Wartości. Co to jest wartość pieniądza i wartość użytkowa.

myślenie krytyczne
Myślenie krytyczne- Metoda sokratyczna (pytania sokratejskie)
26 lipca, 2021
eksperyment milgrama
Eksperyment Milgrama- uwierzysz że coś takiego można zrobić drugiemu człowiekowi?
2 sierpnia, 2021

Wartości. Co to jest wartość pieniądza i wartość użytkowa.

wartość rzeczy

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online

Link do kursu: Facebook Ads

Jak określamy wartość rzeczy

wartość pieniądza

Wyobraź sobie, że oglądasz teraz mój kanał na youtube. W sumie nie musisz sobie tego wyobrażać bo to robisz, ale wyobraź sobie że pukam do Twoich drzwi. Chcę Ci coś zaoferować. Sztabkę złota, lub butelkę wody. Obie te rzeczy kosztują 10 złotych.

Nie muszę się chyba pytać co wybierasz. Jest to łatwy wybór. Złoto jest o wiele bardziej wartościowe. Teraz wyobraź sobie kolejną sytuację, ale tym razem nie jesteś w domu, a na pustyni, i to od kilku dni bez wody. Jesteś już tak wyczerpany że prawie umierasz.

Czy teraz wybierzesz inaczej? Dlaczego? Czyż złoto już nie ma takie wartości jak wcześniej? To paradoks wartości, który został przedstawiony przez Arystotelesa: „Dlaczego woda, która jest niezbędna do życia, jest tania, podczas gdy diamenty są bardzo drogie, choć można się bez nich obejść?”. W czasach Arystotelesa nie znaleziono odpowiedzi na to pytanie. Dopiero rozwiązaniem paradoksu wartości zajął się pionier ekonomii, Adam Smith. Określenie jaką wartość nadajemy poszczególnym rzeczom czy wartość pieniądza wcale nie są takie proste, jak mogłoby się wydawać.

Siedząc w domu, w codziennych warunkach, myślisz o wartości pieniężnej każdego przedmiotu, to znaczy ile pieniędzy uzyskasz za towar. Jednak w sytuacjach kryzysowych, jak na wymienionej pustyni, o wiele bardziej liczy się wartość użytkowa, po angielsku utility , czyli na ile przydatny okaże się w tym przypadku dany towar.

wartość rzeczy

Ponieważ możemy wybrać tylko jedną możliwość, musimy wziąć pod uwagę też koszt alternatywny, a więc co tracimy, nie wybierając tego towaru. W końcu jaką korzyść ma cena złotej sztabki, jeśli nigdy nie uda Ci się opuścić pustyni bo zaraz umrzesz. Współcześni ekonomiści rozpatrują paradoks wartości, odnosząc swoje rozważania do pojęcia użyteczności, czyli w jakim stopniu coś zaspokaja potrzeby człowieka.

Pojęcie korzyści dotyczy wszystkiego: od podstawowej potrzeby jedzenia po przyjemność słuchania ulubionej piosenki. Będzie się różnić w zależności od człowieka i okoliczności.

Gospodarka rynkowa pozwala łatwo śledzić korzyść z towaru. Krótko mówiąc, towar jest wart tyle, ile jesteś gotowy za niego zapłacić. Wyobraź sobie siebie z powrotem na pustyni. Tym razem masz do wyboru złoto albo butelkę wody co dziesięć minut. Większość ludzi najpierw wybierze tyle wody żeby zaspokoić swoje potrzeby i żeby starczyło na bezpieczny powrót, by przeżyć, a potem tyle złota, ile da się tylko unieść.

jak określamy wartość

Użyteczność krańcowa

Nazywa się to użytecznością krańcową. To znaczy, że wybierając między złotem a wodą, porównujesz użyteczność każdej dodatkowej butelki wody z użytecznością każdej sztabki złota. Robisz to przy każdym wyborze. Pierwsza butelka wody jest warta więcej niż jakakolwiek ilość złota, ale w pewnej chwili będziesz mieć dosyć wody. Po pewnym czasie każda dodatkowa butelka stanie się problemem. To wtedy przerzucisz się na sztabki. I nie chodzi tu tylko o takie zasoby jak woda. Ze wzrostem posiadania, każda nabytek traci wartość i korzyść. To prawo użyteczności krańcowej.

Z chęcią zjesz ulubioną pizzę czy burgera, ale każda kolejna poza poziom kiedy czujesz się najedzony spowoduje niechęć i obrzydzenie, a kolejna i kolejna spowoduje że po prostu tego nie zjesz i się zepsuje.

Dlaczego netflix dodaje cały czas nowe filmy i seriale? To proste, nie mógłbyś oglądać codziennie tego samego do końca życia. Tak byś się nudził, że zrezygnujesz z abonamentu i kupisz coś innego. W każdym razie kiedyś nastąpi moment, w którym użyteczność krańcowa wyniesie zero.

wartość użytkowa

Pojęcie użyteczności dotyczy nie tylko zakupów, ale wszystkich naszych decyzji. Intuicyjny sposób na zwiększenie korzyści i jednoczesne zmniejszenie kosztów to zmiana podejścia do zarządzania czasem i zasobami. Po zaspokojeniu podstawowych potrzeb teoretycznie można by zajmować się tylko tym, co użyteczne lub przyjemne. Oczywiście to, jak każdy z nas poradzi sobie z tym zadaniem, to osobna kwestia. Przypomina to jednak o tym, że to my decydujemy o wartości, potrzebach, którymi się dzielimy, rzeczach, które nas cieszą, i wyborach, których dokonujemy.

Dzisiaj dostałeś dobrą lekcję ekonomii. Zapamiętaj. Wartość użytkowa jest kategorią obiektywną. Może być ona różna dla każdego z nas.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!