej konsultacji. Wróćmy do tematu. Z racji tego że rozmawiam z wieloma osobami to boją się one zainwestować. Kiedyś jak ktoś otwierał biznes to miał kapitał na start. Wiedział że będą potrzebne pieniądze. Na towar, na reklamę, na biuro, na pracownika itp. Teraz w dobie internetu, wszyscy myślą że biznes jest za darmo. W ubiegłym tygodniu hitem była Pani która mówiła mi że ma plan jak zarabiać 30 tysięcy miesięczni i chce reklamę. Spytałem się jaki ma budżet, nie potrafiła odpowiedzieć. Obliczyłem kwotę która potrzebuje szacunkowo aby pozyskać wystarczającą liczbę leadów, a ona powiedziała że tysiąc złotych to nawet jest dla niej za dużo. Rozumiesz. Biznes 30 tysięcy netto miesięcznie, a na reklamę 1 tysiąc to za dużo.

I co robił bezos w pierwszych latach swojej działalności? Nie liczył się dla niego zysk, tylko skala. Żeby sprzedawać więcej, więcej i więcej. Wróćmy jeszcze na chwilę do listu do posiadaczy akcji z 1997:

Because of our emphasis on the long term, we may make decisions and weigh tradeoffs differently than some companies. Accordingly, we want to share with you our fundamental management and decision-making approach so that you, our shareholders, may confirm that it is consistent with your investment philosophy: • We will continue to focus relentlessly on our customers.

amazon jeff bezos firma

Zależało im tylko na tym aby klienci byli zadowoleni. Trzymali ceny relatywnie nisko i chcieli mieć wszystko w asortymencie. Zależało im na liczbie sprzedanych sztuk bo jeśli ktoś kupi od nas a nie od konkurencji, to jest większe prawdopodobieństwo że następnym razem też od nas kupi i odchodzi nam część kosztów na reklamę i pozyskanie nowego klienta bo to ten powracający w wielu przypadkach buduje biznes.

Pierwszy rok kiedy amazon osiągnął zysk to był dopiero rok 2003. I to w dodatku bardzo mały zysk. Tak wygląda ich sprzedaż i zysk netto z roku na rok:

amazon zarobki zysk

Do dziś działają w ten sam sposób, skala i tylko skala. Sprzedaż w poprzednim roku 386 miliardów, to co zostało w kieszeni to zaledwie 21 miliardów. Amazon mógłby już od dawna zacząć sprzedawać za dużo większe ceny. Ale robią to samo co dwie dekady temu. Wiesz co się stanie kiedy wreszcie amazon zacznie podnosić swoje ceny? Pomnóż to razy miliony sztuk które sprzedają rocznie. Pytanie tylko kiedy? A może nigdy? Daj mi znać w komentarzu co myślisz o firmie Jeffa Bezosa, bo jeśli o to chodzi to można o amazonie rozmawiać godzinami.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Amazon - co to za firma? Historia, przykłady i Jeff Bezos 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)